автореферат и диссертация по педагогике 13.00.01 для написания научной статьи или работы на тему: Общеличностное развитие будущих учителей начальных классов музыкально-эстетическими средствами
- Автор научной работы
- Ляшко, Николй Павлович
- Ученая степень
- кандидата педагогических наук
- Место защиты
- Киев
- Год защиты
- 1994
- Специальность ВАК РФ
- 13.00.01
Автореферат диссертации по теме "Общеличностное развитие будущих учителей начальных классов музыкально-эстетическими средствами"
Р Г Б ОД
1 6 пип г
'інститут педагогіки і шихології професійної
. СОВІТИ АПН УКРАЇНИ '
’ На правах рукопису
ЛЯШКО Микола Павлович
ЗАГАЛКЮСО ОЕІЮ Т ЮНИЙ РОЗВИТОК МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ МУЗИЧНО-ИЗТЕТИЧНШИ ЗАСОБАМИ
ІЗ.ОО.ОГ - теорія га історія педагогіки
Автореферат^
дисертації па здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук
Київ - 1994
Дисертація в рукописом.
Робота виконана у Переяслав-Хмельницькому державному педагогічному інституті. ,
Науковий керівник - доктор педагогічних, наук, професор
КОНАНИХІН Павло Васильович
Офіційні опоненти - доктор педагогічних наук, доцент
РУДНИЦБКА Оксана Петрівна
- кандидат педагогічних наук ІВАНОМ Тетяна Вікторівна
Провідна установа - Рівненський державний педагогічний інститут. .
Захист відбудеться " 18 " січня_______________Х995 р, 0 15 годині
на засіданні спеціалізованої вченої ради Д 01.61.01 в їнститу і педагогіки і психології професійної освіти АГИ України ' /252І35, м.Київ, вул.Косіора, 24/.
З дисертацією можна ознайомитись в бібліотеці Інституту.
Автореферат розіслано " 17 " грудня 1994 р.
Вченій секретар спеціалізованої вченої ради
Г. М.ЦИБУЛЬСЬКА
Актуальність дослідження. Суспільно-політичними і соціально-економічними змінами в ¿аітті сучасної України зумовлено актуальність проблеми удосконалення професійної підготовки висококваліфікованих кадрів дая загальноосвітньої школи. Законом Україші . "Проосвіту'' /1991 р./ визначені основні пршямпи підготовки підростаючого покоління до життя і праці. У навчально-виховній діяль-. пості надається перевага загальнолюдським духовно-моральним цінностям, -молодь зорієнтована на.інтенсивне оволодіння багатствами національної культури, історії і народних традицій.
Одним із ефективних шляхів' поліпшеній науково-теоретичної і • методичної підготовки вчителів початкових класів і'музики, тідішх виконувати’свій громадянський і професійний обов'язок, є розвиток особистості. Викладачі музичних-дисциплін педагогічних інститутів мають здійснювати творчі пошуки загалькоособистісного розвитій конного індивіда музично-естетичними засобами. • .
Соціально-психологічне і педагогічне .значення всебічного роз-- ' витку особистості неможливо переоцінити. То,-у проблема формування в майбутнього вчителя‘загашлюособистісної і професійної культури постійно привертає увагу дослідників. Значний внесок у розробку теоретпко-мєтодологічних основ її розв'язання внесли А-ІЛ.Алексюк, В.М.Вер'гасов, Л.-С.Виготськкй, І.Д.Зязюн, .Н.В.Кузьміна, 0.Я.Савченко, В.О.Сластьонін, Л.С.Спірі'и, М.Г.Стельмахович, Н.Д.Хмель,Л.І.Щер-баков. різні’, аспекти естетичного виховання молоді на засадах все- -. бічного самовдосконалення досліджують -С.-А.Лнічіин, О.А.Апраксіїш, Г.З. Апресян, В.В.БабаєЕа, М.В.Весєловська, -С.І,!Лкокнікова,Е.В.Іль-енко, ХГ. Коваль,- Б.Т.Ліхачова, М.О.Овсяняіков, О.П.Руднпцъка, ‘ Г.Я.Сешша, А.І.Шахова та ігкі.; Спеціальні дослідження в‘галузі
загалькоособлстісного і професійного становлення студентів факультетів педагогіки і методики початкового навчання предметів курсами лекцій {!уз:гаю-естетігаюго циклу здійсняли Е.М.Гєрасшловз,. К.Н.Герцензон, С.-С.Горбешсо, Т.В.Ковалюк, Т.Ю.Кочкова, Л.ІЛІовіко-вй/ З.В.Ру.м”янцева, Т.А.Соловйова, Л.В.Суходольська, Л.А.Тгхомя-ровз. ' . ' ' '
’ Проте аналіз літературних та і ідах дЕєред свідчить, ‘що проблема використання глузпчно-естетдчшїх засобів а д;зто:о загалькоособис-
тіспого ооззитк? гайбтекіх вчителів початкових пяасів і. «узяві не
. . і
була предметом грунтовного вивчення. Необхідність її вирішення'ка-булас особливого зіпчо*\.-я у зв”яз:су з введенням двопрофільпої під-гоїовта. пз гаг.ультос.лх вчителів початкових клас із т .гузтя педагогічних інститутів.
Об"ок? допліг^—я: підготовка ;,:пНбутніх вчителів початкових класів і музик” в педагогічнії екещх навчальних закладах.
Предмет дослідте^-ч; загзльгоособистіснпЗ розгпток ілпїбутяіх вчителів початкових класів і иузнкз «з,здчко~єс,гє?нч:ік?ін засобаїя.
ТЛета досліження: теоретично обгрунтувати і визначити псахо-лого-педагогічні умови та розробити раціональні кетодачні прийоїяі загальноособистісного розвитку .майбутніх вчителів початкових кла- ' сів і музики музично-естєсзчпЕлн засобамз; експериментально перевірити їх ефективність. ■
В основу досліднеш’я була покладена гіпотеза: загальноо'собис-тісішй розвиток майбутніх БЧІІТСЛІВ ЕОЧЗЇКОВИХ класів і музики бу- . де ефективним,- якщо:- ‘ . ; _
- удосконалення змісту цуззчЕо-естєтачгої діяльності майбутніх учителів буде здійСЕЗватгсь па основі пріоритетів загальнолюдських цінностей; ■ ■
- буде забезпечена систелдаа реалізація комплексу психолого-
педагогічішх умов з урахуванням специфіки різних факультетів навчального закладу; .
- навчальна та науково-дослідна діяльність студентів буде спрямовуватись на їхнє професійне само дір: лзнялення.
Відповідно до поставленої і висунутої- гіпотези були визначені такі завдання:
І/ розкрити теоретичні аспекти загальнооссбистісного розвитку в майбутніх учителів початкових класів і музики мусично-есте-тичними засобами;
2/ вивчити стан загальне .>собиотісного розвитку студентів факультетів педагогіки і методики початкового навчання і музики музично-естетичними засобами; '
З/ визначити основні напрями взаємодії студентів і викладачів педагогічного інституту в даному процесі; .
4/ виявити психолого-педагогічні умови загальноособистісного розвитку майбутніх вчи'^лів початкових т;-часів і музики музично-естетичними засобами;
5/ розробити методичні рекомендації щодо загальноособистісно-го розвитку майбутніх вчителів початкових класів і музики.
Методологічною основою дослідження є загальнонаукові пологзн- . ня'теорії пізнання, ідея різнобічного формування розвиноної особистості, цілісного формування спеціаліста як громадянина і професіонала на основі лнципів демократизації, гуманізації зага'ль-ікуподсьгаїх духовно-*юральшх цінностей людини.
. ІШ розв"язашш поетавлеках завдань використовувались такі М'-чтоди дослідження: теоретичний аналіз філософської, пскхолого-педагогічної та спеціальн?ї літератури; узагальненій, 9истекати-
зація і класифікація; педагогічний експеримент; спостереженая, бесіда, опитування; вивчення результатів студентської педагогічної практики і професійної творчості; методи математичної обробки експериментальних даних.
Дослідження проводилось у три етапи протягом І986-1994 рр.
Па ттешюму етап* /1^83-1989 рр./ були визначені вихідні позиції, здійснювалося теоретична обгрунтування теми дослід."с;шя, визначення його ггауко"о-методячного апарату, дослідження стану проблеми в теорії і практиці. На основі узагальнення результатів констатуючого експерименту була розроблена програма наукового пошуку.
Па тцдугслу етапі /1989-1992 рр./ - продокпувалося вивчення науково-методичної літератури з проблеми’дослідження, проведений констатуючій експеримент, у ході якого був визначеній* стан загаль-поособпстісного розвитку майбутніх вчителів початкових класів і музики г.іузичпо-остотичнпми засобами.
На третьому е^гші /1992-1994 рр./ відповідно до розробленої програми було завершено формуючий експеримент, здійснено статистичну обробку дослідницьких даних, їх узагальнення і скстоматиза-цію, оформлення рукопису дисертації. '
Дослідження проводилося на базі Перояслав-Хмзльняцького державного педагогічного інституту, де автор працюй завідуючим кафедрою музики. .
Наукова новизна дослідження поетгае у розробці музично-естетичних засобів, спрямованих на загальноособистісний розвиток вчи- . тедя початкових класів І музики; виявленні раціональних методичних прийомів формування в них професійних умінь; в обгрунтуванні спільних напрямів діяльності викладачів і студентів у цілісному педагогічному процесі вищого навчального закладу.
Теоретична значущість дослідження полягає в науковому обгрунтуванні комплексу психолого-педагогічних умов та системи музично-естетичних засобів загальноособистісного розвитку майбутнього вчителя початкових класів і музики. '
Практична значущість дослідження полягає в розробці методичних рекомевдацій з проблем загальноособистісного розвитку майбутніх вчителів початкових класів і музики музично-естетичними засобами . дая викладачів та студентів педвузів. -
Вірогідність результатів дослідження забезпечусться опорою т фундаментальні психолого-педагогічні теорії та сучасну концепцію педагогічної освіти, використанням комплексу взасмодоповшоючих методів і їх адекватністю меті та завданням дослідження, репрезентативністю експериментальних даних, кількісним і якісним аналізом теоретичного і експериментального матеріалу з використанням методів математичної статистики..
Апробація результатів дослідження здійснювалася у лабораторії ^виховання дітей і учнівс_..ої молоді в дусі загальнолюдських цінностей Тверського державного університету, на факультеті педагогіки і методики початкового навчання Переяслав-Ішельницького державного педагогічного інституту, на ряді міжнародних і всеукраїнських науково-практичних кон$ех лздій, зокрема: "Педагогічна спадщина
Н.К.Іфупської і перебудова народної освіти" /Переясяав-Хшльшщь-кий,' 1239 р./, "Актуальні проблеми інтернаціонального і патріотичного виховання молоді" їлухів, 1991 р./, "Народна педагогіка 1 ' сучасні проблеми виховання'1 /Чебоксари, 1391 р./, "Виховання учнівської молоді ьа ідьях миру в навчально-виховному процесі школи і вузу" -''рівне» 1992 р./, "Досвід;' навчання як перебудова переходу до багаторівнево:’ системи освіти" /Тзер, 1993 р./. Результати дослідження також кіовітлоні в 15 публікаціях’автора.
Впровадження результатів дослідження. Розроблені науково-методичні рекомендації щодо загальноособистісного розвитку майбутніх учителів початкових класів і музики музично-естетичними засобами впроваднепі в практик навчання студентів педагогічного ;акульте-ту Переяслав-Хмельницького державного педагогічного інституту.
Результати дослітаеь,и та розроблені методичні рекомендації моцуть бути використані дая складання навчальних планів,' програм спецкурсів /спецсемінарів/, у лекційно-методичній роботі з педагогічними працівниками.
На захист виносяться: '
1. Виявлені психодого-педагогічні умови загальноособистісного . розвитку майбутніх вчителів музично-естетичними засослми.
2. Обгрунтовані основні напрями спільної діяльності студентів
і викладачів факультету початкових класів і музики педагогічного інституту. ’
3. Методичні рекомендації щодо загальноособистісного розвитку майбутніх вчителів початкових класів і музики в цілісному.педагогічному процесі.
Структура дисертації. Робота включає вступ, два розділи, висновки, список оСі-обної використаної літератури із 197 найменувань і 28 додатків. .
ОСНОВНІЙ ЗЛІСТ РОБОТИ
У вступі обгрунтовується вибір теми, її актуальність, визначається мета, формулюється гіпотеза і основні завдання дослідження, розкриваються наукова новизна, теоретична і практична' значущість роботи, полонення, що виносяться на захист.
' У першому розділі - "Теоретичні основи загальноособистісного розвитку майбутнього вчителя початкових класів засобами музики" -
розкриваються наукові положення, що дають змогу обгрунтувати, створити і втілити в педагогічний процес педагогічного інституту систему цілеспрямованої освітньо-веховної діяльності, що .забезпечує ефективну підготовку висококваліфікованих спеціалістів для. початкової ланки музично-естетичного циклу загальноосвітньої школи.
У про.цесі реформування система освіти в цілому і вищої .освіти зокрема методологічно важливе значення має виявлення і характеристика соціально-економічних умов. Встановлено, що перехід господарського механізму країн СЦД від монопольно-розподільчої економіки до цивілізованих ринкових відносин вивів на авангардні позиції комплекс детермінант: потребі сучасного господарства в істотному переліку спеціальностей і -розширенні діапазону рівнів освоєння всього аспекту підвладних виробничих-операцій кадрами вищої ланки; потребу вітчизняного народного господарства в конкурентоздатності товарів і продукції, що'випускається на світовому і внутрішньому ринках; зростання пріоритету якісних показників у всіх сферах економіки і культури перед кількісними; потреб;' виробництва'в оптимальних рівнях практичної підготовленості спеціалістів з вищою освітою; постійну потребу виробництва в перманентному вдосконаленні технічних і технологічних пррцосів, у раціоналізації способів управління виробничі-..;и відносинами: чітко визначити пріоритет загальнолюдських духовно-моральних цінностей у русі нашого суспільства.до цивілізованих форм існування. '
Пізнання характеру і змісту обставин, в яких повинна функціонувати проектована і керована нами педагогічна система, дає змогу оптимально вписати проївс загаяьноособисгісного'розвитку студенті у контекст суспільно-політичного і соціал.,.ю-економічного життя незалежної держава України.
Вадливім аспектом наукового пошуку стало визначення сукупності факторів, які підлягають обгрунтованому інтенсивному використанню в процесі безперервної педагогічної освіти: соціально-економічної, регіонально-демографічної, професіографічної, онтоі .■ «етичної і пролонгаційної.
Інформація ппо .птеуі.іінанти і фактори, що суттєво опосередковують результати функціонування системи професійно-педагогічної підготовки кадрів для початкової ланки і музично-естетичного циклу загальноосвітньої школи, сприяла визначенню науково обгрунтованої стратегії і тактлки навчально-виховного впливу па студентів за допомогою музично-естетичних засобів.
У зз"язку з досліджуваною проблемою, 'на нашу дум../, є перспективним творчий пошук у галузі музично-естетичної творчості студентів, під якою ми розуміємо різноманітну оригінально-авторську діяльність у художній сфері з використанням специфічних музичних засобів. Цч діяльність повинна бути спрямована на створення і^вих художньо-естетичних цінностей і на всебічне самовдосконалення її учасників.
Схильність до музично-професійної творчості ми розглядаємо як один з найбіЬчої значущих показників вияву педагогічного професіоналізму майбутніх вчителів початкових класів . музики. З .метою з"ясування внутрішнього психофізіологічного механізму,професійного зростання майбутніх вчителів у ході дослідження здійснювався науковій аналіз актів створення і сприймання художніх творів як творчо перетворюючих феноменів естетичного характеру.
З метою з"ясуванін сутності псяхолого-педагогічного впливу на студентів в процесі педагогічного експерименту застосовували структурно-функціональну характеристику процесу зггальноособи'."гі-;-
НОГО І професійного розвитку МОЛОДИХ людей, Ялі готуються стати вчителями початкових класів.і музики. Особлива увага була приділена виявленню функцій учасників педагогічного процесу в інституті на всіх етапах окремого циклу даного процесу: на першому - ді-агностико-прогностичної цілеспрямовуючої і гонструктивно-планую-чої; на другому - стимулюючої і комунікативної; на третьому - ор-. ганізаторсько-корегуючої і формуючої; на четвертому - аналітнко-оціночшї. • ■
■ У другому розділі - "Організація і результати експериментальної роботи-викладена розроблена нами експериментальна методика навчання і виховання студент4*з із спеціальності М 2121, зорієнтована на всебічне, використання загальнорозвиваючого і професійно-спрямрвуючого потенціалу музично-естетичних засобів.
Розробляючи програму- і методику дослідження, ми враховували, що загаль'ноособистісний розвиток майбутнього вчителя початкових класів і музики специфічними музично-естетичними засобами є багатогранною педагогічною проблемою. Узагальнення результатів дослідницької роботи, одержаних на-цьому етапі, свідчить, що підвищенню ефективності, здійсненого пошуку значною мірою сприяла орієнтація всієї навчально-виховної діяльності на творчий підхід, врахування особливостей-та можливостей всіх учасників педагогічного процесу.-Удосконалення занять,з майбутніми вчителями, котрі оволодівають двома спеціальностями для шкіл - комплексів, пов"язане з необхідністю розв"язапня таких проблем, як поглиблена теоретична і методична підготовка студентів, грунтовка методологічна і науково-дослідницька підготовка, а також їхня особистіша іультура
в дусі загальнолюдських цінностей. Розробленою нами методикою експериментальної роботи було передбачено переведення студента 8 позиції об"єкта освітньо-виховного процесу в позицію його.суб"єк-та, а також виділення ознак, що характеризують майбутнього вчителя як суб"єкта загальноособисгісного і професійного самовдосконалення. ' . ‘
Необхідність проектування науково обгрунтованої системи за-гальноособистісного розвитку студентів відділу музично-естетичними засобами спонукало нас звернутися до вивчення досвіду двопро-фільної підготовки. Одним’ з результатів наукового пошуку можна вважати визначення сукупності творчих тенденцій у підготов-
■ ці вчитепьских кадрів нашого часу, серед яких — розробка методики інтенсивного фронтального засвоєння педагогічної професії шляхом реалізації відповідній систем навчально-виховної роботи; грунтовне засвоєння студентами педагогічної технології; озброєння спеціалістів для икіл методикою диференційованої педагогічної допо >-ги учням; залучення студентів до науково-пошукової музично-естетичної діяльності; оптимальне включення викладацьких і студентських колективів академічних навчальних груп, факультету і вузу до роботи по загальноособистісному розвитку майбутнього вчителя. Названі вище напрями діяльності отримали високу експертну оцінку як сповнені гуманістичної спрямованості щодо формування особистості громадянина і наставника підростаючого покоління України.
Створенню науково обгрунтованої системи загальноособистісного розвитку студентів музично-педагогічного відділення за допомогою музично-естетичних засобів і встановлення спектру ознак, які ха. рактвркзують високорезультативний взаємозв'язок професійної підготовки і загального розвитку студентів: взаємності ха;зкте:'У, ста-
• ІЗ
лості, повсюдності, індивідуалізації. -
Провідною системотЕорчою ідеєю ОбгруНТОЕЗВІОЇ наш системи стало положення щодо піднесення особистості в умовах національного культурного відродження. Найвищий ступінь в ієрархії цих провідних компонен"’ів духовно-моральної сфери налр'їнть потребам у творчому перевтіленні дійсності на гуманістичних починаннях і ре- ‘ альному піклуванню про людей.
Дослідженням встановлено, що запрограмована на високі результати система загальноособистісдаго розвитку майбутнього- вчителя початкових кяасів-і музики музично-естетичними засобами виконає відповідне соціальне замовлеї і за умови реалізації принципів системності підготовки педагогічних кадрів, наступності навчально-виховної роботи в колективі, диференціації й івдивідуаліз°ції освіти та виховання висококваліфікованих спеціалістів доя закладів освіти. її зміст у процесі експериментальної роботи ш розгортали в трьох напрямах: академічні навчальні заняття, позаауднторна црак-, тика і багатоасїіектна педвузівська профеоійно-естетична діяльність майбутніх вчителів серед школярів і населення. Ефективність такої розвиваючої діяльності посилюється інтелектуально-світоглядною і теоретико-методичною самоосвітою студентів прп консультуючій участі вузівських набавників і втіленні в ниття майбутніх учителів студентського самоврядування. . •
У зв"язку з введенням двопрофільної підготовки на факультеті педагогіки і методики і чаткового навчання особливої актуальності набула проблема педагогічного керівництва процесом загальноособнс- • тісного розвитку майбутніх вчителів початкових класів і музики музично-естетичними засобам, творчого співробітництва викладачів віщого навчального педагогічного заїкзд і студентів.
З метою оптимізації. даного процесу ш розробили методику реалізації цілей, завдань і принципів підготовки кваліфікованих спеціалістів для загальноосвітньої школи як навчал......¡-виховного комп-
лексу.
Відповідно до комплексних планів, розроблешіх згідно із запропонованою нами методикою, всім викладачам музично-естетичного циклу і студентам відділу були рекомендовані методичні посібники з порадами щодо професійно-педагогічного самовдосконалення майбутніх-вчителів початкових класів і музики. '
Освітньо-виховна діяльність зі студентами експериментальний груп здійснювалась відповідно до розробленої нами методики. Були визначені такі шляхи формувати у студентів потреби в загально-особисті сному і професійному розвитку: науково-теоретична за характером і всебічна за змістом двопрофільна підготовка вчителя; навчально-практична і громадсько-професШа спрямованість його особистості як педагога-наставника підростаючих поколінь; залу-;чення вузівської молоді в різноманітну позааудиторну і позавузів-ську 'громадську діяльність, зорієнтовану на її загальноособистіс-не і професійно-педагогічне самовдосконалення.
У ході дослідження здійснювалась, експериментальна перевірка , розроблешіх нами методичних прийом і в, використання музично-естетичних засобів з метою різностороннього розвитку особистості майбутнього вчителя початім влх класів і музики. ' ■
З метою вдосконалення підготовки із спеціальності й 2121 ми запропонували використати комплекс раціональних прийомів загаль-ноособистісного і процес іііпого розвитку студентів музично-еете-тичіпімхі засобами: ооатшізшіія самостійної роботи кожного студента ло оволодіть) загт^гшїдсьнш і національно-культурними цін-
ноотями як характерними показниками особистості громадянина незалежної України; показ студентам високих зразків вияву громадського і професійного обов'язку, власний приклад викладачів вузу в' організації і проведенні музично-масових та інших виховних заходів; формування у студентів імпліцйгних уязлень про психолого-пе-дагогічні феномени; втілення в навчально-виховний процес системи мікпредоетних зв"язків; пред"явленкя студентам комплексів творчих завдань теоретичного і практичного характеру; навчання студентів мистецтва психолого-педагогічного аналізу навчально-виховних ситуацій і розв'язання педагогічних завдань; використання в навчанні і вихованні студентів традицій народної педагогіки; залучення студентів відділення в постійно діючі педагогічні загони і оперативні групи професійної допомоги дітям і юнацтву, педагогічне керівництво їх індивідуальною музично-виховною діяльністю.
Узагальненій, результатів дослідження свідчить, що залежно від конкретних ситуацій освітньо-аудитог ,ої, позанавчальної професійної діяльності, а також при проведенні дозвілля,-вузівський наставиш« може обгрунтовано вибирати і оперативно застосовувати вказані прийоми роботи окремо або в найбільш роціопальних поєднаннях. ■ •
На основі одержаних даних нами встановлено, що ефективність керівництва системою в процесі використання нею музично-естетичних засобів для професійного вдосконалення майбутніх вчителів підвищується залежно від науково обгрунтованої системи.організаційно-методичних заходів, тобто від створення належних психолого-шдагогічних умов'життєдіяльності майбутніх наставників підростаючих поколінь. В авторському визначенні ці умови трактуються як .організовані вихователями зовнішні для вихованців обставини їх
життєдіяльності або стимулюючий педагогічною системою їх внутрішній стан, що спрямовують юнаків і дівчат до постійного самовдосконалення відповідно до загальнолюдських ідеалів громадянина і педагога - високого професіонала.
За підсумками експериментальної перевірки оптимальним ми вважаємо комплекс, який передбачає: формування взаємовідносин у цілісному педагогічному процесі, що духовно збагачує навчання і яит-тєдіяльність викладацько-студентського колективу у факультетському і загально інститутському масштабах; забезпечення можливостей для широкої теоретико-методологічно'ї і світоглядної самопідготовки кокного студента до виконання високорезультативного громадського і професійного обов'язку вчителя; стимулювання у майбутніх учителів потреби в духое -моральному, соціально-економічному, фізич-' ному, естетичному і екологічному самовдосконаленні, науково обгрунтоване забезпечення процесу професійного зростання і самоутвердження вихованців факультету; поєднання теоретичної підготовки майбутніх вчителів початкових класів і музики з цілеспрямованою і інтенсивною суспільно-педагогічною і.нарчальною практикою; реалізація особист тсно-діяльнісного .принципу. в .розвитку педагогічного професіоналізму у студентів;' оріситація вузівської молоді на ініціативно-творче, пошуково-дослідницьке ставленій до розвитку за-гадьно-осооистісної і професійної культури, Характеристика створення і реалізація еазваних вище умов мокуть бути багатоаспектіш-ми, що і ка;.:агався висловити'автор на сторінках дисертації.
Ефективність запропонованої наш системи в цілому, авторської методики загальноособлстісігого'ірозвлтку майбутніх шкільних вчителів музичко-сстетпчпамь засобами організаційно-методичного забезпечення дослід;:5’впноі'о процесу нємонлиео довести без застосування
комплексу взаємодоповнюючих методичних вимірювань відповідних ■ особистісних якостей студентів. -
У ході експериментальної перевірки ефективності розробленої сі;Л'еми музично-естетичних засобів, спрямованих иа формування професійних умінь учителів початкових класів і музики, враховувалась специфіка освітньо-виховної діяльності на факультеті.
У програмі формуючого експерименту було задіяно III студентів педагогічного факультету. "Заміри" сформованості загальноосо-бистісної і- професійної культури проводилися за підсумками семестрів. '
ІІри дослідженні застосовувалася модернізована аналітико-син-тетична оціночна методика академіка Л.Ф.Сдіріна. Актуальні рівні професійної зрілості студентів визначалися за офіційними екзаменаційними оцінками, а номінальні значення стану загальнооссбпстіс-ного самовдосконалення майбутніх педагогів - шляхом обчислення середнього арифметичного, що виводилося з декількох поаспектних ОЦІНОК. '
Реальна картина стану сформованості загальноособистісної і професійної культури наших вихованців постає після класифікації всього виховного контингенту за рівнями відповідної досконалості, де охарактеризовані вищиш показниками прояву обох іпостасій цього соціально-психологічного феномена в особистості майбутнього вчителя початкових класів і музики відносяться до четвертої найвищої категорії, а Еолодарі елементарних номінальних значень за тими к утвореннями в особистості - до нижчої, першої категорії.
. ' Таблиця І
ХАРАКТЕРНО ТИКА
руху студентів в експериментальних і контрольних групах за рівняли загальноособиотісного і професійного розвитку /В чисельнику вказується кількість представників даної категорії на початковому етапі експерименту, а в знаменнику - на кінцевому/ '
Групи . ІЗагальна кіль-:Категорія загальноосебистіс-; кість :ного і професійного розвит-; • . . ку .
. ; 4 : з : 2 : і
Експериментальні 00 о со 15 2І^І6 І4/4
Контрольні . 68 4/і2- 28/21 22/3о"і4/5
Зведена таблиця /габл.І/ характеризує загальїгу картину руху ■ студентів експериментальних і контрольних груп за рівнями загаль-поособнсгісного і професійного розвитку. • ...
В чнсельнику наводяться- дані початкового етапу експерименту, в знаменнику - кінцевого. . .
Одержані дослідницькі дані свідчать'’про те, що в окспаримен--тальшгх групах під обгрунтованії:.! впливом музично-естетичних засобів здіііснюсться ріст особистісно-професіііної зрілості майбутніх учителів початкових класів і .музржи. Якщо ца початковому етзлі . експерг-юнту предо’гавя'лків за показниками найв'.ацого ріепя по було зовсім, то іг; завершальному - їх'було 8. Зазначимо, ¡до ця.кіль-.
\
кість поповнилась за рахунок числа з 3-ої категорії. Переконливим
свідченням сХоктилності запровадженої експорт,мигальної системи
е й те, що на двох вищих ступенях розвитку загальноосдбистісної й професійної культури експериментальних груп за підсумками запланованої роботи виявилося /див.3-я категорія/ на кінцевому еїа-пі - 15, на початковому - 8, /в контрольних групах 3-ої категорії на початковому - 28, на кінцевому - 21/. Кількість представників першої, нижчої категорії за рівнями загальноособистісного і професійного розвитку в експериментальних зменшилось на 10, а в контрольних - на 9. Майне рівнозначне співвідношення в результатах обстеження .охарактеризованих,які відносяться до 2-ої категорії.
Таким чином, формуючий експеримент підтвердив ефективність визначеної системи педагогічних умов та розробленої системи музично-естетичних засобів, спрямованих на загальноособистісшій розвиток і формування професійних умінь майбутнього вчителя початкових класів і музики. В експерименті це виявилось педагогічним підкріпленням і дозволило підвищити загальноособистісшій розвиток майбутнього вчителя в процесі двопрог''тльної підготовки.
. Результати дослідницької роботи дають змогу переконатися в педагогічній доцільності запропонованої дослідно-експериментальної програш по використанню музично-естетичних засобів для всебічного удосконалення підготовки студентів факультету до педагогічної діяльності.
Висунута нами гіпотеза підтвердилась в цілому. Основні дослідницькі завдання розв"язані, а поставлена мета досягнута. У висновках узагальнено результати експериментальної роботи і визначено напрями подальшого розвитку даної проблеми.
Здійснене наш дослідження спрямоване на реалізацію Деркавші національної програми "Освіта /"Україна XXI століття"/, якою пе-редоачено створення системи педагогічної освіти, цо задовольняла
5 потреби суспільства у педагогах різних спеціальностей і кваліфікаційних рівнів, здатних виконувати основну соціальну функцію -формування цілісної, всебічно розвинутої особистості, відданої інтересам Української держави.
їй основі узагальнення проміжних і кінцевих результатів до-' ¡лідження нами виявлено психолого-педагогічні умови загальноосо-Зистісного розвитку студентів педагогічних інститутів музично-ютеттішт засобами, зокрема: організація духовного збагачення ітилю навчання і життєдіяльності учасників педагогічного процесу з загально інститутському і факультетському масштабах; використаній можливостей для широкої теоретико-методологічної самопідготовки кожного студента до високорезультативного виконання громадянського і професійного ^бов"язку педагога; стимулювання у майбутніх вчителів потреби,в духовно-моральному, соціально-економічному, ¡язичному, естетичному, правовому і екологічному самовдосконален-іі; науково-методичне забезпечення процесу професійного зростати і самоутвердження студентів факультету; поєднаній теоретичної підготовки майбутніх учителів початкових класів і музики з цілеспрямованою су спільно-педагогічною і навчальною практикою; реалізація зсобистісно-діяльнісного принципу в розвитку педагогічного професіоналізму в студентів; орієнтація -.студентської молоді на ініціа-гивно-творче, пошуково-дослідницьке ставлення до розвитку суспільної загальиоособистіСної і професійної культури. •
Створеній продуктивної системи загальноособистісного розвитку .шйбутніх чптелів початкових -класіз і музика «узичзо-еотегичня-,ш засобами сиршіс встановленню, спектру ознак, що характеризують високорезультатигніпі 2заєшзв;іязок професійної підготовки і загального розвитку студентів. '■
Дослідженням установлено, що запрограмована на високі результати система загальноособистісного розвитку вчителя початкових класів і музики музично-естетичними засобаш виконує відповідне' соц/альне замовлення на основі реалізації принципів системності ' підготовки педагогічних кадрів, насгуппосі-і швчадько-апховдаї роботи в колективі, диференціації іі індивідуалізації освіти і виховання висококваліфікованих спеціалістів дая пхали. Її зміст додільно розгортати в трьох площинах: академічні навчальні заняття, ігазаауднторна робота і багатоаснектна професійно-естетична діяльність майбутніх учителів серед пколярів і населення. Ефективність такої розвиваючої діяльності посилюється інтелектуально-світоглядною і їс:-ретішо-иетодологічноо самоосвітою студентів прі: консультативній участі вузівських наставників і впровадження в шття майбутніх шильних учителів посильного студентського самоврядування.
На основі сформульованих основних висновків дослідконня роз. роблені методичні рекомендації для викладачів та студентів з проблеми загальноособистісного розвідку майбутнього вчителя початкових класів музично-естетичними засобами; виявлено сукупність методичних прийомів підвищення ефективності загальноособистісного розвитку- майбутніх учителів початкових класів і. музика, що забезпечуються музично-естетичними засобами.
Разом з тим дисертаційний виклад результатів дослідження не претендує на повну завершеність наукового пошуку щодо загальноособистісного і професійного вдосконалення студентів спеціальності ¡з 2121 музично-естетичними засобами. Свого вирішення чекають проблеми диференційованого підходу до представників різних категорій студентів у ході їх загальноособистісного розвитку і професійного загартування, об'єднання в цій роботі зусиль всіх викладачів факультету до перетворення кафедральної системи у факультет-
сысу, планомірного втілення в даний процес продуктивних форм індивідуально-творчого освоєння професії і загальнолюдської культури.
Основні положення дисертації відображені в таких публікаціях: .
1. Общеличностное развитие будущих учителей под влиянием музыкально-эстетических средств // Человек, бытие, культура / Материалы, Всесоюз.теор.семинара " Мировоззрение и научное познание", ч.З. - Переясляв-^мельницкий: КГОИ, 1991. - С.102.
2. Использование музыкальных средств в формировании цравствен-но-ценных отношений студентов к природе // Экология: проблемы образования и воспитания / Материалы региональной науч.-практ. конф., ч.4. Переяслав-лмельницкий: КШИ, 1990. - С.7Э-74.
, 3. Стимулирующая роль народного творчества в общеличностной и профессиональной подготовке учителей // Народная педагогика а современные проблемы воспитания / материалы Всесоюз.науч.-практ.
; конф., ч.З. Чебоксари: ЧШИ, 1991. - С.50. \ '
4. Вгілешш ідеї Я.А.Коменського загальноособистісного роз-
витку вчителя в практику професійно-педагогічної підготовки студентів /в співавторстві/ // Педагогічна;:спадщина Я.А.Коменського .і перспективи розвитку народної освіти /..Тези доп. і повідом.мій-вуз.шук.-практ.конф., 16-18 квітня 1392,. ч.2. - Переяслав-Хмель-ницькиіі: ідщі, 1992;' - С. 95-97. ' ■ ' ■
5. Профессиональная подготовка и общее развитие молодого специалиста в свете системного анализа воспитания /в соавторстве/
// Системный подход: проблемы совершенствования воспитания в современных условиях.'/ Катсриалы Российской науч.-праюг.ионф., 1215 мая 1992,4.1. - Чебоксары - М., ¡992. - С.І92-194.
6. Музыкально-эстетический материал как фактор об^еличност- -ного развития будущих учителей. ~ Там ко, ч.2. - С.152-153.
7. Созидательные тенденции в современной практике подготовки
учительства ./в соакгорстас/ // Бахов^иіи; у’-ліівйьгаї молоді в дусі шру і взаєморозуміння / Матеріали міжрегіональної іаук.-црзі». коцф. "Виховашш учнівської молоді на ідеях миру в павчглъпо-впхов-ному процесі шага та БУЗУ", 15-17 грудня І222.р- різно: РД1І, 1992. - С.І85-ІБЗ. . ' '
8. Гугланнам как хцраіаерастптсскіі! поілзатсдь програм;.;:: цро-фесдашзльшіі нодгокш-: учителей ііуклл. - Там ео.^ с.176.
9. Ріулігшет цравсглсшаго ііотсет^а вусзвсі:ого і^роа .мусн-
Ецльїя-зсгезаяоода: д«сцдхші // Дроблемы §5ргщроьзяля нравственно устойчивой «вишэсза утаггіхсш з согрсыелшх условиях / Шторна-лі' ’Іездуадродші; Еаучи.-пракг.ЕОЕф., 21-22 ацрсля 1993, ч.З. -Чеооксари; ЧШІ, 1933. - С. 120—121 - . '
10. Удосконалення воіально-хорового виховання учнів голодно-
го шкідьйого віку /в співавторстві/ / цез;ад.ро:озйоідадії для викл.-та студ.педвузів. - Переяодав-Хмелыищ^хпй: КОДІ, 1993. -17 с. •
11. Социально-экономические детерминанты перехода отечествен-
ной высшей школы на многоуровневое образованно'/в. соавторстве/ // Опыт обучения как предпосылка перехода к многоуровневой.системе образования/ /тезисы докд.шестой ыеавуз.науч.-метод.конф. - Тверь: ТГУ, 1993. - С.6-8. ■ .■ /'/. /. _
12. Загальноособистісний розвиток майбутнього вчителя в про-
цесі підготовки до позаісяасної .музично-виховної роботи /в співавторе!. і/ / Метод.рекомевдації дія вакл, та студ.педвузів. -Лереяслав-Хыельннцышй; КДПІ/І993. - 19 с. • .
■ • ІЗ. Поетична спадщина Шевченка в" музиці українських та російських композиторів // Т.Г.Шевченко і Переяславщина / Матеріали міясвуз.каі'іі.-праісз’.конф. - Їїерояолав-Хмеяьнкцькйі: КДПІ, 1990. -0.234-236.• ■ . ' . . '
14. К вопросу о патриотическом и инх ркащтопашгом воспитании молодели /в соавторства/ // Актуальные проблемы интернационального и патриотического воспитания / Материалц меквуз.науч.-пргдт.
.коиф., ч.2. - Слухов: ПЛІ, 1991. - С. 157-159. ■ .
15. Актуальны? проблеми вузовской подготовки калров дт учебно-воспитательных комплексов /в соавторстве/.’// Учебно-воспита-тельїшй/комплекс: ,ошт,- проблемы, перспектиш / Материалу Все-росс, науч.-прэкт. конф.' - Чебоксари: ЧувРШЖШ), 1993.-С;98-99.
Ляшко Н.П Общеличностное развитие будущих учителей начальных классов музыкально-эстетическими средствами. Диссертация на соискание ученой степени кандидата педагогических наук по специальности 13.00.01 - теория и история педагогики. ’
‘ Институт педагогики и пспхолоиш профессионального образования АПН Украины, Киев, 1994.
Работа посвящена исследованию проблем!-! поиска рациональных методических приемов и психолого-педагогических условий, обеспечивающих общелачностное развитие будущих•учителей начальных классов и музыки специфическими музыкально-эстетическши средствами.
Шучная новизна и теоретическая ценность состоят в том, что автором разработана, экспериментально проверенная, раскрыта п охарактеризована система общеЛ и профессиональной подготовки учителей ШЧОЛЫШХ КЛЗСС0В И wvaujc.'
Li ft г';':о N.P. General Personal Development of Primary School Toachers by Musical and Aesthetic Means. - ^he thesis for »-he Candidato Decree on speciality 13.00.01. - Theory and History of Pedagogics.
„ The Institute of Pedagogics and Psychology of Professional Education of the APS of Ukraine. Kiev, 1994. •
The -work is devoted to the problem of researching of rational methodical devices and favourable psychological and pedagogical conditions ensuring general personal development of future teachers of primary school and nusic by specific musical-and aesthetic means. ' :
Scientific novelty and theoretical value consists in the fact that the author has composed,experimentally verified, revealed and characterized the system of general and professional
training of teachers of Primary School and Music.
ШЯ0В1 СЛОВА: Загальноособист1сний розвиток, ыузично-естетичн!
засоби, шйбуипй учитель початкових KJiaciB i iiy-. ’ зики.