Темы диссертаций по педагогике » Теория и методика обучения и воспитания (по областям и уровням образования)

автореферат и диссертация по педагогике 13.00.02 для написания научной статьи или работы на тему: Использование на занятиях литературы материалов местного фольклора и культуры (на примере Наманганской области)

Автореферат по педагогике на тему «Использование на занятиях литературы материалов местного фольклора и культуры (на примере Наманганской области)», специальность ВАК РФ 13.00.02 - Теория и методика обучения и воспитания (по областям и уровням образования)
Автореферат
Автор научной работы
 Собиров, Абдушукир Шокирович
Ученая степень
 кандидата педагогических наук
Место защиты
 Ташкент
Год защиты
 1995
Специальность ВАК РФ
 13.00.02
Диссертация недоступна

Автореферат диссертации по теме "Использование на занятиях литературы материалов местного фольклора и культуры (на примере Наманганской области)"

; а Oft

\ ъ т

узбекмстон республикасм халц таълики вазирлиги хапцпар ДУСТЛИГИ НИШОНДОРИ нмзомкк номиддги тошкевг ДАВЛА'Г педагогика ННСГИТУТИ

УДК 894. 375 (077). С'ОБ Л РОВ АБДУШУКИР ШЧЖИ^'ОВИЧ

ЛАБИЁТ МАШРУЛОТЛАРМД

А^АЛЛИЙ АД,

1MI

^клАРДАН

(Наманган вилояти мисолида)

Мутахашклик 13. 00- 02 — узбек адабийти уь;итиш

иазарилсн mi усулияхи.

ПЕДАГОГИКА ФАНЛАРИ НОМЗОДИ ИЛМИИ ДАРАЖАСИНИ ОЛИШ УЧУ II ЁЗИЛГАН ДИССЕРТАЦИЯ

АВТО РЕ ФЕРАТИ

ТОШКЕНТ —

1995

Иш Тошкент Давлат университетининг узбек тили ва адабиёти уцятиш методикаси кафедрасида бажарилган-

Илмий рахбар —филология фанлари номзоди. доцент

О- МАДАЕВ-

Расмий оппонентлар: — Педагогика фанлари доктори. профессор

А- ЗУНИУНОВ.

Филология фанлари номзоди. доцент М. МИРКОСИМОВА. Етакчи клмий муассаеа — Бобур номидаги Андижон Давлат

угшперситети-

Хикоя 1 Й9о йил соат --ва

Кй.кмягйй гюмидаги Халклар дустлиги иишондори Тошкепт Дчвлзт педагогика янсти-рти хузуридаги Д. 11 В- 13. 22 ра^ам-ли доктотяк намь» дгрмкасиии олит у^уи диссертация XI.ч:1яс-' г';>т;-Ь:а их I иссх^апглфчлгаи илшШ кенгаш (700100, Тп.'пкект. пш?{ри- Гдяякч кутаея. З-уй) йигилишида утказилади-Диссертация билам Низомий номидаги Тошкент Давлат педргог:»^ дпстйтутш'нкг кутубхонасида танишиш мумкин-

Автореферат '¡095 йнл

ефер;;т '! П95 йкя <€—'—* ¿¡>-----да

таркатилдк.

Ихтгссослаштирилган Кенгаш илглкй котиби- филология фанлари доктори, профессор Б' ТУХЛИЕВ.

ИДНИНГ УМ УМ ИЙ ТАВСИФИ

Мавзунинг долзарблигя. Етгун мусгакиштигимизкинг бешинчи йилвда Батан адабиётини урганш борасида янги-янги муамыолар кузга ташианиб-чодци.Чунончи, хаякикизнинг бой здабий ва изданий меросини чу чур ва мукаммал урганишнинг дайти етди.Йгкачиз табиатини, тарихкни, маданий чадриятлариш бшгкш бугунги кувда узбек фукаросининг бурчига айлавди.Мустакил ресиубликамиз иж-тюдои2-сир*сий ха?тидаги узгарткар таьсирвда халцшизнинг миллий мустачилликни мустахкашаш йулкдаги курам ва интилшлари натижасвда шшшй таьлим иазмуни янгилакдиЛусусан, адабиь"тдан утказиладиган машгулотларда укувчиларга фан асосяарвдзн чукур билимбериш, аньанавий ва коанъанавий усуллардан фойдатаниб даре самарацоряйгига эришкш - замон тзлабига айлавди.Уцувчиларда узларй яшаб турган жойга ихлос, халкнинг расм-русыларига хурмат, ёддан кутарилган чадриятларни тшелашга вдзшдаши шаклалантирша, ватанларваряик туйгусини хосил цияшыинг мухим таркибий ¡¡ист-дир.Бу вазифа ai.-алга оширилгавдатна улкамизни шунчаки » узк яша-ган шахар ёки чишлоц, макалла ёки гузар деб тасаввур этимиек • тор махагшийчшшк доираевдан кенг мицёсда миллий рурурни хис кд—* лш куламига олжб чициш имкони^яратилади.

Узбекистон Республикаси Хащ таьлими вазирлиги томонядая тас-дицланган "Умумтамим мактаблари дастури"да шувдай дейилади: "Мазкур дастурца адабиёт учитувчиларининг татаббускорлигини уй-ротиш, эркин фикряашга дакоя яратиш уачсадвда хар бкр сян^даги едабиёт материалларянинг 10-15 фоизини махашшй кинта^а талаби, учитувчи ва укувчиларнинг истакларига мувофик тарзда исшаган ацабий сиймонинг исталган бадиий асарй билан алмаштириш мумкин-лиги хисобга олшган.Бунда у«итувчи узи урганш зарурроч деб хисоблаган асарни йиллик кавзуий режа тузищца алохвда курсатиб утиша ва чайси асараинг урнага тавсия этила»тганина таьзвдлашж кифоя цилади"£

Бу чарор икки -шкатдан мухим: аввало, шу пайтгача дарояивдая четга чицш имконвдан кахрум учитувчи узйад фан мугахассиси си-фатвда била бошлайдг, ижщий изланувчашшк фазилати такомкяла-шахи, мустацилликни сезади.Иккинчвдан, синф укувчиларига ма-халлий шатоитдан келиб чичкан холда зарур деб хисоблаган

У.Норматов ва бошчалар. Умумтаьлик мактаблари дастури Узбек адаоийти, 5-11-синфпар учун, Тошкент, "¿китувчи", I9W.8-6eT.

тушунчаларни ургатишга ва окибат натинада мактаб билан хаёт алонасини мустаХкамдашга замин Хозирлавдк.Ьеро, уз юртвдага расм-руеьшарни. билмаган, махадлийхуцуцдаги адабий ва маданий. материадларни^уалаштцрмаган, ашодларнинг «адриягларвдан ха-0 ар сиз фарзавдда *ацшдай маьнодаги Батан, так, дин. тущгнчаои хам булма%и.Еиз урганаётган мавзу айнан ана ту сохада ияобий ; натюааларга эршшга яумакяашади.

Диссертация мавзусшш ёритш аараёнвда илмий-ьззарий, амалий мулсказаяарни баян этар эканииз, Наманган вилояти мисо-лиа «ахалгий ааабий ва каданиЯ маябадар: халк огзаки моди на-мтааларини. адабкй жараён билан боглик Рдгоздиклаши. бахшилар ^а бошка жанр кжодковдари хаётини. кадрдгларнинг шаклдарини. . ургандик. янги маьлтаютлар тУддадик. гшктаб Уктечилари учун хрестоматия кУРишшша. методик кУлланмалар ааклиаа дастур, китоблар чоп дттотжб щпояг мактабларига таРчзтаик.Натяжапа асо-сий мачсадга егидишнинг вазифалари аста-секин тздркжий тарзда наюён була бошади.Аввало, бу вазифалар мактаб учувчилариншг узлари яшаётган ыахаллий шарокзда аеряар давошзда вужуцга кел-ган адабий ва изданий манбаларни, халк огза'ки ккоди асарларини ургашшшари билан узшй богливдир.Хашс яратган кУшич, эртак, достоя, ма^ол, гопшшок ва бошка орзаки кжод жакрлари намуна-ларвда она-табиат, маиший хаёт, аньаыашй удумларга от уха муким маьлумотлар бер&лган.Хацициа инсон ана шуларни узига оинг-дирган булмори керак.Шунинхдек, айриы адийяар иаодини. ургашш даюмща Наманган вшшятвдаги баьзи туманяар табиат манзараси акс этган адабий асарлар билан танишилса, худуднинг саховатли ери хавдца.айтилган мазыунли фикрдар узлаштирилади, укувчи узи-ни дизи^тгоадиган иаьлумотаарга эга булади.Еизншг алшй куза-тишларишз ана шу вазифани кайси йул билан аыалга оширшн маьцул эканлигини белгилавда уцитувчига методик куыак була олади. . - ' .

Мавзугомг урганилиш даражаси.Урта мактабларда бевосита адабиёт машрулотларвда ыахаллий адабий ва изданий материаялар-дан Фо^аланшшш урганиш бугунги кун методика фанвда янги бир . йунадиш хисобланади.Реепубликашз методист-олигаари томонщан мавзуимизга ё бевосита ёки бил во сита аяокадор бир цатор шший-методик шлари яратипган.1955 йиддаёц таншуга олим СДолнмов

"5-синф "Батан адабирти" хрестоматияси у тун методик ^уллаша" китобвда: "Мацоллар уствдаги машрулот якунлантач, учувяиларга бир неча маколлар топиб келиш уйга вазифа ь;илиб тошарилади" деган эди.Табиийки, уй вазифасини токшира^тган унитузчи санфца махаллий ахоли уртасэда кенг таркалган мачодларнинг айтилишига гувох булади ва давлат дастури асосвда яратилган дарслиздаги ыацоллар билан бир каторца. "хонаки"ларни хам такяил этади.Шуб-хасиз, тажрибали Укитувчилар даре ва даредан ташиари маирулот-ларда.оРзаки ижод намуналарвдан фхэйааланиаща С.Долимовяинг маслах атвдан фойдаяанганлар.

Кейинчашк адабиёт удатиш методякасига озд чулланмаларда^ Уцитувчининг адабярт дарсяарвда махаллий адабий ва мэдашй ма-териаллардан фойцаланидш-газаевдан бир чатор маьлумотаар келти-рилган ва масяахатлар берилган.

Методист Кобил Хамролиев "Дщаби^т укитиш жаравнида акабий улкашунослик материалларвдан фойдаланш" деб номлангая но&аод--лик диссергациясвда хам Фарго на вялояги адабий материал-

ларини урганиш методикаси юзаевдан уз фякр мулохазаларкки бзён этган.

Таыичли педагог ва кетодист олимлар В.А.Сухомлинекий, Н.А.Ми-лонов, В.А.0нкшук3 таьлим тизшшда махаллий адийяар хаёта ва ижоди, махаллий хал.-* оРзаки ижоди х акта а у^увчиларга ыаьяумот беришнинг уларца ватанларварлик туйгусинв ва адабиётга булган чизшдагани шаюиантиршддаги мух им аха^шггини таьквдяагашар.

1.С.Дсшшов, "5-синф "Батан дцабиёти" хрестоматияси учун методик чулланма", Тошкент, У«ушеддавнаар, 1955 , 51-бет.

2.С.Долшов, Х.УбаЯцуллаев, К. Ахмедов. Адабиёт учитиш методикаси, Тошкент, "йдетувчи", 1967; А.Зуннунов, £.Эсонов.Мак-табда ацабиёт укитиш методикаси, Тошкент, "Уцитувчи", 1965; А.Зуннунов, Н.Хотамов, Ж.Эсонов, А.йброхимов. Адабиёт Уки-

. тиш методикаси, Тошкент, "йеитуши" нашриёти, 1992 8ил.

3.Сухомлинский В.А.Как воспитать настояшего человека .Москва, "Педагогика", 1989; Шшонов.Н.А.Литературное краеведение, Москва, "Просвещение", 1985; Онишук Б.А.Урок в современной школе, Москва, "Дросвешение, 1986 г.

Амью бу кулсвчазааарнинг асоокй «иски тугарак машруломаршш утлазувчи укитувчидарга каратидгавдир.Шз бу кавзуиш® буйича шшлй ва амалий ечшларки толшцда номари «авд этилган олииаар-шшг «арашарига наззркй асос сифаизда суявдик.

'Гад китот предмете .Наманган вилояти 5-8-сиышарида адабиё? у«итизда ыакаллий адабий ва изданий катериаллар: хал« огзаки ижоди асарларв, расм-рускпари, адабий ёдгорлккларвдан фойцала-ниб даре угишни такоьашлаштириш, "

Тадкиког объекта «икиб 5-8-синф адабиёт машгулотларида ?кув-чклар токонвдан ма^аллий.халк огзаки ижодини урганиш, фольклор какуналаркш г'зиб олиш, маданий рдгораиклар билан танишкш ор«а-лк бюшм даражаяарини шамланткриш жараё.ни оливди.

Тац«и«отнииг ммкй шаразк.Макашшй халк огзаки иадини, раем-рускларини, урсЬ-одатларшт, каданий рдгорлккларши бевосита адаби^т дарсяарвда ургаша и-жбниятк эвдкгина «еутцадв. Бклояляавдахя ахоликинг огзаки емоде, урф-одатларк, чолаверса, у ерцан ча««ан тани «л и ацкблар щщк узбек хал«и кеданий.меро-окникг таркибий «исодш «ашкил этади.^рта кактабда у«увчига • «айд «иликган тушунчачар 'юзвсицан. каьяудо бериш, уларга хал« кУшкздари, яллалари, адиаларши' ургатш „келааазда уз шщнш севувчк, бадиий адабиётга ихяоекавдбулкб улрайувчи, сузга че-чак инсонни тарбиялаш ккконини беради.

Диссертациями? цацсади адабиёт дарсяари ва машрулотларвда датат дастурадага мавзулар бияан енма-ёя ходда ыачатаий хал« огзаки ежоди, худудий надриятлар, урф-одатаар, тарихий обвда-лар - хаяцимизнинг бой адабий ва изданий °дгорликлари асосяда у«увчилар билкм даражаекки такишиаштирш, нзма ва огзаки нутц-ларини рквоилантирш, миллий ^ие-туйру, ватакпарваряик рукияи тарбиялаш, уз юрти гузалдигидан бахра ода, уни асраб-авайдаш фазилатларини уЯроткшкянг казарий ва амалий йулларини ишаб чикищдак кборатдкр.

Белгкланган ма«саадан келиб чш?иб «уйвдага вази^аларви бажарышнк режаяаштирцик:

Х.давлат дастурига ёндош тарзда кахаллий адабий ва када-ний ыатериаллащан фойдаланкшшнг еакарали йулларини аниклзш ва афзал томонларини исботлаш.

¿.Ыакаллий рйсм-рушлар ха«вда тушунча хосил кшгаш ^сара-ёкиш дастур буйича урганил'адиган кавзулар билан бо?лаш

йулларивд белгилаб чичиш.

З.Дцабий экскурсия-тар, сафарлардан олинган таассуротлар аеосида ёзшхадиган жншслар оркага учувчининг ёзма нутч малааа-сини такомиллаштирш, мустачил фккрдаш доирасинк кенгайтирш.

. 4.ЛЗртдаги таничли шахеяаркинг икса к фазилатларини тарриб чилиш орцала учувчиларни халч 'педагогикаси тамойиллари асосида комил инсон чилиб тарбияиашга кумаклашиш.

5»Халч чУши^яари: лапарлар, аплалар, ёр-ёрларни урганиш бшан учувчшгарда уз вшгоятининг орзяки ижодига нисбатан мух;аббат уйРотиш.

. б.Махаллий халч оРзаки ижоди намуналарини синфца алохица-алохида урганиш туфайга вилоят' фольклоришнг узбек халг? оРзакв. ижоди хазинаеида. тутган-урри хачвда учувчиларда тасаввур хоеил рлп.

7.Янги ёзиб олвнган адабий ёдгорликлар бнлан ячиндан гаяидшш восктаоща аадодларимиз маьнавиятига хурыатш яяада. ошириш. -

Талкикотнинг методологик асоси. Узбеки стон РесиуйликасинЕяг нустадаяик мак.окиш олшш халч таьлиш ходю/лари оддига мафку-равий мхаздан шахта оширщщвк лозим булгаи мух км вазяфаяернж чуйди.Ресиубликаьшзда истикдолга эршаш талабж билан "Таышм тугрисвда" Нонун -кабул пааивдиДиссертациямизда щорвда «аёд зтилгаи ошшсарга методологик аеос сифатзда ёндаашщн.Еунинщек, Давяат ^ужжатаари, таншущ методист о^шмларнинг илмий-назарий асарларига суянилди.

■ Тадкикотнинг усдубий асосл ат Ля ссерташяни езиш жараёнида ждшй-метсдик фаразларни илгари «¡р, мштаб учувчщарй уртасвда еаволлар ёзилган суровном&иар тарчатиш, туплакгая матариадларни чиеслаш, .тажрибаларшщг самараяи йуляарина учк-тувчилар бияан бамаслахат ашвдаш, акалга ошярижган шшхарга якун ясаш ва умуыжй хулосага калит усулларздан фэйдаяашищи.

" Ыавзу буйгча кузатув ва тажриба ишларига Наманган вияоятининг Норин гуканвдага 23, 8, 29, 26; Уйчи туманвдаги I, 22, 40; Янгичурроя туманадаги 3,10, .12; УчпУрРон туманвдаги 5, 12; Турацуррон туманвдата 33, 40; Зедарё туманидагн II, 30; Чует туманвдаги 8, 10; Наманган шахрвдага 16, 34, Збмактаблари жалб эталди.Тажриба шяари уч босчичда олиб борвди:

Биринчи - назарий вдирув босдачи /1985~ХЭ90/да фалсафий аед агогик, методик йуналишдаги адабиётлар билан ташшияди.На-манган вклоятк кактабларщаги илгор, тажрибали Укитувчиларнинг мавзу хаквдаги фикрдари,.учувчияараинг'уз юрзги ижодкорлари, изданий мероси» бой махаялий фольклор начуналари,. тарихий обвда-ларк, расы-русмлари тугрисвдаги мулоУ»азалари, бил» ва куникма-лари билав танишивди.Бунардан ташй-ари а со сии эьтибор урта~мак-табда ургашшшщ назарда тутилган махаллий оРзаки ижод на..уна-ларики тунлаш, Урганиш, оаралаш,. айра.! укитувшлар билйн бу асар-.. ларни урта ьаактабда урганиш методикаси хавдда сухбатлар утка-зишга царатилди.

. Иккккчи - тажриба босдаи /1990-1892/ да урта мактабда урга-НЕладиган махаллий.халк оРзаки ижоди асарлари жанргщр буйича; еа-ралавди» йарни урганиш методлари ишлаб чичшщи »Махсус дастур : '■ эьлок. 1»живдд,йвка?дай- едйбкй- т-:ттщ£ ^

тмщ^Щт?- фаж&уба ишари у^автщ^: буйича янги даетдаа^нинг эълон фириняши диссертация ма^садини амалга ..-рширивда; шуб^асиз, ижобий: таьсир курсатди* -

..Увщи^ т ¡фосалощщ якуний фикрларни .тумаш, .ун^т^'-адарнинг тажрибаларини хулоса-; м, орашлгав наишшарни баходаш яшяари акалга ошкрилди., ,маш- . рулотларнщг. шшшй-методик савиясини таьмийпф? ;чорал' арй.белги-лавди. ' • ■

Таякикотнинг янгилиги штадан иборатки;. урта иактаб ааабкрт У кашрулотлари жара^нида махаллий адабий ва ыаяаний матетвкаллар- . дан Фойааланиш методикаси биринчи марта алохида илшй-тадцикот ^ мавзуси цилиб оливди.Вилоят маетайлари учитувчшшрига биринчи марохаба соатлар. буйича та«си»едшгш. машулар. рехаси тавсия этилиши билан бирга мах.адлий хал« оРзаки иаоди асарлари тавдим эткдди, тьхлкя на&унадарг келтиршщи.

Диссерташяда ыахаллий расм-русмларни урта ыактаб Учувчилари-га ургатиш, .адабий асарларни урганиш. жараёнида урф-одатлар ха-чвда кушошаяар хосил «илш юзасвдай танрибапа синалган масла: х атлар. тайррланди,. шунинхдек, Наманган вкяоятвдаги адабий ва изданий чадриетлар бшган боРлщ п^амжоларга сафар утказиш ' режалари, уларни тайёрлаищан. торгиб .якунлашгача булган жараён. тавскфи кылаб чкчялди.Тавскя этилаётган; огааки ижод асарларкни

У рта мактабда тахлил «шиш бугунги кун адабиёт Укитиш методика-си. таяабларвдан келяб чщцан хода а амалга оширидци.Тадвдотда махаллий достокларни урта мактаб хажмида урганиш тажрибаси "Замонбек" достони мисолида утказидди.

Тадкикотнинг илмий ва амалий ахамиятк.Тадкикот натилсалари асосвда яратилган илыий-методик чулланыаларимиз мактабларда адабиёт ыашрулотлари жара^нвда махаллий адабий ва каданиЯ мате-риалларни учувчиларга синхдиривда укитувчкларга ёрдам беради.

Наманган вилояти мактабларида блз тузган ва вилоят :салк таь-лши бошцаркаси томоницан таедкгукнган дастур асосвда здабиёт дарсларвда махаллий адабий ва заданий материалпардаы фэйдаланиш-га киршидци.Тапдацот давомида "Наманган хате орзэки бгдиий ижщи намуналари!'/доцент Т.Розибоев бклан хамкорликда, Ншаи-. ган, 1993/, "э-еинфца "Уч орэ-ини ботирлар" эртагини ургашш" /доцент Т.Розибоев бияан хамкоряикда, Наманган, 1992/, "Адабий улкашунослик материалларидан адабиёт дарсяарвда-фойдаяаниш" /Умумтаьлим мактаблари дастури, 5-П-синфлар учун, Наманган, 1994/, "Адабий улкашунослик машрулотларвда она-юрт хаадаги" ^--аеарларни урганиш", Наманган, 1994/, "Наманган рр-врк"/Начангак, 1995/каби илмийнкетодше куляанмалар яратидди.

Узбекистан Рвспубликасйнинг мустанилликка эришуви хаш? таь-лими ходимлари зшмасига. зудлик бклан бажариш лозим булган бир катор вазифаларни аклади.Ыаьлумки, вилоят аедагогака институт-ларига университет макоми берилди.Ундвврситетларнинг филология факультвтлари талаоари "Адабиёт укитиш метод икаеи" назарий курсини урганздшгар .Диссерташяда щаШ этилган муяохазалардан шу курс буйича укиладиган маьрузаларда фойдаланшии муммвн.Бун-дан ташкари бизнинг тавсияларшиз ва тушгагаа материаяларамиз-дан "Адабиёт. Укитшаметодихаси","Узбек халк орзэки швди" фан-лари буйича укиладиган махсус куреларца хам фо&а®анааса;-

буиади......

Химояга куйкдага масалалар «уййлади:

1.Махагаий халч орзаки ижеди асарларйна: Урта мактабнинг 5-6-синфларвда бевосита даре жараёнида урганишнинг максадга мувофиц эканлиги. ■ .

2.Махаллий фольклор асаряарини урта мактабда урганиш натижаевда укузчилар билик савияоини такоыиллашуви, йзма ва

орзаки кути кувикмаяарвди шаклланиши, уларца улка. кадриятлари-га ниёбатан мухаббат туйгуларишнг шаклланиши.

3.Тугарак ыатрулотларида адабиёт билан борлаган ходда халч расм-рушлари, урф-сдатлари хачвда маьлумот бериш уцувчи-ларда хал« аньаналари *;авдда тушунча хосил цилишнинг асосий омшш. эканлиги.

4.ДцабиЙ за изданий ёдгорлнвдар асосвда даре ва тугарак мажрулотларищ утгириш адабиёт дарешара самарадо'рпишни оши-рилща мук им жамият касб этиши.

Гадкккот ватакалзринк еиношан Утк.азиш. тарриб килиш ва . оммадаамшяи.Бугтага кунга чадар диссертадияыинг асосий маз-муна кигоблар,, кулланмалар тарзйда чоа зтшщи.Бундан таащари "Бошланрич таышм,' журнаяЕНИнг 1У92 йил 7-8-цушма сонща "Эр-хак эшитиб", Республика ядаий-амалий акжуманжшшг авяод -келажагшшзп*.туплаодвда "Адабий улкашунослик тугаракларвда раш-рушлар хавдда маьлумрт бервд орнали учувчвдарри Батан--■ нарварлик рухвда .тарбиялаш" каби маколаяаримиз боешцш.Наман-ган бйлояти укитувчилар малакасини ошвдиш/слийгсквда,, Норин, . Уч^уррОЕи Тй$и,,.1орточ, Наманган тумашшрэд^ тшш ва'адаб^ёхи-Укатувчилариниш^'умутшй сешна^арвда* шушкг-дек,; Наманган вдеКрвда утказшшш Республика. илмий-амалий ан-жуманидаш маьрузаларда ба«н зтшщи.

Диссерт-ашянинг тузшшии. Диссертация кирш, икки боб, хуло-са, фойдалаюмган адабиётлар руйг^ати ва иговадан иборат.

ТДЦКИКОТБИНГ АСОШЙ ЫАЛ5УНИ ВА ХУ10СМАШ

Кирш кисшша ма'взтшшг асосланиши. гоинг долзарблиги, ур-ганилиш даражаси ва тадчикот тизшя /предает^ обьекти, илшй фарази, максади, . вазифаси, янгшшги, йлмий ва амалий ахдаияти/ асосЕаб-бершО'ан. .

Биркнчи боб "Адабиёт дареларида махаллий фольклор асарлари-дан фойцаланш" деб ногшшади.Бу бобда Наманган вилояти мактаб-ларкнинг 5-8-синфяарвда адабиёт машрулотлари жараёнида ургани-лиши тавсия этилган ма^аллий адабий материаллар мазмуни барн этилган.Синфма-синф соат тачеш/.оти курсатилган.Аусусан, о-сш#-

авлод - келанагимиз".Республика шн.шй-амалий анжумани маьрузаларининг тезислари, Наманган, 1й95 йил, 42-бёт.

дамуста«шг у«ш уч; . ажратилган еоатяар- хисобидак 4 соат олиб, увда. Наманган вилоятн хал« огзаки ядоди аеашарини урганиш так-лиф «илинади.ва уларш «уйидагича тачсимлат кузда тутилгад:

4.Ма«ол ва топишш«лар ......... I еоат

Тавсия «илинган мавзулар билан танишган уцитувчи уларнинг умумтаьлим мактаблари дастуридаги материалларнк тулдираётгани-ни хис «шшш «ийин эмае.Диссергацвдца 6, 7, 8-сищшар учун хам ана. шундай соат ва мавзу та«симотлари тавсия этилган.

Бу бобда махаллий хал« орзэки ижоди асариарини син$да урганиш укитувчддан айрим мух им масалаяарга алохвда эьтибор «илим-ни галаб зтиши таькидланганЛусусан, 5-синфда "Чушиплар", "Мадод ва топшмо«ларв, 6-сищда "Рр-?рлар", "Аллалар", "Ыар-сиялар" урганилар экан,_ у«итуши у«увчйларда Наманган хал« орзаки идадй намуналари ^авдда, аввало, бир бутун тасаввур хосил «илишга.,. жктчшак бу асашар узбек хал« орзаки ижодинкнг таркибий «исми экани юзасвдан :фикр уйРотишга эришмоги керак.

Умумгаьлим мактаблари учун тузилган дастур буйича урганила-диган хал« орзаки ижоди намуналари махаллий худ уд фольклоридаа ажратиб «уйилмасЕиги, балки у билан боРли« тарзда урганияиши мацсздга муво<|и«дир»У«увчиларнянг узи ёзиб келган фольклор на.-муналарини синфда урганиш, уяарнинг ёзшгаш тарихи, ёзиб олипг жараёнида есарларнинг ижрочилари билан су^батлар хаккдагк муло-хазадар у«итувчи. дарсининг «извдарли утидаш ..гаьминлайди, у«ув-чгларда дастлабки шший кузатув -нншарига нисбатаа ^авас уйгота-ди',; хал« орзаки ижоди наыуналарига масьулияг билан ёвдашшш туй-русини- вуиудга келтиради.а-б-синф/^увчиларща хосид «иликган бу хусусиятлар ?-сиафдаэртаклар,8-синвда терма ва достонлар хадвдат шшяулотларда такоииллаштирилзди.

Диссертацияда уцитувчининг хар бир синица, махаллий фольклор материадлари урганилаётганиви таькидлаш, учушиларни бундай асарларни хал «дан ёзиб олишга увдаши, умумтазышм маетаблари учун тузилган дастурдаги мавзулар билан,узвий боглашга уриниш яхши натижалар бераётганлиги батафсил ёритилган.

Ддабиёт Укитувчиси махаллий фольклор асарларини синфда

1.Мехнат «уши«лар .

2. Тарихий «уши«дар . З.Замонавий «ушщлар

. 1 соат I соат I соат

ургагар .зкан, буэда. узвийлик ва тздршгйликка риоя кишогж керак-Ишишзда махаллий здабий асарларни сшфда ургашщда ба- . диай_ташш?а,алохвдаэкрбор бериаши зарурлиги здаирзлган. ■ ' Бизшшгча,. мзхашшй .здабий, ижод намунадариш хам «уйвдага бое-кичларга, шал •

• Аввало. Учитувчг урганилаёгган асарни ифодали унишга арищади, . icefBH .ушнг мазыуни шкониш? даражасвда ;^даширщадг*:асавдаги ялгарж сурилган. фщ«улохазалар шархланади ва бадиий хусуеият- . лари аншушб чидаади<Диссертзщэда таклил даиаган асардарнин!' дофияланщ: тарзж^. бадиий тасвир воснталари: ужатиш, ,си$аглаш* -муболара каби уринларнинг айш^а!ми»:1акрс»р «йфапарвдщ? Jï®2 . ■ ва акамкети.хатто, йевацащ фоаетш, яекскк, морфологик хусуси-ятлара X авдца кактаб келий чшдаз ;*оляа мулохаза-, ,

лар ¡V.SÍ'':/;;'-' -''.'■■■

Макхаб тажрибасада ''фо^що^утвштв маьяум: б$шага& :

янги айарйарнинг. уетвчияар

ол1даай.Тайвдззда:ана Морйн тума

уррааилш жара^ни %т баён етилган.Сикф удагузиилари кувдни тгйл^дагшшар'/^ xya^aj ;

ыйнг ?збекистон истшдоыщдан кейш кайгедан лавдо булаётганшш т аьшдлашади.Табкийки, улаща жстщпав. ■ хаздда 'кисраяар боршги-га аяохвда вьтибор беришакк?

?таш,:вайга — риск дайга„ Даагал уриб тапиайшз. йсттдок шукрш айтиб,

Даврон оурвб даайшз. ' ^ ■ • г

Бундай мйсстар яв^враш та^^ акаяий кшмагшзй яна v.;

Бу бобкийг давоыада какаллий худуддан *зкб олинган "Келмас . ларасконнинг -суви", ■ "Афроаиотонаа- ^адок- булган йигитларга", •■Кетн.сшошар^^'^^ "áwnpitó дус?"* "Aiyt- . ■'■ :

ли каптар" эртаклари, "Замонбек" достони; ва Ускон Маматдо; ■ урли, Хайдар .санновчи; Шйчаев,. ^

тончилар, Хаётжйк äsa-isÄgip урин :

олган.Жушадай, Удатувчи щ&амя&щ

зарурий маыумотларни бериб булганидан сунг "Олмахон ва булбул" эртаги асосида "Олмахоа ва булбуя юрти - мешшг Ватанкм" маззуи-да уцувчиларга ижодий баён ёзишни тошшриши курсатилган.Бувдай йуналищцаги мавзуларда иншо ёзищ укувчиларнинг езма. нугч малака-сини такомиллаштиркщда кутилган натижалар беради.

Биринчи бобда амалга оширилган та&рибаларни якунлаб куйддаги хулосаларга келиади:

1.Мабиёт дарсларада махаллий халк орзаки ижоди асарларини урганишга кириншш учувчаларнинг бздлий здаби^тга булган цтж-кишини, хал.ч огзаки шкодига мехрини ошрибгина цолмай, адабинт-дан олгаы балиштарияи хам мустахкашгайгск; срзаки ва ёзма нунг малакасинИ такошллаштиради, миллий цадриятларга нисбатан мухаб-батини кучайгиради. .

2.Мактабда халк орзаки ижоди. намуналарининг ыахаллий халк орасвда кенг ошаяашганларяни урганиыща .давлат томонвдан тас-дщденган дастурга данавд йулни танлаш мацсацга мувофивдир. Синода давлат дастури буйича ^ушиклар урганюшр экан, щундак сунг махаллай шароитдаги кушвдяарни урганишга утиш яхши натижа оерадаи Шувдай дагада учуши' аввалги дарсда урганган куникмаларинж мустахкашгайди, узж яшаётган жойцага лирик туртликдарни. хам урганиб олаци.Фольклорнивг бошка жанрларвдагн асаряар хам шу йусинда.ургашшадк.. .

. З.Махаллий халк оРзаки ижоди асарларини синфца урганши жараёни уларнинг узбек халч орзаки ижодининг уаркибий ¡даст эканини таедщлаши ва айни пайтда ма^аллий халк гаюди мах сули сифатида уз ига ао ели гики хам даиилаш лозим. Укитувчи узбек халя орзэке ижоди. республикашзда яшовчи турли вилоятлар, вохалар, туманлар-даги узбекларнинг умумий маьнавий бойлига экзниш таькидлаши., шу билан.бщэга хар бир энг кичик хуцудда яшовчи ахоли хам узи-га хос такраряанмасяаюд наыунасини ярагаши мумкингшги хусуси-да тушунча бериши лозш.

4.Махаллий хагщ орзаки ижоди асарларики гахлил ¡даиэда уларнинг тула матни хакидагк.умумий тасаввурни йукотмаган холда конкрет лавхаларга эьтибор бериж, аарчаяаршнг мазмуншш, бадиийлпгини, образларини, шеьрий техника масалаяарини алохида-алохида назарцан утказиш максадга мувофивдир.

йккинчи боб "Адабиёт машруяотяарини ма^аллий мацаний. ёдгор-

ликяар ез залц «здриятлари асосида ташккк эташ" деб номланади. Бу бобда адабиёт машгулотларининг самараля шаклларвдан бирж . хисобяанган тугарак мичёсида олиб бориладигак ишлар хавдда фикр юргоилади.Урта мактабларда олиб борилган куп. йиллик таярибалар бу турдага адабиёт машрулотларини куйздаги тартиб ва режа асосида утказишни такозо эвдж:

1.Ддабий едгорлкклар воситасида улка ва унинг табиатини ургавш.

З.Адабиёт тугаракларвда мшший вддриятларни урганиш.

З.Ыаигулоглэрца макаллий расм-русшар ханша маьяумот берюа. .

4»Мактаб эдабиёти гугарата машрулотларида макаляий хал« . орзйки бадиий ижоди асарларини урганиш.

Адабиёт удатувчиси уз машрулотларини махаллий огзаки икод намунаяари урганилуети дарслар балан имконийт доирабвда боглаб олиб бсрса яхши натижаяарга зришуви маьяум будци.Оинфдаги тута-рак аьзоси удагтутининг машрулотвдак кузда тутган максадларни амалга оширшвда един ёрдамчига айланади.Бундай муносабат синф учувчжларшинг фаоллигини устиради» даре ва машгулотларга бул~ г-ан дазщишкни ошрдци.Адабий сафарларда синф учуетиларининг -ом-лавкй тарада ивгсирок зтиш адабиёт дарси ва тугарак машпулоти уртасадаги муносабагни янада я1;ивлаштйради.Натижадаадабиёт Укитувчиси'дарсда фольклор асарларини урганишга, сафарна адабой-тарихий иаьяумотлар йигяиришга муваффа« булади, шуншхдек, укув-талаща улка ва;унинг табкатига булгаа мехр туйРусшд шакллан-тжради.Днссертащяца Оу машрулотларни угказишкинг йул~йуршрарр_ атрофлича баён этилган.

1985-86 йилларда бошлангеш тажриба ишлари урта мактабларнжнг кулчшшища, адабиёт тугаракяарининг.заиф ушгирнлаётганияи кур-сатда.йода бу салбий холатнинг сабаблари анщлавди, тажрибали уинтувчшшр билан ишвн яхшюгаш чоралари белгвлаб чикшдаДаст-лаб тугарак аьзолари томонидан ёаиб .олинган фольклор, материал-лари бевосита дарсда .урганила бощ.анди.Иккинчвдая} тугаракца... тушашан маьлумотлар унитувчи.рахбарлигвда «айта ишлавди, тугарак архжш ташкил килинди,. тугаракмашрулотларвда сухбат '«ай-си швзуда уюштиршшасин, албатта адабйётга борлакди, синфда ва машрулотларда ифодали у^шалар, ёзма ишар укштиршди» кадрият-

лар юзасвдан иншолар ёзидди, улар чуцур тахлил киливди.Наманган вилоятвда шаклланган расм-русмлар бадшй адаб.иёт матерааляари. билан муттасял ^иёслаб боршщи.Масалан, окла аьзоларининг уз-аро мунооабатлари, дустларнинг, хамкасбларнинг, хамюртларнинг бир-бири билан ахиллиги Чулпоннинг "Кеча ва кувдуз", АДодирий-нинг "Утган кунлар'1, Ойбекншг "Кутлур чон", ПДодировнинг "Юлдузли тунлар" асарларвдаги чизикарли лавхалар билан цирсяаб боршщиДздриятлар, аньанавай расм-русмлар, хатто, ёзма адабиёт-да хам-мавзунинг гула очилишида асосий ыанба эканлиги исботлан-ди.Бу тадбир ва' чоралар туман мзктабларвда адабиёт тугараги аьзоларининг сон жихаздав купайишига, тугарак мав^еининг си-фат жихатвдая одашига шкон яратадь.

Диссертацизда ¡оцорида чаДд далинган ишларшнг мисоллар бшган курсаталган мукаммад баёни урин олган, шу билан бирга Наманган шах-ар, УчнУррон, Янгицуррон, Чует, Зздарё, Норин туманларвдаги бир неча ыактабларда.олаб борилган ишар кенг баён эткяган.

Даеоертациянинг бу бобвда яза махаллий чадриятлард-ан мехмок кутиш, сахийлак, инсонпарвартак, нон, сув, табиатга булган «уноса бат, одоб-ахлоч муашолари каби тушунчаларнлнг адабкёт туга-ракларида ёрнршхщщ, уларнннг здабий фактлар билан боРлашиш, иш жараёнида уяувчилар бгаш савияларинд ривожлантирилидш каби масалалар билан уйрун холда ищаб чвдилган.

Диссертация мавзуи юзаевдан олиб борилган илмий-методик кузатувлар натинаевда чуйщагшгар анивдавди:

1.Вилрят мактабларкда даре берувта укитувчкяар бевосита даре жараёнида махаллий фольклор мадериалларшш урганиш юза-сидан ниобий фикр бвддирцшгар /1-жздвая/.

2.Наманган вилояти мактабларк у^увчиларига тариаталган суровнома мисолида уларнинг махаллий халк, .оРзаки ижодв. асар-лари адабиёт дароларвда махсус урганилгавдав сунг узлари яша-ётган хуцуцларда ижро эткладиган фольклор-намуналарини авча мукаммал. билиб олганликлари хаквда каыумот ол-шщи /2-жадвал/.

3.Мактабларда утказилган тажриба дарелари укувчиларнинг ёзма нувдаришшакллантиршща ижобий таьсир кур'сахди/3-жадвал/.

4.Адабий тугаракларца мавзу:буйича олаб борилган ишлар натижаевда.вйлоят мактабларвда фольклор материалларини ёзиб олишга алохида эьтибор берила бошланганинк ва архив материал-

Вилоят у^етувчилари, ва. бошка х&щ таьлаш ходимларига мактабларда ' ма^аляиЁ фольклор материалларишют ургашлиш юзасидая тарцатилган сйювномалара?а олинган яавоблар т а * л и л и / 1-яадвал/

Ша^ар ва

туманларнинт . номи

■ ■■■■■■■....... I ' ' ," ',; :.

í У^увчшюр-

чига ан- нмг маьлу-кета тар-! Натшзди "ГОД.

I

Тулщ-

сий

олий

«^¿^ ! лае^мизга

орзаки ижоди аоардарини кенг урганиш' т таьквдла-гаалар

! муносабат \

¡1?улла~ ! Кар- ] Бе! тю итгптл * »попог

!ганлар

ти-лар

|тараф-| "лад

Киритилган танлифлар

Уйчи тумани

Норин тумани

Наманган

тумана

Туршщгргон ■гумани

! Наманган | Давлат ! университета

32

43

27

36

27

27 4.0 23 29

5

3

4 7

27

32 43 27 36 27

32 43 27 36 27

- !

- . | -

! ~ !

I ; ' I. " I I I

!

-ма^аллий хаад оз?заии ияодшш урганиш учув аяратилтан ооатларни купайтириш;

-кулланыалар бадан таьминлаи;

-дарсликлар чикариш;

-вилоят халч орзаки

ижоди махоус курс- '

яарда ургатилса; и

-алохида дарсликлар 1

—Щ? ,,.5тва; ........

*

Наманган вилоят мшстайнарининг я а з о р а г ва т а я р н б а синфларида расм-русмлар ^шрзда утказилган шшолар сифатянинг ó a 3f о л а н и ш и / 3~;хадвал/

Йазорат синфлар

МажгаеЬдар

Синфлар ! Укув-! чи

i СОНИ

1

"Б"

"4"

i. ! "3й

" Zn ! Узлаштирш

%

Янгикургон , »ушяи 10-макта0

Норин . вдмани ! 23~мактаб

6-еинф

I в«

!

22

23

10 8 XI 7

3 !

I i

2 I

L I

—Г

86,55? 91,4$

ЯНГШйфГОН тумани Iû-мактаб I

Таяриба синфяар

24

! 6

12

Норин ! 8б~оинф 23 ! 10 8 5 имани . j ! .

!

Наманган. в й л о я г н мактабларидаги ма в ж у д Фольклор архива г и аоарлар сони /4-яадвал/

» !

Мактай-

} Ма^аллий фольклор асарлари | ^ргшшша'СДад "' олдйн 1

лар

I. ____

} i сторон Г ' тумана

' 12-мактаб

: ' ■ ■ . !

2 ! УЧкургон | тумана

! 5-мшстаб

3 ] Иорин ' ! тумани

2?-.мактаб

1986 ! 1987

—4—~

1989

!

4 I Уйчи тушни ! 40-мактаб

!

5 !

Наманган

тумана ! 8-ыактаб

10

I 23

! 16-

. Ыахаллшй фольклор асарлари сшфларда ургаиилгавдак кейш

1990

1992

1993

17

39

Л. зо

12

14

30

50

43

20

19

56

! 75

60

| 47

33

1994

НО

.150

137

96

89

ларини сон жихатвдан усганини тасдаклдди /4-аддвал/. Бу боб куйидаш хулосахар билан якунлаяди: , I.Адабиёт машрулотларини махаллий адабий ёдгррликяар ва халк чадриятлари асосвда ташкил этшп мактаб укувчиларининг махаллий изданий меросимизга булган мухаббатини ошираци.

. 2.Дца.биёт машрулотларвда халч расм-русмлари хавдда атроф-лича маьлумот бериш, бадиий адабиётдан олинган мисоллар билан укувчи билимларини мустахкаклаш, амаяий машрулотлар асосвда хосил булган маьлумотларни куникмага айлантириш Учувчиларда махаллий халчнинг тулачонли вакшт эканлигини хис этишга .. _ ундайди.

З.Ддабиёт тугараги рахбари адабий ёдй>рликлар, тарихий обвдалар, халк расм-русмлари, урф-одатлари. мавзувдаги машру-лотларни бевосита бадиий адабиёт накуналари билан борлаб олиб боргавдагина, олинган ёзма ишлар Укувчи билимини мукаммаллаш-тирганцагина кузланган мачсздга эршиш мумкин.

Мавзу юзасвдан утказилган тажрибалар, тадцикот ищи ус,гада , олиб борилган кузатувлар натижасвда чуйщаги умумий хулоса-дарга,келиш мумкин: ■

1.Адабиёт машрулотларвда махаллий адабий ва маданий материаллардан фойдаланищ учувчининг урта мактабда адабиёт фанвдан олган билимларини муста';камлашга , огзаки ва ёзма нутч куникмаларини хосил ц£лшга хизмат чиладк. ~ .

2.Махаллий адабий ва маданий материаллардан фойдаланищца мунтазам дастур асосвда иш олиб бориш валоят оРзаки ижод асарлари чон этилган чуишыча манбалардан фойдаланиш, учувчи-ларнинг иштирсквда ёзиб олинган асарларни дарсга татбич этиш кутшгган натижаларни беради.

3.^рганилган мавзу буйича даре машрулотларини олиб бориш-да вилоят халк оРзакк ижоди билан рзбек фольклори уртаевдаги муносабатларга, муштарак ва фаркли томонларга эьтиборни чара-тиш лозим булади.

4.Вилоят халк оРзаки иноди асарларини пареларда урганиш тавсия этилар экан, махаллий материалларга ёндашиш умумтаьлим мактаблари талабларидан фарк килмасяиги лозим.

5.Ма<аллий адабий ва маданий материаллардан фойдаланивда учитувчи уз оддига учувчиларнинг билим савиясини оширищ-ва

уларда ватанпарварлик туйрусини шакллантириш мацсадини куйшги зарур.

Мантайларимизда даре ва тугарак машрулотлари бугунги кун талабларига жавоб берадиган даражэда утказиляпти, деб булмавди. Махаллий адабий ва маданий манбаларни таьлим-тарбия мачсадлари-га Зунаятириш' маьлум даражада жонлаэдк, ашо хади бусохадаги ишлар етарлича олиб бориляпти, десак муболаРага йул цуйган буламиз.Вазиятни яхшилаш учун куйидагилавди такдиф эташз:

..1,1алц оРзаки ижоди асарларини муттасил туплаб борнш. ургатиа, таррибот даш; бу борада матншуноолйк ишларини олиб бориш.йактаб адабиёт кабинетини доимий равидща махаллий материала р билан бойитиб борщ.

. 2.$кузчилар уртаевда , адабиёт машгулотларвда фольклор a capia рига юкеак эхтиром туйруларини шакллантириш. "Бувш айтган кушвдар", -*&увт айтган ёр-ёрпар" , "Бувим айтган алла-лар", "Бобом хотираларвдан", "Бобомдан эшитганларим", "Бобом айтган эртаклар"; "Бобом куйлаган достон", "Бобом аския ва низинечиликлардцан" мавзуларида ижодий иншо, реферат, хотира» лажалар ёзиш, еухбатлар утка.зиш,

3. "Бобом юрвэн йуллардан" йуналиши бюхан Сафед-Булов мозорига» Поччаотага, йошшопиримга, Мулла Бозор Охунд кадам-коларяга, Мунчок тена вайроналарига саёхатлар уштириш, хоти-ралар ёзиш. ''-.''.'.■'■■ /

4.Мактабда вилоятимизда яиаб утган улур затларшшг чарин-дошлари,: якинлари, оила аьзолари билан учращувяар утказиш. Улар хотираларини магнит тасмаларига ёзиб олиш.

5."Аллоыиш", "Уамонбек", "Рзи билан аебо" достонлари асосида мактаб бадиий хаваскорлик сахнасида театрлаштирилган томошаяар кУрсатиш, .Ролибларни раРбарлантириш.

. б.Мактабда хомийяар, ишбилармонлар, тижоратчилар, хусусий корхона эгаларини таклиф этиш, улар ёрдамвда адабирт кабинета ва кутубхона фондини бойитиш. . . . . .

Мактабда. бу тадбирлар м^нтазам амалга ошрилгавдагина

ад абий ижодий иш укувчиларнинг кундалик севимли машрулотларига айланиб колади.

Таддаотнинг асбсий мазмуни диесергантшшг «уйвдаги

рисола ва мачолаларида уз ифодасини топган:

1.Собиров А. /доцент Т.Розибоев бияан хамкорлщда/ "5-синф-да "1ч ога-иш ботирлар" эртагини урганкш", Наманган, , .1992 йш* 0,75 б.т.

2. "Эртак эшитиб" /Бошангич таышм, 7-8- чушма сони, 1992 йил, 17-18-бетлар/.

3.Собиров А./доцент Т.Розибоев билан хамкордивда/ "Наманган халч орзаки бадиий ижоди намуналари", Наманган, 19.9:3, 6,5 б.т.

4.Собиров А. "Урта мактаб адабиёт дарсларида махалдий адабий манбалардан фойдаланиш масалалари"/"Наманган халч: орзаки бадиий ижоди намуналари" рисоласига ^'зиганбош суз, Наманган, 1993Д6.Т«

5."Адабий улкашуносяик машрулотларида она-юрт хачвдаги асардарни урганиш", Наманган, 1994 йил^2-б.т..

6.Собиров А."Адабий улкашуносяик материалларидан адайи^т дарсларида фойдаланиш"/Умуыт.аьпим кактаблари дастури, Узбек адабиёти, 5-11-синфлар учун, Наманган, 1994 йил.

7. "Наманган ёр-ёрии/Тушгаб нашрга тай^рловта А.Собиров/, Наманган, 1995 taj 2 <5*т.

8. "Рр-ёрлардан урганайлик" /"Наманган ёр-^ри" китобига ёзилган.бош суз/, Наманган, 1995, 0,%

9. "Адабий улкашуносяик тугаракларвда расм-русмлар хавдда маьлукот бериж орчали учувчиларьи ватанларваршк рухвда тарбиялаш"/ "Йя авяод келажагиылз", Республика илмий-амалий-анжумани тухшаш, Наманган, 1995, 4й-43-бет/.

РЕЗЮМЕ

к кандидатской диссертации Сабирова Абдушухура Шаняровича на теку Использование на занятиях литературы матегаалов местного фольклора и культуры" /на примере НашнганскоЙ области/ по специальности 13.00.02 - "Методика преподавания узбекской литература*.

В настоящей работе диссертант излагает результаты опытов, проведенных в средних общеобразавателышк школах Наманганской области ко Еыяняению эффективных методов изучения материалов местного фольклора, литературных памятников и традиций проведения народнюс обрядов и обычаев, способствующих развитии у учеников чувства национальной гордости, лзбви к Родине, интерес к занятиям по литературе.

Во введении отразсеяа целесообразность выбора данной темы, её актуальность» научная и практическая значимость.

В I главе, которая называется "Использование на уроках лите-ратурм материалов местного народного устного творчества", освещается содержание программы, составленной диссертантом и утвержденной управлением народного образования Наманганской области .-. по изучению местного фольклора для 5-8 классов общеобразователь-них школ.Здесь диссертант рекомендует методику изучения и анализа текстов лирических, трудовых, колыбельних и свадебных песен, сказок, дастанов, подготовленных да гее к печати.

Он нриходит к выводу, что произведения разнообразных жанров местного фольклора должны издаться в соответствии с общей учебной прогаммой для средних школ, и усовершенствоваться знания а навыка учащихся по освоению литература.

Во второй главе "Организация литературных занятий на основе материалов литературных памятников и пародиях традиций" отражаются результаты многолетней работы диссертанта, проведенной среда учителей средних школ Наманганской области на занятиях литератур- ■ ного кружка как местных литературных материалов, памятников, так и многообразных видов народных традиций.Экскурсии по старинным памятникам Ахси, Почча ата, писменнне работы о впечатлениях этих поездок, полевые экспедиции, анализ произведений местного фольклора, записанных самими учениками, организация архивных фондов при школьных музеях - вот неполный перечень форм работ учителя в процессе проведения занятий литературных кружков.

В заключительной части диссертант знакомит с результатами проведенных опытов в вице таблиц и прилагает' копечнае вывода, вытекающие из общего содержания работы.

RESUME

A.Sh. Sabirov's dissertation "Usage of the local materials of folklore and culture { in the example of the liamangan region) " for the speciality 13.00.02 - "Methods of teaching Uzbek'literature " is devoted for monographic research, of the experience conducted by the author at secondary schools.

Dissertation consists of a preface, two chapters, conclusion and methodic reeomendations in teaching practice. The author puts forward for the first time to use the local folklore, literary monuments and traditions, customs which contribute for the development of national proud, love for the motherland and interests for the classics in literature.

The preface unlines the originality of the theme of dissertation, its theoretical and practical value.

The first chapter is devoied for the analisis of the programme of the author which was adopted for the Namangan region secondary . schools.

The author recommends his methods of studying texts, wedding songs, folktales, costons and other materials-in the process of teaching literature in the secondary schools.

The second chapter includes the organization of the classes in literature on the basis of materials of literary monuments and folk traditions.

The results of the investigation is summerised in the conlusion.

Теришга берРлДи — 18- 10. 1995 й-Восишга рухсат этилдм — 19. 10- 1995 й. Босма лист 1 б. т- Буюртма .V; 881- нусхаси «0 дона.

Учкургон туманлараро босмахоиаси.