Темы диссертаций по педагогике » Теория и методика физического воспитания, спортивной тренировки, оздоровительной и адаптивной физической культуры

автореферат и диссертация по педагогике 13.00.04 для написания научной статьи или работы на тему: Подготовка будущих учителей начальных классов. К руководству театральной деятельностью младших школьников

Автореферат по педагогике на тему «Подготовка будущих учителей начальных классов. К руководству театральной деятельностью младших школьников», специальность ВАК РФ 13.00.04 - Теория и методика физического воспитания, спортивной тренировки, оздоровительной и адаптивной физической культуры
Автореферат
Автор научной работы
 Соломаха, Светлана Александровна
Ученая степень
 кандидата педагогических наук
Место защиты
 Киев
Год защиты
 1995
Специальность ВАК РФ
 13.00.04
Диссертация недоступна

Автореферат диссертации по теме "Подготовка будущих учителей начальных классов. К руководству театральной деятельностью младших школьников"

ІНСТИТУТ ПЕДАГОГІКИ І ПСИХОЛОГИ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ АЇЇЬГ УКРАЇНІ!

ГГЕ 0/1 1 о Я!Ш 1325

На правах рукопису

СОДОМАХА Світлана Олександрівна

ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ ДО КЕРІВНИЦТВА ТЕАТРАЛЬНОЮ ДІЯЛЬНІСТЮ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ

13.00.04 - професійна педагогіка.

АВТОРЕФЕРАТ '

дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук

Кйв - 19їо

Дисертаціє*} є рукопис Робота виконана в Інституті педагогіки АЛЕ України

Науковий керівник.:

кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник Миропольська Наталія Євгенівн;

Офіційні опоненти :

доктор педагогічних наук, професор

Рудницька Оксана Петрівна

кандидат педагогічних наук, старзяй науковий співробітник Бібік Надія Михайлівна

Провідна установа : Херсонський державний педагогічний інстзту

імені Н.К.Крупськог Захист відбудеться " 2Т " грузня 1995 р. о 15 годині на засіданні спеціалізованої вченої ради Д 01.61.01 в Інститут педагогіки і психології професійної освіти АПН України за адресою :

254060, м. Київ, вул. М. Берлінського 9, зал засідань / У поверг

З дисертацією можна ознайомитися у бібліотеці Інституту педагогіки і психології професійної освіти АПН України.

Автореферат розіслано ^_____________листопада 1995 р.

Зченгй секретар спеціалізованої

зченог ради

ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА ДОСЛІДШЇШ

Актуальність проблеми. Побудова національної системи освіті? в Україні передбачав новий підхід до професійно-педагогічної підготовки майбутніх учителів, спрямований на подолання кризи осеїтк, в тону числі і вищої педагогічної, що проявилася передусім у " невідповідності знань учнів та студентів запитам особистості, суспільним потребам та світовим, стандартам, у знеціненні соціального престижу освіченості та інтелектуальної діяльності ",1 Основним критерієм роботи вищої школи є якість підготовки спеціалістів, раці оначьне поєднання їх теоретичних знань з уміннями вирішувати практичні питання, що означав пошук ефективних форм і методів навчання, удосконалення програм, навчальних планів, розробку нових навчальних методик. На каль, вищі педагогічні навчальні заклади недостатньо оперативно реагують на зміни, що відбуваються у сучасній загальноосвітній- школі, характерною особливістю якої в орієнтація на виявлення та розвиток творчої індивідуальності учнів. Необхідною умовою здійснення завдання є гуманітаризація і гуманізація освіти, що створює найкращі умови для розвитку особистості. Важливу роль у цьому процесі відіграє мистецтво як засіб формування і розвитку творчих здібностей, естетичної свідомості ЛЕДЕНИ. Впливаючи на емоційну, інтелектуальну і моральну сфери, мистецтво забезпечує середовище для особистісного виявлення потреб ЛЕДЗїНЕ, стає для неї засобом пізнання себе і оточуючого світу.

Особливе місце б процесі навчання і виховання засобами мистецтва належить театру, що володіє унікальними можливостями едл?-зу на розвиток людини. Поєднуючи ■ ... скату з мистецтвом, муд-

. Державна національна програма " Освіта " / ■ Україна ХХ1 століття " /.- К. : Райдуга, 1994.- С.5.

рість з розвагою, урок з видовищем драматичну дію, художнє слово, пантоміму, живопис, музику, театральне мистецтво здатне падати велику допомогу у вихованні культурної лвдики, створююча найкращі умови для формування інтелектуальних, естетичних і етич-нгл: якостей особистості.

Актуальність проблеми ззаемодії мистецтва, в тому числі й театрального, з різними аспектами навчання та виховання відзначається багатьма вченими, які досліджують питання образного -мислення, сприймання, емоційно-мотиваційної сфери розвитку дитини. Психологи неодноразово підкреслювали велике значення театрально-ігрового начала в гнтті дітеГ: дошкільного і молодшого шкільного віку / 5.Г. Ананьев, Л.С.Венгер, Л.С.Виготський, 0.В.Запорожець, В.П.Зін-чекко, П.М.Єршов, О.М. Леонтьев, М.І.Лісіна, Е.Піаже, С.л.Рубінштейа П.В.Симонов, Д.Б.Ельконін та інші /.

Крім того, відомо, що результат будь-якої методики навчання молсдшкх лколяріз знаходиться у прямій залежності від наявності ігрових елементів. Досвід сучасної педагогічної практики / Ш.О.Амо-надвілі, Л.З.Потіцька, Б.Ю.Сазонов, Т.П.Соловкіна, Л.М.Чуриліна та інші/ показує, що саме для вирішення навчально-виховних завдань початкової школи - засвоєння граматики, арифметики.природознавства, розвитку культури мовлення, навичок колективної драпі, виховання загальної культури учнів, прилучення їх до національних традицій, звичаїв, виховання громадського обов"язку, творчого розвитку особистості дитини - найкращі вчителі звертаються до засобів театрального мистецтва : в умовах уроку, в позакласній виховній роботі.

На цьоцу шляху у театральної діяльності є великі, але далеко ше не використані можливості. -

1. Товстоногов Г.А. Зеркало сцены.— Кн.1.— Л., 193-1 • — 303 с»

- з - ■

Багато видатних педагогів використовували в роботі з учнями різноманітні форми театральної діяльності. Серед них : Марк $абі2 Квінтіліан, Ян Аиос Коиенський, Ш.Роллен, С.Полоцький, М.М.Бахтін,

В.О.СухонлинськяЭ, Л.М.Толстой, К.Л.Ушинський, М.Ф.Бунаков. С.Т.їаць-кяй, В.М.Шалька, А.С.Макаренко та і язі. Театралізацію у ігідготазс: студентів практикували і.Прокопович, Г.С.Сковорода, В.М.Верховинець.

У дослідженнях К.О.Арбузова, М.П.Деденко, Н.М.Чорної розглядаються закордонний досвід використання театральних та ігрових методів роботи з учнями в школах Франції, Канади, СТА, зокрема подано досвід театральної діяльності таких педагогів“, як Дя.Дьюі, Г.Рід, Ч.Гейтскелл, Ф.Спарнотт, К.Родаерс, Р.Кузіке, С.Френе та інші.

Питанням" використання театру у навчанні та вихованні школярів присвячені теоретико-методячні розробки і статті Н.Х.Александрової, А.П.Єраової, О.А.Комаровськог. О.М.КотиковоЕ. І.Л.Любинського, Л.М.Масол, 0.Я.Михайлової, Н.Є.Миропольської, Т.Г.Пені, Ю.І.Рубіної, І.Д.Сегеді, М.П.Стуль, Л.О.Хлебнікової та інших.

Однак дослідника проблеми використання театру в навчально-виховному процесі школи та практики шкільної театральної самодіяльності вказують на невідповідність великих педагогічних можливостей ' театрального мистецтва і ступеня їх реалізації в сучасній школі. Перешкодою впровадження в життя ідеї включення театралізації в

&

навчально-виховний процес загально-освітньої школи е непідготовленість учительських кадрів до кваліфікованої театрально-педагогічної діяльності. Більшість провідних фахівців у галузі теорії та практики театральної педагогіки говорять про назрілу необхідність розв'язання проблеми підготовки вчителів до керівництва театральною діяльністю школярів / А.П.бршова, Н.Є.Миропольська, Т.Г.іїеня, її. І.Рубіна та інші /. І як'до питання підготовки майбутніх уча-гелів до

керівництва естетичною діяльністю школярів вирішувались у рамках музично-педагогічної підготовки / Л.Г.Арчаашікова, Г.М.Падалка, О.ії.Рудницька та інші /. або художньо-педагогічної / Б.М.Зільчинсь-кий, Б.М.Нєменський, В.П. Тименко, Б.П.Юсов та інші /, то аспект підготовки майбутніх учителів початковий класів до керівництва театральною діяльністю молодших школярів кало ким досліджувався. Існуючі на сьогодні театраяьно-педаго-гічні методами підготовки майбутніх учителів можуть стати в нагоді лк взірець і орієнтир розробки проблеми, але разом з тим, зони мають узагальнений характер, сез посилань на конкретній вік майбутніх вихованців / О.О.Грачова, Н.й.Миропольська, А.П.Бр'лова /.

До цього часу не досліджувалась проблема пошуку можливостей вузівської підготовки майбутнього вчителя початкової школи до керівництва театральною діяльністю школярів. Таким чином, а к т у-адьніоть даної проблеми полягає у необхідності більш широкого застосування театрального мистецтва в навчально-виховній практиці початкової- школи та удосконаленні підготовки майбутніх учителів початкових класів до керівництва театральною діяльністю молодших школярів, що й обумовило вибір теми дослідження : " Підготовка майбутніх учителів початкових класів до керівництва театральною діяльністю молодших школярів ", визначило об^ект, предмет, мету І робочу гіпотезу. '

0 6 " е к т дослідження - навчально-виховний процес на факул теті підготовки вчителів початкових класів педагогічного вузу.

Предмет - структура, зміст, специфіка театрально-педагогічної підготовки майбутніх учителів початкових класів.

' Мета дослідження - теоретично обгрунтувати та експериментально перевірити ефективність розробленого автором змісту підготовки майбутніх учителів початкових класів до керівництва театраль

яою діяльністю молодиих школярів у природних умовах навчально-виховного процесу педвузу. ' . _

Вихідною для дослідження стала гіпотеза про те, що рівень підготовленості студентів педагогічних факультетів до керівництва театральною діяльністю молодших школярів значно зросте за умов оволодіння студентами основами знань, умінь і навичок у галузі театрального мистецтва, а також розуміння ними спецпііки дитячої театральної творчості.

З урахуванням мети. ,та гіпотези дослідження визначені такі завдання:

- вивчення історії та сучасного стану питання використання ' театрального мистецтва в процесі підготовки млйсуіяього вчителя;

- виявлення психолого-педагогічних передумов впровадження

елементів театральної діяльності у навчалько-вихозниЗ процес початкової школи; ■ . ' :

- виявлення критеріїв та показників готовності майбутніх

учителів до керівництва театральною діяльністю молодших школярів з метою визначення рівня готовності студентів до проведення цієї діяльності; . ' • •

- аналіз програм, навчальних планів педагогічних інститутів

з спеціальності Я 0308 / 2121 / * Педагогіка та методика початкового навчання * з метою пошуку об"ективних можливостей для формування у студентів необхідних для театрально-педагогічної діяльності знань, умінь і навичок;

- розробка змісту спеціального курсу з практикумом з підготов-

ки майбутніх учителів початкових класів до керівництва театральною діяльністю иолодиих школярів та експериментальна перевірка ефективності його впровадження. " ■

Методологї чною основою дослідження е теорія .

соціально-педагогічного пізнання, полонення про соціальну обумовленість осеітк й виховання, взаємозв'язку навчання і розвитку, ролі соціально та особистіснс значущої діяльності,, теорії естетичного еяхобєкня і сприйняття мистецтва.

Теоретичною основою дослідження є праці видатних педагогів з питань підготовки вчителів та ролі мистецтва в цьому процесі, положення сучасної психології та фізіології з проолек гри як джерела дитячої театральної творчості, а також теоретиків та практиків театру про необхідність залучення- дітей до драматичного мистецтва. . .

Лля розв"язакня поставлених завдань були використані такі методи ; аналіз пскхолого-педагогічної, філософсько-культурологічної, театрознавчої, педагогіко-методичнот літератури, узагальнення досвіду використання театралізації в навчально-виховному процесі, анкетування, бесіди з викладачами вузу, студентами, вчителям початкових класів, спостереження, моделювання експериментальної методики підготовки студентів, констатуючий та формуючий експерименти, методи статистичної обробки даних.

Дослідження проводилося на б.азі факультету підготовки вчителів початкових класів Полтавського державного педагогічного інституту імені В.Г.Королєнка, в якому дисертантка проводила протягом 8 років дослідно-експериментальну роботу з проблеми, що досліджується. В експерименті брали участь 555 студентів та викладачів педагогічного факультету, 98 учителів та 300 учнів початкових класії. загальноосвітніх шкіл м. Києва, м.Полтави, к.Миргорода, і’.. Кюеменчука, смт. Ковальовки, с. Мачухи Полтавської області.

Наукова новизна і теоретичне

ггн 'а~ч є Н'ня робот« полягає :

- у визначенні та обгрунтуванні структури та змісту театральної

сіяльності молодших иколярів;

- у виявленні критеріїв та показників готовності майбутніх "тателів початкових класів до керівництва театральною діяльністю олодших школярів;

'- 7 розробці змісту театрально-педагогічної підготовки маЛзут-

іх учителів початкових класів*

Практичне з з а ч н н я дослідження полягає :

- у розробці о.їістеик підготовки майбутніх учителіз до театсзлз-

зї діяльності, та впровадженні з назчал.ьно-ЕкхсзниЙ процес педвузу іеціального курсу з практикумом " .Методика підготовки майбутніх жителів початкових класів до керівництва театральною діяльністю злодшах школярів • .

- в опублікуванні методичних рекомендацій для викладачів та гудектіз педагогічних вузів з естетичного виховання студентів ¡собами театрального мистецтва, що можуть бути використані як зя-іадачами педвузів і педучилищ, так і вчителями шкіл."

Вірогідність наукових положень, висновків і рекомен-¡ціЯ забезпечується результатами дослідно-експериментальної роботи, лькісної та якісної обробки даних, використанням методів, адекват-х предмету, меті, завданням дослідження.

На захист виносяться положення про те. що;

- театральна діяльність, що поєднує'три види діяльності молод-х школярів : навчання, гру і правда, за коректного впровадження навчально-виховний процес початкової школи створює, оптимальні

зви для спрямованого формування психічних новоутворень дитини;

- ефективними шляхами підготовки майбутніх учителів початкових ісів до керівництва театральною діяльністю молодших школярів е згачення навчальних курсів теоретико-нрактичнои інформацією про ітецтво театру та створення спеціального курсу з практикумом

" Методика підготовки майбутніх учителів початкових класів до керівництва театральною діяльністю молодших школярів ", зміст якого відображає актуальні проблеми теорії та практики підготовки студентів до визначеної діяльності. .

■ А ц'р о б а ц і я результатів дослідкен-н я здійснювалася безпосередньо у педагогічній діяльності автора з підготовки майбутніх учителів до керівництва театральною діяльністю молодших школярів. Основні положення дослідження обговорювались на конференціях і " Методологія та методи сучасних педагогічних досліджень " / Х111 радянсько-німецький семінар молодих вчених

і аспірантів АПН СРСР і АПН ЕДР, Москва 1988 р./, " Морально-естетичне виховання молоді засобами мистецтва " / Чернігів, 1990 р./,

" Формування моральної та естетичної культури молоді, що навчається в умовах оновлення соціалізму " / Полтава, 1990 р./, " Проблеми опанування театральною педагогікою в професійно-педагогічній підготовці майбутнього вчителя " / Полтава, 1991 р./, у повідомленнях автора на звітній науково-практичній конференції Інституту педагогіки АПН України / Київ, 1994 р./. на засіданнях кафедри педагогі-кц та психології початкового навчання Полтавського педагогічного інституту імені В.Г.Короленка / 1993 - 1995 рр./, на засіданнях ' лабораторії естетичного і. фізичного виховання Інституту педагогіки АПН України / 1992 - 1995 рр./, на всеукраїнській науково-практичній конференції * Проблеми естетичного виховання та художньої освіти в системі професійної підготовки вчителів " / Полтава, 1995 р./.

Впроваджеяняїна основі результатів дослідження підготовлено науково-практичні матеріали, методичні рекомендації, які втілились у формі інтегрованого спецкурсу " Методика підготовки майбутніх учителіе початкових класів до керівництва театральною . діяльністю молодших школярів * для студентів педагогічних інститу-

в. Результати дослідження покладені в основу методичних рекомен-цій викладачам і студентам педвузів з питань естетичного вихован-учнів та студентів засобами театрального мистецтва. Результати слідження висвітлені у пести друкованих працях загальним обся-м 2,4 друкованих аркуша.

ОСНОВНИЙ ЗМІСТ ДИСЕРТАЦІЇ

У вступі обгрунтовано актуальність проблеми, визначено "єкт, предмет дослідження, його мету, гіпотезу, завдання, методи, зкрито вірогідність, наукову новизну, теоретичне і практичне знання, викладено положення, які виносяться на захист, а також пода-відомості про апробацію і впровадяення результатів роботи у пе-гогічну практику. - ' • .

У перлову розділі-" Теоретичні основи дослідаен-: " розглядається історія та теорія питання використання театраль-го .мистецтва у процесі підготовки майбутніх учителів; розкривався поняття театральна діяльність молодих ш к о.л я р і .в, визначаються її структура, зміст,специфіка співвідношенні з іншими видами діяльності молодших школярів на снах та в позакласиій виховній роботі початкової школи.

Практика взаємодії педагогіки і театру сягає в глибину віків, чинаючи з вищої школи, - риторської, що склалась у.Ш столітті н.е. в Греції і перейшла в 1 століття н.е. до Риму, драматичне стецтво використовувалось у підготовці майбутніх учителів і зай-ло в ній почесне місце.

Учителі Західної Європи у ХП - ХШ ст. використовували театр як дагогічний засіб, що слугував спочатку виконанню суто навчально-ховнйх завдань. Це допомагало учням оволодіти різноманітними аннями : латинською новою, біблійними сшетами. поетикою класяч-ї драматургії та ораторським мистецтвом. У статутах більвості

європейських навчальних закладів того часу спільні. вистави згадуються як о5ое"язкові.

Б педагогічного методу виник театрал: ний жакр - їй я і л ь е і: й т е а т р. де аг-тсраі-'Е оулк учні, а рег.исерамн, авторами шкільних драй - учи і- елі. Практично вся література, ао дослідиска з ‘ шкільної драй;:, свідчить про акткьиу участь учителів у вкільнгх драматизаціях, а також про те, що підготовка до драматичної діяльності проводилась у навчальних закладах шляхом участі майбутніх учителів у студентсько: театральних постановках. Рівень театральної підготовки, як і загальнокультурний рівень учителів того часу, сув досить високий, про що езідчать результати багатьох шкільних та студентських постановок, що далеко виходили за райки суто навчально-виховних заходів і стали віхами у досягненнях художньої культури багатьох європейських країн, в тому числі України.

ЕкільнпС театр в Україні, що був яевгд"емною часткою духовного виховання в усіх навчальних закладах того часу - семінаріях, братських школах, колегіумах, Острозькій та Киево-Могюіянській академіях - значно вплинув на формування вчительських кадрів, що виходили із стін цих закладів і розповсюджувалися на території не тільки України, але й досягли багатьох міст Московського царства, а на півдні - Сербії. Підтвердженням дієвості поліфункціонального впливу шкільного театру в украї невких навчальних закладах може служити своєрідний ренесансний універсалізм, характерний для діяльності видатних українських просвітителів / Г.Кониський, С.Полоцький, Ф.Ярокопович, Г.Сковорода, М.Смотрицький, Д.Туптаяо, С.Яворський та інші /. ■ .

Х1Х століття також залишило свій слід в історії участі вчительства у театральній діяльності. В Україні на початку XIX ст. відкрились ряд видих і середніх навчальних закладів, де готували також

2 майбутніх учителів : Харківський університет / 1804 р./. Ніжинська

гімназія злщлх наук / ’8:20 р./ - птзніле Лілеї хк. Назборсдька, Одсськ;;:! ГіляльвзськиЯ ліікг / '325 р./, МзсьхтЗ узіз'зрсїгггт / ;=24 ?./. II: навчзліліг гпклади стали значними культурними дзнгр^-«и, яри „чаях утворювалась аматорські театральні гуртка, Г нзе~ідь-т^атральнлх колзктдьах брала участь тл-^ало майбутніх учителі з, л::: разаа то спаді олкг.хіїї газдьяии про-.їтлд у театрі ахзлу еп^ніт-;Л ¿г..1сгєргіс'стг 1 ла;улл доснід організації геатрахьнсго кслекг?-:у. Досвід театральної лрахт::к:г багато з випускників кінорпсгсЕуза-л.і у ооо;й ясдалз^і.: педагогічні.’ роботі.

;;с~г: рсгіХ падого століття драктхкл оцекі: / 0,0.Зсікла з,

.І5С£ лурсгс, л.л.»:алар”аз, Г.Л.Рсшз». й.І.Сац / вели пслукл ?зає-■;сді; :идзгог:ки і театрального мистецтва, сзігедіяльнсго театру з лрссзсіііняи, обгрун-гогузсла азас'хідлїсть педагогічного начала в л”зсі та у влставі для дітей. Вони яропонузаля готувати педагогічні кадр:?, які б органі- ч::з ггоеднувалз у озо::ї тгссчі* практїіді елмогч педагогіки та аакоки театрального мястсатза.

Видатний українська;! педагог, Фольклорист, хоровий диригент, композитор, хореограф В.М.Еерхозинзць використовував театралізацію у своїй педагогічній практиці о підготовки студентів / Київський ' та Полтавський педагогічні інститути /, а такоз намітив шляхи використаная театралізованої гри з роботі з дітьии дошкільного та

* *

молодаого шкільного віку. > ,

На жала, спроби відродити у вітчизняній видій аколі градації театрально-педагогічної підготовки майбутніх учитзліз, що спостерігалися у 20-ті роки .чалого сторіччя, зїйілли нанівець у 30-40 соки, коли шкільний театр було перетворено на агітбригаду. Керівництво агітбригадо» на «змагало вдумливої копіткої роботи. Тому проблема театрально-педагогічної підготовки майбутніх учителів на довгий час була забута. У повоєнні рони акільні театри почали поступово від-

родяуватяся, були видані збірки на допомогу організаторам шкільної театральної самодіяльності, проте вчителів, готових до керівництва театральною діяльністю, ставало дедалі все менше. Таким чаном, театральне мистецтво в школі лягло на плечі небагатьох учителів-ентузіастів, зосереджених на роботі в гуртках. Наприклад, В.О.Су-хоияинський використовував театральне мистецтво у виховній роботі з молодшими школярами у Павлиській середній школі, де були два гуртки казки та ляльковий театр, у яких брали участь учні початкових класів.

Б останні десятиріччя питання про необхідність професійно-педагогічного керівництва театральною діяльністю ;.:олод^их школярів знову привернуло увагу педагогічної громадськості. Різноманітні форми і методи проведення театральних занять у педвузі пропонують у своїх публікаціях А.П.йршова, Н.Є.Миропольська, Ю.І.Рубіна, Т.Г.Пеня, які вважають, ідо вчителі повинні навчитися таким основам театрально-педагогічного керівництва, як робота над текстом постановки, знання основ драматургії, акторської майстерності, вміння використовувати метод драматизації у дидактичному і виховному процесі. ■ .

. З метою вдосконаленая процесу впровадження театрального мистецтва ^.систему педагогічної освіти у дисертаційному дослідженні аналізується позитивний досвід використання театрально-ігрових методів у сучасній педагогіці зарубіжних країн. Зокрема Великобританії, де склалася система спеціальної підготовки вчителів до керівництва театральною діяльністю школярів; Канади, де в системі естетичного виховання молодших школярів значне місце займає мистецтво театру-; Франції - " театральні уроки " французькій практиків являють собою систему взаємодії професійних театрів із школами.

У пошуках обгрунтування структури та психолого-педагогічних умов впровадження театральної діяльності в навчально-виховний про-

цес початкової школи ми дійшли до висновку, що психологічну готовність до театральної діяльності необхідно формувати зжг починаючи з молодшого шкільного віку. Це поз"язано з тим, до '

а/ ігрова природа театру відповідає рухливості та активності дітей даної вікової груші;

б/ використаная у театральній виставі принципу перевтілення, зображення собою іншого такса присадко еля дітей, в їх аїльних іграх;

б/ гра з предметами, бутафорією заміняє дитині молодшого шкільного віку іграшки;

г/ зміненая своєї зовнішності / грим, костю«, маска / аналогічно ” перевтіленням ” і " розфарбуванням " за допомогою підручних засобів у дітей;

д/ наочна образність, емоційний вплив театру віддовідао чут-тззо-образкому характеру числення дитини молодшого шкільного віку.

Виходячи із психологічних закономірностей розвитку дітей молодшого шкільного віку, а таїсоя специфіки мистецтва театру ми вваха-ємо, що театральне мистецтво, перетинаючись з буттям дитини у школі створює вид діяльності, що поєднує три види діяльності школярів; навчання, гру і працю.

Розроблені методистами початкової школи / Н.М.Бібік, Є.1.Коваленко, Л.П.Кочияа, Е.С.Коваль, Н.І.Підгорна, Н.Ф.Скрипченко та інші / сюжетно- рольові і дидактичні ігри можуть значно полегшити кризисні процеси на етапі переходу від дошкільної гри до навчальної діяльності і допомогти дитині- адаптуватися в нових умовах. Та коли етап адаптації повністю завершений, рамки сзокетно-рольової гри, в основі якої леаить імпульсивна, несвідома активність дитини, стають тісними. Дитині .молодшого шкільного віку, яка успішно пройшла цей етап необхідна заміна ігрової діяльності іншою, яка б за своїм змістом була б близькою до гри / за творчим, емоційний вияв-

лвяяяи / та безпосередньо поа"лэааа з інтелектуальне*’, йір.аззд. ь-гіся діа-тьністзс, що паз дсвільяяЗ свідомий характер. Так;ш егдск діяльності дітей мсяодзого_ шкільного віку 5 театрал ь ц і і і я л ь а і с т ь, гр грунтузться на спегафічнах особлгшосгях '■'ї.тг-іі.т.'.чсго мгствй-гва, по вдяганих 2 його с:інт2Г.'.чніс"ю з .~о:су, а з дорого- осяогов її з театральна / акторська / гра, в;:т; :-::і якої коргнлтьсд ./ дятячі2 сїлєтнс-рольозій грі. Поедь;:..-я хг: гакторгз надахть нвоСчезені можливості використання геатрдгь!':: діяльності з -зойоті з -икслярамп, особливо з ^о.тгд.::”:::.

5;сия і :л°тод2 вякораставня театр-одь;«! дтяяійостї у -.ъз

НІЙ та ЗЯХОВНІЯ роботі В'і’ЛТЄЛЯ початкових НЛЯОІЗ ЧО.ЧУТЬ ~:ут'А ртГ'Г--■лангтлячк / Схема % % /. С-слетко-рольоаг ігри на уроках дгету'гог-о набуватимуть форми дидактичного театру. Цей перехід поеик-ч здійснюватися послідовно - від розгорнутого етапу сумісних ігор із вчителем / кавчально-дяцактичні ігра /; через устаизтю'ші, іунк^гл-нального значення позиції ; ігри з ляльками, малюнками, анімалістичні влразз та ігри міг однокласниками / ігри з уиозао-дгаакічнсз позицій» / до театралізованих ігор, з яких за допомогою специфічні:;; театральних елементі в ". пантоміми, мімічної заразності. язстів. еле ментів костюмів та декорацій, а головне - дій у запропонованих обставинах створкжться умова, ко значно розширюють мояливості традиційних соціоігрових методик, основу яких складають ігри з фіксова ними правилами, діяма'і рухами.

7 позаурочній виховній роботі з молодшими сколярамг театральна діяльність набузаз форм театралізованих свят, конкурсів театралізації , скільнис театральних гуртків ; фольклорно-етнографічного, ляль нового театрів, театру тіней, казок, вертепу та тнвих.

Основний висновок цього етапу дослідженая подягаз в то^у, що театральна діяльність з свозрідним каталізатором процесів формування пслхтчлйх новоутворень дгтиня, таких як ї довільна увага, пам"ят.

ютиваційно-змістова . та знаково-символічна функції дитини, внут-;ішній план ній. У театральні:! .діяльності формуються елементи :бстрактного мислення, складається самооцінка, набивається досвід озєктіівкого жг’ття дітей молодшого шкільного віку, їх емоційна фера стабілізується, діти вчаться керувати своєг. поведінкою, н.ч-тгюоїд* емоціями. Іде створи найкоа^і "л~ ;г^глгурп-і’нг

тичних, бстотчнуу, якостей особистості, як^ схлалатоть основу ио— альності людини.

. ' Схема & 1

Форми і методи використання теат-"ОЗЛЬНОі Д^ЯЛГ-.НС','^ТІ "у НЗВ^Т^ІЯМл^Й тз

виховній роботі вчителя початкової

ШКОЛИ ' '

ТЕАТРАЛЬНА ДІЯЛЬНІСТЬ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ

І МВЧАЛЬНАІ^

.т.ет навчаль- ігри ■£ теат-|

-130 но-дидаї умовне ралі-/

0ВІ ТИЧНІ дина- зош-І

ри ігри мічно*: ні 1

пози- і гри І

, цією

Т

П03АУР0ЧНА

театра-/ лізова-ні свята, конкурси

І ляльковий театр, тіней, малюнків

~т____________________

[ тєатоальні гуртки ’

■Ьггггі —1

тальк-лорний, етнографічний

дитяча, тудія/ театр казок

Виявлення специфіки театральної діяльності молодших школярів шачшіо сутність театрально-педагогічної підготовки майбутніх гтелів початкових класів. .. . ,

У другому розділі-" Процес підготовки иайГ'ут-: учителів початкових класів до керівництва театральног діяль-тю молоділих жолярів ■ --виявлені" потенційні“* можливості 5КІС-ої сторони навчально-виховного процесу п-здвузу для іор'.'ування у бутніх учителів початковий класів професійних знань, умінь і яа-

вичск, необхідних для керівництва театральною діяльністю молодших школяріе ; визначені критерії, за допомогою яких/встановлено рівні теоретичної та практичної підготовки студентів до керівництва означеною діяльністю молодших школярів у ході констатуючого, і фор-і-'уісчото експериментів; обгрунтовано зміст театрально-педагогічної підготовки майбутніх учителів початкових класів; викладено хід і рззудьтати дослідно-експериментальної перевірки її ефективності.

Аналіз вузівських програм, навчальних планів із спеціальності № С308 / 2121 / " Педагогіка та методика початкового навчання ", анкетування серед студентів педагогічного факультету Полтавського педінституту імені В.Г.Короленка, вчителів початкових класів загальноосвітніх шкіл дали змогу з"ясувати сучасний стан театрально-педагогічної підготовки майбутніх учителів початкових класів. %-ли виявлені значні потенційні можливості змістової сторони навчально-виховного процесу педфакультету для формування у майбутніх учителів професійних знань, умінь і навичок, необхідних для керівництва театральною діяльністю молодших школярів. Разом з тим, у забезпеченні педагогічного факультету програмними та методичними матеріалами з цього питання існують значні недоліки : у розробці змісту, методиці проведення практичних занять, у запропонованих заходах активізації навчального процесу. Внаслідок цього підготовка до окремих аспектів театрально-практичної діяльності майбутніх учителів або зовсім відсутня, або набуває мозаїчного, спонтанного характеру діяльності, що грунтується на ентузіазмі викладачів і студентів педагогічного вузу.

На цьому етапі дослідження було визначено систему критеріїв та показників сформованості театрально-педагогічних знань, умінь і навичок майбутніх учителів початкових класів.. Підготовка студентів до керівництва театральною діяльністю молодших школярів передбачає реалізацію двох позицій:теоретичної і практичної.Першій позиції

повідає інформаці йний критерій / набуття м::стецтзс~ вчих„ поихолого-педагогічних знань у галузі театру та театраль-діяльності ■ молоділих школярів/. Другій позиції відповідають геріх : акторський / передбачав уміння перевтілюватися, адазться із навичок володіння голосовою інтонацією, технікою іення, мімікою, пластикою тіла, дією у заданій ситуації /', жисерсько - педагогічний / передбачає орга-шію учасників театралізації у рамках уроку або позанласно-вихов-> заходу /; художньо-оформлюзальний ■

іредбачаз оформлення інсценізації ", технічне виконання костю, декорацій, бутафорії, володіння навичками гримування, звуко-)млення /. ’ ,

Кількісний та якісний аналіз рівня сформованості театрально-ігогічних знань, умінь і навичок студентів 1У курсу педагогічного гльтету показав загалом " низький " рівень / 51,1 %/ готовності іутніх учителів початкових класів до керівництва театральною іьністю молодших школярів. Відмічаючи позитивний досвід окремих дачних курсів / " Основи педагогічної майстерності ", " Методи-иховної роботи * та інші / для формування тих чи інших театраль-рактичних знань, умінь і навичок студентів, ми з"ясували, що

:зький " загалом рівень сучасного стану підготовки майбутніх

л

елів до театрально-педагогічної діяльності, обумовлений відсут-ю системно-структурного, підходу до вирішення завдання формуван-рофесійних знань, умінь і навичок, необхідних у реалізації ралько-практ ячної діяльності майбутніх учителів початкових ів. Матеріал, отриманий у ході констатуючого експерименту, дозво-розробити структуру та зміст підготовки майбутніх учителів по-звих класів, що включав спецкурс з практикумом " Методика під-вки майбутніх учителів початкових класів до керівництва теат-аою діяльністю молодша: школярів ", а також передбачав збага-

- 18 - .

чення навчальних курсів " театральной" інформаціє», використання елементів театралізації у процесі викладання психолого-педагогічних та спеціальних дисциплін, під час роботи із студентами поза аудиторією : дидактичний театр, студентський театр, театралізовані конкурси, свята і -г. гн. Так, наприклад, у таких курсах, як " Педагогіка ”, ” Історія педагогіки " пропонується використання ділових ігор, ігор-драматизацій, дій у запропонованих обставинах, мікро-викладаяня тощо. Використання театралізації в різних аспектах навчально-виховного процесу педвузу дає можливість ознайомити студентів із різноманітними формами, методами театральної діяльності у школі. У системі взаємодії викладачів і студентів використання театралізації мояливо й під час позааудиторної роботи зі студентами. До однієї з таких форм належать театралізовані свята, виховна можливість'яких полягав в тому, що вони забезпечують різноманітну масову самодіяльність, сприяючи самовиявленню особистості. Інша форма театральної роботи зі студентами поза аудиторією - студентський театр. Постановка силами студентів самодіяльної вистави дає • змогу значно розширити режисерсько-сценографічні, акторські можливості майбутніх керівників шкільних драматичних гуртків.

Інтегрований методичний курс театрально-педагогічної підготовки майбутніх учителів початкових класів базується на основних компонентах знань, умінь і навичок у галузі мистецтвознавства, психології, педагогіки, театральної та педагогічної практики. Методичний курс складай ться з двох розділів :театральної та педагогічної підготовки. Кожний розділ спецкурсу з практикумом поділено на тематичні блоки, що включають ряд лекційних, семінар» ських, лабораторно-практичних занять, самостійну роботу студентів, педагогічну практику. Крім того, в спецкурс включено ряд нетрадиційних ісрм підготовки студентів : ділові ігри, комплекс тренінгу пс’лхоіізичного апарату актора, підготовка театральної вистави або

театралізованого виховного заходу та постановки їх силами студентів.

Лекційний курс інтегрує кястецтвознавчу та педагогічну тематику. На лабораторно-практичних заняттях студенти вчаться застосовувати одержані знання і набувають умінь практичного керівництва театральною діяльністю молодших школярів. Лабораторно-практичні заняття максимально сприяють формуванню методичних умінь і навкчок, необхідних для педагогів-практиків.

На самостійне опрацювання студентам пропонуються завдання з іідготовки до практичних занять, а також театралізованих виховних заходів і виготовлення костюмів, декорацій, бутафорії, підбір літе->атурного та музичного матеріалів. Викладач здійснює контроль за

х виконанням. . '

Важливу роль у структурі спецкурсу відіграє система практичних звдань для студентів. Основна мета завдань - відпрацювання умінь навичок студентами в позааудиторний час. Крім того, система зав- . ань отворяс основу для розвитку творчої фантазії майбутніх утете-ів, орієнтує студентів на застосування одержаних знань, умінь і на-ичок у театральній роботі з молодшими школярами. В ході виконання амостійних практичних завдань студенти включаються у діяльність, э моделює діяльність учителя початкових класів, вивчення кожного ззділу завершується певною формою звітності студентів. Така сясте-ї планування дозволяє здійснювати контроль за знаннями і вміннями, ;редбачає належний рівень засвоєння методичного матеріалу студен-¡Ш! і необхідну корекцію в межах вивчення кожного розділу.

З метою апробації розробленого змісту підготовки майбутніх іителів початкових класів до керівництва театральною діяльністю лодішх школярів на базі педагогічного факультету Полтавського ркавного педінституту імені В.Г.Королеяка була організована і оведена ексцершентально-дослідна робота в умовах перебігу яав-лько-вгаовного процесу протягом 1992 - 1995 рр. З цією метою було

проведено два контрольних вимірювання - початкове і кінцеве в експериментальній та контрольній групах. Зіставлення показників діагностики рівнів готовності до театрально-педагогічної діяльності студентів контрольної та експериментальної груп.' показало ефек-сть запропонованої методики підготовки студентів до керівництва театрально® діяльністю молодцях зколярів і дало змогу зробити ряд висновків : . •

Студенти експериментальної групи значно розширили свій інформаційний багак щодо знань з теорії, історії театру та театральної діяльності молодших школярів. Так, в експериментальній групі в кінці формуючого експерименту рівні знань проявились відповідно у 76% і 80 % студентів - високий, у 24 % і 20 % - середній рівень мистецтвознавчих та всихолого-педагогічних знань. Жоден із'студентів експериментальної група не виявив низький рівень знань у галузях, що означені, тоді як у студентів контрольної групи ці показники залишилися дуже низькими. Треба відзначити, що окремі студенти

з контрольної групи виявили інтерес до проблеми - цим пояснюється підвищення загального рівня знань у цій групі на 10 %. Проте відсутність систематизованого навчання негативно позначилася на рівні готовності до театрально-педагогічної діяльності як групи в цілому, так і окремих зацікавлених студентів.

Значно підвищився рівень сформованостг практичних умінь і навичок студентів експериментальної групи з усіх показників. Так, зпсоки. рівень показали 72 % студентів експериментальної групи при початкових даних - 12 %. У студентів же-контрольної групи показник високого рівня підвищився тільки на.6,8 %. .

В цілому дані показників експериментальної групи набагато пе-реверагшіи показники контрольної групи як за загальним станом підготовки, так і за її окремими аспектами.

У закінченні сформульовані висновки :

Сучасний рівень професійно-педагогічної підготовки майбутніх учителів початкових класів потребує подуку нозих, більш эфехтпзних Форм і методів навчання та виховання студентів педагогічних вузів, удосконалення програм, навчальних планів, розробки нових навчальних методик.

Лосзід педагогічної практики доводить, со для вирішення навчально-виховних завдань початкової яколя найбтльл .'доцільно використовувати мистецтво театру. Театральна діяльність, до поєднує топ видя діяльності молодших школярів : навчання, гру і праш>, за коректного впровадження у навчально-виховний процес початкової золи створює опуиггальйі умови для спрямованого дармування ясихіч-аах новоутворень дитини, таких як довільність психічних процесів і внутрішній план дій. ■

Включення театральної діяльності у навчально-виховний процес початкової ніколи бередбачає спеціальну підготовку майбутніх учителів початкових класів до керівництва театральною діяльністю школярів. Виходячи із визначених критеріїв та показників сфср\:ованссті театрально-педагогічних знань, золінь і навичок майбутніх учителів початкових класів Суло розроблено структуру та зміст підготовки майбутніх учителів, що включає спецкурс із практикумом в ході вивчення якого реалізуються дві основні позиції театрально-педагогічної підготовки - теоретична^! практична. Передбачається також збагачення навчальних курсів " театральною " інформацією, використання елементів театралізації у процесі викладання психолого-пздагогічних та спеціальних дисциплін, під час роботи із студентами поза аудиторів!)': дидактичний театр, театралізовані конкурси, свята, студентський театр казок, фольклорно-етнографічний та ін.

Аналіз отриманих результатів у ході формуючого експерименту свідчить про ге, шо апробований матеріал дає монливість підготувати студентів до подальшої театрально-практичної діяльності в скалі» оскільки дозволяє систематизувати, глибоко усвідомити, детально

відпрацювати і надалі використовувати у своїй професійній діяльності знання, уміння і навички керівництва театральною діяльністю молодших школярів. . '

. Результати формуючого експерименту дають підставу стверджувати, що зміст розробленої методики театрально-педагогічної підготої ки вчителів початкових класів є ефективним і може бути використаний у навчально-виховному процесі факультетів підготовка вчителів початкових класів у педагогічних вузах.

Виконане дисертаційне дослідження не вичерпує всіх аспектів порушеної прослсми. Подальшого дослідження і наукового осгрунтува* ня потребують питання : змісту і педагогічного керівництва теат-

ральною діяльністю школярів середньої та старшої вікової групи ; розробки конкретних методик театралізації навчально-виховного процесу як школи, так і педвузу: пошук шляхів взаємодії професійного театру із середніми та вищими навчальними педагогічними закладами. Основні положення дисертації викладені в таких публікаціях: Формирование нравственно-эстетических качеств будущих учителі // Методология и методы современных педагогических исследований : Тезисы докладов и выступлений на ХШ советско-немецком семинаре молодых ученых и аспирантов АПН СССР и АПН ГДР»- Москва, 1989.-

С. 127-128.- У співавт^

Сказка как средство морально-эстетического воспитания и творческого развития студентов и учащихся школ // Нравственно-эстетяч< кое воспитание молодежи средствами искусства : Материала Всесоюзне научно-практического семинара.- Ч.П.- Чернигов, 1990.-С.52-53.

Студенческий театр сказок как одна кз форм подготовки судущез учителя // Проблема освоения театральной педагогики в профессиона. но-педагогической подготовке будущего учителя : Материалы Всесоюзі яауч.-практ.-конф,- Полтава, 1991,- С.370-371.

Некоторые аспекты нравственно-эстетического воспитания сту-іентов // Формирование нравственной культуры учащейся молодежи б условиях ооновления социализма:- Материалы науч.-дракт.-конф.-Іолтава, 1590,- С.96-98. '

Естетичне виховання студентів засобами театрального мистецтва: Іетодичні рекомендації для викладачів і студентів педагогічних 5узіз,- Полтава, 1992,- 28 с.- У співавт.

Підготовка майбутніх учителів початкових класів до керівнкцт-¡а театрального діяльністю молодших школярів // Проблеми естеткчко-о виховання та худояньої освіти в системі професійної підготовки ічитєлїв: Матеріали Всеукраїнської’наук.-практ,- конф.- Полтава, 995.- Полтава, 1995.- С. 153-156.

Солокзха С.А. Подготовка будущих учителей начальных классов, руководству театральной деятельностью младиих школьников.

Диссертация в виде рукописи на соискание ученой степени кап- . кдата педагогических наук по специальности 13.00.04 - професстгэ-альная педагогика. Институт педагогики и психологии профессиональ-ого образования АШ .Украины, Киев, 1995. -

Защищаются теоретические и экспериментальные разработки про-иемн театрашьно-педагогическсй подготовки будущих учителей на-альнкх классов. Автором разработано содержание подготовки.студер-эв педагогических факультетов к руководству театральной деятель-эстью младших школьников, включающее спецкурс с практикумом, а ікже предполагающее обогащение учеб ню: курсоз театральной кр.їст.— ішей: использование театрализации во внеаудиторной работе со гудектами. Осуществлено внедрение разработанного содерканкя теат-¡льно-педагогической подготовки студентов в учебно-воспитательной гацес педвуза, приводятся.данные о его эффективности.

Soloaakha S.fi. Training of the future priaary education ■ ‘.etchers for guidance of theatre activity of junior school children. The thesis competing for the candidation degree in

pedagogics. Speciality 13.00.04 - Professional pedagogics. Institute of pedagogics and psychology professional education cf the acadeny of sciences of Ukraine. Kiev. 1995. '

Theoretical and experisenta! uorkingouts of theatre pedagogical training of future priaary education of teachers are

being defended. ' ■ , •

The author has uorkea out the program of student's theatrical training at pedagogical departsent.

The thesis contains spesial course uith practical recocaendation and theatre information for student's out -lecture work. The prograa and content of this thesis have been inculcated into theatre pedagogical training of students during education year, bata on effectiveness of future teacher's professional training has been presented. .

Ключові слова: ногоиі школярі, театральна діяльність, майбутні вчителі, театрально-педагогічна підготовка, спецкурс із ’ практикувои. * ■

Підписано до друку 2. 11. 95р. Формат 60*84 1/16. Папір друкарський.

Друк офсетний. Умови, орук-арк. 1. Замовлення №1102. Тираж 100. Безкоштовно. Дільниця оперативного друку статистичного управління Полтавської області. м. Полтава, вул. Пушкіна, 103.