Темы диссертаций по педагогике » Общая педагогика, история педагогики и образования

автореферат и диссертация по педагогике 13.00.01 для написания научной статьи или работы на тему: Формирование духовных потребностей пiдлiткiв на лiтературно-красзнавчому материале

Автореферат по педагогике на тему «Формирование духовных потребностей пiдлiткiв на лiтературно-красзнавчому материале», специальность ВАК РФ 13.00.01 - Общая педагогика, история педагогики и образования
Автореферат
Автор научной работы
 Шульженко, Валентина Григорьевна
Ученая степень
 кандидата педагогических наук
Место защиты
 Киев
Год защиты
 1994
Специальность ВАК РФ
 13.00.01
Диссертация недоступна

Автореферат диссертации по теме "Формирование духовных потребностей пiдлiткiв на лiтературно-красзнавчому материале"

lue'ШГ/Т ПЕПЛГОГШ АКАДЕМÍ2 ПБЩАГ0Г1ЧШй Е1УК УКРА1НИ / На правах рунэпису

ШУЛБШКО ВалентЕпь Григорхвпа

ФОШУВАННЯ ДУХСЕНИХ ПОТРЕБ ЩДЕЙКЛ НА Л1ШШШЬ KPÂG3IAB4ÛÎJ7 MATEPÎAIÎ

13.00.01 - теор!я та icTopia педегогтки

Автороферат дасертац« на здобутта: наукового ступэня каадвдата педагогичные наук

KHÏB - IS94

гобота влконаиа в 1нстктут1 шздасогхка АПН Укра2на HaynoBßä îcapteaiiK

OiíiuiüHi опонакти

Прокгдна устакоьа

Захает вхдсудетася

- хнэдэдат недагох'1чиих наук, старший наукозил спхгробэлчшк K.Ü. Волошана

- доктор подагоггчлш: наук, црофесор е.А. ¡Iucímjüík

- кандидат иодагогхчндх ksjk, сяаракй. HSjKOBEt сигьробхтник В„О. Еолоуеова

КшнйнецЕ^Дод1Лъи1.киЁ деркавни юдагоггтавД хнстятух

" n IS94p. о IS го

на васЩиш. сзевдалхаованм; редг Д П3.15»(Й 2 Îhc^h'^'ïî иэд г orí ей ¿Ш1 Укра1ыи /252001, Кига-1, Буя, Трьохсрятахшгьеьна,

1з дасортавдеи швна оаааЁоиктЕея в МЯпсиадх Íастату йадагогыш АНН Зкрсйш

Автореферат poaionaao ¿ ¿ f Iöö4.i

i

ВчэенЙ ойкретар /.. . /

cnsKiasiauBaHaï ради ¿/Лзгкаа

/ 1 /у

ЗАГАЛЫИ. ХЛРА1СГтаС'ЛШ FÛECÏH

Ак7Уадьн1стап|д^гл1лк9Ш'Я. Зрсбдаю. -ошугакня духэвиях по-ps(5 OODÖECrOCTi « одтг/ою 3 ОДВХТЩИХ проблем лвдиноэнавс-ша, СКХЛЬКЛ г.MÎГШ, ДчОСКОПШХа^йЯ ДуХСЕЛСГО 01ТГГ?Я лвдкпи - природой icïoptrtHKft ¡грош.'., яхгй наз д'сглектнчгшЗ вгго1!г,зв"язок is ег&аты суспгл/.ккм лрэгррсзм. Зэгосгрошгя ißTapscy до ног сьс-одк: эумозлено передуем визнэченияг: яовех оуепхльяо-соцхш'мшх piGpy.TSïiD, зсгвдаь'яяьв надхонзльш-дерхивясго будхвнгцгве в KpaïHi, а такоя эзтальною законотаршстю эиаеи)зв";1зку наухд i ухаъю! кульiypp., a caiœ узгэдзедтстя на^коъш: тдтэрэст? з ¿е-лънжк етяояацхопагькдш хнторесаж: хдасно про б да е шля народа, ;овий етзп яаидональнпго вхдродчоняя внсуаау на пьрге и:сад шэр-¡ування духовноетА одреьш ссобаотас-Л х народу в цгли-у. За оо-'aimi Д'Эсятил.тття недагоггчла теорэтичш* думка i практика кг одно ра-iOBO звортадаса до п^таявя про ]эактари i уковп 'praz-iibajnï павча-ьно-виховкого процпсу .ш духовно фаркувчого. Псшэлиго-педагэ-7чна Haj .:a маз достатш.й досбхд аоглибленсго вивчекня. чесгкобос laiaab данох проблыш: форцування i роРлжт&у пхзпаввльяих потреб ; iiisepecîB, остэткчнех i коральяих потреб, фораувгшя-гцевлЁв, лрямовакостх ЗСС-бЛСТОСН, ЛЗО В!!аЁЕЯС СВОЗ ЬХДОбрдЖЙГВЯ Б WiEBH-. 1их монографиях, ьоехбшжах, даеортшкДнгх коолвдганнлх /1.Д. Бах, • I.C, Богданова, Болоси; la i О.Б. Кирачуа, 0«Р» Назурктазч, ¡.Г. Ньчкало, Г.С. Тарас os, Л.О. Фглг.таекко, ГЛ. Шукхаа та бага-;э хв /.

Сргаясгадхя пэд&гоггчяого вшшву sa форкуванкя дуяовних по-•реб ocoCEcrocTi сьпгодп! уекпвдшаэ'гься недоотагнъоп рэор^блоах-!тю штодэлог1чнюс засад проблею»., пзрадуеш ввдсутятста .лднос-:i у рззущип фономеяа подроби, в тому числ1 i д/x-jbhdï. На дуй-сучаснвг дзолхдникхв, сача лоняття jxcbkoï потреба s невиирав-;ьнс широким, еэгезякрегки«, як празгль, до кього в яд$агог1чн1Й [ххзратурх вхдноглть всо, що нэ стосузться ф13ичаого нти .исделв. [эд:)стат.чьо дэслхджзним в vancs амхет в-горкинях аотрве, roi <top-ф-вться па йазх ооновша, ыо такоа йэ енркяа четхоод i рацгояаль-юцу ввэн?ле«нп углов 8«.w:??EHai эрганхзал:'"! форедючого épouse,у, [ого s.v.ic'iOBiic-nsTjFj'.M.TOyy згоезпечошш.

Зм1чк в cc/Uianbniii cj'.iycmiï розвг.тку дптвяи, атмосфера ьк-:е£пог& эъвгЕопш с.у j'ï.:'':!^! до :шшое?ел аШ'-тзЕль

гсэ!Д0Ш0Ш!.1 значу^остх краяянзЕС-гьа, яко «с нраву ввялаетьел. чле* №1,' даерелоы дугоппзст: i хсульаурн народу. Бикор^сташш лхтар^ту^

aovo краозневства у навчаяью-вшсэвному npoueci е одною s дгш-Htx ярадший екыи. У&агпльнвшш идя i ручного досв1ду краззневчо: роботк i вакорвстакав jri гаратурно-краз злаотах матерх£шв пркс№ чанх дослвдконна М.М. Абдувелювог, P.A. Абузярова, Е.Г. Бекщр; Ю.Б. Верольсъкого, Н,А, йЬюкзза, S.A.» Н&охчкЕка, Л,В. Рахэзадо-aaï, М,Д, Яеко.. У прня-л: пстакяхх posia розгдяделЕся окрамх ас-поктд икхльного лха'оргтурного красэкевсгва: форууваши чятадыод: xHTepeoiB у пхдлхгкхв на о с нов i краззнавчого пихо.зу, а ?акок моральная uepoxosasb i исведхтш. у nuis у цроцесх краозиавчох дх' яльиостг, оргаяхзацш мицрэдмеиьшх зввязкдг у повакласыхй лхте-ратурно-краззнавчхй potiori, capada стаорашш система викоркстаи крзазназчэго катерхдлу у процеох шшчэаня лхтаратури на уроках : в позакласнкх заняттях, Бизяачопш унов. пхдввдення ефоктивностх кеЕчально-вкхсвыэх робота s лхтбратури з задученням красзнавста та i и. /ГЛ. Ведзнссва, Г Л. Ддаашгка, Б.Я, Лняук, Т.Ф. Поезде; коьа, 0.11. йасенко, К-.С. Шкрзковськай .../. Сучаснх дослхдеоккя окраых публхкыш вхдобр^аотъ зросташш iHsepecy до народнопое-мчдох спадшна рхднога краю, то зумовлоке к к уовхдомяекьям ï.ï ¡форэд'зотвх потшщхй, так х зшлэмв в smícjí ocbíth /Т.П. Маковхй. Б.Я. Макете, L1.B. Нес торив та íh./.

Дрота влвчзная практики насовох аколи даз пвдетави для трд-воинах bhciíobkís; у вшсористана1 лхтбратурно-краззнаачшс г,»тор1-аяхв ПйравааЕз ахааавйльао-хлштративкий ииихд, до того к оста-hhíü часом здяцнюзться теадешйя ор^нтуаатися пра зверташн до ¡ш. на досягнонш чисто гадом стичнкх рэакидй, aid, одна!:, якай С сшшшь-и ко буди» не в smosí доотатньо •зшишутд на форьуваши духовко-потребнхепох сфори ouoôuctûcîï, явдо ильки не будуть Si KpxiuieHÍ i поглаблеих в процесх подальшого хнтелектуаяьно-вмзцх! кого оемпеленлк i "ваиаваши" .в auica?. Як показують разудьташ опатуваннл вчателхв» причинами пього е нкзький. piBSHb хх зкань у сфорх кульг/рязх, лхтературнох icxopii край, ставлекнк до кра* знавчкх bîaïopianiB як до таких, що нэ мають достатньох естетич-p.oí, духовно фср-дукло! IíXUKOÜTÍ.

Цим кояснюоться i пхдтвещжуеться необххдяхеть i актуальна йослхдкеиия иробкбыи форедвання духовша uospeö учнхв на осаовт вжоргстання в навчалько-вяховиаод про две i лхтбраоуряо-крае знав-чах waTSpia'iiH, Ш:д,Ц1.тковш1 вхк ара oOpaiio як impíos, cea-

eiü'jiBHisii койарвТйзад7.х т подаяьиэцу роавазкоБ! духовио~г.отре0и1( »ж утеорекь, «с парход форбфвшш ¿доалькох-о oflpaay^spasxa дор

- s -

ioï мадол1, íücxí!, ко звакыяи на касгупнэ исмвдучэ яорзосмаслэння, ?слшазться одкхеи з змсхднях позппхй праг.зсу духсвигго саковдо-зкогдлвкня.

Qüüü'i'taM Доел.уггонв1 е процео духоти-ого становления учгкхз*— liiuîiïitio в уновах аг.тивного ввкористанаяг в кевчайЬпо-зшй)»:?с-?у ipoueoi лхтзратурно -'раознавчих гаторгахсв.

дослхдье'г-я сксагш з?цсхоЕна i процяоуадьна. сторонп ¿путл/зайкл духсвддг пэзгргб учкхв nÎMiTKOBoro вхку да ocaoBi прн~ фчэная до ¿дгльгурло'^ дхттемурно! опсдхики радюто крап.

Meya дослздпен-*!: т?лягагд у виз^таггсь, таорет.тпюуу обгдев-гуванк! i еясазуаиги«легла ift aupo'Jauiï педагсгхчнах углов, яг.х за-'юэпечуэта фориуваккгс духавннг потргб падях ssstiB у njnnsci зазвонив! яша лхтэратугн^-крзсзнатна «aiepio-iiâ.

Аналхз ф1лосс£..д>:?.о2, псгхолэго-Егд"a.'ori4Eû2 д±тературя, ?лз— 1'одвчпях дослйдеень, вявчогаи практики .icranraoooaiTHboï ¿поля, • ¡соблотай досзхд зпкладавня мовя i лгтерагур? даял rasuracicra йормулша-тя робочу утпзтззу: фор^увгигзя ¿уговшн язтроб з зяко-истачняь. лхтармурно-хразгнавчого уатзрхллу «оке Оутд ycnirarai за г!лови створеиня в навчалыю-впхозноцу процесх духовнозухстэвлогз фзззнавчого "каируяення", яка забззпзчять ушвз для рэалхзацт! нксушшс зустрхчий лотрбб i ыагархалу - потенцхйаэго дгэрала is одсволшшя i рознгтку.

Дослтнпеяя такого рхзгл. вялзяеяня фор?,5уючих «nispiasiB потрЭ' ¡узатпмо яасашерзд адекватного систематичного i цхдеспрпсткжого :нфор'луваяня, опорл на розвзтоя iHXopecy /вхд ситуативного до :т1йкого / до литературного дразэлавства, а такоя стзоронш у на->чалъно-зюсовя1й potínti моыектхв i сптуагпй, коли лхторатурна-tpao3h*OB4i матер!ала не тьдька глкбоко осшслшнеься, а й лгрвяи-ia-отьсл, "прожявакъся" учпямз, що спраятдкв аитяйхзацы i закрг-коншо особаотхскгас сккетопобудовйпх п :эцс-с1л.

Для peaiisaniï поставлено! мозг: i nepsBipzca rinoiesa визна-teuo Taxti ззвдання:

- вивчитл уг Mia i законо?<ярностт. фэр'^узшия духовних потреб ¡coöüctqctI;

- -соикромзуватг. можлпвоси л^зратурвй-крзпзнавчх: матор:-;лхв як духовно фэтуушого Фактора;

- .1иькачкти Kp'.iTBpiï oniattn та рхзкх сфораовеиоси духовно-[otpodHicKo'i сферд у.нхв на ochobí лхтературко-краззсавчо^о птд-

- ексаариментаяьно пиршпритй ефаг.тдвнхстъ т:оретачао ьсхан'. ВД8НЕ1 уаза форыувакш духовнах потреб итдлхтхсхв з вдкоргстаяачм

торахурно-крао зказчкх матер*алхв ;

- розробпти ¿зтодкче! рокомзвдеци щодо добора та включения лхтаратурпо-красзнавчго: матвр1ЯЛ1з у ■ навчальяо-Бихсвний продоо

у шхэю aicMBïsauiï духовного становленья дхтей гпдлхткоЕого ьхк] ^етодрлоггчру основу доолдозяья етаноанять : вчокня про потреби як оснйвнх pyuiiäsi ciuiä рэзвитку, про ушвя i законсшхрюсг ix форцуванхл; ясуиозз oorjyaioEana ьиоазчакач духовкогй як ±и— ДЕЫДуалыюго ■виракошм в iüjtpqohíchííí cïpyKrypi оссбистостх дво; 5с/ вд амо i : т аль глх пстргЗ: вдеалькох г.стробй пхзяання /"росту"/ i с; niальнот потреба "д.и хкшзх"; коицепцЬ: наахональнох нколи Укра-

ÏHK.

У nporaci дослхдкенкя аастосовувалися aar.i метода: аяалхз фхл0с0фськ01, ЕС о л ог о—ц эд от or i чл о í лхтератур^.мзтодичних дав-рея н далсх iipouj.'ev.t, цхябсарямованв сносхорензнкя, i'pyuoEi öeci-Д2, анкозуванЕя, вивчеаня творчих poöit учк1в, недагогхчний ексш римэят.

(îa-?Kofîp, новизна х теэойтлчяе значения дослхдазныя лолягаз у вязкаченч: сондтта духсвио-патрхотичнох иотроои та передушш 'il 'фор'^ування у пхдлхтгйБ, уточналнх духовнофср-мухж: мааддвостай лхтораоурво-г.разпнавчот'о ыатерхалу;: у вкзначегат крятерив i рхв-KÍB сфср<даваЕост1 духовно-патр^трчяох сфард учнг» дадлгдсового зЬу, валькеннi педагогхчыкх умов фэрыуаавкя духовная потроб на основ! Ерглуяйикя глдупткхв до л1твратурко;£, культурно! icïopiï п редкого краю. ,

практична значения- ьсконааот. робота полягаз в рэзробш рахс-кеадацхй вчат&гаш та класть- кер1зеикш подо доберу храззаавчкх iiaïepioîiB та вкличеннч хх у иавчально-вцховкий процос з матов антигхзаап духовного становления падггкхЕ.

SliSI^iliSlb. рзьультатхв дослхдаекнн забезпетуотъел рбгрунто Еаихста вжидних лакожень, заотосузанннм коииаксу заагкодоповн»-аадх ьемдга дослдасшй, йдекватЕкх його арбДл»яу i эавданням. досл1дно-гкспоря.тактально1с кераМрксю rinoiusE, результатами kíju, KiüiioT s hkíühüí обробКЕ ояримашос данях.

l'-iсо3. кяа результатов досл+ддашш здхйсктаа-

япся.-гжчхпи; Eiicaya.TB э дгеовхдякв. va ч №. i д о >.u¡ еа^тш на науково-аргй'дичних конХерзадтях у Hi«üKC*i«*gr /X&&&-IÖ92 p.p./, Пензвноь-шу /líñü р./, /Vito р./, РЬаеясысому /1091 р./. .

Одаськсцу ./I9¿2 р./ издагогх^хща хастлтутах, ь р.ботх к/рехв удс-скоьалзлгк гаалхфхкацхх Бчгтвлхв, у лрьцесх вкчладанш1 куреib

иатздвки рос1йг;5ксх та свхтовм лхтвратур, корхвшщтва недаго-г 1гчою практикою, к7рсовк:лп та дшиомнка'ч роботжи.

Для проведения пошукозого та флр/у^чого ехснериискив було обрано серодн: школе .К1'2, 7', 1& м.Кшпна, Ш, 2 о. Кобикчл Чзр-нхгхвоькох обл., Те-и:,крлзська та Заьшквнська Дпнвцькэх сбл.

Ца захкс? гвпосяться;

1 Сбгй'нту1заа"л заачущооет лгтаратурнс.-кре.взна&чюс. маторха-этв для формуванля дуяовних потреб пЦлхмгапередусхм для С1ЯП5ВЯ9КЕЯ у них ист^отачно? яотре<5и ЯК д;/х0ен01.

2. Яодагог-1чя1 ушви фзр^ванш духовная потреб учлхв пхд-лхткоього вхку на основх активного Бнкоркстангл лхтературно-крае-знавчгх матерхалпз, основными з яхех вкзн&чилисе:

- штэгровзне включения' лхтературяо-краязыазчюс маторхгдгв у нввчально-вйховниЛ процес з мэтоп пос ¡'хилого, рхэноманхтног'о за змхсто?/, поступовс ускладнпваного хн^ормаихйкого з&баэпачэк-пя форду ючого зштву;

~ органтзацхя заоьозшк Л1твратурн0-краззнггчах маторхалхв з по£гцИ1 основнях духовпо-2ггр1огпчн.ш: хде" /таких, ля хдгя ае-порушност1 зз''язкхз лзжиня 1 батыивпиЕд, глвлядоси отчого духовного дхорала як для творцк,, так 1 для лвдини взаггл1; 1доя значущостх р1дкох зегдчх, батькхвсъкого дому в локольких, пацхо-нальнях х загаЕьаслздських масштаба::, ыслзченостх духовшхх на-дбань дредкхь у с.вхтогий духовгатворчлй лроцес та хн./;

- опанувааня лхтературко-красзназчзх катер!алхв на р'свнх вфорьушо1и емовдйностх, яка с результатом гшголенш емоцхйнох сутх самого М9?эр1алу I назначая?ься як лрястраснхсгь думкк, а яэ як безпосйрадоз пврбккэаякя, виклякапз тхл^кв зсзнхшы'иш факторами.

■ Структура.! ОбСЯГ ООбОТЯ. дксертг-дхя 0кл6дз£>т1'СЯ хз ВС^УДУ. гсвох роздШв, вясновклв, списку соно! -¡ох Енкорастанох ."п^ерату-РЗ.

/

ССНСЕНИЙ ад!СТ ДЖЗРТЫЩ \ • '

У тостпт обгрунтовано актуаяы?1с"л.- тедш» впзначево об"2К?, предмэг, моту i завдапая дсолго'.ошй, сфэрмульивало ¡¡ого гипотезу. Тут розкрктх еаукова яовдзев, георотишю х пр«жтачаз значения вгконанох работа, вгклгдоят: оснокнх яалташт, як! велосяг&ся на зэх.;ст,

У сора ому сездхл* - "Теорэткчлх заезди формувакт духогпгх потрэб П1ДЛ1тктв на лхтсразурвдофппзяагчочу тлатерхал!" - розгля-

ну то auicT ¿"уховянх потрвб ссобвстостх, ocíícbhí углом i saicoaouip-кист; ïx форьуваяня, визначоно понятая духовко-Еатр1отЕЧно.т потреби та перадуыовя ïï. становления у п1длхтг.0вэ:£' bíuí, уточнено ду-хъвкоформупч! мсаадвост! л1Торатурно-г.р&?зг.азчого катер:аду.

Одпхсв з персяушв ефоктадногокеруваага процосоы форму ванна духовнг-х потреб s конкретна, иаскхльки це иокляво, вазначеннд ïx зшету. До съогодашнього дни наукой но вирсблено ' зогвллноприй-нятв поаатхя потреба, прййгтив дм частковс-лауксвсго aœuiisy ïï CTopiii i особлавостей, Ехлхлхсть дослзднекхи вязнача^ть як одну з основкях наступи? ознаку потреби - стан кузде оргонхзму в тих чи ханш об"зктах, необхздних для його нормально! жлттедмльноетх. Такш чалом, духовна потреба, як стзерджуа, наяракэд, Ю.5.-Шаров, вхдобраказ куаду лвдкнв б тоцу, до об"ект;1вно нзобх.тдне дач нормального ïï функцхояуванга як DCüöacTocTi. На думку Г.Х. Шинтаро-ь&, духэвияш потребила дгддпк, як правило, стачлъ стосукка ыЬ: яздеди /ocoókctí, ззробнцчз:/, зхдкозоння лвдикя до сусильстаа, арэцесу пхвнаяня, прекрасного в лвдинх i прлродх i т.д. У багатьох роботах як тзоремлаого, так i прикладного характеру простснуоться тенденция обыэаувата духовш потр-зби :скт&нек2уальшц.щ, стхйщ.' тра-дигаю мая i ототохнзная ïx з кулътурннми аапитамк; "со до не вхд-tíntan Bcxíoro багатстг.а i глабдяи дсслхднуваяого поь.'.ття, торкаю-чись гша поворкпових, виддмвх йог о пдастхв.

Сьогоднх найозльа продуктивна.: у вврхшеинт питания про зшех духовная потреб могша ввазати шдххд, защшонэваний И.В. Скмоно-'вим, оокыыш bíu вносить певцу яенхетъ i kchkpüthictb у розумш-гя ïx cyTíiocTi. У оьохх прапях вчвниЛ обгрунтовуо душф* про те, «о виххднлш, сааэстхШшга за походдешям, базовкма за свохмп ха-рактврастйкаив о потреби вхталып /б!ологхчнх/, соцхальнх /у вуаь-кому i власцоыу розушпк:, оскхлька bqí споиукашп лвдпнк соидалх-но зушЕленх/ i хдоальях потреба птзнаняя. Однхаю з якостбй, ад асзпткщться з сокяттям духовное«., багатством i возшччзо внутрш-аього духовного ов1ту лвдина, а нотрзба изнання, точнхшо, той ïï рхзиовзд.цо пов"язаямй о тоэдеишеп роБвптку. s нуадоп, яка но за добьеьвйсться просим приовосалям досятнутого раихша знания, а прнгяе р&зсдратк дх корми, оевогги новх сфорп дгйсаостх. Як духох>-Щ лгдану характерзяус х ярояв того рсьноввду содхальнах потреб, лкх сноьукалхь т.т .Д'1ята ьсугороч i навхть ка п.коду свохм особкс-тЫ iiKMsecesi, зуиовлзошм вхтгльялыи, coaiaii.Ko простижнимв аотре бвма. 3 vxx п¿зкц}й азилтея '"дух.otíhíctí" визнач^т' ся як щдаьад-

шэд вгяйЕонаи в cij^Ksypi особисгоотх двох фувда^гашшх цо-эзб: хдеалыю! потреби пхзнаккя /"росту"/ i согагльнох. потреби У1Я С RUO ц1 потреби Í СКДОДШОТЬ flyXOBHt потреби ЛВДИЛЛ,

¡юрмовгкхсть якях характеризуй 1эдкввда як осоопстхсть. та д1-ibHxcTb опр^мвана на нхэмоиея евхту, себз, свэхх гшт;:ххв, сгл-' лвдського китга, .;e «xtaoisysTbca ризрэдукуваяшм дооягкухзга

ШНШ£ í .зйзкз^з&гьси tíaskcphcjihbictb, вАДСУТН1с70 спзддван!. на соцхалъну зпзгл-ороду.

Аяалхз фь-ссофськох, поюолог знтедагог 1чяог лх тора тура, до-егезпь подагогхчяох практики дел монлдвхстх. ы. значаще ochobsí ювп it saitDHOKipKOCTt фориування дрсовних потреб. Результат юлхдаонь з пкхапь розвитку i;¿TspscÍB тс потреб шкалярхв, пе->дусш вЯзиавашш:, застерхгамть ахд постанов?.". норгозыш. licsrapÍB у псдагохччнску npoueci. Яхсаз розуи1та5 яалркклад, яо-¡обу з П1зяшш1 як хнтэлектуалъну прас-расть, як гэдобу Е^заан-

без утаздуваипл стог. вдако, пэнпмгиво .титп, "-о таау потребу s паз its не яоаний дочеолмй, а не те ио нхддхток. Сака тз.'^у па-гэг1чнк 1 виляв на формувааня духовнях потреб у kmieüíaj конкрэт-ííy Еяпад1.7 Billaree подходу з сззацЫ "хяиггхдуадьного Bapianxy зветку", а такси усахузаяня сйнгкгпвкгд характерцетип зйчу.

У духовна»^ спсстнпзый хндлвхд каз справу з двяшга, якх пэ-. дають ко тхлыш i не сильна саму сеольахсть аиття, а ладсько пц1йно-оообпст1снз ставленая до нрх, очке х фо;:-.муючай процео мицучв мае оцганхчио повднувата в co6i раиховально-лог1чяу i оцг!<но~обрззну сторона. Чероз то i раадонатапо-догхчаа сторона вводиться тЪшг.ц до простого зясвоанач закладзяях у духов-Я реали /у яудсжньсцг raopi, напркклэд/ "емвелгв", - ьот ж>-ебуе створэння ситуэшй .щалсху з ниьы, коля рхвзяь "с?(:;ч;лу" аохгвача" вступае в повнх вхдноскна is "смлилаш:" духовшн дьяург - для зтеда або сулерзчк;:, эя;-чуванвя па зьхопяення, зароет: чк сэр-.)цу ... - .для стьорэння ,\>вих особистгсппх "crac-, в"*, дня побудавп сеобистого жлттзього сгноау.

Таким чшхем, у сТЬормутэьу npousci вежливого зкачеяня аабувз-ь eiíonii i почутта, якх ваотупавхь одночасно г як конкротях аххчнт. íopyj: потрзб, i як фактор?., стищглгогь ix рс-звигок. ручелня оиоцтй в сфзру погроб глаз, на думку вчопкх, такнё еи-хд: актуальна для лда.чк, ало cjána, нззпрздмочокз потроба'-^ роркк«1я, nica сабопоч^'е ию иотрзбу способииа зцяоволзння •-* ■}6:ii six -■* HoaiuKEiii cwouií —? траксфорг^ояа.ча, п.хдсьязка efío-

- G »

цхшда потр*ба бхльш Bsc-.окого рангу, зда-гна породим нову i пор-слсктивну ni ль. úr¿3, дхорадага» тзг.тиЕки>: ei/ouiu, а В1дтак i гарантами усп1п;;юст1 пронесу г°зйхова.-шя" потрзб г, пасамиеред забоз-печення хифорьишз» i озброоння лщини, шкозанце способа-.« задо-волэинк погреб. Г. aus ьес0х1дн1сгта_духовиозш.стовяогс хнформаахйно-го кэпсвао1Ш.'1 зуковлюгтъся введения в форцуший процес TEopiB здис-тецгьа, лхтзратура як "втькень лэдськох душхг|,

Процзлуальна сторона форхдвашя духовних потрэб маз будуватк-сн з урахувгнкпм динамичного зв''яз17 потреби i iHTepecy, суть яко-го пэлягаз в тагу, що хктерес, який вшшказ як о предмете на i кон-кротизэвана потроба, на паяное coyaesi сього розвитку коаа стпцу-лювати пьяву псвох потреби. Розультатп псвхолого-яедагогхчяих екс-пвршлантальнех дослхддеаь шдтзэ]здвують повну кроцгсуальну взаз;.:о-обугловяепхсть роззитку хнтересхв i потреб: вхд зацгкаБленое'лч, як nopsKiisoï форма iHTopacy, до дош:чшвостх, яка визначааться як дг ска форма íiox'o впргаення, до стхйках iuïepecir, i j;ani - до ста-аовлоння потреби бхльа высокого рангу, яку зазвхдчують самосtíü-,Н1с.ъ juíi, активна дзялыйсть ocdCectootí, 50 для зздоволення сво. потреби отагться до самосттйко вхднзйденях murais. Отже, ро свиток втдбувас ьел всоредиш kokhoï потреби до бтлыи складнях, ¿icícho с5юерхдиЕХ KBnsinoTpod, чу-v. зумовлюзться ускладне* ая, зоагачонкя хндпвшалъпох потрзб:пснох кошозшш.

Необхддшсть усв1до«Ети себе як особвотхсть, "цугда еаыоусвг домлеяия" позкачацться но всьоыу ncaxi44oiy zïïttî пвдл1тка, lía xa pai-.Tôpi Jíoro дхяльносп, i пера за все активiзуа становления духе них кошонэнтхв у загадыйй структур! iior-o потреб. Зросташи icio рячяого хнтерэсу у кьоцу Einit а такок конфлхктл а дооослаыа, бат кйуе аэкскються iü íi активняы форлупаякяи "патриотичного яочутет яко б вяреиадиям потреби кз просто матк, "в:дчувати" батька, штх pisHEü дш, почуватаоя спокхиио пхд хх захиотоп, ала .й потреоя ш та 1сох-лпвхсть годоктяся ¡км, зкайт.ч свое uicue в púxaoiy r,ui¿i, н свохй земих, Ei:c:¡aT/2Tr. i стведатй свои роль i зпа^схсть. У пхд-лхтковои? в inj лздиза яадахш^ться на ячетупну сгодшшу у своом7 P03KIÍTK0BÍ, дс "нее" значко роавырхе дан aaï oboï прост^роз: i часов.1: горлгонтп; илеомша ьсаом? илбо.^ ao?pööa пвсзна«иткп mosí enoei Tep^Topi.ï 1 замалавд xï nspasawe ваклаший i актлэнгй для свох-о отанов-чоняч S'i'an - зп-звачвння: "мяк" езеох ci>.-.''í. слоа.х

üavbKiiCuniü, a перьапногг- осиислення i зесчэсши ладсь Kmc, дахсв'но' зна^жх- скесобхв "захясту" i ухвора-эння "мого": n:¡

энгеи, прялу.чятяся, продовжити с-драву, традицхх, культуру, ствэр-дити хдеалк ,., Так:м пипок, ця шп'рэба /ууавио назвею ïï патриотичною/ придбазао зиразчх ознаки духознох i мака бута впзнаэдна як потреба пхзнатп рвдау зекгос, cboï витоки, отчх духовн1 заловх-ти i iùrhoctï i оудувати особпстхсшШ. киттзвий сикет з ïx ураху-вашим.

Ht переломному стан рззвитку н-чцональнох идола в Украхнх вхдчувазтьсч нлстхйна неабх1дя5.сть в 1»рзссмдслашй потеядхй шктлышго красзпаветаа з г.азяцхй новях сшсложворадс л1н:А, тез-деиий духовиох побудовя ocouflCTDOTí, У литературному краззяавс-TBi ваяяявпм о те, шэ худсши твори, культурах, лгтаратуркх факта можуть статл засобш лэредачх яэво'х хде.т, основой для форму-вання певного вхдноизнкя до життевих явит, до лад пхдставк звар-татися до багагств рхдзох-о краю як до ж-'.зрэла вхдповхдей на вхч-нх запитаяяя. Peajiiï худозньох icTopxi краю: яаеиченх лгоЗов"» до csiiy, до янття, до лвдшш, в якзх закарбован1 втала духовного пробудаенял i мухнхняя лредкхв, эдатах продемо.чсадвати ятдопт-KCBÍ, як лвди, пов^язаях з ним единим мхсцедг варяда&нкя, здкноо зешхеп, одикгк словом, взрос такт пасу® i дхлсм до загалъкол.ф.сь-

-X, сзхгавях ргвитв. Не дозволить рогшяритя просторово-часовi i.¡esi духовного бачоння, формувать гшшпсть сприймати ¿ндлзхду-альяэ, мхсцеве, ьацхоиасьш як прояз i втхлзння зегальнолфссь.-о-го, вселщського - прагнвння до ic-тина i добра, ирялучахчлсь до .духовного спадку рхдно? зеиях в едностх íioro локачьшис, надхона-.яьних i. загальяолвдсыцзс пролвхв, особастхсть форауотася в едностх уовхдомлзяня свохх батькхЕських, навдонаяьних короахв i сг<огс загальшшдського призначонпя. 3 цих noasuifi в poôoïi вигтачвЕО духовний потвнцхал краазнавтмх матзрхаяхв /уснох дародио'х творчо-ctí , TBopíB впзначнях та малозхдомкх, "лразабутях ук^ахнських та зарубххшах цясъкйянекхв, лхтаратурнох ¡ оографгх та is,/, роакрит-тя якого в назчэлъкз-ЕЯховному nponcci засобхгао паявх ноуття • духовнох бсзртдьоот], нхгЬт1сти^кого аехтувааня предками i бать-

Е12КИЛ0Н.

У дгэтому роздтлх -- Педагог is не керуванач ф&довагшш духовных потреб nirjiiïKix!" - внзначорю Kpnïopiï та рхвях стормзва-йостт духевнэ-патр! awaoï сфеся пхдлхтахв /на основ i кг^знавчо-го УШВП фср;^вшшв ДУХОВКИХ ПОТрйб Н.гдлхтк1в 3 Ейкэриг-

тачням лттбра-гурчо~рра>1ачавчкх матар^алхз, Bí'r.íiTJOHi ета.ш, змхот. розупьтата окспершвитальнох рэботи.

- 10 -

У BüS'-ia^eimi рэзультатхв форедючого впливу л1гсратурно-кр&: ппавчш; Ma-íepiazia s еукупкостх раадъпгх Еаттевих сшатхв, кай-бхлх-ш. доскокзлих хукоднтх яыш í основних духозно-патрхоткчяих дай всходило з розу;,11ШК значимости л1торатури, лэз-сшшостл ïï в духовному P03BKCK0BÍ ссобастостх, валив лко'; кг nim: не ввода ся до простох репродукцхх зовнхшдьо;! Форш, "аовнхшаього змхсгу' па вчаакхЕ чатача, яка пзддко вачеупуетьса. Справой, ic-

тешей духоенай виляв «ose Еваяатяйя здхйсношш, якщо "вхдбуваз-тьсгг отаЕовледая власяох'свхдоиосгх, почуттхв i дхй особкстост!, Ецутршньо1 сашсиршловаяостх до духовно* iaxarpauix"^. Таким щ ном, рэальншл результатом форщкгаого ышхву, Яьго критер1я:.щ моа на BBûxaïii подаяьопй розскток ладських пэчуттхв, розшфення кэлг pe&Jiiä AifîcHOcïi, якх входять в сферу вну-грЬшього духовного "щ кивания"', появу нозих кйнок, козкх. дуыэк про себс, про cbít, щ добро i зло, про лвдияу-i ïl празначеняя; уевхдоиленз уточнения особистах ешэтобудхвнкх Jtiaill з nosnaiíi сприСвятих духсвних opi ■антирхв, авд вшшвец периштих почутив х ctbhíb. Ыохаэкиками .с^ормоваязстх духовяй-а&.трхотичкох сфоря падйткхв, в раыкех яа-шох окспершонтальаох робота, виззачеях: об"аи значь учнхв про ртданй якг взлтшть хмоза культуряих дхачх?, аисъмэяашйв тчм че íhehü способом пов"язаних з ix батькхвдкяо;,;, худозш творя краеззоБЧогс характору, зназая ъультуряпх гнхзд та in.; якхст емоцхйяо-ыочуттових роамп£ учшз; як1 супроводяумть спроймання peajiiä духовко-ыатрхотичного, краозннвчого характеру; якхедх i галыленх характеристики читапькях хатерасхв kízuiíticíb; каявн1ст. интересу та знапь про cai.fi родоввд, про свое походлсоаня, яро ду-xcehí нацбання choix оазпосорвднхх преддхв; нозвяхеть потреби в сагговкракешй через худоккю творчхеть, в тощ часлх i на основ i краазкавчпх, ехкэйноэаавчех ыатерхалхв.

с L'a тою объективного^ наекгльки цо шшгаво при розв,[лзйннх пйтйяь такого характеру, вк значения е'рективиостх включения лхте-ратурно-крапзказчях iiatepiaiiB у фор^вчий процес учн1-п1дяхткц исауть бути укосно рэзаедхлеах на три. трупа за р1еняш сфорьюва-K'îûTi XfïCBao-àaTpioTH^auï гштребихско£ сфера, llepaç груд?, шеа характеризуемся влсокии .рхвнэм, склодагль уча1 з вкськпя чатсид»-хаи актие.-иекг, ctííHs.vjí чатацмщш iaTepecaia, ао sie авхдчить

* СтароБОлтанко Луховкьо али^шя как основа воспитания саисразвитйя.// Пегаг.оаогетескис ууриак.-Т.13.-10?

„ li -

po начв:йстх> потреби у ькутрхшньзгду дхалоз!. В ix читагоких упо-к$аянях,одЕе з ваалпвих мхсць заЁнаюал твори, як! виевх-х-люать эцхоназп д? хсторхю, культуру, дяерела духови« еволЕЦхх народу. X трупа ппшткхв вхдзначаеться адэкватшга спрпйняттям запропо-званлх з фородэтол метою MSTopianiB, позитивно ставиться до ве-энання практлчних завдша з краззнгшчох тематики, до надмсаяяя зорчнх po6Í.T, 3MÍCT ЯКИХ СВ1ДЧйТЬ про глибику Bt-jyTpiHIHiX духов-яг, npoueciti. Мсралым-етичнкй хдеал, "образ вдеальнох дорослос-L" хдах y4HÍB вклляа? так: ркси, як Eipnicïb батькхв:цик1, повагу ) npsfliúB. потр-бу пхзкаякя i здатнхсть до вчакку, до дх1 зара-: хншнх. 1Идл1т.-'д характеризуются такоз досать стШозми, як ¿ ля зого вхку, С1м8ннззкавчвмя хятервсами, сформоваз.хотю понять ду-)вго-патр10тичного э.,1сту /рхд, трацихда, спеддияа, sanoBÍT .../.

До еерадкього рхвня Ехднзсеях учп1, якх ма&ть певнх знаякя лхторатурнот, культурно! icTopiï нрав, з як правило адэкватнов-закцхею на матерхали, здатнх, в раз* нгобх1дкос.Т1 - э корагукь-т досомогою в'.:ателя, усвхдомитл глпбвну гх духовна: "ciacaiB". гадь ер axTEsnicTb ix досияь вдсока, rndip книг вазначсзться. лл здгвхдуахышмя худолипки смаками, так i зовяхпшгдг вшшва'гя. 1н-эрос до лхтзратур'л краззкавчого характеру глаз вэдяосау отхйкхсть, хкак задоволеняя його потрсбуз додаткозого ^эвншгього хвфоргду-хншг. Сшетопобудовний opisHTap, хдеап, втхленай в худояягт обозах, тж.! цх uüuútkh Ехдиашть перевагу, спктэзус таг.х uíhhoc-с, як сыхлшзхсть, муяшсчъ, чесн1сть, Д1вва доброта, здатнхсть i схгхБчу ттл ¡ ал в якосп naTpi о тично'х спрямозаноса-i е ньо»ф на пентоза:п. Наявяхстъ потрзба в худскн^ творчостх зумовлхзв го-звяхсть до ваконання podiT творчого, пошукового характеру, при i ому 3míct i форш: твэрчох Д1яльяос'тх пропонуюгься, як правило, *ятелем.

В учнхр, hkí склалн тротз х'руоу - з низьым рхвнем сформовав зстх д.уховпо-патрхогзчнох сфври - краознавчх знания обиелсуптьея ■срзмнш фактами, для них характерна язздекваткаргдаккхя на мате-гати з краезнавс.тЕа: байдудхсть, з то i явнв неприЯшття. Ситуй-хвяий ÍHTop'jc до кэдбань рхдного ку^ю, до свсго зо.хг;д&.а;шя, сво > рсдовс'ду ввлтакраться у "Tlx на стхлыск 3MÍOTO« iraTäpiaiy, izja,ки ('.opfia.'it, приЗомам його -.шэденья в яавча/^ьс—вихо^нй роцес. Однак такий яасявн5"й, "Ооздхзвг.? хнтзрес, до : внаслхдок ззраго'-гь вхд новвзни ¡.штас1плу, нозвачнох' íopvjí чй щц1йнох прзвабливаст! його вкклавднкя, етдако гаснв, як тх-хьта

yini евходять з-пвд зовЕтиаього "тпску", Чнталька актпвн: сть i; с-ипфлюегьса голобшш чином комукхьатявнини i -'едонхсткччлгга м тазами. Baipci Для нзслхдування бх1ЛШхьсе в порсокааох з вира кепою о'' чнтвЦ18ю "для себе", як! використовуютъ вех наяваг m лиеостх для доеялчюнш тятыдуаяьпо екзчлмех мата. Д.гти, Bit? с Éetxntb ца групу, не в1дзначаюгьм лозаишяаи емоцхйням стаьле-до ьакоцанкй псаукових, творчпх завдпнь, зшет ix творчях роб i обмолоться, як правило, традицхйнш.-з "патрхотЕчнтаз" Фразами пороказил окремах фактт.в без налвзяого ix осмислення.

Результате екепбргиэыгалыюх роб о tí; евхдчать, що в умовах рэaraлого навчально-зиховного процссу високого рхвкя сформован ctí тдлхтки досягають редко /0,5 проц. учн1в, шо брали участь конотатусю;.<у (эксперимент::/. Учнх, як?, виявелл об"ем i глкбигу знань, a Taita-/ найвелсть хктерест.в, якхсть емлцйних реагацй, дозволякть вхднестл ix до серсднього рхвня Д7,3 проц./, навча ся, як правил , в толах, у каЕчально-внховнхй pudtm яглх пра яг едемонтп краазнэдчох Д1Яльност1, вккэрпсташш л1тературно-к знавчих матерхшйв; однан бхль;п1оть учнхв хпрактерязуються киз ким рхзпэм еформованост! , 2 проц./. Ць да? пхдетави с тверда вага, що без езозчаснох хнтерналхзайх д1тьыа ¿гультуряях. л1те .•уряшс надбавь рхдного крэк форцуваяня oco6ectoctí .як духовнох коже бутк достатньо ефектквндм i не вхдповхдас звмогаы часу.

Оорыуша экспериментальна робота, влходячм г коти, законо MipHOCTeíi становлечня потреб!исно1 сфарп i стартсвах píbhxb ро в л псу учг.тв-п1дл:стк1в, включала три лзао1гозумавлез1 зтапи: на периоьу зтапх влрхшувалосл питания габозпечоння уч:йв нёобххда базовой гяфоркздгев i форт.С"заыня у них парвдшшх iiíTepecia до рхдного краю, до floro культурнях, лхтераг. рних нэдбань; на дру 14У етазх ";тгорпва.тася уыовк для глубокого йшц:йао-1Пталектуал ноги засвоэшм маторхалхь, яка б давало дссвад духовного прожя ванпя i духовао-ирактичяих ршен* i д!й; заедания третього ote полетали в cti'j.tyjiaiahhi активно* cai.íoctiíinox дтяльеосх:.

Ризулматя форкуючого естерпыекту падтварцплк правиль1лсл рабочих rincT03". 1нтогрован1сть лхтературно-краезнавчпх матеЕ алтв у йавчалыго-вкхэвнлй пронес ей значилась як одна г> опнэвня уыоп забозпечйння pmíctobkoi стороне греознаьчого ''налруяг.-н.чд'1 як?, дад ьродемочег тувати значуслеть батькавсысох зс

л:, <5агатоп:к:зо2 духовн..робот.: преда:iр на спгл;.ь»гс т/сот;0;ч-.1х TeimemiJi, оагальншвдськпх духовно! г^олнцх. c.v.i

згхка побудсви багатьох аюльнлх Kypcis /украхнське литература, тсва лхтература, хсторзн, народознавство .../ створюмь уызва широ; эго вклшзнкя наззаннх матзрха'хв як у формх цхлих уро-, позакяасяих захзд1в, ток i. окрэшх "вкраплзшА прд цьог/у бхвдно базуватмся па принципах рагионадьногз спхэтлднсЕзная свкого i краезнзвчого компонантхв.

Бплев на формузання духзкнпх дстреб, кавхть за умов идеквпт-о змхс1'свно--1кфор1лад1йного забезхкчйши, стане зфективяям лвшо Оиу випадку, якцс будв подолана тривалий час культивована лх-заглиблення о материал на рхзнх соцхальнох обумивлеяостх вячя-ДХХ, хсторлч-юго ярогрзсу, x ДОСЯГЯуТИЛ pÍB6ííb пращаснэкня ' в оиноко¡meнтру отх граях зтстуг 3 цхею «этою у фэрияуючоыу проце-г'зсеозкпя л i тзрату^ нз-краззнавчйх клхъ piarán здхйсндеэлося а втцй основоположник хдзй, як i р.ачрс-сллють i оформлккгеь найбглыз ¡чимг лхнхх духовно--натр1отачло.го росту особистостх : хдм духово багатства батькхвлцшя, древносхт, глпбЕвк i невичергшостх ïï :овш!Х дчсарел. ¿цех нзрозрзвного зв"язку люпяеи i батакхввдчп, тхдостх, кивотворноетх отчих духовнвх даерел ах дгл адатця, так да лициии взагзлх; вдаалу жнттк вхм"я явдиня'i батькх.квднй, як/it !ордзуеться ж»ттнддяльн1стю краэдих x'J предетавникхБ, а такск обвил художнхм спадком; хдег жктгздайностх ь^никнення, взаеуд-'язку культур як у моек .духовного пр;>грэсу окромах надхх i .■сьо-лкздства ...

Сднхеп з умов фошувакня духовных потре(1 .Епзначх'лась наобхзд-!тх> виклакэти у uwítk? oMoiuüHicTb, яка С породаувалгся пэ ськи i из стЬхъла зовкшнъов атспбугя?.о>о /макэрою бчдтоля, насчет, прийомамз зоквавлення, авзвячною формой а булз о рс-хьтатом рпзкраття зиоцйнох оутх самого материалу. Taxa "форму-i" зшцШпсть вазмачасться нг р.к пеане саьюсмааэ пережигания, кванта, а як прдстросяхсть дуиання; дойлгтя ïï козна цхкавоа >блемзг:, глабокот. 1досто, як) о ватухакалм у Егддхтка нкпруазн?л еэванх с гл. Для п:д;птка теми'/: nigxi.u о особлгво актуальней,. у 'льку з активное i и т-зл &н ту гл i ъ ац : с о полулч'ж npoiw.iv: '< нзь'агаетеся вс таков «та, вхдяаптп сутт: i яяла, на siÄ-^i-яхд мэлодаого 21кола-ра, я1' -й вхдлтовхуцтхля в w 6a3^ocpp'.rínix зжеял. Пи?/ знйчною »ipon )1оясн1;вгься енодгйяох acvojuia-у nnjüüKFTTi ^удохн^ого >A£iT6piajy, за ад хнхола г.члтолх> .по-рzu пдагхтновх; пднан саад тнтолект^'алхзанхя crüopw «зрудулепд í ovsiUaaocvt xw.iiro ргсгот, яка cupwte подхода хпггптзпих

•üia" г^мторхалу y аачрукэихст» дуся.

IjTT îsag значения схворзаыя carjamífi, ехд \ас яках через з"я-суванпя глебкино; суa'i ввдоих, зщннх явицл рантам вдявляють своя першлоскс-у /ив i знайош- з дкк:-:стьа слова i вьраои, медов i на-йвв, стьга! елемвати та гэрог казок та in./, Ефоктквнпьа вяявд-лнсь такоа така кряйома, як лхнгахстиччкй va хсторико-пооуютлч комз.Ч4'ар, н-.отроюючо акцент/ваши, стюрешя еязуагдй фхксувазшу va lui MoiiGKïûic якхспох'о духовного стрьбка, впрЬюд&ч реалишх та ворослье-х проблем,

Si,iouiiihicTb, а:а одночаско розвдваа : почуттаву, i рэзуиозу сфзря вхдхграз роль долинуячого ректора у стаяовлеянх хворчих потреб. Творче освоения бьгатств редкого край вздбуваяося у форглх poÖiT i завдань pisuoï скледностх: вад пайбхльш близышх i посзлъ-шхх /написания казок на основ i народпих ешеттв» худодмх дерзка-зхв легенд рвдйого краю, дойтичних замгльовок ,../ до складнох ТЗОрЧО—дослхдг ¡щькох роботи /художке оформления свого род оводу, иаплсашм "бглграфхх" аародно-ноетичного хвору, роздумк на ochobí краззнавчого матархалу .../«

0бов"язковмш умовами, щс х'-арантувтъ _р2зульгатЕЕшсть духовных вплиехв, ьнзначнлись такал: пргроднхсх-ь i иравднвхоть ¿ятонацп 1:.'дсутн1сть декларативкостх, нсовдорозчулення при звертаннх до лх-тбратурно-крапзнавчпх матерхалхв, опоратгвнэ врахування змхн в хн-торзеах учн1Е, застосув;.шня дрииокхв стяадулшзчзго оцхккваняя /на-ярикиэд, худояньогг чктшшя вчителем на ypoui тзорчих ррбгг учя1в, проведения уроков та поаакласних захудав за розрзбхами учнхв та га./.

Активнхсть i глибина запитань, якх вшшкають у П1длхтк1в в провес i .acBocíJvi лхторатур.-;о-краззнавчих маторхаив, заи!кавло-. яхсть в обговорошп проблем, результата пр;ктичнох дзялыюстх, SMÍC г творчих роб it дають пхдставн для bhchdbkíb про зростанна ïx духовного яотенцхалу, появу новях пояснонь i iHTepnpaTauiß життя, Перерозподгл учн1в акспершентаганих класхв за резнями сфср-мованостх ду.:овно-патр1отичнох сфера свхдчпть яро ефэктшшхзть за-прошлюванкх вадходхв у досягяенях визначенох мети /див. таблица на стор 15/.

Наведен! результата насчно демонструвть той факт, щс з експе-римо.чтальких кяасах лераххд учнхв на бхльи bhcdkíu'í р1}!ннь розвнтку приходить и;вд,""ае, нхн а х <ятролькихе до того к досягнояня ееоокого

- Tí -

¡ня, як правило, потребуз цхлэспряшвапогэ пэдагог1чного вилзву,

Таблицн

Дая£:лка ptehíb сфоргдованостх духовно-патрхотачнох сфэря пцуптаав /на ochobí краззнавчого пхдходу/

: початок експ, /у дроц./ : it i ноль оксп. /у нрои,/

:внх :-------

: контр. гл. : експ. кл. : контр, гл. : оксп. та.

1с0кей S

>редшй là le- 33 71

iSbHHÎi Во 82 67 20

.. . .. ..i » i . .......... —.

Позитивна спрайняття матархаив краззиазчого характеру сфор зане практично у всхх учив енсперылзктальних luiaciB. рдная МЬгьга ыдкпвх i paswii зкйкя сташся у тих ni;uiiTKÍE, як i до-'ли високого р:вня сформовалось!. Хх патриотична потрэба, кок-?тпзовака х пхдсилека емоцхяиа, набула характеру потроба бхлыя юкого ра!ауг яка зу:,ювпла появу нових особпстих :кяттсвих ni-1, уточгознвя перспективных планхв, становления тзорчих та дос-щчцмсих cTÍtonx 1ятересхв.

У npoaeci осягнеш'я духовнот епэдтани рхдного край нщ .зть-податьшхй кошфотпзацп л хдвальний образ, поступово здобузап-як базан! настуnui риск: високий хателект,.пстребу пхзнакгл, fOEHÍcíb до вчияку "для if'Luix", повагу до батьклв, предглв, ло-1 до батыйвщиял, вол&шЗг-йст;:», эдатяхоть до ептвчуття i г.<ило-

ДДЯ ...

Пом1чочо так&а i ncani позитивги змхяа у ставлогл! ахддхт-' з один до одного, оскхльки вони мала момивхсть яэ лиип глкб-зрозумхтг сабе, виявята cboï потонци, a it аадкряти достохн-ва оточухяпх, зктасити cboï досягнання, нвдоання i тряцшШ 'Six ciiv.eü з успехами i мокливоотнма хкшнх.

Спосте.пкення показали, шо у багатьох учнхв роэачЕдються до-гь сцльнх сшзЙнознавч1 хнтэреси, но виклташа ü тих П1длхт-в, якх мала екдагип cTocyi -z з ршшыг, cckíjlókz емоцхйло-хкге-ктуа-шна спрайняття духовного adery батъкхвйииюзяавчях i/mepi-:в спряла Форыуалиня глнбокого i всебхчпого поглвду як nu ладл-ззагада, так i на еллзы'.п/. ладей, даз мозлавхсть пэраэдти у ьвленкх до ких особлив! почуття ндячносиЯ, вЪшов1далышст:,

auKOöMHucTt.

- 1Р -

Свхдчеашщ подалъаюго становления духовно: сфэрл осгбгстос с також актлвхзацхя чита13>ко1 дхвльяоси пнлик^в, що пхдтеерц жуоться зростаавлм об"з;.!у чзтання, бхдьш стхдоиш 1 пхлеспряыов ним виб.: >оы книг, спройами склати перслектавну хщдозхдуальну п граму чихания, 1вдив1доад-1зац1вю I розвяаком шторесхв, р.о вихо-дйть за рамзл краезнавчогз ареалу.

„ У ючсиор-чау корот.со сфорг-сльсвши основах результата х изд. сумки виконаьаго дослхдааыи., о:<реолеио перспектива аодатьшох р боги.

Результата дослхдаешш д&ззоляоть с^прлудоватн деякх роком; дши! щодо дс-бору га ыишчення лIтора-гу рно-краз заавчдх штерхал у .чавчалько-ваховкпй прсцес:

1. Дабираачц л^.тера'хурко-кргазначчх матархалк, аеобхздно в; ходятг. з есте .ачного, ху-.;онньэго хх значения: зшксэкня рхвнн оц: км провокуз зг-ерташя до друпрядялх дзакйв х явит, члм визслика €тъся. зворотай ефект, "антиустановкл" - згасанаа увах'и г лозит] них ешцхй, .'нглеккя хнтарзсу до матэрхалу, аозне його наприйня:

2. У аавчальао-вкховахй росотх слхд унихати невиправданого звдекнл .акцентхв у бп: краезнавства, оентльки при век: 5качуцо< тх краззнввчах ;.'.атор1аи1г аерекасиченш ними зву::;уе духовнофорадз ,'Я1 горизонт особистостх.

3. У форнушоыу проаесх на ко>;и;оуу а його етапхв одна з 41; них тець русеть калежитк яскравому 1 зитссовнэвд слову учителя, воэаак ефоктшгвхсть духовяих вяливхв у великхй шрх затекать того, наскхлыш еыоцхйно, образно з словх учителя будо розкрити! духовао-моральнкй змхет, передане патр1отачка звучания явид духовно! 1-улх.тури рхдного крпв.

4. Доеягаешда стану "мшзання" в змхот х глибокого псиясло.' •и його гхдлхтками сприятимуть првйиемшФ виклзд материалу, ствс ревш ситуахйй ф+ксаци увала аг моментах як1саого духовного стрибка у св^0(йсст1, залучеаая учкхв до активного творчого исвс янвд духовного спедку отчего краю I свохх <5еааосерэда1х предкхв.

Проблема форьувадшх духозних потреб П1ДЛ1Ткхв на лхтератур-но-краззнавчочу катерхзлх ае вичарцуеться результатами виконано-го дослздкеиш, яке необххдио розглядатя як один хз ьдахливих пц] ходхв до XI вирглення. Потреоуать подальшего вивчення ь;охглизост1 наззэакх матер1гл1ь у ноглиб~?н1п уявлень учнхв про аиттевх витс кл (иютецтва, особлчвоса.: i ушх.и форь^ув.'шкя" морально-атачкого ласобаки лхтйратурног-о краознавство, рэз'ватку худо.\:;'ьо--

>рчах потреб.

Експеримонтальяа робота ше раз подтвердила, що резу.сьтатив-!ть дугтеких вплив1Б на основi лiтиратурно-краззнавчого дхдхо-в значнхй Mipi залехить вхд адекватного лхiаратурознавчого х годичного забозпэченкя, отжз нагальнкм с створвнш краззнавчях piCida, nociÖHKKXB, викокання теоретлчнах дослхдаонь з яло-[ьних" проблем, без чого вчьтзлевх ьатао реайзувати свсх заду-

Основной змхст i розультати дослтдгення вксвхтлеяо з такпх лп'.ацхях автора:

1. Форм^зааля навнчок оргаяхзацп л1^оратурно-краззнавчо1-юти в курсх методика вякладаная роохйоькох лх.тзратури в ¡акодх Друга Чернхгтвська обласна наукова кокференхця з ¿стсркчкого ¡Бзнавсттза: Тзза доп. - Черяти-Шашл, I'JSö. - С. 59.

2. Робота лггературного vyртка; Робота драматичного гуртка Бивчення т£зрчост1 М.В. Гоголя: Пссхбнпк для вчителя. - К., 13. - С. 202-;'04, 246-271. - 1,'юва рос.

3. Формування творчого члтача в продеоi вигчоння творчостх !. Гоголя в школ! И Спадщана Гоголя i сучаснхсть: Тэзп доп. -ан, IS86. - 1. II. •- С. 55-56. - М^за рос.

4. Гоголхесъклй веч1р у школх // Гос. мгза та лхтэратура в ¡ахськхй школх. - IS89. - £4. - С. 59~€4. - Мова рос.

5. -Пхдготозка майбутньсго вчптзля до викоргстаякя лхтератур-■краезназчого uaTapiaxy у навчально-внловяому прочееi // 11 ляхи юконалбиня профеохйио-педагогхчнозс подготовки учитзля в уыовах ¡эбудоЕИ вищо1 i с вред нь oi школи: Тезг доп. - Нхиин, 1330. -41-42, - Моей рос. t

6. Боль лхтзратурного краззнавствр в духовному стаиоЕланях :1р // /-.ктуолып патання впвчання у вузх курсу методики впкла-щя мова i лхтературц в ьколх;: Тэза дсс. - Flxeh, IS90. -

I00-101. - Мова рос.

7. Литературна краознаветво як один is шлях1Е форчуиаяня ,лу-!нпх потреб школярхв // Учитель i сулпльство: доевхд. пробло-

пошуки: До 50-рхччя 1змэ1Лъсьпг.го под. хнетйтуту. - 1заахд, С. - С. 256-2Э7. - Mona ■■ос-.

8. Лхтературко-краузнаьчлЯ глтпрхгл як гор духовного ста-леяня ихдлхтка /на глатогдадт твоучот! спад.и'ш Яковг дс Ъахът-

// 2нкорьстаннл спэдтдни псвориуTiix х зобутях дхячгг наука та asTyp?. в наъчальнпму цроцесх педатигхчяогэ зуау та пиоля: *ози

-on. - Píeяэt ISSI. - С. 216-217, - Нова рос.

9. liTeptnypa в Äi-roBHßtg ciaaoBseaai aiwiitita /до ваьчси m aura; i творчосм si «В. Гоголя в ш:ольх ЧерчЬлвЕШЯИ // Iii1: ратур-.ч та гуль тура II ох i с ся, - Яшин, 1992, - Вал. III. -С, 133-13?. - Mobû рос.

10..шгврхвл в духовное стзеойл« ait ysaiB // L.vn:iü соовяоыс: cíoki^buoctí арактичаого курау yiq ÏEfebïioï нови i.i jdsepwyyc та юихсвашв? чЕтацько'х цсйсгвраос.тз ' Теза дон, - Одоса, 1332. - w 53-54.