автореферат и диссертация по педагогике 13.00.01 для написания научной статьи или работы на тему: Дидактическое обоснование исполнительской подготовки будущих учителей музыки
- Автор научной работы
- Николаи, Галина Юрьевна
- Ученая степень
- кандидата педагогических наук
- Место защиты
- Киев
- Год защиты
- 1992
- Специальность ВАК РФ
- 13.00.01
Автореферат диссертации по теме "Дидактическое обоснование исполнительской подготовки будущих учителей музыки"
ft В, "1 §■ 3¡
s,
KîfïPCbRûl укгьвплтт IM. таг;г. тшчпнкд
IIa правах рутшхясу
Ht КОЛА! Галпза ВрП'вка
ЗЩУгаПКЕ ОБШШУШШЯ ШШГШХЯ ШДГОТШй ИА?Ш7Й1Х y^lÜJÍU ¡ТЗШ
I3.C0.0I - таор!я ra loTôpi.i Е;»дп?о?{гп
ABTGFEüCPA'I даоортацН на здо^уттл науяового уттгапл каядадера педагог!чаях коук
Kaï3-1992
Гсоота ьшсонааа у Ка*вськоыу sHiBspcmeri lu. Тьраеа Елвчвщка.
Иаукошй паршшш
- доктор да;;агог1чшсс üpojüoop Л.Г.КШЛЬ.
OJiiuUiai oaoüeuru
- доктор педагог t паях цэдк,
прй'г.ааор В Л .ЬОНДАР,
- хшадада-г педагоПчишс наук, ovaiKaä hûjкопий ш5йриб1»ааж
а.е.шшч.
IIpoDÍj;t¡a ycííiHOEa
- ОдьськдЙ педйгсгК-;£Й ianzzfT lu. К .J'tnacï кого.
ДЭЭЗ p. аа sac!-
дана i сп1д1гл1зойзио| бзцьо! ргдг, ¡C 0ü8.I8.I5 по прясудко;«» наукавсго ст/пеня кэддкхаха шдагог!».адх иаук у Ки1с№.ка«дг yaiespcareri it*. ïap;oa Сгзчеака за адрзсо»: 252601, liina, пул. Вододаырська, 60, ауд, 5S3.
3 дзсертацЮв ионаа синай мшись у didxlovouJ КиХвсшзго •yalnspcawry.
Bioajûl csr.pôïap ^
оcanlentзоваstoî uneâoï ради L^jQ^Ü/í-f Кшш С.О.
С; г/-
ЬАГАХЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА ГОБО'Ш
А к т у а л ь ц I о т ь досл!дг:оя11к. Вт1лсаая кое:«; кся-цапцхи освгш в УкраШ, зоргеаговааях на оасвлешш ис!х лыюк навчаиил, перздбачае тсоротачяо «Згруии-увнюя п1дготошш пасоко-нпальуаксвашк кадр1в, зокрвиа II зм!сту та ¡гор.; орган! зад!I б Бсдов'далл потребам сучасцс! оагзлыюоспI ?ньо1 ¡ццоли. Споидл-:<а дидактичного обгруптуванш! шдготсшш сиаишисглв будь-яг.ого фагу далятос 7 яояуку опт;:ма>:1 них шдолзи побудоии пзвчагаюго пропасу, прогаозуланач таких цорк (мечашю! д!яльноот1, ЯК1 6 в1добрзаетл не лишэ вузькопзтодпчн! • завдглия, а ц сирля-чи форму-ваадю прсфес}1шо-подогоглших якостей особиитост! иайбутяьогэ вчп~ толя. Цеи п!дх1д зумовлэе актуалыпоть дщштшшого обгруагуван-ил си:<онапск<(п ц|дг£>товкя студентка г/уз;та0-яедаг01ччн:к факуль-то;1в, яка зд:йсапетьсл в згод! цавчания ШхзрдрэтацИ цузичншс. твор!в в класах: "Основпии {нструкэ.чт", "Бокал", "Хорош дирягу-пазед", ! рззультатса .11101 вястуиае с^ормозаягсг:, цгзкччо-кедо'о-яностсЯ оообсстсз-т! шдбутвього вчяюлд щзёки. Тсоратичн! та мэтодотоЦ питания вкконавсько! и1дготовш вчктол1в цтэ(жя Досл:д;уувз)ш ДД,.Арчаян1кша, Н.Л,Е!га,Е.Л.&шол, З.С,Кпасгнпш, 6 .В. Курию в, Г.ЦЛадазка, I .О.Псляг.ова, Е. А.Скрипача, Л.0.'Ск1р;'ОЕа, Б.К .Сет, й.е.^скч, I хоча оьрск! оторопи ц!е! Шлготоюш висв!тлоно в ,"пх дооить груатовно, прете в ц!ло-г.'У провлзиа 11 нзукоиого обгруиг/шиш '¿эдизпетьед нврозв"язаноп.
Б|льи!сть автору, яа! розгляданть рхзн! асгзкти вкконав-сько! я!дго?оэвв студгч'^в 1<уыпяо-пед5гог1чп:'.х факультетов /¡I .К.Белова, ДЛЬГодкк, й.М.Дебода, ИЛ.Щволаснко, О.М.Олексюк, Д.М.Рааптя«сь5а, О.Ц.Рудаяцыса, ВХЩулыЧна, Г.ЦЛип!и, ЗЛЬЯро-иуд/ вра^-гь, «о осяорпа суоароча1о1ь вякккае к!х оучаоява« аи-мога«ч оусп1льстза до про^еоИШэ! а}дготшззп вчкталя муз гаи ! ивдосусзЕиьоа пэддгч)Г|чяса сцр?.уозаи{ зтв яавчазпя на спец!аяьних дйвциаи|»ах кузи'ьчо-пядегопчз.ш: ^акульте-Яв.
Д1юч! програмз М.пра|:оо|ограм.'1 т1з:о ЧЧ 1шцс» к|рою вщобра-«аа!Ь сусп!льсхва у азсскскрая!^) козаннх учителях музики
ааральаоосв|тньоХ ейоли. Анад(з фантччного стану ввксязвеько!
п| ДГ0Т08ЕН "Студент! В дозволив ВЙ5СЗТЗ В£МбХ{ДЗ!сг» II докор! иного долшйнйя, оск{лькд випуйкнккч ?-узотно-а0дагог}чяпх фэкуль-у сво?й влиладац!л1й робот! взрЦко вияаляоть 1дуэичво-Еа-конаэсьяу <5езпорадн|сгь ! цеэда'гя1сть перенести иазчально-ви-гонансьн} е.м|ния В сфзру дро$вс|йно!( д|ашюот1 вчителя музики,
5-д<)Моале!шя Й4' •
та й кевминя перакоилпво, педагогично доцхльно розкр^--ти ыо-рпльно-есгетичшш з:лст музячнгас творхв.
В умовах традицшю! оргаи!зац!1 виконавсько! п1дготоеки ЕЧ1!тел1в музики /!пдав!дуальп! практячи! заняття/ досягаетьсл лл^ие одной ¡шли развлток IX ыузично-впконавоышх як остей, педагогична спрячовая!сть, елемзнти педагог! чио! ыаЦстерност! форку-ЫТЬСЯ слиоо.
У пращ'иц! Етю.чавсько! п1дготовки студент!в муэнчно-педа-гог1Чн;вс Ой;;ультет!в шзть м!сце суперочноот!: м!н иимогама- до манбутпього вчихеля цузккя, по заилоден! у иавчальних програках та про^ос^гэалш, ! лро.'есШлшки як остями сучасцого ципуокняке лушпно-иодагог1чшк (лкульгетгв; ).нн зм!сгом виканавсько! и! д-готсгд:л студент!в, в якогу поряд э ;,'<уз1шш-ыжонавошш1зпа-ходятьса лро1со!д110-лс,ца1'ог!ча! елекенги. га |щцт!дуальною формой орган 1зацГ1 пазчальноУ д!яльиост1, в продес! лког в1дбуваеть-ся здачасы ъирод одио51чиш розвдток ыуЗлчяо-вокоиавських якос-теь студен'Лп, а елокеити педагог! 41101 майстерноот! фориуються олг.бо; ми'. шшопнлы яотонцталом музичцнх гвор!в 1 цевм!ш1я.\! вя-лускинпв ыузичио-пздагог!чин;< ц,а«ультэт1в ишвити ¿ого в сдохх исрйальнах .та музячних 1нтерпретац!ях кошозкторськпх твордв. Д1 оулоречкост! св!дчать про иеоОх!дн!сть дидактичного обгруагу-вшшя ликонавсько! д!дготовки вчигел!в цузики, особливо 11 зм!с-ту та йорм орган! зацН.
Актуальн1сть ! нзроэро1лэи!сгь проблеьш дидактичного обгрун-тупанпя внконазсьяо! хпдготоакк сгудент!Е и^уэично-педагогНних й>йкультет1з зуиоЕ'.шк ЕшЛр-тши.
О 6 " с « т дося1дання - виконавсьха п!дготовка ма#бут-1пх вчятел!в ьузлки.
Предмет доол1дяеаия - дядаитичне о<Згрунтув'»"ш взае--моэв"язку зм!сгу виконавсько! подготовки студонт!в музично-педа-гог!чних (¿Ш(улмет!в педвуз1в ! форм оргай!зац!"1 1х навчатьно! д!яльност1.
Ы е т а - удооконалеиня ииконаЕськоГ Подготовки вчлтел1в, музккн ыляхок выявления взаемозалежноот! структур« П зм!сту та аорм оргашзацП иавчачьно! д!яльн.ост1 I розроблакня на ц!л основ! експердыеатально пбрег!рено1 оистеш груиошх тематичних ви-конавських занять.
Гипотеза дойл1дхошш - п1дш!тсдк» &( ектшшост1 r:ií— соаолськох н!дготоеки музики. спрдяе дицшстичиз of) грунту на нал . взасиояв"язку Mix ïï зв!сгом i fropuaus оргд!11здцИ нйв»алы»о'/ д!яяыюст1, що передсЗачас:
- tutapnpstaiiiû взаемозв"лз:<у ам!otoboï та формэлъпо-орга-HisauiúíiQ'í отopiн навчашш на загальиотеоретичноцу', ионитруктии-1Ш-пройК'гупап1>ному та методичному pmiœc;
- в:швлсшш структур« st.iicxy викиаавсько'! гпдгохоши нчцге-jiiiî уузики та в!дш>в!дпюс до noï фор:.) оргоа! зад!ï павчшшюГ д!-juibHocri ;
- формування npo::ociii¡io нео0х1днгас иузичяо-иедагог!чаше якос-тен студентов у процесп труповoï езасмодП".
3 а в д а и н я доалтдьсешы:
I/ обгрунгулати систему модвлмшх укнлень про пав чапая та визиачита взаемозв"лзкд ного зшстоелх i ^ормальних елег.энт1в па загадыютдоретичаому, кспотруктлшо-проектуальноиу та ьотодич-aot^y piB«fíxr¡
2/ ешвати структуру зм1<иу бяконьвоько! подготовки вчлто-л!в музики j íop.v.H оргдн|за:Ц{ назчадьноУ д1ял1-ност1, опшодьк! для засЕоеапя окровдс елеыонт|в liteï п1дготовки, та <к5гру«туво»в оукушЦоть умев вировадхення в noï rpyuosoï фдраа;
3/ сноиарщ.'.ентадыш царев|ряти систему rpynoEiix тематичшгх Еиконаасыщх занять, пэдагог!чиу технил'<rjа слухшиш та обгоао-рвизя'цузичних TEûpta та в1диов!дц1Ш д!аг1Шотячни.1 1нсгруы8нта-
Piiij •
4/ разребнтл мотсдат! рекрмендац!¥ до пяроЕадйешя rpynosot форма орган|зац|'1 навчальао'1 fliaibiiooTi у вцконавську п!дгоговку ячител!в ыузкиц.
Мвтодолог!"чну о с и g в j' доол!длгенкя склали састемно-структурнш та д}яльа1ецяя п}дходи, д!авеятвда яаршее ф}-лооофськта. категор1а."зм|от" та "форма", а яаков прянцщ сходжан-вя в|д а<Зстракгаого др коцкратного,' Логика доол!дкення поЗудована в}дпов1Д(ш до структура науиоаого оОгрунтуаапия, розреблевого в кетодолог| j' цаукц í коакратиэовшого стосовно двдактшш.
В ход; досл!д«8ШЯ, здшененого в двох 8завмояов"язаних аспектах - теорогичцоиу га доел^но-етецер.таеагальиому, застосову-Еэдяйь мзтодщ оходжеиая в}д абстрактного до яонкротвого, огш-сове ыодолоешшя, анад1з ! синтез, Г|потэ№о-д9дуктивниа мат од, eifiitp«4!«iiii afrajfJa нормативных до«уинт!в, ц{лзспряковане сцосте-
¿юдошш, оши^вадвя, иегод рейтинга, стагпотичн! доходи оброб-ки дшшх, серод шк рогресШшш аиал!з та граулчшШ метод. У до-с;пдцо-скспсрш,юагальн1й робот! брало участь сЗлизько 200 студентов педагогхл та 3 кетодпсти мувичио-педагогхчного ¡¿[акультегу Суыського педагог!чного институту.
дослгдяешш викояувалосъ у три етапп.
Н а п о р ш о и у е т а п I /1982-19&1 рр:/ внвчалась итлосо.^ська, дидактична, оод1алыю-по1колог1чна та ыузячно-.тото-дичиа лIгсратура з проблем дослш:ання, анал!зуватась праятака пгдготешки лтбугнхх учлгел1в музикк до пздагоггчно! робота в за-гальцооевпчпа школ!. Було вяроблено В1к1дн1 методолог!чнх позд-Ц11, с;;ор:.:ульо£аио осноки! теорзтичц! положения, влзначено об"скт, предает, гпютезу та «етоди, выявлено структури 1ндив!-дуально! Музично-Екконапзько! д!ялыюст! "та згл!сту Еиконавсько'1 шдготовки вчптел^в ьг/зики I ептимальп!. $ораш орган1зац!1 иав-чальаого лроцесу, осЗгрунтовапо дядактичн! умови вяровадкэшш гру-повох (¿ор!,:;; оргаа!зацГ1 навчальнох д!ялыюст! у виконавсысу изготовку студент!б кузячио-педагог1чшк с£акульте?1в.
II а другому этап! /1931-1991 рр./ в ход! про-лонгозаиого лабораторного екслер'-ыенту перев1р0ио доц1Льн!сть за-чрелонованох ciicTe.Mii групових темьтячнях виконавських занять 1 назначено залемаостх иг« сощалыю-психалоггчияьщ та орган 1зацШ-ио~м8Тодцчниы11 факторам, як! валивали на е-1ектшн1сть групово'х' |рорул навчатьнох дхллыюст! студентов.
На третьему о т а п 1 /1991-1992 рр./ здхйсно-но 1итер:1ретад1;о дшп, здойутах в ход} досл{дно-8Ксперименталь-но! роботл по викорцоташш групоЕо! форми навчалыюх д!яльяост1 у ваконавоьк1и 1пдротобц1 ЕЧйгел1в музикп з котоя 11 1нтенсиф1кац11 та про;.;есп1ао-Евдагог}чдох пероор1ентац1х, узагальнепо результата дослгджешя та с^ормульовано висковки.
II а у к о в у новизну доол!дхення стаи овить доед-кашш 1ндкв1дуально'1 та груповох форм орган!зац!'1 навчально1 д1-яльностх маибутн!х вчстел!в цузихш в процес! 1х винонавовкох п!д-готоики на основ! 1нтерпротадЛ" язае.\:озв"язку зм!стових та фор-кально-орган! зацШик елемент1в навчання на эагалыхотэоретичнойу, конструктхшно-проегстувалыхому та методичному р!внях дидактичного доел!дяоння.
Теорогйчне значения досл}джо[Ши полагая а обгруцтулапп!: структур !ндив ¡дуально! вяконавсько! д!ялыю<гг! майбутнюго вчпгсля кузш-.и 1 зм!сту його нпг.оаавсько! т'дгсторгэд; ксчплэксу пр1.-$ео1йио Нообх(диях музичао-педагог!ч!Шх я;;сптеп; оу-.пуппсст! угле вакорчсталал груполоГ <{opr.ni органхзац»! пличалыю! дШыюст! у пронес! шкокапсьхо! п1йготовкн стучат!в музпчно-пз-дагадччних факультет из. ТеороУачн! полояення яро воасксзая«5л1сгь структур;! залету навчсльшис ирадш'Нв ! (Торг.1. оргал1ззд1! начально! дЬчльаост! мо;.-уть бути застоссван{ при проокгуваан1 р!зш1х налчальшк предмэНв.
Практично з н а ч о н н я роботн полягае в ггото-дичних реш'.ендац1ях до гпроваджеиая груповс! фор,1,-л оргаа!зац!1 навчально! д!яльноет! у викоиапоьку п!дготовку вчител!в к<узижя.Результата та адсаовяя доолдаення кояугь бутя шкорястагп в лроцос! загаяьноладагог1чно! п!дгого.эки: студента ввдо! школя; в курсах "Педагог! ка'', "Оскопи пэдагоПчао'! твсрчост!", "Ос.чов.чяй 1истру--.•¿¡за?", "Вокал", "Хоропе дирягуввина", "К;тодика куэпчнсго лиховач-ня", а лвкц!ях з мотодлгл викладааня влкензлськчх дноцкпл!н на му-зпчно-пздагмЧчнях факультетах; в робот! фпкультзт!в начальных кла-о!а пэдпуз!в, пэдагоПчнйх учяявд, у састза! перзп!дготсг>::л глптз-
л1в МуЗЯ»! ЭЧ,ГВЛЫ!СОСП?.ТН!Х С1'.!Л.
В1рог1ди1 от I рззультат!в -осд}д7.э!шя зг-.безпзча-на мотодолог! чпои та юсроггшо» о1груитоаа:;1 ста його ви!днлх по-эяц!й; Биксрчагааням комплексу теоротича:-: та ексЕэржжительнвг ма-тод!в, адояватша згшдаккям дссд1дк9енй{ засгосупгшшад штод!в ка-идшпо! обробки дацлх доол!дао-окспврга/наташш! роботи, зокрзма, рзгрес!иаого ! кородяп!иного анализ !в, зд!йснзнКс за дспомогою кри-тар!!в ®1сера та ДарбМа-Уотсона.
На з а х и с т яааосптьоя:
- структура !нд:1в1дуаш>но! ваяонпзоьзо! д1яльяост1 майбутн!х учятел!в музиия 1 зм1ту '!х вечонбвсысо! подготовка» гл;I зумовлю-ють поеднання в иаячальноту яродес! !нддв}дуатьло! та грулсдо! форм орган!зац!! назчаль.чо! д!ялъаост!;
- сукупа!стб умов плровадяення групсво! форма орган1зацН навчачьно! д!лльаост1 у виконавську п!дгоговку студ9нт!в музично-
" иедагог!чних факультетов;
- педагог!чаа технолог! я слухааня та обговореяня муз1гсних твор!в ка уроках музикп в. школ!;
2-замовлсннй 824
-6- шлолзкс муэично-БШ'.онансъклх та проЬеопшо-шдагогпшкх: жостои вчителл иузикв, як i необх1дио ïopvyEaïii в процзс! ii pro biiko«ador.koï 1пдг'отоекл.
А. и р о ó а ц i я . та в и р о в а д ж s н н я результата дооя|дашш здМсашЕалась у ход! дссл^дцо-експнрикоитачь-K0Ï робота да баз! ыузично-яеднгог! чаого удеулксоту О^мського педагог! чного институту, а та;од у ироцес! взкладация загадьиопеда-rorl4tuuc досцдшйн lia pisuœt факультетах. Результата досл1даэнця вароьадаеи! в аавчадькли процас иа кузкчпо-ледаг ог!чио.»:* цакуль-•raïi ïiipiUbûb^oro псд1ис5игуту i в роботу ы:кладач1в ЛеЗздшюько-го' падагоИчаого учалвда. Осиобч! .волэшшш та результат»! доол1давй-вя арэдотавлон!; на peony óvIkoucuuix аауко'аих та ццукоьо-лрак тич-них кон1]«рояд1ях /Сука,- 1ЭЬЗ' р.; Шрсвоград, ¡390 p.; K;tïa,I99I рУ; м!квуз!аоы:}и кауково-лракгдчв!i KOlô'apoHUlï /Kh'íe, 1991 p./jûcs-укра1аськоку конкурс! студеат^а аздшотиту^в /Одеса, 1992 р,/; • sBlTfiKx ¡:ú¡;Xcp3í¡uiicc Суиського пед1яотатугу '/1933-1992 pp./.
С т рук тура дасехл'ац! ï зуиовлепа логнша досл1длец- . ш: i с;:яадаетьоя Í3 ьстуау, даох роздШв, ekchobkIb, рпаску ое- , нов и oí вакор.хтанох д!торагура та додатк!в. Гоксг дасертац! I 1дя-oTpojiaami 6 схекаш, Q таолдвдин '} 15 сторИжашг меиинноЧ обробки даиюс, в тону вдел! - rpaiiiaam i г !сгогрзаамл.
.ОСНШНШ оихсг дасш'лщ
У и с i у h л обгрудтоааао аитуальк! егь icisi, шш:ачено ao"oí.T, пред.,от, шгу доал|д,и1ШЯ, Loro rjnpresy та завдания,охарактеризовав о катода та етаии досл!даваия, рогкрзто науь'оау но— ыстау, гворетичву та иректичау акачуаЮть роботу:, арорнул/.стаио 'иолокешш, щ.о внаосатьоя на чахиот,
У пор а о и у - роздШ - »ВИШЦБСЩ. Р1ДШТй?УД НДЬ-БУйШ у<ШВШ ЩИ да ЩДиЩ^Ш ЦЙИМ" - роздого тео-ретдча! ворвдукова досл!дкеиця проблоци, f-рдропоновацр езртрф' ицд&ших удвлоаь про веачаадя в зи!отсвоку та ироцзсуа»аому ас--' пектак, цидвльво оути! сть зикоаазеьио! л!дготашш атудзнт$с ¡.'/зад-цо-педагог! шьс факультет!» падауз|в ) обгрунтовано ввасиозадеу-"* ¡itcïb стр$ктде ïï sutevy та ^оры орган!задП навчал^кр* д!дшю-oií.
й:1х!даа.мзтодолог1чна иоздц| а полагай в то',;у, що щкоь§' oír í'pyüTyjLiatíHíí, закрома дадакт^-ко, будувться ,в!дц..в!д00 до дркцшшу .
сходкзаия п!д абстрактного до конкретного, шй1 почапас/ться з ви-д1лвння нгШстотн!шкх взпс.мозл"язк !в на ф1лосо?;ському р!вп! роз-гляду об"п;;ту доел! джэ!шя ■ /П. В . Л л е к с 1У в, В.О.Вазвл!н, Н.С.ЗлоГЛн, 0.0.1ван1и, О.е.Копгароькял. Ф,Ку''.|:, М.В ..'«'.остепанекко, 1.СЛ1ароь-к*:Л, З.ь. Орудие д. В.С.ТихтШ, О.П.Шппт-ул'п/. Оок!л: кн ипачашш ха-ргкторизусться ян цШеп::;< скотсйшкЛ об"скт /Л.11 .Бозиа-пко ,В.I.Бон-Д"Р, Б.С.Гсриунськнд, Н.В.Кузь.'-ина, В .С.Лсдньов, Б.Оионь.Л.К.Сохор, Й.Г.Татур/ 1 як дитыпеть /А.КЛгоксЕа, Ю.КЛЗыбшсьий,В .К.5я1 исв, В.В.Красвоькии, Л.Л.Лорпор, В.0.0н!аук, И.Л,Сорок !и/, - суттсипш Для аього € эшетотх-форкальн! га суЛ"с!;т-о5"е;;тп! /оусГсктл!/ в!д-вооишь В ход! обгруитуваиия векоповсько! п!дгогсгкя вчлтеяЛа му~
на 'з&гальиот&орзглчноь'у р1вШ, в результат! вид!лення суттс-вгх зн"лзй!в навчамня по л1н!ям "зглст - форма" та "суб"ект. -ей"епт", стало шашши створпти взаскодоиовягич! аспекта! кодел! исДОшшя ! га д!11 основ! прояоетя сяотемшй ,аязл1з його форм та сиазатй Шсцо' орган!зац!йиях форм у г<5!ря|й отдел!.
' У зм!отовоЬу аспект!' 2зтеГор1л "фор:,«а" 'коиаретязуеться в по-пдтт! "(5ор;п п!добрат.еН1Ш осп!та", У лроцосуально«у, 'роруальио-ор-1;а'исац!йкоьу гйпги! Да2ягср1я "^ор^а" гпзгупа": па загальпотзо-рэтхчцо::у р!ш! рОзгДяду - яа . очна, заочна I ьич!рчя форта нав-да'Ш в. кетах суЗ"скт-оуб"с:«но'1 взах^од!!, 1 як тооротичаа та • др,пс:г-:"а йср'-:;'. 'я кспат. оуа"с:1т-п'род'.'.отпа;-с в1д;ос:ш; на кояст- . 5у"л:зло~ареи;;?у;::-л-:-по:у та глодячасгу - г," "«гг: сргач!оацП нст-шънсгз грогоау*' - ^згальа! ферг.-л сргсш'ьслц! I давчалыш!' д!-лазссг! /седой т!в/*й "«сглротл! форгл оргаШ згд! навчаль-
£2сг0' йроцэсу". '
Кр!а цього, экаолГ-доя !срорх!зяд!? понять зу!отсйо! ! фор?шь-йо-оргшИ зац!4?но5Ё сфер, стало счэввдшм, цо на эагалкю-тзореткпяо-«у р!вя! ззаемсзв"яго:*. змЮТу паячанкя та його форм вяашшбтьоя. у в&р*ативдсот1. смалу сло1.зв?!в дього згЛоту та структуршк зв"ая-.. к!а и1я црл р1з!{зх формах навчанет'/счаШ, заочн!й, веч1рк!й, а чгаол таоретичШй аЗо практачШ/. На р!вй! ковегрушэивя воз-Чвлън'лх прзд4зт!в створеннл досконаа!шого ироокту вааонгвоькоУ п!д— готогкл вчятел!а 'музвка пэредбачае виявяэнм взасмовпляву ! взае- •• мозалехноот! зм!Сту Тако! Шдготоа!® ! форм о'рган!зшх!Г навчатьно! ■ д1я!!1>ноот!, На натодааому р!пи! на виб!р конкретнкх форм орган!-зац!1 навчального процзеу вплявав структура кавчальпого |;атор!алу й структура оп1льао? Ирец! вякледача. 1 отудонт12, прадкэтом яко! в'.
"блок" конкретного материалу.
Наибхлш в,фаз но взаемозЕ"язок эыгстозях i ([ оргально-органi-задпя-нпс елемептов виконансько'! л!дготозки вчнтелов музики висту-нае в дядактичнШ одшшщ навчатьного пронесу - групоаоду тема-тнчаоыу занята!, де "тема" - елеыент Элисту навчашш, а "групове занятая" - ¿ого £ормально-орган1зацШ!а харасториотдаа,
- 'Гесретпчне досл!д)г:ення внкоишсько1 подготовки вчнтсшв му-знки показало, що И сугчпсть становлять .«узнана та вербатьна 1н-терпреташ кошозиторських твор!в, як| повици! базуватиоь на систсшю-зтруктурноыу i виконавоьког.^ аналгзас. Цертй вяпон/еть-ся на елекнтарному, художньо-образяо^у та каарово-стщьояоку р1внях, другпй включас анад1з викоаавськкх sacodiB впразност!, техШчшгх т;^удн01д!в, суперзчнрстей и!и ¡даальш&ш слухообразаиш уявлзпаяш i роальпш/ звучаниям . Основою музлчно'! i вербально!" iHîepiipai'aiûii композлторськях ГЕортв с знания ïx структура та MoswitiEooreii ворбал1зацп структурных pi eh ! в зм1»ру щи твор|в : конкратнэ-асод1атиЕного, сяетф!чно-музачного та концептуального.
Лишать ¡дузично! та вербально!' iiirepnpeTaitfii кошозиторськпх TBOpiit студеатаыи заложить такод в!д того, на якоку-структурному pibui здглс.шстьея наЕчально-вшюцавсдеа д!ялыИсть. 3 ор!ента-ni сю па концелщю ДЛПколоза в структур! i ндив i .дуально ï Еикоаав-cbitoï дхяльност! малбутнього вчителя музпки було еид!двно тря pis-а! : и р о ц е с у а л ь а о - ф у а к ц f о н а л i а и и /ви-конааськ! ь;оышюст! - нотаай тенет як ирздмот ïx ярлкладашш -озвучании HQTJiHH текст як продукт д!яльпоато/; ц i л а в о -Р е у у .ч ь т a t и в. а и й /адокватаа i нторпретацхя рк </.ата ви-KCHbJjotKoï д!яльиост i - БЕПчеакй потай текст i ваконавоьк! дак-ливо('Т1 як saeirf досягаеная qieï мети - конкретна $нгвраратац!я як результат д1яльаоот1/; м отава«! i! а .л й' /опршовап!оть ¡¡а роботу б аагальаоосв!тн(й школо - високохудо&н! музкчаа та ьербальаа онтсрнреташ ï як заз!б форыувааая спрямованост i - при- ' значения |нгерлратацИ для коральао-естетдчного шхования школя-р!в/. Ti.ibKii на ыотлъацУщог.'у р!вн! потреба в саг,обутн!к музач- . aiii i EàfdaïbHiii гаторпретацН' як заооб! ¡лорадьао-естетйчного ви-ховання школяров влзначатиме ycrijciaicrb освоения май бути t ми вчя-теляш вехх елементов зм1сту ьикоаавоько!'сЮТотоакц, . '
ПаявЩств в структур! !адлв!дуально! раконавсько? д1ядьноот| наабута!х учнтелхв луднки ираТ;есШ)о-шдагог!чао1 спрянованостГ,
а такси ппрбальноУ ¡нторпрэтацН, з иеобхгдМстю в!добракаетьоя па структур! зм!сту ix викокапсько'У шдготовня, елементи hhoi вяд!ляемо з позицШ осв!ти особистост! п"$тп 1ерорх1ч.чюс pin-иях. /Ms. схему на стор.Ю/.
ВидЛлоння у структур! зм!сту викояавсыкп подготовки вчнто-д}в музыка муякчцо-виконаваькоро та прос1:ео!вно-педагог!чиого компонент |н лотребуе в;::;орист.-ш1ш <?орм оргащзацп навчаяьши д!яль~ ,чос?!, оглямальинх дчя засвоеняя цих кошоне.чИв. Шасл!док апа-л!зу в1дисгЛдЕ1о'г дидактичноi л!тератури /АЛ.! .Алексов, В.К.Длчзн-ко, I .КЛч'уравльов, В .СДсдньов, И.Я.Лорнер, В.П Л'аксш.'энко, М,1Д'ахмутоз, М.ДЛПкандров, IЛ*Дередов/ i педагогично? дН'.сно-ст! стало оэовядгш;.!, по елездцти, якг входять до складу музично-викозсвоьиого компоненту /за вшштком елемент!в ковцсптуачы-шго р!шя/гстуд9нта spans засвоають у процос! !ндив!дуально* павчаль-iio'i диинюст!. Для оволод!яня аондеитуалышш знаниями та аяо-кэнташ, що входять до складу лрсфвсШ.чо-педагот^чного компоненту, я н! лому для "скотемного засвссння з.м!сту викоаазсько* nijiro-товки вчат0л!в ¡.тузики, оптимальной с групова форма орган!зац!1 йавчальао? д1с.аиоо?1. На груповлх заняттях наи!ктевсиви!шэ фор-мущться так! npcKjeoJiiBO важлив! якост! осооистост! вчцтеля, як його педзгог!чца спра-ловш^сть, папина сп|лкувачня, досв1д орган! зсцрлю* та euoiiliao-QuMmof д!яяьност|, а такая складаються у>.'ова для тоорзуя^асро узагальасшш швчеяого "иатер!аиу.
В .результат! обгрунтування виконавсько* п!дготозки вчнте-л1в музяри на загаяьнотеоретотпо.му i конструктива о-дроектуваяьно-ну р!внях даявлоно, що шалпвй! пшп: удосконалення ц!е* подготовки становйть глкористашш, поряд з (ндив¿дуальною, rpynonoi ,|ории орган!зац! i павчальпо* д!яльность Нерозроблея1сть nici проЗл-о!.'д pyt.ioiJji^a подачшкй х!д дося|дженпя - винчения дпдактич-ши i .кетодичпдх аспекПв використшшя в процео} вяконавсько* п!дготовки трупов о* форш орган 1зац|1 наачально* д!я>1Ьност1 студенев кузцчно-педагог^ццх факультету.
7 д р у Г о ¡.5 у розд!л! - "ДШШОД УНОВИ I МЕТОДИКА Ы1рШАДШШ ГРУ1Ю301 ЙОЙЛИ ОРГДЩЗАЦП НАВЧЩШ1 ЛЕЯЛЬНССТГ У даонщда ЩДГОТФКУ ВЧШЗЛШ ИУЗИКИ" - обгрувтонаио сукуп-я!оть у;,юн засгосування rpynosoi формя орган!зац!* навчальног д!-ялыюот! у вш!онавсы(|{1 п!дготовц{ студеят!в музичцщедагогИнпх фркультет|в} проведено досл^дно^спадрентальцу перев!рку залро-
. - • СХЕМА
юрлягиа структура змкзту вжсзавсшй -шдготшки за&этщх гатглгв тш
Píbbí ! ■ !
__L
Елемёнтя зачету освття
Загалькгй auïcn
3iucT вкконавсько'1 п1дготовкл Шузичае-вгконазцькщ;
! иэдагогТчш^Г ? коупопеат
У. ilpo$sciü- Досвтд тварчог ?Лгстацтзо imepauoTsuií mtíí"/iH- та оц!нао'£ дг- музЕчагх твар1в,"технсло-
ядьност! г1чяй2. досв{д '
йпетецтво музачнок" i и- М-стецтво вэрЗаль-'
тарпрзтац!ï
1У. Кояцейту- Сукупя1сть прэд^-Зяаяпя зпрово-стЕльовлх. ояьний матнйу.А/допо- caEoao-sîpaccTBË кузгчяо-кхжшйс экаав,. го мвгтецтаа,- вгЛ'нкд досз!д -aáasi- . первйкатксд авторски» ТЭТНШ дтядьно- яошшгпйею уузк-гяюс
CTÍ TEOpÍB
"0<5разппаГ> -Творч! навгаз- Егйвяя стаорзгает espsai i. ви! пи худспЦ сЗргзя
/хеоре-тичвяй/
д0сп1д зд1йс!19иия ви-
конавсьаого анализу кузкчнга: таорхв
hoï !йтеспоетац1'1'д досвхд органтзщи слухання та обгово-тенпя музичнкх тво-.piB
зд1Йснекня си сте;г п о-ст суд тур-яого анал1зу ;лузгч-hiei tbodíe
Ш.
Ук1пня ствосязатп.
Bepöaibti! оЗрази .
П. "fsXBÍH- КОЕЗДЗ!« ДОГОНЯЙ" ■ KiEîEE JMÍHb
та ESSZ4QS; знания, цо ix обсяугозуэть I. Еаэкентар- Оаэек! вм1ная ня! та" кааичгл
Sarsrant Texaiir.i z'-'Лтт та кзппж» кзтасто»тех~ K030Pi~il .заалпг
Emîпня Езкорсстсвуг'.тз' ciípas:! cacoda rrpruîKocïi
Еглкня ствотазатп му-здчао-ЕЗКоаазськ î сОрагп
Вузэтяс-ЕДЕогавсьйг ТепгПа отвледяя, TôXHtKS та знания тех- мШка, -паптои!мг-палог} Ï робот;: над г;тодачи! знан-
ию ня
Апггазтке згуковэдо- Козн-э дихання, дпк-бусаквя» впвазня íhto- ni.i, ьэтакудя^г пугтаая, спэгггГНчрЛ гас cía
?
псаовааах д1кгаоотлчаих методик i састсмя групових теиатотнлх ви-ковавських занять. - ■ •
У ход! обгруцтувашш сукушюст! умов впровадженпя rpytiQEOÏ форма opraaiBiiKî i нинчачыю! дЬшлюст! у ьдконавську подготовку р<мт0л(в музикн !цшааал!зееаво ь!дпов1дну соц!ашю-пси колог iчау /Ц.С.Лгоев, Г.гл.Лндппш, О.О.Локшьов, 0,1.Доицоп, О.Г.Кирпичник, Р.С,Немев, Р.Х.Шакуров/ i двдактачну л!тературу /Т .Б ,Блеял" ела, J. .ОЛ'-лтрлк, S.К.Дячопко, М.В.Кдар!а, Ч.КуШсепач, 11 J.'imrap?, Л.!.'. Л'рдп.-аа, 'I .ы.Червдов/, а такрк; ! снуючу ледэгопчпу практику, розроблено систему груновдх теиатлчцих влконавськнх аашгп., ваяв--л-эпо склад муоичао-ЕЛкоааьськкх акостей мшбугнього вчитвля муз ¿ад ! кршлвкс. елеионт!р педагогично! шлстерност!, nui нсоб-хгдпо фериуватп у процос! виконавовко! подготовки студоат!в.
В результат! обгруатувадня сукупност1 умов впровад:.ашш гру-îiobùï â'Op'/л органjsaiiiï навчальноУ дгяльноаг1 у влконаоську п!д-готевку пчятэл1в музвд вляаалось, що однгез гз них .с зпашш та »р-г^эання лздагегем соп.1ально-.чсихолог1чя!я та орган! зац!лно-кз-. ^одпчна.-: йлгор!ь, uni йилш> аз?ь на ерш-ташиегь робота групп: ïï pow.jp ! яемпозкия, характер ислчалЬшпс завдань, сталь «epio-шдова, а такса ступ!ль сЛормованост! кодектику /ном!нальна група, rpyna-accjiian!;], груяа--коопврсц!я, група-колектлв/.
BitpiLj-ibiiCki дадатп.чоа уиовою с-.Тектлр-НОГО глкористваал гру-po:4)"ï q'ojm opraKiaauiï напчально! д|яяы10от! у в;тонавоьк!й и!д-гстпац.' считали ^узиня g сяс?еуя!сть H впровадаошш у олглод! Ь2а<",;.ог!оз"язд!Ц!,'С груяср:« •гематячинх ецконавеьких занять, цо бу~ дуг.ться ь!ллор;дио до структура г.'лсту nefeï и|дготозйи. Звгзадоя r»a т, стзодаю twwimjta план грудовях эрзять, Bin позлгдовно cwiirîs структура! мя;/знтл а/Лсту BaKoaascbKoï пгдготовкл лчито-л¡а яуэ«',?л - взд сл*г.Э!КЧ!Я№ до {нтегратлвних.
Кс;д!е грудово ввковевсьвв запятая еплановаяо такай чаном, що-Еоао узгоднунться з. розробленс-ч з доол|даенп| технолог!чнкм алгерлт.'/с.ч oprantcaïUî слуханнп та обгозореавя цузачиих твор!в столярам; /стаорвнна установки на слухашш цуздчного тпору, вер-бй?Ы1Д його f нтарпрзгац:.'!, музнчна йгюраретац!д, обглворения iipco.iS53j«pro; узагальвевдд. результатов î л!дводоння д!дсу»к!в/.У ав'яяку з дви i;, структур! групсвого тбцатдчноро виконааського за-чгнтя а отап!я; астуяногМо-йшац!йний; ознаНомтаиня з
picora теоргг|яр,вя ;.'йтэ14ало:-з; Езрбачьног ! музлчгю! |яториретац!| ^¡«зчаПта "вог)}в койпш п'гудздтец; обгопороиня ieTepipçTanitt; уза-
гачьнешш змЮту иопервдс1х етаилв I розробки рйкокоодац1й пдадо вол!имения пиерцрогацп;; повтореная музичшк !нтврцрвтац!й з урахуьашиш отраианих рекоь»нд?д111; >'.ор::када «ох-га музлчшк- !к-терцретацш; тдсумколш: егаи.
ВашшЕои дидактичною уыовою £4октщшрго кшрдсжашя гг.уао-1Ю1 (]ор!ли орган13эц11 начально} дЬмьисс?! у ироцас1 Елкоааось-ко!' я1д1'<пивы1 ичитечтп ь'узиаа визначено контроль за форму вашлм у студеатхв провеса л но иеобх!дних якоотой сиецЬ.юишш д!агц(}с-тпчашли кетодшсамп. Ввдкыидпо до двох-аснеапв /йрсдпетао-ьй! с-тового та £ормйл.ыю-оргап!зац!Ш1ого/ професп;но'1 дхшыюот! хзчй-телп вцд!лепо два блфки якостеа. 1х сл!д {оркуватя у студеат!в у процес! кузлчно-впкоаапськб! лтдготовки: спец I а л ь ц и й -ыузично-Еиконавсыи та анатпчгщ1 здхбнсст!; п е д а Р о -г 1 ч н л ¡1 - педагог!чна спрд:.!ован{сть, еломенти пэдагог1Ч1Ю1 культура, технолохччиа наЕчен!ст1>. Осташш шрхзаяегься яг. !нте-гратигиа характеристика м!ри оволод1!шл педагог!чногс> ?еХнолог!бэ слуханмя га обговорешя музпчних твор!в.
'Основою для визкачопня ргби!б с^ормопаност! ¡.¡узкчно-шкоиаэ-сысих гдабноства стуДеатхв та оц!нкя хх г.'узичмх 1нгзрирз'хац1К стала херарх1чна модель лузггчно-в^конавськмх якостеД вчителн му-зикк, створена впасл!док авал!зу теорэтичних джерзл /Л.ГДрчая-Шкова, Л.а.Баранбойы, О.Бузон!, В.Л.Шыюв. Г.Г.Нейгауз, Г.М.Ця-н!и,0.;<.1'!улымко1з» Ю.б.йцввяч/. комлонзнти, розтааован! на трьох моделышх р!внях /ед9шнгарао«у, сойаагкчиому та !нтеграткв-ног.у/, 5!дг!ое!днпх до алгорптмйного, еврдстячного га тнорчого Р1еш1в в1и;онавсы;о1 д!яльаост! студент!в, стаить показнишш в одццадцятибальн!к мокотон:-ив шал! оЩпоч ц/зпчнях {птерпретацШ, сп!вв!днесеной з п"ятибальнога та чотирьохбааьнсю системами оц1нок.'
У в1дпов1дпост1 до модел! пикона®ських якостей |.:ет6утн!х учктел!в муз им, музшша !нтерлротоц|я отпивалась за да ома <н-тегратшшикп критер1ями: акадам!зп як едзкяатп!сть гакоа8£сг>ккэг засоб!в Еиразноот! задуду комаозигора} срткстгчн!отъ як вицка ступИхь каистерност! вкЕояаадя. Показниками ающеьйвму булк:знан-ня нотного тексту; тешорятм!чиа витркмаШсть, вкг!рен1сть звуковой' диаашки; атрихова та артикуляЩЛаа точи1еть; ы;!сть зеуковц-добувалня, а також споц.ч?'!чн! показнпм з р1зннх глжоаапських дкч-шшл!и. Крцтор!й "артастичн!сгь" охоплюе показипкч со; ормовздост! оекоЕнгх психолог! чнлх ивхан!зм!в особисгоот! гикончвця: техн!чау
досяонал!сть /сепсоиоториа оУера/; емоцН'шо-одразиу яскрав!сть ' /е(,'оцГ1 та у я г:а/; :глшог,о-стпльову п!дпов!дп!сть I ви(1удоваа1сть •Чузплног ¿'орал Л.узлчно шсдоапя/; Мру сугсотН /.¡узтно! ¡атар-претацп ян прочв ::ольопк якостей особлстост!.
Крпт_ф1ял од! сои вербальаоо ¡иторпретацН дули: профос!о-нал!зы як глпбого прсшияюаня в шдтокст комлозиторськга ласой)в внразносп, о тако;.с доречне та достатке пшюристапня «узпчпо-тао-ретшшк тсргЛ ¡пе; художн!сть як ум1иая створктати всрЗалыю-пое-тича! образл, сязвзгучн! музпчшм, у посднаннг з висогою культурою г.оея i заачпш суге ставням вплавом.
Ун!версгльалм доагаосглчнлм !ясгрумэлтом поглунила катрявд-характерастака, яка заповшовалась на коклого студента рикладачамл вшоиавських длстщллзя на принпщ! конного семестру в!дпод!дно данях екедемНшпс г.ондзрт1в, екзаменадшнкх сос!н та трявалого сиостерв::гепня. Вена складатась з 4 час тин /сх^цгнн! дан!, еггоц}-альник, цузячпо-вииопавсьшШ блок якостей, педагог! чапй блок, гял студента/, ша л свою чоргу, поднялись на роздКта I пунктя, г;о д!агностуваяк окрем: про;еспш! якостг мая бута !х учител!в музл-кя.
Р!ва! с£'0р:..ово11осг1 г/узпчао-ваксаадсыиге зд!<5ностея вязнача-лась за сукою оц!нк;г лузачно! гатерпретац! I та кос-1^ц1слту склад-НООТ1 програш, цо викоаувалась, а р1вП1 роззнтку аналхтячпнх зд!бносгк; - у в!дяоэ1дност1 з оцоякоо письмом* анотацП. Крпте-р!см о.х.ор-.-сзааоо'гI педагог!чйо! спрямовшост! стала м!ра уев Томленая суслмьпоГ значудост! пророс!"! зчитоля кузияи. Псиазнянаш сц'орковаасст 1 ел<гшт!в педагог!чно! культуря виз качено культуру моли та зоншимього гигляду, вм!ння керуватл своп.) психа; ¡зичнпм станом ! силу сугести. Техаолог!чна аавчеа!оть оценивалась зг!д-но показали!в: упрагл1няя педагог! чшм сп!лкувданям, организация слухапня музпчпях тгор!в, творча взаемод!л. Стуя!нь сфорновано-ст! у студента музпзно-вяконавезкого та педагогичного блок!в якостей вязначався, зваяаюча на IX складники. В залекност! в!д р!вн!в сборкованоот! эдн блок!в вид!леяо 6 ушвшге тап!в студентов, як! нра^овуяалпсь при комплсктуванн! експериментальнлх груп.
Результата енсперщлентаяьного обстеяення д1ялыюст! п"ятл-курси"';!в на педпрзктищ у загальпоосв!тн!я зшол! показали, що '¿•ерт^гшч» педагог!чаях якостал майбутя!х учятел!в музакл, особливо оволод!шго шиш педагог!чно'э технолог! ев слухапня та обговорен-ин куз'шнах т1.ор!Б, Шд час иавчания л вуз! не лрвд!ляеться до-
статньо? увагн. Тшьки трохи б1лыие половина.I студент!ь дослга-ютъ ссроднього р}вня счор-ованоотх кедагохччпо! сдршэЕ&пест1 /57,2;;/ та елешнт1в педагог!чаоу культур1' /Ы%/, а г,асоко;о -п!дпоь1дао 18,8;й та 27,отудсц'Пв. цо стооустьсп техникой часа яавчэиоет ¡.то азредиього р}ыш досагаа?!, лапе огу;,:ьт}!;,а
высокого - всього 2,1^. Тьты'.ц тратима сгудоаПа влкоа.ус г:; уроках у икол! кузшпи твори чв 1х арагминта.
ИаведоиI дай! св!дчагь про Нбдост;лн.э азр}сштс(ч,п}(;т1 рико-навськох подготовки ¡,'.аабутн1х учотел1в иузвкц «и аот:'.1;; аа^-.ь-аооов1тиьо'1 иьояв, Звозаючд на це, у процес! .¡орцупчо!' дослгдяо-педагогИао'х робота розв"язуваяисьдва заидапш': во~асрше, персв}-рядась е^ективи}сть система групових тештачлих внкокавсысих занять щодо розвцтку иузпчно-дедагохччшхх нкостсп отуД'ШтГв; до-друга визиачапся бхшш групово'х ^орми оркипзацГх иавчальцох дхяль-аосг! на як} оть отудецтськюс кузичяах } вербалшшс |вторцратад1й комюзаторських твор}в як суттешх елш,;аит1Е педагогично'} д}яль-носг} кщбутн!х учител}в музикл.
Па основав сгадП' пролоагосапсго лабораторного сксперякан-ту /з коптил 1Э84 р. цо травепь 1990 р./, якям у гшах дясц;шл!аи "Основан]! {цструмеят - 1гортеи}ано"було олоплеао дв1 групп студентов денного | заочного хлддзлэнна, розв"язано облдва заедании.Голова ою петом друго?, заклачноГ стад}1 доол}дио-лэдагог}чно1 робота Дерасеиь 1990 р. - травень 1991 р./ була перев|рка ефектишо-стх грудоьо! у.ормя орган} зацН выяоиавськох д!ялъност! студентке цузичао-педагог}чнях <£акулыгат!в в уколах' р}зних вшсонавоьких диоциил}11 /фортешано, скрипка, баян, акордеоц, вокал, хорове дн-ригуваная/,
Дро значщ-хй розваток музично-шдагог!чаях цкостаи студонтхЕ ексяеримеитальакх груц св!дчцть дяпаи}ка 1атогратлвного по-азни-ра - умовнях тияодог}чних характеристик. Лкдо п контрольна груп! жодйн {з студент}» не отрдаав -вавИь остаанього о о:»» отру характеристик "седагог" ! "майстер", то в окспэримэнтальнп! груп} полоеи-иа студент}в мала характеристику "педагог" е>хо на прданц! 3-го «урсу,.а у восьмому сёкеотр} 6 10 студент!в характеразувалпе^ як "малотер" Ашр;дшщш цоеф!ц}ент кореляд}}" - С - 0,7/, •
Результата екаиеришатальво? яорехпркй б^ектшяюст! викорао-таная групояох (}орш! оргац|зац!}' иавчальнох д!ялъност} в процэс! викоиавоько! п|дготовка вчитол!» муэкки демоаотрують значку паре-вагу задроаоноваро! методики, ио п}дтеердкус Епоуиугу г}аигвзу.
.У б и с н о в к а х узагошюяо ре зультат и- провод еаого
досд}дь0ння. ' '
1. Дидактично обгрунтуланпя вакопавськох п(дготолкп ячпте-Л1в музшш, особлив» обгру.чтування згЛсту ц!с! я!дготояки та иор.ч 15 орган!'.куШ, на :?агачыютсоротичног,<у р}вн1 неродОачае лдлЬтепня суттсн.к зв"язк!я палчання по л!н!ях "зм!ст - форма" ! "суг;"скт -об"акт".
2. Кош'.р2ТНэ;>д1я них зп"лзкп) в систем! аспектах моделей навчанпя дозлолле етлердиулатн.що глшплеиа. на конструктално-нро-сктуаал'.ному рЬш! лзаскозатахн!сть структура змхету предмет!в 1 форм орган!зацП иаччальио'* Д1Яльност1 /як лзаемозв''лзск виугр^вг— льо'/ ! зо:!п)ганьо1 ^орм/ с лизначаль.чоп при створено! лауковс об-грунтовашпе проокт!в дясцалл!н.
3. У структур! змЛсту влконавсько! п!дготов1Ш студент!в му-Зично-педаго1'1 чних (Такультет!в вадЬтяються слемснтарп.чН, тзхШч-ний, худо-кньо-оЗразлии, концептуальний /тооротлчшш/ та профо-
/1ите1'раткв!ии!/ р!вн|, а на кожному з них - елементи му-зичао-вакоаапського та провес!Шю-лодагогЗчиого ксмаопакт!в.
■1. Маа.то лс! &ло.\:сит;: г/узично-вкконавсЬкого компоненту зм!с-ту вякопавсько! гПдх'отовки вчителхп кузики /скром! кузачао-штко-налски вм1ння та навачни, викояавська техн!ка та вм!ння створша-тл музячно-тзакопавсък! образа, мастецтво Уг/зотно! !нторлротад!!/ креяо засвокгатт-ся лра !пдгв!луалы11и форм! орган! зад! ягаяолыю! д!яльност!, а елементи прсфэс!Гщо-педагог!чного компоненту /мовно длхання, дикШя ! артикуляц!я, в ц!лому тахн!ка моллення, вм!н-ня ств оргаиг.ти позтяча) ворбальн! образи та вербал!зуватп р!зн! р!пн! зы! с ту музкчних твор!з, мастедтво ц!д! сно'1 вербачьнеч 1нтер-протацГ! I технолог!чшй доов!д/, а такоя концептуальн! знания -як ^узачао-вакснавськ!, так 1 правее Шшмюдагоп'чя! - краше зас-вопються л пронес! груиолох взаемод!!', Це вимагае впровадження у виконавську подготовку отудент!в ыузичио-педагог!чиих факультет!в групово! скорма орган!зац1х иапчально! д!яльлост!.
5, Двдактичними умовамя ефектявного застосування групово!" форма оргашзацП навчально! д!ялыюст! в процес! виконавоькох я!дготовкл ¿читал ¡в музики с: знания та врахування педагогом со-ц!ально-психолог!чних та орган!зац!йно-мвтодичних фактор!л, що впливамть на с1'0ктивн!сть груповох форми орган!зад!х навчально! д!ялыюот! /розмГр ! комлозиШя групп, стул!нь П сформованост!,а також характер навчальних завдань/;сизтемяе впровадження груново! () орна оргашзацП навчально! д!ялыюст! у вигдяД1 взаемопов"язанях тематичалх занять, що будуються я!дпов!дио до структури'згасту ви-
' -16-
кокаьсько! гйдготовш! вчнтел!в фи:и; колтролъ за cjoptryuaiiiu;«! у студант1в iípcxJeciMiío пеобхгднлх якостой /«узичяо-вйкскавзьь-.ге та шаЛтичних здЮиостей, иедагогччпо! спрямсвансат!, сложит!з по-дагмччно'г культу ри та технологччпо! наьчйясоЛ/ с л дспкмого» сас-щалышх д!агносмч!щ: методам.
G. Педагогична технолог!я слуханая т« c.lrcroj зола гуздчнзх TBopis па уроках муз яки в школ! утворпетьо,; з тр:-ох ооисдалх етап!в /вступно-моткаадхйного, оиерад!йно-ц!;>аг».алыгол» 'га поят-рольио-оцпшчаого/, як!, d сьоц черту, оке ^е^пла. 'а ог.,л:.лх дГл i операцШ створонпя установки на олухання музачпого т^ору.аяр-бальна його !нтерлретац|я, музична !нтерлратац!я, обгсяоренкя про-слуханого, узагальнеаая розуз}ьтат!в ебговорення, Шдеедоаня п!д-сумк!в.
7. Про opeííTtiEiíicTb розроблзлих i апройоваллх спстекп i'рудо-вих тематичних тшконааських Банять ! педагог¡чао! технолог! i опухания та обговореаля кошозцторсышх твор!в св!дчат-ь ом!mi pinala сфорг.овтюот} cpopecifiao пеоб.Ндш'Л музично-ледагог!члюг якостей, як! заф!ксоваа! за доаомогею eneniaibiurc д}агиоетачшк мзтодш:, - Досл1ддонпя не вачерауе вс!х аспект^ цробдат дидактичного ' обгруцгуваязд виконавсьno'i гпдготоака ыадбуги!х учателтв музкаи. В його ход! глзначився ряд пятань, як i взмагаать поглпблепого тзо-ротичпого та методичного розробдецня й експаршзиадъцо! nspsiiIpsK. Порадус!м, до систеыамзаШя иетод!в виноиазоьао! niдготоачл¿утсч-кеаня корелвдхйних залзжнастей. м!к музичнс-виконавськлш та пада-rori4HHMii ячосгяки oco6kctoctí студента; ьшшюння сзаемовплкву групових викоиадськях занять з pisüKX ыконассисцс дксцтиЛя на готоврлсть tóaiíSyTHjx учятсл!в до педагогично? дЫзьцост!; розроб-ка в мехах р!закх викоаавськкх дисц1шд1н преграм групових текатич-аях занять та методлчнях рекомэвдац|й на ввровадяеная rpynoaoj форма орган!зац!i навчально'( д!яльност!.
Осаовнвй зщет робота в^добракбно в аубл!яац!ях автора;
1. форауваявя твердого мяодаиоя вчителя музавр на осиов! його слец!альнкх ¡птелектуальасх вм!нь //Иробдзш!' форууглни наукового св1тогляду молод! ,нка навчасться: Теза дспов!даЯ на обдаегш!й нау-KOBiii кокфорепцН.-Суки, 1983. - С,46-48. /Рос, дазою/.
2. "Дитячай альбрм" П,1.Чайкоаоьного аа ypoaas гуз^кд в пачат-кових кдасах //Мотодич:;! ракекоадаа!! з питазь розидау ¡.»узичао-ес-тетичних потреб ¡зколяр|в,-Сумй,1987, - С Л0-21. /Рос, соцор/.
3. Деяд! аояекта про$ео1йвого становления м«йбутв}х уча?ся|в музики в св1гл! педагоПчыа !дай ¿.С.Марзранка 1 сучасаа скола;
ïf!3!t дс::оп5дой на Р.;ся7<5л1канськ1Й пауково-практичн!Й аонферон-ЦiÏ. - Су«ц, '•ЭСЗ. - С.257-253. /Рос. мовою/.
■t. «ор?0Л|га<зз лtpiuca Л.Ревуцького з учбовоау репертуар] с?у~ доит1в факультатив //Глух!воька музична ilxo-
Д! i ïï г-гу р -чу аГгчззняаоУ музичноУ культура: Тозл допо-3t,ur:l c3;.'íicnoí ¡.¡гда.'я'-арйк'гично! ко^ероццИ. - Сумя, 1988. -
с.
8«.л*! -vr.r.t формувшшя upopaciíiíutx уы!иь та нааачок ir:y;;'!i¡;¡'í • у it, went ¡x ¡нструиенталъно'] пЦготовчя //АктуалыН латания яре-.-зег aoí подготовка ячктеяя: Uö. наукових статей. -•'.озг.з-1, 133/90, М.П.ОО.ЭО, » CI4-C62/90. - С. U3-U9. /Рос-. цо~
G. Ьакорастяпня групопах орган! sauliimix фош у викопавсъ;:!!; цЦготояд! гаВДутщ;: учится!в «yaasa як роз ера дчя пдосяоиалоння ïx псдагог1чао1 тс:п!ка /Л-орглувапия подагог1ч>ю1 иьйотервоот! в сгстем! провес!ilaoï .îi/yorocHii иаНбутньсго зчятолл, ч.1: Тези до-trottsS '-:¡iu;y3Í:ici:;oí поуковс-практхшо"! кон^ерешШ. - îteïn, 1991. - С. 1'Э-133.
?» Г.-ялоу?";.:. ; хгь категор!^ "згЛст" та "<.|-ор;',п" я дпдактич-■•с.сща'-г-л'-,г', .//Тези дс»ол1дой на psciiy&iiüDKObxhl науково-•*.отоддчя{й 8oi«î«pjaui ï м!.;етоголог!ча! та методн-ui! основа ояовлоа-м Цлосс^ко! оср.!?л и вуз i". К..199Г .-С.28-31. /Рос. швои/.
ВО;-:/
v.
У га ¡13 ДЙЭЗ, звы. 924, тв р. ICQ .