Темы диссертаций по педагогике » Общая педагогика, история педагогики и образования

автореферат и диссертация по педагогике 13.00.01 для написания научной статьи или работы на тему: Развитие педагогического творческого у учителей в системе внутришкольной методической работы

Автореферат по педагогике на тему «Развитие педагогического творческого у учителей в системе внутришкольной методической работы», специальность ВАК РФ 13.00.01 - Общая педагогика, история педагогики и образования
Автореферат
Автор научной работы
 Беленко, Людмила Борисовна
Ученая степень
 кандидата педагогических наук
Место защиты
 Киев
Год защиты
 1994
Специальность ВАК РФ
 13.00.01
Диссертация недоступна

Автореферат диссертации по теме "Развитие педагогического творческого у учителей в системе внутришкольной методической работы"

-гг'тгл^^г'.^ *гт_гтг;‘Г'■?т’ , —, т^тэ'гм тнгтзгнгтгтгл

„ і_г'_^ Х-, _ ^ и! их.л и/Л А «*Л П і Л Л* 1і-»іЖк«*Л

Р Г О ОД На правах рукспису

‘ 4 ''.’ \7 1оо/.

' ЙІЛІЄНКО Л-вдмпла Борисівна

КЗЗЗ.’ІТСЇГ ЇИДАГСГІЧЖЇ ТВОР-’ССГІ ЕЧЙТ2ЛІВ У С'СТІЗЛІ ВКУШЕН-ЛЬНОТ ЇДТСДИЧН»! РСЕОГЙ

Соціальність - 13. СЮ. 01 Теорія та історія лздагогіки

Дзтара-Зора?

™ертаці: н- здобуття наукового ступэня кандидата педагогічних наук

К п ї з - 1 З Э і

Дисертація є рукопис

Poûotel виконана в Каївськску університеті і vi. Тарасг йэзчзкка

SïSpiEÎIIiMiv ~ ДОгЇТОр Пс'ДЗХ'СГ’1‘іКїІл КауК#

п * í-4-F..rr^r*!-: р р

іл і- -и ^ £j.

О^хціімії оїїОіЮїггії “ дзьтгср Псдагспчкі^ г^ук,

ДрОфвСОр ь>*»£ХОІ* R. I« кандидат педагспчьпз: наук, доц-кт ЕС5ЦЦР C. IL Ярззідиг. yczzxazz. - Українській інститут тявтагнг* к?алі-

ф 1 КГ»ЦІ І K'j р 1 Z-1'IirL l-wTü^p 1В ОСВІТИ

ВаХІІСТ ЗІД^УДвТЬСЯ т ЧЭр2Кл ¿394 рЗКУ С* "15 ГОДИН І

кз засіданні спеціалізованої ради Е 055.18.15 по присудагнкЕ науково^ о ступ^Кл кандидата іісгдаг,сгіічкпх Коуг» ¿ Ки^вськсі»!;. університеті їй. Тараса Еьв^нка sa адреса 252501, ï/„ Кань,

Г-jf Л. НСЛЗДПігиІрСЬЇ tat., 0w'« Д. 33Lj.

Б дисертацією ¡¿ожнз озкаПс^тпсь у науковії! uiSjiictgiii Київського університету i їх» Тараса іцсЕЧ9;Тг^>

Автореферат рогісланки травня 1854 рску

ЬГ“іііїііП'* с с ;.р&та»-' іеці ал id оьало і р*ідп

Плахот к і к 0. ¿.

ііша ир-^уктиБно розглянута проблема індивідуального стиле діяла, кості особистості як наивахшзісої ознаки і і творчого характеру. '

Визначення поняття "творче цпсліення", співвідношення його 12 cyr.ps3imiVt.si ознака;.:;;, властивостями, якостям: особистості складають суттєву частішу у працях В. І.Еондзря, Е. А. Крутецькггс, Е А. Лісовської, Е С. Паламарчука, 0. Я. Саьчекко, Л. А. Степагко.

Дослідження 0. 0. Абдул:іної, А, іі Алекскка, 0. її Концрахша, Е. К. КулеткіЕа, ¡0. Л Львовсі, И М. Потапкіка, Л. І, Рувінського, Е. А. Семичекко та ішгз: визначать шяхи удосконалення професійної підготовки педагога до творчої діяльності.

Питання розвитку творчого тилу особистості вчителя на етапі його вувівської професійної підготовки: розглянуто у ио-нографіях П. С. Кравчук і Е Е. Кічук, ?. И Сеульського.

Ю. П. Азаров, Е. І. Загвязикськпй, І. А. Злгш, І. С. Кривоніс 6е^-гатс уваги приділили з'ясуванню механізцу взаємозв'язку творчого ККЕЛЄННЯ і педагогічної МаЙСТЄрНОСТІ.

’ Досить грунтовко розглядають і аналізують як педагогічні, так і психологічні підвалини творчості, механізми педагічноі імпровізації Е. А. Кан-Калик та іі Д. Еікандров.

Еквчаннв педагогічних умов, еляхів і засобів £ор;,;уваннл творчої -позиці, і педагога присвячені роботи 0.0. Бодальова, !і Е. Демінчука, ЛМ. Дувікоі, 0.Г.Іізроза та ікеих.

Полка назвати також іноземних дослідників - Дг. Гілмера, А. Кроллі, С. Лазера, X.-Г. Шлзрна, ЯХлавса, Д Шеллкросса - роботі: ЯКИХ ПрПОВЯЧеКІ ПСИХОЛОГІЇ творчості, формуВЗННВ творчої особистості, виявленню творчої обдарованості.

Еивчення і аналіїв літератури дозволяють зробити висновок, ар за останні 10-15 років опубліковано цілий ряд моногра*::' : тематичних збірників, у яких розкриваються різноманітні питання теорії творчості: методологічні, соці оліог ічні та і на і аспекти

проблеми; аналізується сутність творчості та іі роль в житті су спільстез, об'єктно-суб'єктні відносини в творчій діяльності; розглядасться конкретні пкганкня творчого розбита особистості; виділяються питання активності суб'єкту у процесі пізнання д.йскості.

Іекузоють дослідження, присвячені формуванню творчого типу особистості вчителя на етапі його вузівської професійної підготовки. У літературі достатньо уваги приділено проблемі розвитку

педагогічної тзср’-тос?; гчйтелів у г-їш. Pas ом з тли ке показані їйханіЗіді визначення is подзльзого рсззлтку різня п-здагсгі'-шої гзсрчгсті ткдагспв у пргизсг iz прсізсійного ззссгазагання оа-у сіїстзмі знутрізкільнсі ьктодктаоі рсСстк.

£рагсзугчи соціадка і іхжодогс-пздагогі’-гш значаззя прс-їлзмг рсзздтку зддлгзгічзсі творчості з'-ктеліз, ksдостатність :х

pospoö" КОСТІ 3 TSCpçrîrüCL-Tґ ЛЛЗНІ Й СЛЗбКЭ 2ПРС23Л7ДНКЯ 3 пргі-

чт:'.ку робота загальноосвітніх пкіл, а таї-со.“, розумггчз пооСхід-піст5 підзпдазкя s-í?kt::ehccti зиутріг:%ільзоі м-гтсдячксі роботи, оотср образ т?.ку тзг-г/ досзід^нзя: ”?032:rrc:í п5Л2і'с?:”:іоі тоор-'-ХСТі О’ЇІП’ЗЛіЗ 7 системі ВЕутріЛЛЇіЛгНОІ ІйїОДХЕїВі рсСстя".

CS*¿i-т досліду;ззз - процес знутріжіланоі гателеної р:-

бОТІГ.

Го?ш9т лссл; л:~?:~;;я - рсззігтс:-: гїдггзгі’пдзі ттср"ссті з'пі-тезіз 7 с:їст5мі глугрігхі-ДБТїоі ї-ятодіпксі рсбста.

v-;i3 дооліл^нзл - теср--зт:гсіо сбгрузтузата та прает;г-п-:з r.sps3i?'.:rn педагог г-сі і уггзп раззатку т.~ср”ООті очігголіз.

Гіпсг-гза - 7IXZC з системі ззутрігжільпої ¡гзтсдітої роботи -0~ ^Г.-_^Т.^СЛ ЛО■ -ЛГ-іfO і Лс ДЗР ОР1 чЗЇ 1 уі’ЮЗЛГ cp¿ ал і п j.ii_ . ..no—¿¿9 дало— гг-ні, їгралолто-поіглелогі^и Л :.зт5ріал2Ні, то різгзь таср-оі дїяльиссхі зчкт?лз з нзпчазькс-2изззкзг.?у процесі відзщустася.

У відповідності & і.гтсг дсзлідкзння і ппстзгсв намічена розз'ясати такі газдакзя:

1. Тзсрзтзчно рсзрсб:тгя і сбгрунтуззгл основні яскзгжгл! дгдагопчяої. тзсрчості. зчігголгіз 7 систзих. суС* ехтзо-суб' гкгаої зза5?пді і.

2. Езяз::тз спрі'лтл:тз і ухегн годо роззлг.г/ . зздзгогічноі ооорчооті 2ЧПТ9Д13 7 ОПСТЗМІ ЗЗутріЕКІ ЛІНО І ІПхОДЗЧКС і робота.

3„ Зідзрзцизта тзднолзпа аязнзчост! ріопів пэдагепчнох тгорт-;ссті зчігтоліз і злзкачлтз зміст індивідуальної »атодїг-жої роботи о- кіасї грдс резззтку тгорчаго потенціалу з. системі знут-р-.ссількоі згзтсдзчзс і роботи. '

L Эссзгрзх^энтагько ззр-ззірзтіг ефзктазтпеть прошсу роз-гіггку подагогічної творчості з’пггеліз у системі гзугрхссілаяоі ;.йтсдзт-їко і роботі:.

TSOr:9TIS<C-li3TOZOrSri4ny ООРОЗУ , ДОСЛІДГЯШИ СКЛЗДЗКТЬ ■'Й'Н-

дг’-зктальні патлання філософії, • гскрзха, дізвзкгігсаз зчэпня про розвиток, _33"s3Grc Сззлэрервностг і спадк&гігсст'і, гп гаСїз-пзчуг цігісніста слгтеїяі і пропіастзчність іі рсззіггк7; прістсн

взаємозв'язку об'єктивних .уіав і суб'єктивного фактора у діяльності лздішл; спстєьший підхід до-управлікнз соціальпіагі проце-

Сси£1, а ІДЗІ І ПЗГЛлДІІ КІЛ2СЇІІІІХ ІПсДВИСГДЧКОІ .1 иС2ГКС1ЛСГі~

чної кзуки ка проблем виховання й творчості, досвід зкдатких педагог ів-практиків-з^жулого & сучасно::? і.

Методи дослідження. У дослідженні використовувався коїлл-

Л5КС ІвЄТОДіВ, а Сгіиіг? аПаЛІЗ ПСИХОЛОГО-П9ДНГСГІЧКОІ ЛіТ0р5.Т7_ ри, ЕЗУКОВПХ ДОСЯГКбКЬ 2 ТГрс5Л0Ь£ї ДОСЛіДКЗНЕЯ; СП0СТ£р8?Г2 ПНЯ \

усне опитування; узагальнення результатів передового педагогічного ДОСВІДУ» Д п -і 1 а ■• т ї Р.” п Я; -аКгСетуваїШЯ; 2КТЄрВ ЮВаННЯ; ПЄ ДсІГС-

ГІЧНИЙ КОНСЇІЛЗІШДаГСГИШИЙ ЕКСПврїїіжгІїТ; аіаТїгМаТИЧНІ МЄТОДИ ОбрОбіСП А КфОрНвгаЦі й»

Досхідеєнкя проводилося ^послідовно ;у три етапи.

. На перааиу етапі .{1339-1350 "рр.) здійснено аналіз психоло-го-педагапчкої та загальнофідосомської літератури по проблемі, а такок- сформульовані основні иолакеккя .дослідження, гіпотеза, ■завдання .та .розроблена іщтодкка екпперійЕктальноі роботі:.

Ба другому етапі (1930-1393 рр.) в процесі констатуючого вкспзрдігзЕгу аналізувався стаз роботи по організаці і творчого папуку ’вчителів та розроблялись методичні рекомендаці х прдо роз витку пгдагогічної творчості вчителів у системі внутрішкількоі методичної роботи» ■ .

На третьою етапі (1932-1334 -рр.) Сула апробована методика визначання рівня педагогічної творчості вчителів та технологія підвисання їх творчого потенціалу х системі методичної роботи

Е2ССЛІІ. .

Ваукова новизна.дослідження полягає в проведеному аналізі

ДІЯЛЬКОСТІ ВЧИТЕЛІВ ІУ СЛСТеЬІІ Су'йОКГТНи—Об Г.ТКОХ вгаоіі^діі з

іатою епнелєкня основних заказників педагогічної творчості;.

в обгрунтуванні визначення поеяття "педагогічна творчість" у виявленні суткіских характеристик рівнів педагогічно; творчості вчителів. '

Теоретичне значення дослідження - полягас в обгрунтуванні педагогічних уьгов, що сприяють розвідку творчості вчителів у системі .внутр і скількох методичної роботи;

у визначенні етапів організації управління системою внутрі ТрІЕКіЛЬНОї методично х робота.

Практичне значення. Аеторокї пропонується розроблена та апробована технологія розвитку педагогічної творчості вчіггелів у

СЖТ8МІ ЗИутріЗЖГЛЬКОІ К9ТОДЗГ4НОІ роботі:, СТРКЖЗМ ЯКОЇ S MSTO-діга, mp сзрляг рззлізаціі творчого характеру пізнавальної діяльності. з кзтоа розвитку іклукззях і. ЕэратЕоргззльких здібності особи учитала.

Sa захист зпносятася:

визначання поняття "згдагсгічпа творчість” на основі аналізу діяльності ЗЧИТЗЛіЗ В СЕСТвШ cyG'SKTHO-CyS'SKTKOÍ 3330-ЩЗП; ■

мзтодкка зазначання- різня педагогічної тзорчссті зчетзліз у конхргтЕїП тидспстаетх tero зздзгсгічзох діяльності;

технологія ЕІДЗІЗД-ЗКЕЯ ТЗОРЧОТО Е0Т5ЕЦіаЛУ ЗЧЕТ2ЛІЗ у системі ЗЗуїрІТКІЛїЕСХ і:єтсдечеоі РОЇСТЕ.

Апссбашя результатів досдідг.-лзея. Результати есєлідтзння проходиш апробацій а у»азах практично і робстз сспукузета на посадах застуаппїа дкраіїхсрз єггпзріялнсалько ї гколзі-лзСоратори Н 272 Українського ездзгсгічзогс унізерсіпату і a IL II Драгоіи,-иобз (Українській колэа), згступззга директора з нгзчально-зк-2C2S01 роботи СП 2G1 :,lЕг.зза, у доповідям ез. иігаузізськіД нзукозій конфзрзнції (Ееіз, 1SS0 p.), республіканські наукозіЯ каафзрзнціі (Тернопіль, їЗЗїр. ) ; Есаукраіиській науковій кснфэ-Г-знціі (Екїз, 1593р. ) ї Зсеукраікській кауково-щзаїїгршїй какфе-ракціі (Кзхз, 1334 р.}.

Втілення результатів дослідгзння. Рсзрсблзтгі раксизидаці і втілзні а практику рсСсти Œ2 ¡I 153, lí 2С1, ЇГ 234, II 272, '! 3G4 il йїззз, а тзкод Сулії зіпЕзрЕстані під час навчання кгрівнкіїіз тлсіл на курсах пзрзаідготсзот з Уяраігаьвоїіу інституті підзісїїн-зя кзазіфікаціі кзрізтпл: кзднз осзітг. Рэзультати дсслідгзнея такод 2ІЇСЗІТЛЗЗІ з публікаціях.

Достовірність результатів даслідгазЕя ззПазпэпэна сгетзи-HÎC.4 ПіДХОДСН ДО ШфІПЗКНЯ spoflrstst РСЗЗЯТКУ ЯЗДЗГСГІЧЙ01 творчості ЗЧІГГЗЛІЗ з сестзщ знутр і ¡галько ї МЗТОДЕЧКОІ роботи; ЕЕ-ксрястаянни ізтодксі вкпзяпзгоі'пйіра об'єктів дсслідязняя; здзкватліста іяісдіз дзслідгг-нея сб'езту, npsstsxy, їлггі і завдання«; підггерддана їггззгзата?2і2ї пзрівзялзхого агалізу різні з педагог і чзо і творчості. зчетзлів. _

Струїпгтра дгсарт^щ. t. ГсСстг, ~zz7:~s зстуз, два розділи,

“ECHOES!, ■ ЛСЩЕЗЯІ, CEE3C" ГГЗХїрі^ГІТЗЕОі, літератури і кзгкздзпз

із 135 сторінках дтгузсззгого т'-:гту. ■

- б -

0CB3HHS* ЗМІСТ РОБОТИ

с с т У п ; обгрунтована актуальність проблеми, сформульовані об'єкт, предмет дослідязкня, його мета, гіпотеза, завдання, кзтогк, вигначані азукова ксвкгяа, теоретична та практичне значення роботи, положення, sp викоситься на захист.

У г. є ? і о « у розділі "Розвиток педагогічної творчості зчителя як науково-теоретична проблема" здійснено авалів і дано визначення поняття "педагогічна творчість" крізь призму суті es галько і категорії "творчість", а також визначені основи; показники ПедаГОГІЧНО: творчості ЕЧИТЙЛЯ в СКОТЄМ1 суб’ЄКІКО-Суб'ЄКТ НОІ ВЗаЄИЗДІІ. .

Соціальна зумовленість актуальності проблеми формування ікіпкативко-ТЕСрчого типу особистості, оцінка пгдагогїчкої творчості вчителя як важливої, передумови ОКОЗЛЄЕКЯ ЕКіЛЬНОІ справи, виділення в вій професійно і соціально значущих особисті сикх, характеристик .педагога сучаскоі скали обумовили необхідність разгллнутк поняття "педагогічна творчість". Але оскілі ки немоквно визначити одиничне баз його взаємозв'язку із загальний, перл .за все було розглянуто, ер являє собоо категорт.-

"ТВОрЧІСТЬ".

Аналіз загалькофілософської та психслого-педагогічної літератури дозволив зробити висково};, ер однією в найбільш характерних -точок зору є підхід до визначання творчості яг. діяльності ai о процесу створення нових матеріальних і духові:;" ЦІННОСТс Ц.

Разом с тій,:, у літературі має місце дещо іное, так бг. мовити, поппфЕшчй розуміння творчості. Декотрі автори, на наг думку, досить слушно відмічаеть, ідо така характеристика творчості (тобто створення нового) нздостаткя, оскільки ке всяке тве-рення НОЕОГО.ЯВЛЯЄ собою творчість. Творчість, те & СТЕСрЗКН: такого .нового, яке має соціальну значущість і необхідне лвдя;.; суспільству взагалі - вважать еони, допоекекчи вищенаведеке р; гутння творчості конкретними ознаками: "цілеспрямованість" (С EL Пйптулін), "прогресивність" (В. І.Гркгор’ьв).

ій: вважаємо, zp "творчість" - це діяльність особистості п створений матеріальних і духовних цінностей, аз масть сошаль не, а ке тільки особисте значення. Разом з тим це процес досяг

КЗЕНЯ РЗЗУЛЬТЗТУ, такій ПрСЦЕЗС. 2 яке му ОСОбИСТЮТЬ СТЗЗРДХУ? 1 резлізу- C20І ПОТ?НЦіЯНі СКЛІІ і здібності, процес, в якому зона розвивається і саучорс-алізуоться.

Еп-'-ористозуїзчл поняття "тзорчз діяльність”, зиїодішо з розуміння її характеру, рівня таерчої спзвкакості і розглядаємо з гсгакгі діалзкгячЕОі sshocti пропасу Л результату. Езака5«о, гр рззу.тьтат творчості - н= schrç утворення, ^о vas тецз у тзор-чс’.гу процзсі (акті) в Зукь-якіЗ формі, а ізга, zo пез'язона із змінсй .ск об'єкта,. так і суб'єкта nspsïscpssass зо і діяльності,

і, крім того, r,s5 нозлзку і соціальну значущість.

Під "ізсрчим прсікссм" розумі si,» якісну характеристику, zp Зїдсбра.-хіе тпсрчій. хзракгзр конкретноі діяльності суб'єкта в системі суб'їктно-суб’гктнсі (еб’єкткеї) взаємодії.

діяльність як спосіб буття ЛХПИНН і як .fcp«2 даност; іЯ :б'ектпзноі рсгальнссті реалізує с=Са Ч8р=з сист9!„у суб’гктно-еб’єктної зззєкодії і у.з~з бути представлена в різних системах кссрзлзт, наприклад, оргзнізаціснно-структуряіЯ, фуккцізязль-нс-історичній тото. Так, Г.С. ЛрефЧза, узязсі за об'єкт природу і суспільство, зводить зпробничу і соціально-п-'-’ч-тзеркзальну діяльність, зіід.ля'т-гл з структурі останньої такі єлзу'єнти: су-

б'єкт, об'єкт, ціль, засоби, результат. Слі.й таку структуру ре-злізаиіі суЗ’єктно-сб'єктної азаєуодіі було зг.ксрпстозано нами.

Попри усі чсугзрзчнссті та розбіжності ‘ у розкритті творчості та і і основних характеристик, дослідники єдині з голсзкіЯ сутнісніЯ характ9рнсг::іи - Ц9 соціальний фєксігзк. Тому отосозно тлі аналіз торкззея соціальної ролі й місця s'«теля з суспільстві, розуміння постазлзнпх пєрзд зим газдзкь, коза гала про його педагогічний ідзал, якій стаз тією- рупійкез силою, ло буд-з сприяти пєрззоду соціального замовлення суспільства у скстеїг/ педагогічного бачзннн учителя, з !.;оральне кредо його діяльності.

•Як. езідчить аналіз точок зору, практично зсі дослідних:! розглядають прсЗлзму педагогічної творчості з системі су5*гкт-нс-сб'єктної взаємодії, РОЗУЬІІЙЧЛ під суб'єктом в пергг/ чергу вчителя як особистість. Якцз ЕС1 складові Структури особистості кзлоанені правильний змістс», тсдї. і педагог ічшй процзс напез-іпзється тнсрчіста, ер дає змогу суС'гкту реалізувати його тзер-чій потенціал до якого входять усі оссСистіспі якості: кіслекня, воля, пам'ять,, знання, пзрезсжаність тегр. Така розуміння дало змогу зіізнатггл основні групи сссС'лстіснік яксстгй, га заСззп&-

чул-гі- р:2и:і ут.ст-: суї'сгсга У гггрчій діклікоосі: :::::-

Специфіка педагогіках творчості полнгас новаїлеред і т;-ї.іу. ер її об* ектс-:,: £ утворення ссс5;:ото?т:. КїсСхідкг від'ч'.ітг.г.: сз у педагогічніг: лі^ратурі під чао акалігу сг5’е;~:;--суС*£}г-

НО І Вс' и'. Ї-Ю 011 ВЄКТОр Г *4 Р Ьг—л./_'Т і і.'.-* _ , Я.-Т ПР'„01 ;00 , С.Д'*~ .

- ь;: учителя (£кхоз£г™-'- до г-згя (вікова:-::^.) • Водночас г.огг

УЕаГ0£ £*аГаТЬСХ ДОО.О 1 Р.^Лг’.ІВ ВаЛЛІВаЮТЬСЯ с-МіНІІ ОООСаіОТОСТ : ^”41]~ Т6ЛЯ, НіСїГГО У КсіВ-^с^ЛЬ-лС'-ВІІлОВН .^Ь:у ПрОЮ-ОІ ВКИЬ вас НаС- ЛПЛ.- СО і

вихованець. Але- дс’д;--*ли перетворення гаталького і ггоіеоіГ.:-:;.": рівня учіїтгля, підвплєккя його педагогічної і^:хтгр::;с:ті, розвиток творчі:}: йдіСноотой теж иіс^г. ?::.г/ ле слна ссо-л::-

еість учпт&льськсі праиі полягав в тему, ш н суб'єкту и:ас Суте пріггаьанке прагнення псповкіовахи свій кауковлй, моральнії)! : культурній Сагах .

3=со£о;.: формування необхідних якостей учителя в ¡«тої: доцільного сошалько-Буї'.овлекого перетворення об'єкта, а так:, забезпечення духовно-практичних вмік у структурі особистості о; ііого суб'єкта є діяльність останнього. яз охоплзс педагспч;:-юделтакня кавказького процесу, його резліеаііііз, дослідник: та вдосконалення . Ця діяльність пов'язана сак:? в га^овдоскокс.-ланкам учителя.

" Ео5 повні сто "гаг-ккут:ґ" лакцаг суб'єктно-суб'єктно: веа-:

і:одіі, ми поставили питання: ''У чоцу у. виявляються гевультаг

педагогічної творчості?" Еасаїлієред, у реальних змінах, як: ві бугаю:: о;, в осоЗестості учня, а5о в поведінці кслектігву. Реву льтатн педагогічної творчості проявляпться також і у вдоскокв ленні рапєі&к своєї діяльності на огневі пі гнання власної г»: дкеі дуальності.

Такій; чикоі.:, гдійокєкнй каьа: аналіз педагогічної діяльнеє ті у структурі су£'єктно--с5’екткоі взаємодії дозволив впгнач::т оскоекі показники педагогічної творчості вчителя. Це передуо:і.-

ССОбИСТІСНІ якості вчителя, особливо перетворЕвальні ґ: г.: хологічні;

усвідомлене роауїліккя ролі педагога у вихованні громадян; на, патріота БатькіЕгцікп;

бзгперервке підьплення загальної та професійної культур;:;

Діл Лі Й1 С Т1 - П9 ДсІР ОГ’Зі ^

еогодінек кгтодакїї: педагогічеого дсслід^-кня;

- 9 -

•гтаструЕзання здасксго педагогічного ддезіду, розультатлзність павчзлько-зілссзлсгз процесу; актг.зка еєдзгсгічпз діяльність, гз епряиззапа на пзр«тво-р:нкя сссЗлстост: як ;гл-:л, так : учитзлл. -

2жсд:гсі з 'зиЕїскаїзксгс, «огиа зідзначішй лд під пздагс-г:’;:-:са тзсзчістз :.а рсзумієга тзку гх-лукозу діяльність вчдтзда, кллл на CC7.CZ! усвідомленого розуміння еде^і ролі з суспідьст-21, 2«58»3?Є-РЗЕСГ0 Зе&СЗДОСКСКгДЗНЯЯ й саморозвитку вдзекоі ссо-гпдтссті зін гзЗззп.зчу:? спт:п.йільз:;й азріаят ерганізаціі назча-дьрх-вїпедглегз процесу ? ій-тсзз ісрг-^знЕЯ тзорчої особистості.

У сзітл: злгзвг.клаг.'гпого зіп-пткзітгь дза питання, які з той са:5!й час ^ дссліддццькоз грсСдзмог: "Ч:; моана навчити тзер-чості?", а. тзкгд - "Чл ьижзз назчлткоя творчості?”.

З прльс-ду тдге, чл ісхна навчити тзсрчсеті, ікемс рсг5іг діл ся 2: д гзперечллгого "ні" до ствердхузздійсго "так".

їй калу ду:,-:у, «чцтя тдорчдеті кз тільки ї,о>ла, а й язсС-лідчо, злз га умеза, гд Зудз створила відповідна слоте),із, яка б сприяла росту методлчкпі «айстггрнтсті З'г:т?ліа і тим таким га* їїзпечузала їх творчу діяльність.

:іа друг? дптакня: ”":і межа каз-пгг.:ся творчості?" відповідь :-:с^ бут;: тіль:-д: одна - ”тзх". Адо- пазчптлея творчості могла дпле прл з$дггісу7 прагненні, чітка злзззч-зпеиу мсткві, за Г-кга працьовитості, калслогллзості, постійної робота ”о саіис-здссксзагзкнв, іидвгазнга загальної культури, ерудтпл і, розвитку сзсгі ссоїлстссті. '

Мл ддгрпмузмсся лункі, ло розвиток педагогічної творчості

/ '_,ТГ д_~ ІЛ ~і1

:5’ гкттч улрззлікля з беку кзрілгілкіз тав:; об’єктом самоуправління з Соку самлл педагогів, лідпозідно до те:.2і дссдід/знна, необхідне зцзнхс-іти іидсг-С/тему упогзління реззятке.'-! педагогічної тзсрчссті зчлтеліз. Втх зл-::лдлтл з методолог і чкого положи:-;?. - професійна і'айстзрність г ¿ундзкгк? будь-якої творчості - і-яяна зробити зпснозск, :р стго-еллчл умови ллл всебічного розвитку проізсійкої майстерності вчителів. к5рі2к:!цт2о гкели спрідте зростаята їх аадзгспчясі тзсрчссті.

Відомо,, лз професійна майстерність л-здагога рсзз’лзггтьсд і з о::от8мі підвлтзнкя педагогічпоі кзадіфікаци, с-лдадозся •■аст-лтхі (г.ідслстексв) яксі 5 скідьна штодігчла рсботз.

Еами-було проведене анкетне опитування директорів середні:; загальноосвітніх та іноваційкнх шкіл України, усього £5 респондент і е.

Дослідження показало, цр методична робота в пколах проїздиться велика, але її спрямованість ка розвиток педагогічної творчості дукз незначна, або взагалі відсутня. Рооста по визначенню різня творчості педагогічної праці вчителя.практично ке ведеться зовсім.

Чому має місце таке становиш ? .Як і.::: внгкаємо, причин цього декілька, основними з якиз: є: '

недостатня розробленість методики для визначення ріння педагогічно і творчості вчителя та технології ЙОГО РОЗВИТКУ у системі внутріскілької методичної роботи;

недостатня теоретична і методична. .підготовка. директорів шкіл та їх заступників з начальЕр-вкховної роботи в організації умов в системі методичної роботи школи з метою розвитку педагогічної творчості вчителів.

Анкетування 553 вчителів, ір-було нроеєдєнє у раді середніх загальноосвітні}: та іноваційких шкіл ц. Києва (СП1 N153, С2 N201, СШ N 254, СЕ ї»г 272, СШ 11 304) з питань створення адміністраціє» необхідних умов з метою самореалізації особистості вчителя, його педагогічної творчості показало: близько 34 X всіх опитаних

вчителів'вважать, пр такі умови в школах створені, приблизно 521 констатують, ар ця робота ведеться ка недостатньому рівні, біля 12 “ відмітили - такі умови в школі відсутні взагалі.

У зе’ язку з цім мокна констатувати, щр склалася явка суперечність та об'єктивною необхідністю швидкого та ефективного задоволення потреб шкільної практики у вихованні й вирощуванні творчої особистості та існуючою методичною системою школа, яка за свзш науково-теоретичним та організаційно-технологічним рівне« відстає від розвитку сучасної педагогічної теорії та практики, вр негативно впливає на повсякденну діяльность школі: та результати і ї роботи. -

Узагальнюючи проведене дослідження, ми дійшли висновку, ко адміністрація шкіл Е,е не до кінця пройнялася думкою срдо роз-ргбки комплексних заходів, загалом системи педагогічних умов, спрямованої ка розвиток педагогічної творчості вчителів, бо тільки науково-обгрунтований підхід спроможний вирішити цю важливу проблему. Ми вважаємо, шр таким підходом має стати така організація методичної роботи в школі, яка була б спрямована ке

тільки на підвищення професійної майстерності вчителя, виявлення і узагальнення передового досвіду, який, до речі, часто-густо ehkhkss стихійно, a й на відзначення рівня педагогічної творчості кзжяого вчителя та подальшого tero підвип^нкя а процесі організації методичної роботи.

У д Р у г о м у розділі "Педагогічні умови розвитку ТВОРЧОСТІ вчителя 5 ЄЙСГЄК1 внутріЕКільноі методичної робота" ОбГр'*-ІТСВуСТЬОл ВИЗНаЧсННЯ СПРИЯТЛИВИХ УМОВ 3 М5ТОЯ ВИЛВЛЄННЯ тьорчсго рівня вчите i в та подальшого Кого розбиту:/ в системі жтсдичнзі роботи, висвітлиться дослідно-експериментальна робота на {срмукчому етапі, здійсняється аналіз результатів

,ЦОСЛі ДлйїіН.-п •,

Якщо припустити, пр створення умов з метоз розвитку педагогічної творчості вчителів s функцією управління, то важливо точно знати -за дспойзгов яких управлінських заходів і дій модна досягти цієї мети. S творі і управління конституювалася певна класифікація така заходів, відповідно до організаційно-педагогічних, морально-психологічних та матеріальних (еконо/.ічнпх) умоз, які забезпечусь нормальну діяльність педагога.

Констатуючий експеримент передбачав виявлення умов стимулювання творчої активності вчителів. Під час дослідження було виявлено, тр для забезпечення орган і зад і йно- педагог ічнпх умов метоа надання вчителю вільного часу необхідно враховувати організаційні, педагогічні та психофізіологічні аспекти.

До організаційних заходів відносяться: нормування навчального навантаження; складання оптимального розкладу уроків; раціональне використання кабінетної системи.

Педагогічні дії передбачають: реалізацію з розкладі навчального навантаження вчителів раціонального розподілу класів на паралелях, тобто зменшення кількості підготовок; оптимальне сполучення позаурочної та урочної педагогічної діяльності.

Психофізіологічний аспект повинен враховувати динаміку працездатності учителя протягом робочого дня (тгшгя); психологічну сумісність з УЧНІВСЬКІМ колективом, в якому він викладає.

Створення сприятливих морально- психолог і чшсс умов для розвитку творчості вчителів в системі внутріЕКільної' методичної роботи вклвчає:

доброзичлнву увагу колективу і адмікістраці ї до успіхів

s

n

а

і

д

;’з

П

0

1

Уі С J «

б

о

s й

rj £3 w ►-

й ^ £ о ¡3

*0

а » и t*

rj о ?í О

я ы ß ñ р Я pi

О

и . . т гз îd ►? у.1 ÍD

¡У W SÍ О

£5 Р о ?:

ш •ci

w Ф

К -

rrí «--• Í'J ru

К 'S

U £-1 »

СУ

су

Oi

eu

DJ

fJ *-3

ri

И о

xi) CJ !£* TJ

*- H

О о U Уі tH w

с-J tl ü p ні ‘D

C*

4

v-3

4

О

»■j

*T5

£’

CJ ►-■

Jtí S3

yj

tí cw iD W

к о м о

М Н)

3 Й’

Л> ir, *G< ►'З

ні М

45

. Я

З I

3:.1 <■•*'

bJ

ti m

13 OJ

Ё

KH Л1

&J* *<; tí « її.» t: ) »>3 M 0Л

*0 O в • o

IfcJ

3

tjí

tí g

nt

H O l;.'! »-j O O

Vi tí ti

o o

í*

íi ;

fj

pj i]j -■i I,'

Ні

и

H3

O

¿3 Ü ? o **;

cj ы i-з

кЗ p.»

«-*• M P4

Í4 ►-

CJ t*

M to

►•• a M

?* o *~

CJ H

!31 ►-• i'J

W

t4 Ê1

M ifj CL*

o

Í'J — ЇП

PJ ftí

Y3

hi

¿J

o

O

D

M

3:1

T3

M к? » j O

*’(.• ts? H3

► - H

r> £J

co ta

► з н Г-’ Ь a g

Г-

U г<

cd iJ

ftJ О ?J І:4 t> üi il' ¿1 QJ P-1 П О

ÍD »**:

Й -tí H ti и о. о

1-3

И

2

■Е

К

>п

о

C7i

н tn *а

•í-и з-1

Р

í-i

с:

М

tJ

П -1

в *rj N 4<н

и» *•

Ä •Ч ß

S Í1

1-і IW

t-Э ÎLd

Г4 t»*

{л ::1

C3

:h bi

r>

( .t "-j о

Ei S

w rd fi Í]

•i',> rt!

n

{,) ы w

IJ C."' ► 3 4<

l.J il<

•Cï p) Cl >3

n

t j Cl »- ; J

о ► 3

til to

О fri О l'-J

и

i? M

Ö L-3

W У

O

ti*

^ r,

in Ч-Э

s: ií

^ 15

iTO U3

» 3 *ri

î=f C3

ХІ o

КЗ

o

в p ЬЗ W

pj а í^3 w tí C) -1

Ö o

К я

^ C)

H <r> tu bí

DJ

f J ÍJ

?1 *r 1 CJ

- rJ

■‘ С ') J 3:i

w

л

o

*rí ÎH O U O w o *• в

к б oj o

G<

*4

Ö

3-1

i i n

Г.1 ,-i

íj «-3 DJ

o

o

o

írt oj •T> H РІ

o tri PJ

C> C'J ,d

M *0 Ш

- ¿i U

í-з uj ?:

П4 « o

»

-o

Й

aj

tJ

kJJ

k3 '

O

"3

»-<

>4 kí &;

:n o

T3

'C 3 L'»

»j *-i д:

t> o o

i*-; J.J r-

jd п ►И Vj >-( rj 2“ w

гл г1.« ?- trj ,<í X-«

Й p< tí гг: ‘i'l Ö ñ 2*

кі OJ и и ¡ »-3 'D Й

m ¡y кі. 0 íu \'0 ЇІ £»‘4 3-J

а С.) •>: й ГЛ »••} ♦-J O CJ il1 47.

L- ?» ■? “Ci *-3 CJ pj >-3 ►3 *<5 •ïj

I4 I ГЗ K« СЛ tr-* Уі b bl g w

•ü 5j И сл *C5 O г > 0 їц

5u t;-» о Dí со «■p •a ts м

|І *<1 5 к] S3 r> tá СЛ cu tí

íD « ft Eí а ё ►-i СЛ C-’ о

*-э хз И S3 lo Q ».-* ч

PJ w і'.1 Cj ♦—• lU 0 CJ *-3 tí я

g Í.Í ГЛ í-'-í n £ 0 w 0 L5

0 ► 4 r-> Cj >—. ti Й И 0 1*"

сз г- • Öd Tí 0 fe E> •Э* »■ «-

О Oí ÍO w 0

O сл О rd Ї1 o ГЗ X3 H

ti иї ,rr » ^ •- »•3 »-3 f.) *cí

*■3 1,- Л'; и ► í n ni tí

ж • Г> • 0 сл & ?-

ХІ СІ W ►á ,-i.i Í4 1-^

Î-1 сл - « y* СЛ

CJ Г) її ■J' 5 ^ ^ J г 5 >Í-J ri 0

p 1,1 0> t?j H ГІ w

f? Kä o.i «Í-J •a ► *• n CJ

•ti м 11 г! p* •4 * 0 X 0: M » & CJ

к« со 1 >, Й 'П W ГЛ Й Ы l* 0 H ХІ

:ГЛ Ні >-J Ы ЄЗ 0-1 *-- »-3 *—-

ti DJ ж 1— »

И í*3 0

X5 п: O CJ h C5 fJ3 p". w

D’ :'І сл Î^I íá 54 iTJ

fiJ Г» П м Г.’ •>' к*- tp ЇІ

‘■J Î л •-3 CJ í-í ?.5 0 W OJ

»•3 С-; С» CJ 0) ► á *•1 0 tl.< K3

F: 0) a ?" ГЛ CJ w 0 *-• ГЗ

••• »-• r-i с> P-. Í’J ?í ?» íá -3

м3 Ь< п.’ T‘ о tíi '‘■í p; : t—

s« дл 7> trf *ri L'j l.) ü

V? 'Чч { l tí p1 0

n Л. ‘Й * i ‘i’! f J 11

il L.1 Cu лі r*i n

Ï л •« ■v.¿ L i ri i * - СЛ

.r-i r? *!'j Гі ► 3 ii C'1 СЛ

К і .1 СТ.1 ?; C’ CJ PJ n Ù í.j

ь і-і і") H М Й » з h

Ci 'C’l *3 гз * ) tsi *ci \ù

1 і h* ц: r>* *',•> № Ci n

8“ 1 j і - 'íl Ù 3-І *•3

ú‘i îll *, I tu CJ M и r-«

•- j С'Ч í¡3 k< ► ;i td¡ f 3 M- о M

с л 0’ 'X Г.1 J1 *í з *'i

м hi t— Vі J і.' •■j t j кіл i ■ ?‘í ■“ •

М ^3 »•J 0.’ fi í\ 1 ü N ti t ' t?

•;-J r і N 4 Tí P-Î í ■» *« "

CJ IM и { í* ГЛ 0 CJ í-

fO

í

_ л о _

гб:^;:’гі Z4::7-=Z1 к:хо пїгєяг^лтгг^я п:-г:п::;:г. г:-; с:-:і д:;;::ь досв:д, сдпн і той кз п-здагег ькта іпті: слльлу дліллглч^у підготовку, але кз юлодітя з достатній мірі :.: : :.:л: с: ’із і-ллола!::: управління каг^лін:-зїгхсвніїї-ї процесом. Ін-учителі 'лр0:ю:“0лл; пр.-дукгїпшз і піл-спржювзно срггк;гузгі-тп погакдзсг.у робо::;,' з y-c-^vn, а у напрямі г&Ю2Д0СКСКЗ.ї5н::я, г..-і:^зякл :-ч тіліки оллсзоіо, ü й загального рівня hs вкяіілкс зад-каї д-кс-сті. Тої/у в рззнїпс напрямах свогі професійної діялі-чзс: і очлтелі. як прггигг, досягг/оть різного р;гкя творчості.

до уваги, ц:. гг;рчісті. учителя реалізується у тіпді-л:л:;:;: п:догстс-:.'Л.::, і": г-л-здл для кожної г них такі рівні творчої

:-<.Т uT І '-і Я 'і Д І Л ЛІ г. ч- w 7* 11

;егр:л;к:пьпі'Л1 яккй кгргдбач£&, гр зчїггєгь прдцгк ка ос-її: 2: до нього методик, рвкокг-кдацій, досвіду. Црозз-

г.:гі відбір ггл-;. :до кзкбігьг? зідпозідзйть конкретним ушзга його л;індивідуально-психічним особливостям ;ддп2;

рал:скаліггтороьгай - передбачає, цо вчитель ка основ; гн'іл:гу свого досвіду, конкретик умов свс&ї діяльності вкосить :-:лр~:--т::л;ї з роботу. удоокскадг-е, модернізує існуючі рекодоя-деиі;, методик::, десвід інглх у відповідності з новим завданням;

конструкторський - характеризує діяльність вчителя тоді, к;л;: кз основі свого досвіду, сзисаязлізу своєї діяльності ■; ч знань лонходзго-педагегі чних ссо5ллзост-й учнівського колективу £ін, внкорпстсзухг-іл існуючі ьйтсази, рекомендації, пгрздовий досвід. кокструне свій варіант рипенкя педагогічної проблем:;;

новаторський різакь передбачае рикнкя педагогічної прсЗ-Je;.c: us г.р;паат.гзо нові" сокові, цо відрізняється новизною, оригінальністю ; високо;:: результативністю.

Педагогічну діяльність вчителя з гаяній підсистемі ми розглядали в позицій зазначених чотирьох рівнів творчості. Си-оуація, коли учитель в усіх підсистемах знаходиться ка найвптр-;,у різні о ідеальною, і до неї він прагне все своє зптття.

гізні творчої діялькості в’-літеліз складалїіся ка підставі гл;:!с:с:гз та всебічного аналізу, участь у якпьу прий/алг» екс-г.ертг.: дл'.-:::тср лколі;, Г.зго заступнікї з навчальної і впховкої

;о‘от:і, голгзк иетодлчнлл об'єднань, крапі вчителі сколи, пред-стазнглл: громадськості. Вони ознайсмлавалїся з системоо роботи їчлтелін, з-.двідувзли їх урскк, позгкласні заході;, вивчали творчі лабсратсріі. Зокрема гвахалі; на такі параметри творчої дія-

творці діяльності:

чи розробляє падагог принципова кзгі зідхсд» до каьчаяш, вихованка і розвитку учнів;

наскільки реалізує і гткгзє (модернізує) зміст, фар:.;;;, и:--тодіі та гасобк навчальне-виховного прсцасу у світлі нових гаь-дань, ягл стоять перед сколою;

ííїті реалізує ка практиці принципи П-'^егогіки співробітництва, відпг/кує елях;; для створення творчої атмосфери;

я:і повно володіє формами і методами управління і органіва-ці і кагчалькз-тгорчзї діяльності учнів з метог їх рсзЕптку;

чи проявляв гнучкість у виборі спгхальксго управлінського рі:гзккя в кз стандартній ситуаціях; '

наскільки оригінально кокструсє нзгчзлько-знхезкпй проїло; заЗозпечує (здіСсшк) постійній csuaasazio своє: процесlino ї ДІЯЛЬНОСТІ. '

Візчглочп творчий аопеп? підготовки педагога до уроку, брали до уваги слідуюча: чи відрізняється новизною та оригінальністю планування уроків; чи враховується рівень розвитку учнів при війорі та розробці вмісту, фори, изтсдіВ і засобів навчан-кя, чи доцільно добираються і вигстовлйшьсг рззгявоючлй дидактичний, раздатковий матеріал та наочність; чи використовується у практиці досягнення психолога-педагогічно і науки, передовий педагогічний досвід тогр.

При дослідййіші творчої лабораторії вчителя враховували його працз над створення;.; індивідуальних систем безперервного самовдосконалення та забезпечення технології навчально-епхсено-го процесу, ср розвивала б потенційні можливості учнів (накопичення креативкого дидактичного матеріал:/, конструїснаакя оптимальних варіантів уроку толр), наслідки участі у колективній творчій діяльності.

Ріеєеь своєї творчої роботи оцінював і кожний учитель, а ексиертні і особисті оцінки вносилися відповідно у анкету оцінки і самооцінки творчої діяльності. Після цього заповіпйвз-лась "Таблиця загальної оцінки творчої роботи вчителя" ( див. ТаЗл. N 1).

Оцінки діяльності вчителя у кааній підсистемі одерг^угть як середнє арифметичне еід оцінок по ній усіх експертів. З оцінки експертів (стовп.Є) та самооцінки вчителя (стовп. 9) у кожіїй підсистемі виводиться еггадана оцінка (стовп. 10). наділила C7*v

Т Л В Л ІІ Ц ;І

влгдлйіоі сдішш тшрчоі решта ечигелл н.

■" " 1 1 Е К С 1 Е Р т и } 1 | ' ! 1 , • • |

Підсистеми і 1 г Дирек-| Заст Ідирект. тор і а |навц. - І робот 1 .1 1 1 Заст. | Голова ІВ'Штелі | директ|метод, ¡катод, і з |об’ед- ІоО'сд-иозаклІкання |накяя роОот і| і 1 Предот.! грома-дьско-ст 1 1 Оцінка творчої діяльн. ачителн Оашоці ніш творчої ДІЯЛЬНОСТІ ВШЙ'СЛЯ 1 Загальна| оцінка

1 2 ! 3 -І 4 в 6 ? .8 ' 9 10

Дидактична 2,0 2,0 - 2.0 2,0 - 2,0 2,0 2,0

Виховна 1.5 2.0 2.6 2.0 2,0 2,0 2,0 2,0 2,0

Громадсько- 2.5 о с о ф о 3,5 3,6 3.5 2,5 3.0 2.0 2.5

педагогічна

Організаційно- - 2.0 2,0 2,0 2,0 2,5 2.0 2,0 2.0

управлінська

Самовдоскона- 3.0 3.0 ■ 3.0 3.0 3,0 * 3,0 4,0 3.5

лення і .. . і ! — ..і

Коефіцієнт творчої діяльності ачіггагз (Ктд) »=2,4

ЗагаЛІіППл ОЦІНОК Псі 5 (KiJ2.Kl.CTb ЛІДСІ'СТбїЛ) ( БИїіСДПЛЛ єнт творчої діяльності падагсга (Кгд).

З штов наочний уявити творчий портрет учптгля, lai гу вивчати динаміку його професійного зростання, кзругзз

МИ ПРОПОНУЄМО EiIKp5CJL2jSaTIl Діарралїу (Д'.ТГІ. л-іаЛІС'гіОК 1).

Дхаграг^а оцінки та саісоцішсіі

ТЕСуЧСЗЇ Д1її JüHGCTі ВЧЗІХЄЛл

.1»

ЛШ

ссефіці-

Л ої^С"* Й H11LL

т

озд

ГОЧ

Бона ялїяг собою п'ять прсизніЕ, які виходять г одніє ки:' дидактична (Д), Еіпввна (Е), громадсько-педагогічна (ГП), срганізаційноупрааяінська.(СУ) підєкотс-ігл і підсистема сгшзв-ДС'СКОКаДЗНЕЯ (С). Цифра 1,2,3,4 - чотири рівні ТЕОрЧОСТІ. Пунктирна лінія відобраказ оцінку експертів, пунктирна з крапкащ -саюсцікку вчителя, Sesnapspsna - середній ріЕань кого творчої ДІЯДІЕОСТІ. ’ ■

Діаграма даз зьагу побачити сильні та слабкі СТСрОЕгї те^л у РІЗНИХ ЕІДСКгтейЗЇ, БКЯБЯЩ, В" ЯКИХ З ПїїХ Він ИЖ Ö7TVL настазнпкои для іапп досвідчзшес касзг,- а е яких - саи потребує

допомоги. Так::з.; чином відкривається сироклй простір для розробки ДИферЄКЦІЙ03аНИХ рЄПОЇЛеНДЗЦІЙ ЩОДО ПІДБІШЙНКа творчого р 1 НІШ конкретного педагога.

Після визначення рібзіе педагогічної творчості здійснюється ся планування методичної роботи з конкретний вчителем, пр' дає змогу не тільки простежити динаміку його творчого зростання, а й керувати цім процесом.

Запропонована технологія використовувалась і для с:;лздання творчих портретів методичних. об’єднань та груп вчителів, які працкоть а даним учнівським колективом. Ка основі аналізу й координування ікпиві дуальних творчих планів складається план роботи методичного об’єднання на навчальній рік. Трзба відмітити, пр при цьому враховувалися особливості й потреби кожного вчителя. Такий творчий портрет кетодоС’ єднання дає інформацію до роздумів про те, які фсрии колективної роботи можна використати для розвитку кокноі особистості і як саме організувати таку роботу. З планів методичних об’єднань складається план методичної роботи «коли.

Таїта чином, запропонована методика визначення рівня педагогічної творчості вчителя дає змогу: '

С5ИРЗТИ форМИ і методи розвитку його творчої ДІЯЛЬНОСТІ ке стихійно, а цілеспрямовано, згідне індивідуальній особливосте.’, педагогів та іх потреб;

здійскквати диференційованій підхід як в індивідуальній методичній роботі, так. і в груповій та колективній;

визначати коефіцієнт творчої діяльності не тільки окремого педагога, але й групи вчителів, які входять до певного методичного об’єднання, і, виходячи з цього, усього педагогічного колективу В Цілому. '

Складність та різноманітність функцій управління розвитком педагогічної творчості вчителів і завдань методичної роботи, в систем; якої проходить цей процес, передбачають різноманітність ферм методичної роботи, постійне збагачення та підвищення ефективності традиційних, а також використання нових.

Ми ввахземо, зр існуготь три групи організаційних форм методичної роботи: колективні, групові та індивідуальні, але в ор-гакізашйкій структурі методичної роботи вони повинні оптималь-

НС‘ ГТС’і ¿.НуТЗа.ТЇІі.'Я.

До колективних форм ми відносимо: педагогічну раду школи;

-18 - ■

Ецукого-практичні конференції; теоретичні конвенції; :пей-рекці і по еизчєкно спадщин видатних педагогів; читацькі конференції; предметні методичні об' єднання вчителів; пгйхолзго-цг-дагогічкі семінари; семінари вчителів у еигіяді творчих гвтв; семінари на базі відкритих урокіз та псзакласках заходів; тпжп творчості; засідання "круглого столу" г питань творчості; дискусії і диспути зз. низна’іеппііп проСлеі/лми педагогічної творчості тозр.

До гоусоглг; ч-ор“: ї-пї відкосіая: рояьогі ігри; кзтс; ’'уогг;-шго игуриу" при обговоренні проблеми; творчі іакрсгрупи; дпна-«ичні групи; групове П'ЮТ'-.нінїЦі'.сО; проС^еі-іні групл; групові ?..с-ТОДЦЧКІ консультації тспр.

До іклп?ідуальних фзрм ійзтодкчнзі роботі: й;, тг-:-рл га всз, відносиш: самоосвіту втаї2ля. іпдие:дуальні консультації, інструктажі , бОСіДИ, 1НДИП1 ДУсіЛЬН^ КНСТЕІЗгІПцТЬО, В ІДБ І ,Л^ - аПНЯ уроків, їхні:! аг-галіг та саглозкаліа, прсі П С . і /.г-У і-. 1 О 'і і'.О ■ Л

К23Д, ПО СЕОЛОДіННЗ Т83СНіЧВ5й2! ВаСОСгМИ НаЬчЗННЯ) , НПНчЄННН психолог о- педагогічної літера?;-?;: гз методпчніооі сгвдашя:,а: гсс:. ііійчи багату палітру організаційних форм ьйтоднч-:;; і роботи, н-

О-СХіДНО ППНЕИТН Най5іЛЬЛ ОиТІП^іЛ^,Ь ? і' НОЄ ... ;_О Н Г’:-.4^

ня поставленої ¡¿етп - розвитку педагогіЧНОі творчості глгккр^т-ЕОГО вчителя, Ер СПРИЯЄ ПіДЗКДЄКН'Л ТКОрЧОГО ПОТЄІІЦійЛУ усього педагогічного колективу. То5то при виборі форм методичної роСо-ТИ МИ КОрИСТуБПЛИСЬ ДИІереНЦІГ.ОЕЗНИМ II ІД’^и/ІОг-І Ліл. З С^Г1 С-гІ ІЗЗ.Ц 1 І

і дуальної роботи з учите лз і:, так групове і і колективно і.

Я;-'- свідчать дані еспериьіекту і практика роСсти скіл,пропонована оргааівація планування розвитком пздагсгічної творчзст; вчителів в системі глетодичкої роботи- дає змогу:

планувати изтоднчну рсСоту аколи езяхои просуваяяз гід одіИіН-шого (індивідуальних творчих планіг вчителів) до загального (план їзтодпчноі роботи юголн);

не тільки стехити га ростом творчої діляьеості вчителя, а й керувати цим процесом єа допомогою реалізації таких Функцій управління, як аналіз творчої діяльності педагогів, їх сргалі-вацік, планування, координування, коректування та коригування, стимулювання і контроль; .

враховувати творчий рівень вчптедн ври присвоєнні йоііу категорії під час атестації;

підвищувати результатианіста навчально-виховного процесу в

:гколі. '

Заведене ДОСЛіДЛбККЯ ЛїД7ЕЄрДйа> ОСНОВНІ ПОДСйоННЯ гіпотези гз дало змогу сфсруугтаати такі висновки

1. Творчість - и= складне і багатомісне явитз, зуі явлена

соціально-громадським: ; псчпголого-Фізіологічним! факторами со-ц:Г*-ч'. становлення, сакзпхгяаккя і розвитку особистості.

Твоі-чі;: ссо£:к?сєгі властнгиЛ кс;,:ллекс ягсстзС, гр габезпгчугоь 2;:с-о--гП р:в«нь її участі 7 творчій діяльності. В свою чергу :::і

ІЯ—ЬП1 ~ ХЬ о: .Т^СибПОТ 1 С'п 1 ЯКОСТІ ЛЬОДИНИ І СПрПЯО II

розз::гн;,\

2. Творчий характер педагогічної діяльності визначається: гїгскгв еоиіальков захлявіеге рол педагога у формуванні

творчо: особистості;

наявністю пєенпх особпспскгг якостей вчиталя, гр надаг йсьу вкогу загадатися акгввксв гсиукозси діяльністю, самоосвітою, самовдосконаленням, саморозвитком;

спроіжззсїіств заболочувати сптамалгний варіант сргаяівзці х навчально-вгаовксго процесу з виходом на його високу результативність.

3. Розвиток педагогічної творчості вчителів відбуваються в системі Екутріспільної методичної роботі; за наявності певних умов (аовкігніх та знухрісніх). До зовніпяіх відносяться: оргз-кігапійнс-педагопчкі. морзлько-психолопчні, катері-_чьні га уковк сткцгльксгс поєднання форм і ьягодіз методичноі роботи для організації диференційованого підходу щрдо подальшого роз-

2*'ІТг.у ТВ-'рЧ.ОГО ПО Тс Н ДІЗЛ’/ В’-ЇІІТЄ ЛЯ*

¿о внутрішніх у!,аз відноситься наявність певних особистіс-них якостей: інтелектуальних, ■ перетворювальних, соціальних та

психологічнпи, притаманна творчій особистості.

і. Розвиток педагогічної творчості вчителів в системі вкутрізсілької методичної рсботк постає як об'єкт управління.Ба допомогою таких управлінських функцій як аналіз,планування, організація, координування, коректування та коригування, стимулювання та контроль здійсняється:

визначення рівнів педагогічної творчості вчителів; планування методичної роботи ткали шляхом просування від одиничного (індивідуальних творчих планів вчителів) до загального (плану методичної роботи школи) з натаю розвитку педагогічної творчості ЕЧИТЄЛіЕ;