Темы диссертаций по педагогике » Теория и методика обучения и воспитания (по областям и уровням образования)

автореферат и диссертация по педагогике 13.00.02 для написания научной статьи или работы на тему: Усовершенствование методика запоминания музыкального текста как средство развития исполнительского матерства студентов-пианистов (на материале педвузов)

Автореферат по педагогике на тему «Усовершенствование методика запоминания музыкального текста как средство развития исполнительского матерства студентов-пианистов (на материале педвузов)», специальность ВАК РФ 13.00.02 - Теория и методика обучения и воспитания (по областям и уровням образования)
Автореферат
Автор научной работы
 Юнык, Татьяна Ивановна
Ученая степень
 кандидата педагогических наук
Место защиты
 Киев
Год защиты
 1996
Специальность ВАК РФ
 13.00.02
Диссертация недоступна

Автореферат диссертации по теме "Усовершенствование методика запоминания музыкального текста как средство развития исполнительского матерства студентов-пианистов (на материале педвузов)"

РГ6 од -

КИЕВСКИЙ ЛЕРЮВНИ* 1НСТКТ7Т КГЗГЬТГРР

и 3 ФЕО 1397 •

На права* руеспкоу

Ю Н И К Тътява 1вян{вяв

ШККС8А1ЕНЙЯ МЕТШШКИ аПАМ'яТСЗШЕНЯ КУБИЧНОГО ТЕЗСТГ ЯК »С1Б ЮЗВИТКУ ' ВККОНАВСЫСОИ М/кЗЗТЕРЮСИ СТТЕЗНВ-ШШСТр /вв игтэр1ал{ педвуэ1аЛ

13.00.02 - мйгошесе вкклвгашгя музики га методика мугичнсго вгховання

<¿7/

а /

Авторе ф.е ра * двоерггпИ на здобуття наухового ступени кандидата пздагсг!чяех наук

Кв 11-1596

- Дасертад1вв в рукошс

Робота вжшнана в Ка1всьхоуу дервезшсму 1нс т* гут! культура

ЯаухэввЗ нар1вняг - кандидат педэгоПчиях няух, арофесор 1ШЧШО Вододюар Пвтрошп -

0фШ12н1 опонвнп: I. Доктор фиоспфстжих на ух, ярофэсор

У1АН0ЕА Св!таянн 1ваа1виа

2. Кандидат педагг*1чнах наук Д6БаиН02А Лщша' Оявяващрава

, « Дров{дна установа - Нраворхзыша державная педагог! чяи2

1дстрту?

. Запет вЦбудеться " " е!чня 19ЭТ. р. и 14,00 гот, на зас!данн1 СпеШзл1зованоГ вчена! ради К 01.34.01 у Ка!в-ському державному 1нотатутг культур» /252X33, м.На1в-133, вулЛорса, 36/

3 дасерташев ыожаа озвайоыятись у науков!й (ИйаЮхеШ Кн!всысого державного гястятуту культура /м.Ки!в,аулЛшрса, 36/

Автореферат роз 1 сдано " " груяня 1Э96 р.

Вчений сенретар Спвщал!зоБана'1 вчеао! ради

Ы.Б.КОШЕшШ

а ГА .Tb S ÎAPAKTEKS TfiV. IKS?"!?. CI Г кггу?..тер'гть r~ut,tissage сволод?яяв иутгчко* }н$зр«ая?бг Cf2 ггаогчкти гр»21*«тоы 2оа*1д*екв* кг. заруб^ноТ таг f в*?чгзнв-КО! I/V32VH0Ï rszsrorfte ТВ ГОИЗГОЛОГ} ï. S JtíVTGT сучвсасгс прогре-Í кгугОЕСГС рСЗВГТГу р? 3P0U3KÍThEZ W0Z8JreS TS К0НП2ПП?Г П21ГК-rí вяя1гют вое? nírxosp ro píreHHf? clef проб*»»«!, осе?лыск тгедк-а!?ка «угкчна nerarertка мае тМькк jsmet psKOicsHzanÜ водо ne— i! пзекня rrrenecy гапаи'гговування icareptaj:?, те! базугтмя, як nraEEic, на асоп?атя1в;{ Р гонпвее! ï га к'ят! те recpfï "гягтельте", BtzTOïîXHO го кгтсдолог!чно! nrarîc^M? структурного розчяеиуваннг

22 сгеЕкЛчуичи îjuraiокагьяиш» piEHsin; /сеясорпиР рэ-г!стр, гогоггочвске та довгочзсяа ¡ты'ять/ t часои заеретення îb-îarisniï - 30BCftí неиас r¡f яккг гоеЛггень прсЗлеык регвитку вико-игдкьго! мзРотерност! 1кструиент£л!ст{ в з врат у как я ям {нлгсв}3!га.г*-нгх ю'-ливостеР обоягу fx короткочасно! паи'ггт'. Разоц э ти«, прс-ведене язык crest зльнг дссл{д»ення дано! гтрэЗлгц-и p. Tsoptï f прак-TK2i показало, ггоскокалення кавичог гри {кструманта^ст! в 3S-¿еггтъ sîi рас:скального вкзначеняя огггимальяо! реяичкни зьггетоь-K7I одянкдь 1к?сгмас}! првзначения для дов}льксго заучуваикк iro-тодвик гэвтергяня та ейрязкого уявгеяня.

Актуальк{сть гтроЗлекга ззпзм'ятсвувавня уузичкого тзкету кг гассг; реггктку вигонавоькс! «вистеркост* етудент1:ь-г1ан|-ст{ь педвуз!в з7»гавгпсться такоя вымогаю? до якост{. npotectPfioï подготовки вчптгл}е иуэики, во вкпливасть s. "Закону про cost ту" "кра:як та дерказко! нас Локально! преграия "Dcbíte".

Бое пе í спркяло вкйору та обгрунтуваннв тет наяого досл1д-

KSHHE.

Ci'гкт aocjïiiiœHEs - система розвитку викояавсько!" кзЕстер-вост! crybSHTiB-nianicTtB ыузично-пелаглччних $акультзг{в ггад-вуз1в.

Пгздязт дослхд^енЕЯ - пропес сволод{кня иузичник иатзр{аяок 1нструментаг1стаии nin час роботи наг'тзерамя.

Мета гоЗсти полягала у вкявяенн} i розребп! imrxíb п1гвиаев-ня р:зня мз(?стеркост* гри п?акгст}з. Для пього «и пркпустг_тп, сс вкзкачекяя оптимально: величинк зм{стовзих текстовкх огинкпь для дев!льного заучуваяня з врахувг.яням }ндиБ1дуальких юмквостз? E0COTKO4SCHOÏ пам'ятх^ 1нструм2нтзл{с21в оприятиме яглено»? за о-военнг 1Г?ЗШ"Р.о1 isf Орган} i i рОЗЕПТКУ Ï5 ВИКОКаВЗ t>KOÏ rafeCTspajCtí. Сзмг ne i стало гтпетгзоя кэеого доел!д*енкя.

Eizncsrдне до «эти та г:потезп 5улк ЕЕЗ.чачен! так: завзанкя:

1/ еизчктк стан гозрсолекостг прозлемя запаи'ятовуванкя иу-

- ч -

зячного rsxcry }acrpyia»нта-itгтаи* в rrponact рсзвятту иавскряосг*

tx гря;

2/ ашязята законовpsooTf оголод{яя* итзичясг ¡н}ориаЩсо :?*Z3iiTaia-rt3HtcTa»« п!д чао роботе над твораия;

V сбгрунтуватн методяху вазяачення оптимально! велачкя» зи{отовяях сзянияь аузячного иатзр}алу дхч спзп! альяого заучуваявя та оистгматазувати П псло*еяня afaaoataHO ао пзгтапзого тз aUtc-нггэ тяпгв работа над тэорзшс;

ч/ розробати мотодшху засвовяяя итзячаоГ firjopiaatl з зраху-заяняы (адяв^дузльша особлавоствй ксротхочасно! пзи'ят! -мканаэ-ai а;

У вксперяивятально пвргв!ргг> л!взаатя{сть удоохоналаяо! мэтодяхя запаи*ятовуэаняя ыузячяого тексту як засобу рсзвятку вя-«сонавсьгоГ иайегерясст* CTrasRTta-ntaHfcTta П8дзуз{з.

Для вир|яаная постаменте завдань наия застоеовузаляся Taxf ивтоаа досл}д*ення: теоретичянЯ аяал!з; гадагот^чн! спостар2*гяня; узагальнеяня перэдового педагогичного дос?!ду; пггагог»чня? ексга-ряывнт /кокстатугчяй та ?орууЕЧяЗ/.

Метододог}чков основой ди'сертап1ЯЕо1 робот» е яаухоз! згзння про д}алз!стичнай взавшзв'язо* властивосте* nc»fxa 1йдяп-дууш i 8ого atiиьноот! та Ix роль у педагсг{чкоиу npooect резвяг-ку опгп1альккх навичох. Теоретпну базу досл}дтепня забззпечили положения про спеои?{зсу соетапного та иШсного тамв робота над иузкчнимя твораия /¡Иаагоькай O.B;, Пупнахер B.I.. Еагарзлд} D.A. та tHat/; структурна роэчленуваяня ваи»я?» за ссгоз^чнииа $yH*ct-ональнлш р1вняшуо8всорвяй рвггетр, хоротхочасна пауять, довго-часна паи'ять/ та^часои збере^ання {й$ор1аа{Г/Атх!нсок Р., Гре-чеяко Т.Н.. Хофиан Т. ,тоио/;. ьод}Л cau'HTt за провШии uicnsM у nponect запаы'ятовузання. зберз*8ння ! в1д?ворэння ыатзр!алу /ЕзонськпЗ П.П., Руб{натсйй С.Л*, Ярсязвськяй М.Г. i !ни!/; кла-cii?iKamo саи'ят} за засобоц запан'ятовування /2{нченко ПЛ., См}рноэ A.A., Чутхо Н.Я. тощо/.

Каткова яовяэна робота полягас у вяявязянг законец'ряоете! заяаи'ятовування иузичкого тексту !нструхэятал!стана в провес! роботи над творами; обгрунтуванн! методики вязначяння оптимально* геличинк зШстовних одинипь иузачноХ tiriop^aii для дов!льного заучування п!ан!стзш, BisncBiflHO до поэтапного та пШсного та-пгз роботи над творамя; poapoönf иэтодихя орган!зап!1 лаипсжховоХ посл!дозност! зч(!готзвання розчлекованих однотипних текстових ! зиконавських коипокент!в у глобсльн{ fRiopuanfг»Ht одинип!; удос-коналэнн! традии!йко! «етодикя запаи'ятовуваяня иузячного тэхету

я г. ззсэ'у рсзгитку tzr-orsazbrol шйстеркоет! ¡'нстру^ент;.':! c?îr га с;ксв! врехувзкня !ядкг!ау&зьякх ссе'лимстей ïx горсткочгсто* raií'KTj.

T»:r?'.:'V'r% rT-iPi/rcTb аосл!дуеиня пз.'ягас у конггетвзац} ï

ТВОрЧОГО ГЛЛУСГУ го рО?РКТГу BPKORDUCbrOJ S/2?CT2pHDCTÎ s вгзгу-

взиняи cneiKÎiSK грг ra íoprerlsRo; выявлен и} ?вгокси|р ностсР я&-пз»"*тоеув2ння куэично! îк^07'>рзп!ï в nporecl гоетэгткого та nî-rtc-ного тиг»{г робота наг. твсгаии; оогруктуван*? нсихелого-пялагегИ^ но! гсел+доврсст! :гло«ень вкзквчення оптимально! веяичкни suic-товквс одангаь иузкчнс! }Hîsp»aajï для зов{льрсгс ззучувзння.

Г.тг.кт;:чиг< з>сч1"'?стъ гоисте зумовлгсться розробког та вггго-взджскьям у практику всосхсналено! итоги« п5леспрямэваксгс роз-з<:гку ыаГгсггркост} гри сгугекг?в-rfanicTf® кузично-РЕдагсг^чких $акультет1в для псл!пзекня 1нструиентально-«Егонавсьго1 шдгстов-о та cil виге к ня гагл{?!хап!1! вчител{в >.7зики звгальгоосБ!тн{х ик}л.

На зажег гиросктьс.я таг* гглс^ення;

I. FiBeKb еккскзеоькс! «Е^стерност!. CTjneKîiB-rriaHfст{в ss-хетг.тъ Biz якогт1 овслод}нкя иузкчкоп iKîcpwanieti viz час ïx rrtz— готовга 20 вкгоклкня TBoptB у екСп!огеннкх ситуаа!ях,ло яп:х е1л-НОСЛ"ЬСЯ nfurriRf вист/пи.

с. SîetrTKïKtcTb розвктку иа5стеркост! гри íHSTpyiraKTSíícTfв srzewKть Bis сятккагьво визягчено! величин« sjiíctobbhx одингсь иуггчкс! iPÍoptíSEi Г для довгльяого заучувзпня п1д час роботи наг ТЕСрЗИВ.

3. Ззпзн'ятовувгнкя матер!глу в!эв*стамк забезпечуеться участс в його заучувакн} р}ЗЕИз: вид{в ыузично! пэм'ят{ незалекнс в{д неоднозначного тлу>гачекня к*льк{сного та як!сного ïx складу.

4. JIsfhckkcbs 34ír.*SHKF розчлексвзних сдноткпнкх текстових чк вгсонавськкх кокяснвкт!в У глобальн! !к?срмап1Йн! одкнкцт пггвк^ус ExíCTb íx ззсвоеняя.

5. Hkícks BÍETsopsHHR засвоеноГ "fн?ормап{ Ï забезпечустьсг, здатнтстс студент! в—ni 2fit ctí в nia час penetra i Еного програвэння музичЕкх творив чи Бикскання ix в емоптсгенних сятуаптях CBiroj.ro коктролгвати Т1ЛЫЖ ДОВОЛЬНО 3Ey4yB2HÍ TGKCTOBÍ i ЕККОКЭЕСЫП коштонекти.

3;гог!дктсть результат i в' тз основних ekchobkíb лосдгдження забезг.ечуеться тесреткчнки обгрунтуваннкм вкхтднкх голожэнь, зя-користаняям комплексу гззексгопозкггчих иетод?в, то в{.дповглзгтг мет; ть г^вдакням еосл^и«вкня; гговэдеккям лос-1?дно-експэгиь.'гн-теяькс® рсостр в уюьах psaabEOÏ д:яльност{ викла2ач1в-п!вЕ1СТ}в

- б -

^стягом 1951 - 1596 рог! з.

\гггМап?в^тову^ччт доел!*ж?ння. Ссчсвя! полоиення ро-ботя сзгсзоргвллис* ка всаугряаухово-прзхтетшсс кок?чрзн-тях^оверзенстзовааав }ори л */етэ;зв обучения га иузыкально-пе-дзгогичасзгях факультетах" /Уал! тополь, Т991 р./.'Психотсга-леда-гсг'ча! ссназя зхгзз!зац{1 наачал!>но-й!3!;авальнсХ д!ч.тьност! студенев" /В{нзи&я, 1552 р.Д'Лктузльиие прсбле-л обучения в гедз-гсгнческсы вуза" /1зш1л, 1993 р./.'Мхтуальк! грогле\га п!дгстсг«я г:едагсг!чяях кадр!в до творчо! прс?ес!?но! д!яльност!" /Ки1з, 1953 р./,"Удссхояз-1зняя ^струмеяггльно-зязсзйазеько! я!дготовгга ¡¿айб7тн!х вчител!в иузлхн" /Мал!тосоль, 1995 р./,н;сриувакня тзорчоХ самост!Янсст! вяконавая-!нструиент54}ст8" /1вано-1ран-х!всьх, 1996 р./; на науковзх кз1г?зрзяд! яг вя<изззч!в тз асйрзн-?!в ЧШП /1969-1996 рр./,ка засШннях хз^гдря ;ортайздо иього ж !нотятуту; виса!тлввалнся в 7-ия пу5л»хао!ях. Ряд тесгетичяях пе-лотань та практачнях реггаиевгащй з проблей* розвитку виконавсь-ко! маЗстерност! стузент!в-п!а1?1сттв аляхси рап!онального энзна-чекня оптяиадьво! велячавя зи{стовн*т одзяядь иузичяо! ¡н^отхзцН для спег^альяого заучувакн я застосозуються на даняттях з ос ловкого !нструыенту ШИТ. Насл!дхя робот* зяхорястовувться з курс! лехц!3.з методики вихзаааяня гра на музячнях !нструмбнтах у ШК.

Стгуггтса та обсяг тойоти» Дясертаа!* складаеться !з введения, двох глав, вис но 2x1 в, списка л!тератур* та додатху. Обсяг ро-' ботя 238 отор{яок мазиноягсяого тексту /139 СТОр!НОК основного. 19 стор!вох б!бл!огра$Ц I 80 стор!нох додатху/. Сгасок литература" складаеться !з 229 пераодуерел, з яхях 5 - !йоззинях автор!в.

. основнйй-апст лсертш!

У введенн! сбгрунтована ахтуальз!сть тема, зизначей! об'вят, предмет, мета, завдаяня ! мэтодя досл{д*ення, с?ориульована хчпо-теза. Охр!м цього розкритГ наукова новизна, теоретична } практична значям!сть роботи, "в1рог!дн{сть, апрсбаа!я та апровадтення насл!дк!в досл!дження у прахтяку навчання гр! 1нструиентал!ст!в.

У пегд!й глав! розглядасться механ!зия розвятху музячно! паи'ят! як основа творчого опануваняя виконавськоо д{яльнгстг !нструкентал!ст!в. 7 результат! вявченяя та анал{зу л!тературних • дяерел з педагог!хи та психолог!!, в яких яосл!джувться особля-вocтt проаесу запаи'ятовування, «и констатуваля так! положения: I. В!дпов!дно до асоц!атявнох теорЦ паи'ят!, запам'ятову-вання - це ф!ксап{я !н$ормаа!1 яа основ! встаяовлення зи!стов-них, асос!атявних чи структурнях эв*язк!в м!» "новою" {нфорыа-п!ею 1 т!ег), по зоер!гавтьоя у паи'ят!!

2. Коротка чае не 1 свгдке запаи" птовувавяя' доектястьск зевея-гв структурам або всоп!8тквкиы зв'язгэм, а трввале - зи!стсвнпк. Вкксркстзгая асои!етязн>!х га структур*« зе'язк!в, як п!дкр(ялекия V прспес! гсвгочЕсного запаи'ятозуванкя, п?двктус я*!с?ь засвосняя «ятер!влу.

3. Опирвсчксь ка теэр!г геятбльтпскхсдог! I, особлквост! провесу звпзи'ятовування вкзкачаетьоя паралельяою або посл1довног об-робког ознзе етииул!е*, з вкл!ленрчи пров'дяоГ, та !нтеграи!ею хх у вШеяяР ойргз.

4. 2г!дно о ?еор!сю структурного рогчлеяування па«'ят1 за спе-тЦчикт -?унка{01шльн«« р!вняик пропсс сприйняття, оЗробкк та зб5ре*2иня ¿кфсриас!! характеркэуеться так:

- вся !н£ормап!я сприЯыаеться суб'ектои через рзпептори !, практично без оЗробкк, передастьск в сеясардиР рег!стр;

- !к?ор«аи!я, яка поступила в сенсоряиЕ ргг!стр стае об'ектом прсиее!в рсзп!знавакня о5раз!в, у результат! яккх "здобувасться" ознакк стзиул!з;

- озкакг. стяиул1в упорядксвутзться в корстксчасв!й паы'ят!, утвзгсгчЕ 1 я^риаа!йя! сл!дк, як!, в свое черту,об'епгугтьея /зв'кзусться/ ы!* собос в глобальн! !яформзц!Йн! одняип!;

- сбрсблеяа "нова" !к$ор>гап!я переяоспться з корсткочаснох сайт? у довгочасну, безгпсередяьо за допзьагос таких пгопес!£ упгавл?ння нес, як повторения та образне уявлзняк;

- "нова" !н$сригп!я збер{гаеться у пзы'я?! зава яки утвореннг зв*язк!в н!ж коп!яки глобальяях !нфор№п1йних сл!д!в у дсЕгочасп!й пам'ят!, як! прелставляють $!зичяу чи конпептувльну под!в. Так?« чняок ?ормусться в!дповтен! структура паи'ят!, як! стагть костями зяань, уи!нь ! навкчок суб'екту.

5. Локальн! слгди пац'ят!, як! легко об'еднугться в глобальн!.', б!льа ефектнвн! при, внр!пеян! значяпх задач. Сторнован! велик! одкнип! сприясть р!зкоиу п!евии5янс тсчност!, якост! та свкгкост! вгдтворення !к£орнап!1.

6.1нтерфереяп!я !я$сршп!1 при перенос! П з сенсорного регистру в коготкоч2сну паи'ять проявляться як иэслгдок утруднек-пя пропес!в самонастройки { саюрегуляп!! инзи'чнох систеип, при-чинос яхо! с:

- ускладнення опэрац!й об!зканост! при зб!льаенн! сбсягу

1 Ознака стимулу - пе значен я паргк2тр!з зображенох /сприймаеиэх/ гнфзршптйнох одиниц!,"

- 8 -

$opsaaií s ушзвах де<Лпяту чаоу;

- в!дсутя!ст& у доагочасн!8 паи'ят1 суб'екту в!даэв!дя«х !в-форшц!йнях сл!д!в необх!двях для розШзнаваяня спряаяятого «атар!а-лу.

7. Проявления 1нтэр^брана!Г у короткочаснИ! саы'ят! пов'язано г утруднекняи структуруювання 1н$ор»«п11, «а обробляеться та об'гднувться в а!л!сну зи!стовиу ado в!зуыыгу одиняша. Так« утруд-наизя s насл!дком обмежання обсягу коротхочасно! шш'ят!. де$1аяту часу, збо в!дсутвост! у паи'ят! суб'вкту ааекватнях onepaaíS струх-туруввання та сешнтячно! обрсбкж ctel lH$opiai:l![.

8. Прячянос проявления !ятер?ереня!1 у довгочася!« паи'ят! в 7труднення "здобування" {Kjopsantl, яке обуиовлгвться оеоЗливостяи* пгопеоу заучування иатер1алу та р!внен floro сеиантячно! обробк*.

9. 2вядх!стг> обробкя {нфориапЦ на р!зн»х }умга!онал1нях rts-яях паи'ят! захзгнгь в!д характеру и!» эв'язкаия слШв nau'art э ознакаия спряйнято! taíopuanll, яка в!влягав запзи'ятоауваннв та П к!льхост{.

1С. Мяиов!льне запаи'ятовування в!дбувавться не т!лькя . результат} безгооередньо! п!леспря;авано1 д!яльяоет! з сб'ехтс. ía-íopuaní!, а ! в результат! р{зноиан!тнкх ор!вятозанях peamíS, íst вякликасться пямя ж сб'вктаик як $оновни» подраэннкаыи.

11. Ка початков!!! та завераальн!Я стад!ях :сриування розумово! д!1 псодухтявн!оть 1дуоа!льного завам'ятову ванн." дооять низька. Бона зростае пря добре сфорйзван!8 ! достатяьо розверяут!й д!1.

12. Сформован! сл!дя паи'ят! несу?& яе т!лькя предяетне, але 1 операц!Йкз значения,.тобто утраиуать taíopianln д!3, операций, рух!в тоцо. "

Всоблема як!сного i ивйдкого запаи'ятовування «атер!алу иу-зячннх твор!в прйвертзла рагу як педагог!в так ! пров!дннх вяхо-навц!в. Паи'ять стада продиетои вкачения не тхльяя поахолог!! та педагог!кк, a й смШрнчннх та наукових досл!дгвнь у галуз! мэтодн-кк викладання гря на аузнчних 1нструшктах, оск!лька вояа - одна з складових частян'тряадн 1гров!дша ыузичннх sflífiHocTeS1. Уэагаль-ншчи багатоаспеятн! психолого-педагог!чя1 досл!дяення пропесу запаи'ятовування иузнчно! !нфориап!1 у традяц!Ян!Я иетодип! розвитку »•сзйстерност! гри п!ан!ст!в ии констатуваля таке:

- иузичяа nesarortxa «ав певп! нароб~;1 ггао пол!пазння пропе-

1 lio аров!дних ыузичнях зд!бносте!' в!дкосяться наявн{стъ «узячно-го слуху, вхдчут^я ритму та иуэичноХ пзы'ят! /Г.М.Ияп!н/.

- У —

су запаи* ятовування 1я?ер!алу не основ! вс|х ивтолсаогг^нвх теор!*: даи'ят! гр!н П структур кого розчленуваняя за спеся^ гчнкык £укхи!о-нелькию р!аняю> та часои збереяекня !к?ормап!1;

- у вккснавськ!Р д!ыьност1 !нструмевтал!ст!в застоссвусться во» вид* кузкчно! пза'ят!, незале»но в!д того, во !ояусть розб!к-носг! в 1х класк?!к8п!1. Ствер»ення про предиетне ! сперац!йне з!лр5р8»в«яя е'срисваяе ст!Ркии сл!доы в паи'ят! спркРнятоГ !нфор-ыапЯ. повв!ств эн!ызе практвчну значим!сть доел!дгвння проблей* неоднозначного тлуиачення к!льк!сяого та ях!ского складу вед!в иу-зичис! пан'ят!;

- г!дпов!дно до иетодолог!чпоТ плаг?орын класи$!кап!1 вид!в пвм'ят! за засобеи запаи'ятовування, у провес! роботи над твораик звстссовуеться не т!льки дсв!льне та иииов!льне засвосння цузично!' }яфорьЕс!1, а ! зи!зане; •

- на сьогсгЕ!ан!й день в!дсутня ч!тка ыетодкка вкзначення овткиалько! велкчани зи|стовнкх одинипь ыузичио! !н|оризп!У для дов!лького запаи'ятовування;

- еев!ть др!бв! единил! потяего тексту, як! виэначавтьея для пЭ8«рвняя з изтоэ як!сяого запза'ятозуваккя та нзд!Йкого в!дтворв-нак, павинн! нати зак!нчену або в!дносно зак!кчвну музичну думку;

- для як{еного t тривалого засвоеяня цузвчвоЛ !нфор1Эп!1 нзоб-х!дк& ¡оетурово зСЯлыгуватн прои!яки часу и!ж повторениям, оск!ль-кк нвглк!оть II звбуваяия б!льав при заучуванв* "нового" матер!влу;

- !лтенсквя!ст: музичкого уявленкя,.емоп!Вгого переживания та захостення храсос тлору /еп!зоду/ з кожним повторениям п!дряд пос-лаблзеться, по призводить до зниження актив!зап|1 процесу за паи*я-товувазкя в!дпов!дно! хнфориап!I;

- застосування методу п'гвиеекяя ч!ткост! руг!в з поселениям звучЕОст! сприяе актив!зап!1 слухово! активност! !нструмектал!ст!в. 1 як!своиу запнм'ятовуваннв и'яэових д!Й. Проте, к!льк!ске його зловкивання завагаг форыуваннс виконавськс! легкдет! та в!ртуог<-ност!, оск!лькк таке розчленоване сприйняття !нформап!Т важко об'еднуеться в глобальк! одинкп!;

- для п!двипення якост! засвоекня та над!йяост! в!дтворення нстяого тексту твору яеобх!дно застосовувати метод заучування ев наи'ять по еп!зодах та скреыих горизонтальних ! вертикальних л!н!-ях його музично? "тканкни*;

- у трзгис!йн!Е метолид1 навчання гр! п!ан!ст!в зове!« неиае я!яккх рекс«£кдап!й подо рап!ояальноХ орган!звпП ланпгжково! пос-л1Д0В!!0ег! огарнюс пункт!в, зч!плгвзнвя розчленованих еднотипнкх

текстовая 1 вахонавсысих компонентов у глобальн} }я?ориас}йв!

единиц}.

У пег до «7 гагзгтз?' дгугоТ.глзви описано срган5зав|г, пзреб}Г та васл}дка хонстатувчого зхспариыенту, якиЯ проводив«* з мегся зизчэная стану пройдам» запам'ятовувзкня иузачного тзхсгу за тра-дип}Янсо аатодихоо робота над творамя у пропас} практично! д}лль~ нойГ1 {нструментал}ст}в. СеЯ констатусчя* ехсгараиент прозедзвея з 1591 по 1994 рр. на баз} МДП1. У ньоиу взяло участь 1Рб студзкт}в /п}дд<зсл1лнах/ пзраах-п'ятах курс}з. Яасл}дк> контрольна* ззи:р}в иайстерност} 1х гра дала зиогу зробата так{ засновка:

1. Еззале*но в}Д музачно! осв}тя, отрамано1 ДО йступ? у вуз, }нструиентал}ста«а допусхасться помилка за вс}иа вазязчекяма параметрами п}д чао вихонаная творГв у еиза}оггннах Сйту2Ц|ях. то св{дчнть про не ях}снв запаи'ятовування нака муэячкого мзтэр{алу

в пропес} п}дготовкя до прилюдного виступу.

2. Р}2внь маЗстврност} гра студент?в-п}ан[сТ}в п}д чза «7бл}ч-ного виступу эале*ать в}д якост} оволод!ння музячнам иатгр{алом а пронес} 1х п}дготовкя до вахонання твор}в у еиоп}сг8наах ситу:а}ях,

3. Пропас навчання гр} на {ортеЩано студват}в-п!аа}ст!5 пзд-эуз{в потрэбу« вдосконалення традип}ййо? мвтозихя запам'йМвузанЕя музичногс тексту як засову розватк/ IX яжбйавеьхо! мййстэрйоа'Я.

Взязаа за ахс}оиу зах}дн} положзнйй ргзномая}таих иодэлзя та 'хоняепд}й пам'ят}-, у другому езрагра*} ШеТ.г'Дзви обгруитоаувГЬСЯ методика заучування иузичного иатер}алу студентаии-птантстама а проаас} поетапяого та п}л}сного тнп}в роботм над творачж.

Сутн}с*ь методики дов}льного заучування техсту в пропзег поэтапного типу робота над иузачннма творама полягае в тому, со:

- на пепаоиу в*аш орохоаать загальнз ознайомлзяня з твером;

- на другому емп! 35}Ясй«еться довгльнезаучуваяня музичяо! }нфорыац}Х;

- на третьому етапг заезовваЯ ма!ер}ал об'еднуетьоя в глобаль-я} }нфор!шп}зн} сдинии}.

так, на перщому втап! робота над музичнии твераи «этодом срог-равання його в!д початку до кхнпя визначасться так1 кЗмйанейти му-зично-ЕахояавсысоГ дгяльност}, як характер, емац}йно-образйиЯ зм}ст( динаШчний план, загальниЯ темп та агоИчн! в}дхилення мйО. Кгль-к}сть аих компон8нт1в та посл}довн!сть IX визначенйя заладить в}д твору, 1ндив1дуальних особливостей та ртвня майстзрнаст} гри п}а-н}ста. Яроте,число повторень твору втд початку до Х1нпя нз повинао пзреб|льшувати необх}дну !х к1льк}сть для повного заучування.

Перед тим як приступити до другого етапу робота над музичним

- ir -

tícpau роете* йоге аетзльниЯ теорзтичиий t эихомавоькяй а нал! з э вядизнаяи сутгввя* озиак смстеиэтиэузмях об'схт'з, тобто: гярио-я!Янях та пол{{он!чаях о со близостей; характерна* гио мелодП ? ахоипсиементу; голосозеаення; {ятонап^нс-лянзч^чного рсззит<7 то-■зо. У вяпааху нзобх}дност! зстзнозлпсгъся аоп!льна -araf хатурэ. По зак?ячвнн{ теоретичного f зяховазвького 1нал?зу музичного твосу эиз-яачаетъся оягиизльча величина íparveHTtS» як! гНдлягапть довольному зауч7зання. Тля пього, пера за асе, зстаяоаяейТЫЗя оаяниая аузично! íHÍopiantl, яха спраЯиаеться !нструшнтал!стои на пьоиу этап! робо-тя над ланки твсрсй, вяхсдячя з 1ядив! дуальних особливостэЯ тз tts-яя йога виханавсьхо! иайстьрност!. Не» мочуть бути одна нота, гзр-аон!Яне чи зи!стээне угруяування, фраза, речения tono1. Зрэхозугчи ту сбставияу, so обсяг зеороткочасно! гаи*ят! з середнючу ут-рямузатя воаночао 7-9 f г*?ог«ап!йних одяниаь /Atxíhcoh Р., Кя-с1ль С.Г., Льозер í., Xoíuaa I./, величина -ррагиенту аля епечального заучуваняя не повинна перезияузати ив х!л:ьх!ст1> установления оди-навь, властяаях хенхретноиу виконаапв» Такий ея!зод мусить иати зз-к!ячеяу або síshocho зак}ачеиу музичну думку, а к}льк!сть taíspua-ЩЙая* одяяяаь но*з холяэатися в ыв«ах серэдяьо* зеличиня, алз на аереб!лиуватя !ядиз?дуаяьк! vointHSoeTt обеягу хоротхочаено? пам'я-шаяютз. Сроте, бажано исб пя величава була яа одяу-ав! 1я?ер-uaamt иузячн! здяняп! иенза в{д велячййй tfitopsiantí, яка гганя-чят* з Шяа^уальяиия иэглнзостяия обсяг? !«ra?X04acHSí паи'ят! !нстрт«еатал!стз. Не змензуе напругу робот* nau'sft ! зб!льшуе TpsBaáfOTS гаодзтзорноТ прасездатност! студеята-г{!ай!ета.

для перав!рхя в!рог!дяост! вязначеняя ateí оптячальног зелячя-ня, врагиен? дв!ч! програеться !н.струиентал»етом. пзраий раз дивяя-чясз з нота, а аругиЯ - по паи'ят!. Перед перзям програванняч да- ' вться уатзаоака спрямовувати увагу на иузячняй материал э метог йога запаи'ятзэуваиня. П!сля другого програваннй фрагменту /йо яэм'я-Tt/ зд!Яснветься анализ достов!рност! втдтворзння сяряйнято! музач-hoí rsiopuaa!í. Та величина Фрагменту, яка без поиялкя програеться а!д час аерзого яоатарзння в!дпов!дае !ндиз{дуальчйм moüühsocísu сбсяту його хороткочасно! ззи'ят!.

Шсля визначения аптяиально? величина t^ariíesi? «уэйчяего тер!алу для довгльного заучувани^йатановляотъся тенатов! та викс-навськ} коыпоненти { 1х ййсл!аозн{СГЬ запаи'я?оаузания. Оск!лькя

^ 3 йдвисаяням р!вня виконавсьхо'1 майстерност! величина охреио взято "i íHtopuaaiHHOí иузично! однниа! зб!льаустьсй.

ссковог для вкконавгш с евторсыск^ котнкй текст, то засвоскнп текстоьих компонент^ роэпочинае*}>ся з} звуковиеотних /нотиих/ автэрських позиэчень. Таке засьосння звуковксотвих поэначень проводиться в керозривному зв'язку з ыелодико-ритШчког л{к1сс в гкуч-кому 1нтонац{{!ко-£разовоы>' розвктку, 1какще иг пркзведе до Ариель» И01 зубрячкк.

£ов!льне заучуввкня иузкчного usTepfaiy зд!йснгсться завдякв методу повторения з збстосушккяк чоткрьох го1иак{вськкх,'способ!в" posoтк над твором.

£вичейно, чкй б!лыпе увэ*нкх повторевь кузично! fHíopiscíí -тип склыНший BtanOEtsHK?. сл!д у довгочаскН* яам'лт!. Разоы s тип, для раи»снельногс ьикористакик чесу 1 швкдкого запЕм'ятовуваккя uaTeptasy лсьего музичиого твору зостосовусться "роэосередкене." поЕтсрвннк. ГюЕТерення "utopia" прк заучуванн! котного тексту ызнс псоЕукткрЩ , Hir posnonfieHf пгстягрм в{1Пов!дкого часу. Ылье того, пром}*кк чееу ul* г»вторенкяик повкнн! посгупово ззиьлуватк-ся, зяетоевюугчм леяинжковий метод вервсения матер}влу /J.Jibosep/, toSto :

- сашк'ятовуеться перший фрагмент;

~ ковторясться перпиР фрагмент, вагти'ктйвуеться - аругиР;

- пэморюються пертий те другиЕ ¿ipspueimi, аапаи'ятовут.сп -третК;;

- повгвррвтБся nepOEí, другой i tporiP í'perwaнгк, sawu'rts-вуеться - <ге*»срт8й íobo.

Такии чыш .npssoaHtb sweeim* JrarusüTtE музичютс истер}g-лу, як} постуново об'еаиувтьеЕ в глойелье! tHi-puautfc'Hi ozkkküí те* к; як фразк, речсння, neptoíK t т.п. /треттС eTaü/» npow, Cíií. пак'ятатк, шо пе еаовететьея покв со тЧльки звуковисотн! /иотШ/ аь-rcpobKi позкаченнв s адроаривкоиу зв'язку з »1егодико-ртеи}чнзс лШес в гнучкому fBTOKSí¡fйио-Фразовоиу розвигку та мзторкког ta гсркзоггтал*. Однак, розчленування куэичнсго твору повин}!? проводи-т?,ся не tí льки по гориарМБЛ!. еле t вертикал!, Тобто, роз-членовуеться го вертикад:! на окрем! BtíHooro С8узст}йн} горизонтально-} ктснап*йн{ jeIhíY /нейОдП. басу, сере?к*х грло?1в topo/, KiíbKtCTb таких музични* jtíHif аалекить ®tR т?ору. Разом з твы, довтльне запам'ятовування цеебх|дио цреводити, вивяэрчи с початку кокну л!к*г окреыс.

Так, вкзкачивЕи конкретку в{днооцо самоет^ну горизонтально^-íhtoh2L'f8ку лше, сл{д розчленити li на фрдгменти, величина яккх ь{дпов1датиме обсягу корсткочасноХ паи'ят! п{ан}ста. Лля пього,

.тз { пра горизонтально^ ррзчлонузакн}, один 1 той »9 фрагмент иузичного твору ярограеться дв!ч!. Пэр-зий раз "дивлячиоь а иотя", а другая - по пзуят{. Та величина фрагменту, яка без помилхя прогрзеться !нстр7мэнтзл{стои по па«»эт1 п!д чао явротго лозтогэя-ня - п!длягае пагалял^Я обробп} ознах стимул!з, ося!льки гс!ль-х1сть одянипь }н?огшш{1 э»дсов!дае {ндив^уальним мсяливостям обсягу Яого хоротхочасно'х яаы'ят1. Для сяеп)ального заучування гозчленозаяох пэ эертнхал! з!аносно саюст!Янох горизонтгя&йо-'нто-нап{?нс! л!пН, як I при горизонтальному розчленуванн!, Зегеться тзка чаотина з{дпоя?дних $рагыакт1з нотного материалу, яка ыче эа-ж!ячаяу або в|дноско зак»(Г!9ну муэичиу думку. Протэ, ба*ано шсб ая величина була на одну-да! Iн?ориап1Ян1 одинип! ыанла э!д зели-чияи !н£сриапН, яха граничить з !ндив Дальними «ожливостями пз-ралелькох обробки сзяак сг«мул}в 1нструиентал}ста. Пе зкеннуе яап-РУГ7 робота яам'ят! ! зб1лы:уе трквал1с?ь плодотворно* пгапездзт-асст! ст7дента-п!ая!ста.

Вертикально розчланован! э1днооно саиост1Ян! горизонтзльно-{нтонаи!Ян{ лШх заучуггься таг ях ! горизонтально розчлвнозан! фрагмента. ТЬбто, заздяхи методу повторения !з застооуванням чотя-рьоз гo<Jыaяfзcьxяx''cлocoбtв', роботя над твором I ланисжтазсго методу заучування }н+ориапИ. Проте, тут застосовуеться яе гсрязонталь-но-ланпсгковяЯ иетод, а вертикально-ланпсжкознй, осх!льки наступала ?рзгментэиа «атер{злу а не т!лькя еп!зодч п}е2 горязонтально-1нт0нап!йн01 л!н!х /голосу/, а 1 еп!зоди гкпоI розчленозано! по зертнхал! музично! л}я!х. о!лнз того, при наявност! дек{лъкох па-ралельЕО-зертзпгальнях з!днсснс саюст!йних горязонтально-^ятсна-ц}Яних лгн!й /голос{в/ музичний «атергал заучусться не ?1льхн зер-тякально-«данпстковии методом, а { зертикально-перзхреизним ланвпж-зсвии иетодоы.

йсля заучузакпя ыузячнсго азтсргалу всього тиору зд?Яонгкть-ся перевхрха яхост1 засвоеяня п1сх-1н?орианН. Переконавзнсь, ™о ззуховясотн! /нотя}/ азторсьх{ позначення з нерозризнсыу зз'язку з иелсдякс—чзогз лтн'ею з гнучкому {ятояапт^гс-фразсзояу розвит-Х7 тз уоторикою запамятовано як!ско - приступаеться до засвоення I опрапювакня зихонззсьтсйх компонента. Ло них з{дкосяться; иетро-рят1лчна та артикуляптйка р!вн!сть; дои1льн}сть 1нтонац1Йно-дана-итчного роззетку; досягпеяня зтдпоа!дного темпу та звидесс?! пр^ зиконаня! з{гт"0знях тзср^з чя ттзса^тз; тс^с.

К1льк!сть та пссл1дсзн!с?ь засвоення з^коказаьхкх коигянвкттв заложить зтд тнору. !ндив1дуальнях ссойлязсстзй ! р!зня ¡¿аЯстзрпост!

- 1ч -

гри ntptitcre»

Хлк яг!chopo BtirraurBBKHC ковкретнзго янкснаясьтого кс«ясн$и-ту, уваге ntantera кониэкгругться на ознаках foro стк«ул{в ¡три ко-г±вniíf рол! слухо-ютзрнкх уявлень. Таким чиной, гвевоггчв гогнгР

вкконевськис kouichoht okpcuü, ukkoeijfbko íofuyetlcr tí £илье cttp-

ke форма cítfiy ь soiirovacHtlí nau'sti, оск(лыси локш:1зоьани!* сд!д слухо-моторниу уяаяенияы у вовгэчвск»? пам'ят! переноситься в ко-роткочаоку - эбвгэчустьск новою tníopuauter } знову повертеться б довгочнену паи'ять.

У BtpTyosHKx тоорйх те nacs*sr початков® ввидк(сть тейпу виэ-начаеться слухо-мзтсрнннк ио»лив0етяии 1нотру1/ентзл?стз уявляти ашг}катурно-клав}агугкиР текст ko*hoí нотк окрею. J>r досягнеяня швтакого темпу застозовусться иетоп укрупнения *н*огиаи{Рнкх олк-ниць эавдкки 1ктегроиП нот у swíCTQRKt чк rnpuoHtnRt уггупуваиня,

Бастосувания вио1!1йно-оеразнего уявлення, як «икскзвського компоненту, не т1лыси прияве хуго*н*> цJHíftсть иузичноиу тяору, р ! збглызуг. KÍXbKÍCTb 80epBROHHE tKÍSpVBUf)' току, во oSpss утрииуе JJ cofff набагато сНльше деталей utr ?}эячнр strpaHt "ноте", угрупуэан-кя, £ратеяти, фразк, речення, пер?оди тошо. Гре твор}? абр ,íx tpparaaKTfii без еиоц}йно-образкого уявлекня, як правило, призвргкт^ го знкгення виконавсько1" «айстерност! i погано спгк?иаетьея муха*-чаи»

CyTHtCTb експзриненталькс!' иетодики засвокння иузнчного ызте» ргелу при п!л{сиому тип! роботк над тюрси полягас в тому, гге:

V нав1ть умовне, проиес рооотк над иузрчниы творои не роз-члзновуеться 1нструшнт&зг}стом )№ окрем! етапк;

2/ засвоення авторськкх эсуковнсотнкх /кстикгУ позначен^, як правило, проходить иииовгдыю, без crwoíaütHorc заучурзнкя;

3/ для сдкочасного як!оного засвоеиня та в}гпреягвання вико-навоьких коь[понект}Б визнечеетьсп така íx к?льг:}ст1., яке BfsnoBtjjae мвжлквостям паралельно обробгптк ознакк стимул!в у короткочаокИ» паи'кт! гЛан}стп; ■

и/ запаы'ятсвувакнк муаичисХ íKíopKantl розпочнкастьея s гло»-характеристик, r.i'i nsTii? лоловнтпться поступово вия^леними деталями;

5/ п!д час репетипШгогс прогревания иузичного твору чи ей-конакня кого в емотогенних ситуациях г.умки зове ir не спрятавуггь-ся на текстов! зЕуковисотн! /нотн}/ уявлеяня. каг{ккога втл-творення засвоеко! {нформапИ вони нагттзв-тк^ться нв емзп}йно-сб-резниЕ sutct, мелодико-рити}чну jrlhtn в гкучкому }нтонап!Рно-4:ра-

зовсму розвитку, дяням!чно-!ятонзп!аниЗ гоззитох дрэмчтург!? чузи ного тгсру та педал!заи! г.

Эзязза за основу зизе эихлалгяу методику заучузання чузичнсгс и.зтэр!злу, протягом pcsta проводила с я axcnsc^if^jvi

rspeaipsn XI д!ездатиос?! з прэхтачн!Я д!ялъност! от7дент:э-лт2ч:';-т!з 'ЛИПГ. Сргзн!зас1я, переб!г та насл1яки аього tcpuyrMcro iscr;?-рименту, а якому заяло 7часть 5Я п!длосл!днях р!знсго р!зня зихонэр-сьхг! маЯстерност! описан! а ттет*>аму пзсчгсл?! дгугоХ глаз и.

3 us тех «ахеимальнего вкр^внгзання пзтзни!йних исливсстчй мт* з!ддссл?днлыи контрольно! та ехспераментальнох груп, ззстосозувазся гтгрехра-еяиЯ метод рсзпод!л7 репертуару та виконазц!з. Зхспер'.<м,:н-тальяяЯ музячниЯ репертуар схлздався з чотирьох тзор!з ртзних за характером, ¿срмсс та стялем. Ео нього входили: поя!+он!чний тэге; тв!р велико! iops«; дэ! р!зно характера! п'яся.

Насл!дха хонтрольних 3aufpl3 у обо* групах, хх сп!эв!днеази-яя та динам!ха е$ехтивност! запрспсновано! методики запам'ятозуззи-ня музячно! !к£сриац!1 показали, яо: за експерииентзльяоп методияог робота над музячнимя твораыи р!зень вихенавськоХ майстерност! от?-деят!в-п!зя!ст!з п!двизився незале*но в!д ханрозо! pfзномэч^тест! твср!з ! аро£ес!Яно: п!дготовхи стуаенПв. Тсбто, ии отгибали .тгак-тячне п!дтзердтеяня г!потези назого досл!дження.

Результата теоретичного та експеряментагьного аося!д*еная дозволяли яач зробятя так! висковкя:

1. Обсяг музичного матер!алу призначеяого зля довЫъного зау-чування методом повторения не позинен переб!льщуватя fядяв!дузльу? могливост! хоротхочаснох паи'ят} зихонавп!в. Оптимальна величина музично! !Hiopuanii зизначаеться спроможн!ста !нструиентзл!ста без-пемилково тз впевнено в!дтэорсватя по паи'ят! за пераям повтоге.чням спряйнятяЯ матер!ал. 1»$огмаи!йноо одинипев ммуть бутя слухо-мотор н! уявлення не тглыга окремо-взято! гнотя", а ! зм!стовнях чи гэр-монгЯних угрупувань, сбаирнях "бло^в", фрагмеят1з, *рзз тояо.

2. Щ:ом!ххя часу м!к повторениями одного 5рагменту поаянн!

по с тупо во зб!льлуватяся. Застосування ланпсяхового методу ззучуван-ая музичнох iH$opuanix сприяв безпосередяьоиу закр!пзеннп спряйяя-того матер!алу ! забезпечуе зч!плення розчленованях одйотипних текстових чи виконавсьхих компонентов у глобальн! !н$срмзп!Ян! одяняп!. Повторения музичне! fHiopuaui'i з вяд!ленняи у н!Я все новях властивостей п!двииуе ях!сть II запам*ятовуаання та пол!гпуе пропес розвитх7 зиконавсьхо! маЯстерност! !яструментал!от!в.

3. 7 в!рт7сзних творах та пасажах початхова звидк!сть темпу

- ге -

ГЧЗМЬЧЬГТЬСЯ СЛухО-МЭТРГНИМ уятяснкпи JiptfHOj ftfJOpUO.fifPHOl огн-í.:-:ní. ?f aáÍJfbieííHRM кжягкостf те темпу rpr tPtcpuaiit^K? ог«?ккс{ '■чт>-пкягться з вил яки 1итегреи!1 нот у зИетоьи} чи гагшк!Г-к? УГГУПУЕЕИКК. Czyxe-MBTOpKt УЯСНЯЯ DC''сгиуггьок у ЯДПОИгн! ' г.локк", в яких увага кониентрусться т!лькк кь псчатков! та к1нпев! IV пункти,

4. £есвоскня муяичноУ fHfopMani! обсиркимк "блоками" на гочат-ковН сталÍУ рсботк наг Bfртуознкми творсми чя пзсяжаии зз?езпгчуг. утворення укрупнения !яформац!йнкх «fsíB у довгочвсн}Я паы-ят1, але oes vítko в{добра*е1Ю1 ix и}кроструктури, wo ттризводить to не яичного зртккуляи!йнсго BtcTBopeKHK музичногс мгтер!алу. Ттивалий пгоцес эепси'ятовувЕкня окремо взятия вр!бних iHÍDpuaiHFKKX СДИННВ1 яаоезпечуе утвсреккя cTffiKcro сл!ду, алэ нерезкогос íx tHrerpsHff у 3iífcTCBHi чи гарюн1йк) угрупуваккя, ео в rlfffiescuy результат! зни*уе темп те швкдк1оть гри.

í>. Чим б!лыае виц!в музично! пам'ят! приРмзе участь у дсв!яь« кому заучувакн1 матер!влу, тим виша як*сть Poro засвогння. CJopie. bshhí ст)йкий сл!д у довгочасн!Р пам'ят! кесе в соб! не т!лькк прел метле зкачення звпам'ятсвакого текстового чи викокавського компоненту, е i операп1йне, тобто íHfopusnir alí.

6. SiBKSKícTb дое!льного заучування музкчного. тексту залететь sir оогягу короткочзсноХ пам'ят! вккснавгЛв, Чим б!льзк£ ойсяг ко-готкочаско! naw'HTi, тим швкдше насвсвсться спгиРията !н£огмзп!я. !яетрумект£л!стк малого обоягу короткочвсгоГ пам'ят! яов!льно за-пае'ятоЕусть музичкий текст, але повторения оптимально вкзкачекк* величин íHÍopManfi'HHx одикиаь забезпечуе високу як!сть Poro засво-г.ннг.. .

7 . При вШсному тип! роботи над музичними тьорами опечатку ЕЕ::£м".«:тоБусться глооельк! iKícpirauifcHi oehhkuí i, лине п!сля пьс-го, докальн!, а при поетапному - нгвпаки. £ колким озолод!ккям Бккояавсысим компонентом емо с fí1 не «образней ?м!ст збагачусться "но-вкме" характерно-аокальнит: рисаад, черпасчи необх*дну tffiopwanir з "ново Бклрченоиу" компонент! для дев!льногс заучуванкя. Зиявяен-ня td запаи'ятовуванкк воеб!чнкх хврактериих властивсстей викояав-ських компонентов сприяе як!снопу засвоекнг ксгного is них.

8. чиу ótjrbae виконавськкх компонент!в зручуеться довтльно, ткм hkfckíms запам'ятоБуетьск текст иузичких tbopfs. síekthbírícrb прсаесу роботи над музичкими твогаот зростгг., коль: 35- napias трьох-чотирьо?. повтерекь одного фрагменту запам'ятсБуеться ке два-трр, викокавськ! компонекти, в б!льше.

9. 3!а час рвпвтяпПного арогрзгання -¿узичних гзо^1з з<Зо -и-хэизияя 1х а зиоц!згзнчах сят7зп!ях <п:!си9 з!атзогання иатзрпл7 зай^злэчуетьсл сгдгяиозузэнняу Д7шэзс л!ан}~?!а гМьки :<з аэ^л^но за/чувяк! I?СарУЯц1 озхниа!. Везучими !н^огкяа}Яниии саияизямя псзянн! б7?я тзх} $оипоявятя як:

- ямоШЗяо-сйразяаЯ зы!ст;

- иелоляхэ-ратиИна л^я»я а гяучксму {нтэиал !Янс-йраэовому розвятту;

- гияаи!хз-}йтоиаа!ЗниЯ розвиток драматург!! иуэичнсго тзог7:

~г»азл{зап!я.

1С. Са?аоив хоятродвваяяя !нструмвятзл!стаии "ас вист7г? «яиов^ьяо засзоенкх текстовых ^я зиконавськях ксипзнейт!э р}зеяь иайстеряост! 1х гря.

ИЗ Т2МТ 1ЯС5РТАП11 ОШГЕЛТКОВДЯТ РОБОТЯ:

Г.Яехсторче эсгтссы оптимизации преподавания пго^ялигт^-!4* дяспиплзя на и7знхально-гедзгсгичес!глх ?ах7дь?зтзх //Ссзэр^знстго-ваназ ^зри л штодсз обучена* на музыкально-педагогических ?ах7лъ-тзтал: Тзз. дохл, рзспуЗл. нзучно-иетодичесхоЯ кс^. 19-21 но 1590 г.- Чела то соль: "-СПИ, 1991.- С. 17-10.

2.Я!дзязгяня надгЯност! 1нструче:-ггзл!ста з публичному зисту-й! зляхоы рзд!снзльного зихористзння оснозних зластизостзй у?лг*т // !!с:гхслогс-педагог!ча! оснозя ак?ив1заа!Т яазчзльяо-п!знзналь-ао1 дШьнсст! о?тдеят1в: Тез. доп. и!*зуз. язукозо-псахтичкс: кон-?.- 3!яятся: ЗЛИ, 1952.- Ч. 2.-С. 101-1СЗ /7 сп!завт./'.

3.5ор1ярозааиз яаазтяости янструменталистз при поаготозхэ х публичному ¿вступления // Ахтузльные прейлзмы обучения з педагогическом вузе: 7зз. докл. нзучно-прахтячзсхоЯ гсон?.-г-'Лзма*л: ЛПГД, 1993.- СЛ58-Т5Ч.

4. Зормування над!Яност{ грл студент!з-!истгум9нтзл1ст!в 7 вузах цузично-педагс1Ччно1 спэл!альност! // Актузлт-нт пройдзчя йзготовкя педагог ?ч них'хадр! в до тзорчо? провес! йнох дтяльнсст:: 7эз. доп. Зсеукр. язухово! х'онфереяпЛ 5-7 жовтня 1993 р.- К.: КлП1'!м. Ч.П. Лрагоизноза, 1993.-С. 131-13:3 /7 оптвазт,/.

5. Зормування стресорост!{5зост! {яструченталхста птз чзс П1ДГСтоэхи до концертного вистулу // 7досхонзлення 1ястручзнтггь-яо-зихонавсьхо! хйдгстозяи мзй<5утн!х вчител1Б муэики.- "-"ел!тополь: УЛП1, 1995.--С. 31-37.

5. Кодування цузично! !яфориац!1 !ястручантал10т0и-вях0нзз-пза // йриузання тзорчо? саюст1йност1 вихонавпя-гнструментадтгга:

- le -

«теп или ВоеукреУксько! неугою-прагтичко! KOftfipemif I.- Ibskg-iTsnrtBCbK: Т1рккарпатськк£ ун-т Б.Сте'анкка, 1996.- C.IS-I7. •'У сшвавт./.

7. оначоннг пэвтсрекня у n^onect регулгвання пви'ят! л те ока г— ия-}нструмвитах{ сте // Хоркуванкя тдарчо} cawocTtiноет} вккокзбпя-! нструмвнтв.*Лсте: Матер twr Всеукре!ксько! науке г-э-првгггчнсХ кск-

1вано-:'рангЛвськ: Прккарп8тсъкк£ ун-т iu. Б.Сте?бнгкь, l?9i.- Z. 21-24.

Ьные Т.И. Усойервекстювакве мзтегигк звгоикнакик иу?ыкальнсго тексте квк средство развития исполнительского мастерства студекто^-пиенистов /hs материале педвузов,/. Лиссертапия на соискание учено? степени кандидата педагсгическм наук по св:иквхьностг 13.00.02 -кгтмикь преподавания музыки к иетсаикг иузыкалькогс воспитан«?*. К.иевоки{' институт культуры, Киев, 1996.

Ъ диссертации дается научное ооосковаиие рвзрайотвккой авторов г. проверенней в вксперимзкте кетсдикк усвоения »гузькально? кк^орыении инстру»гентЕлист8мк с учетои индивидуальных особенностей <:;: кратковременное памяти при портапном г. пелостно» ткпгх реЗогк над произведениями, Изложена методика елгеделени;; оптрюльноР веля-чини текстовых к исполнительских килснеЕТО!., предназначены* для опзиисльиого заучивания.

гХеъзел£. 1. iua^t. is^roveuesit qX tae eetuods si ceocritiac

Busies! text ас ь ae&as oi deveicpseat oi the teei^ics.1 ci pxoxic ctudeate (.ca the ajtarial 4t ptdagegi«,! higher_ s4.aaci.sy-i taosis lor a csaCidate'c uegi^e ¿a ecuM.tj.GS ca specialises iield 15.00.Ci:- eetaods oi teactotr. nusit tad ceChcdE'' с cucical educ£tica.aj-iv laetitute ci CalvUPO >tyiv,'i99b.

icieatiiic prouade oi tae eetaofis oi uadersteadiaE tbe autioaj. iaicrtatica by tae piaao riuaeaiout by tbe autnor sac checked up ia the espericsai,toiajjf iato ccaaideiati-ca tae iadividual 'peculiarities oi the studsat'p short веаог? ia tne process oi t£io etage aad iaiepret?4 teLade ci" pUriae.sre gravida ¿a tbe taeeie.kettiods ci deteraiaiar the cp-ieal vclane oi tne cest-bl oaa tccbaical cocpoasatc.iatcadec icr a special iear-aiaf с? tiecrt»E.ri; etated.

Ключов! олова: вбпаы'ктогуванкк, музкчний текст, развито::, вкконавська кайстери'сть йен1.otie.