Темы диссертаций по педагогике » Общая педагогика, история педагогики и образования

автореферат и диссертация по педагогике 13.00.01 для написания научной статьи или работы на тему: Воспитание любви к матери в педагогическом наследии В.О. Сухомлинского

Автореферат по педагогике на тему «Воспитание любви к матери в педагогическом наследии В.О. Сухомлинского», специальность ВАК РФ 13.00.01 - Общая педагогика, история педагогики и образования
Автореферат
Автор научной работы
 Петренко, Оксана Борисовна
Ученая степень
 кандидата педагогических наук
Место защиты
 Киев
Год защиты
 1997
Специальность ВАК РФ
 13.00.01
Диссертация недоступна

Автореферат диссертации по теме "Воспитание любви к матери в педагогическом наследии В.О. Сухомлинского"

ч, ; і

НІСШ І VI ПЕДАГОГІКИ АНН УКРАЇНІ!

На правах рукопису

ПЕТРЕНКО Оксану bo|iiiciuiia

ВИХОВАННЯ JIIOliOBI ДО МАТЕРІ У ПЕДАГОГІЧНІЙ СПАДЩИНІ В.О.СУХОМЛИІІСЬКОГО

13.(10.01. - теорія та історія педагогіки

А ІІ Т О І» К Ф Е І» А Г

дисертації »а шобуия наукового ступеїнін кандидата педагогічних наук

Київ — 1997

Дисертацією f: рукопис

Робота виконана в Рівненському державному недаї огічному інсіїпуіі

Науковий керівник

кандидаї недаї оі ічннх наук, сіарішііі науковим сиівробіпнік

лтотщь Михайло Якович

иніопоненіи член-кореспондешЛІJІJ Украіші,

доктор психологічній наук, професор EUS Іван Дмитрович кандидат педагогічних наук, старшин науковим спіпробіїиик . КОНДЛРЛюдмта Семеиітш

Провідна усіанова

Південноукраїнським державним недаї ог ічнніі у ніверсіп ег ім. К.Д.Уїтінського

Захист відбудеться '/jÇ~ 1 року о И"11 юдині і

іасіданні спеціалізованої вченої ради Д 01.32.02 в Іпсініугі недаї оііь АІ1Н України за адресою : 252001, м.Киїн - - І. ву.ч. Трьохспятиіеш.ська, 8

'.і днееріаціао можна ознайомишся п науковій частині інсімгу (252001, м.Кнів, пуп. І'рьохсвнппсльська. 8).

JWp.

Лвгорефераї розіслано ' 1

Пчепніі секрсіар

спеїна.'іі юііаної ьченої рали. професор

/

У /

М. І ¡.Легка

ІЛ1 Л 1Ы1Л \Л»*ЛКТІ!»‘ІІ( ГИКЛ l'OWOIll

Актуальність і сгунінь дослі/гжспоеіі теми. Державотворчі процеси в Україні ставлять перед народном освітою важливі іі відповідальні завдання, У 'Законі України "Про освіту” визначена мета розвитку системи гуманістичного виховання, що відповідає погребам суспільно значущої самореалізації особистості та актуальним іавдаїїням відродження національної культури на нинішьому етапі становлення Української держави.

У цьому зв’язку серед найважливіших проблем сучасної пснчолого-недагогічної науки особливе місце посідає з’ясування ролі внутрніїньосімей-ної виховної інісграції у сганоилснні підростаючої особистості. Супєву роль у ньому контексті відіграє ставлення батьків до дітей, що впзначаєіься двома основними чинниками безкорисливою любов'ю і суспільним обов'язком. У родинному вихованні надзвичайно важливими є почуття батьків до діїеіі і кожної дитини — до батька іі матері, оскільки не два аспекти однієї проблеми. '

Науково-педагогічну думку минулого хвилювало питания взаємостосунків дітей за батьків. У розробці даної проблеми ваюмиіі внесок належить визначним зарубіжним педагогам ( Я. А. Коменєькому. Ж. - Ж Руссо, Дж Локку, 11. f. І Іесіалоцці, >1 иуміу Корчаку ) за нрої ресншнім громадським діячам, письмеїппікам України: <1>. Прокоповичу, Г.С. Сковороді, М.1. Костомарову, Т.Г. Шевченку, 1.Я. Франку. Лесі Українці,

О Н. Духновичу, I I. Огієнку, С’Ф. Русовііі , К.Д. Ушниському, Я Ф. Чепізі.

Для осмислення психологічного механізму виховання почупя любові до матері важливе іначення мають (філософські та нспхомопчні праці, зокрема:

3.Фрейда, А. Фреіід, IV ("ірса, Г.. «Фромма, Р. Кемпбелла, М J’ сіиої, Д. Нлі,-копіна, Л. Обучової.

Визначнім іі обірутунаш зміст, форми иі меищм виховання любові до маїері в снамщнпі И.О. С’у.чомлнпської о надали можливість анаїі) іа узагальнення нрань І Д. Ііеча. С.У. Гончаренка. Л.М. Ііорисивіькоїо. I.A. іяію-

г> Я Счвченко М.Г.Стельмлхоиича, 0.13. Супа, Н.П. Калениченко. О.Я. <~ав іенк ,

хотинської. М.Д. Ярмачснка та І».

У центрі Професійної Діяльності видатно, о української о исда. , учителя школи України, директора Иавлиської середньої писі служеного у ..... ипоблема виховання особистості.

. . < іоїк • 1970 ) була проолема

В.О. Сухомлипськоо ( Василя Олександро-

Пильиа увага до Гхшишия, а саме: дослідження

вчча звернутися до пошуку

як нредсіавника роду,

ті-

панії. Таким чином, доцільно

говорити про біосоціальнии підхід

- — •

Міоср''Т»1” ГГ1ЇП, , я«*» .........................................

;„ь....«.............г -»■...............

с',п‘ .........-... ^ -о» ™—

у „аукопо-иедаїоігін ^ ^ до м;порі

проблемі материнсько, люоові %,]иш,;(Г1ься и досі до кінця не

■ ■■ирнд;пяжм:ь недостачньо ув.иі • ^ ^^ ^ >м;,і„ігькп,и.ч„Гжлімп».1»ср:

роїкричою, хоча відповідна сіии * • х и аукоиІЩ1 .Видання йо-

та„а увагу педагог,чііих пр^-, ш«л« , ^ ^

і о основних праць в Україні і

....ащ"едаго::іг:яі:::Г' *.............................«*«— ..............

Значним внсск . Дц-.омпя. Л.М. Ьорпеовсько-

о— ».О. ...............—...................................................

ге,лс.в*..м.^...................................................

.. ... ..і. (>М ( авчеико, М •/1.

М і М-на.О.В і.у*»м.н ііо (.уміМл,шсі.кон>

Оі-рсмим аиккіам і ІжоШ'К.

/Мі 1-а ЧІ К’ІІІГІ. А-'- ■ І,ИК- ‘

;і„ш.і;ік.ькі дтч-р.а.ш <

ї‘:м> і-'«

Л.С.Бондар, Г.Г. Ьудпяк, Т І. Когачевська, М.В. Левківськии, А.М. Луток, Л.А.Мілков, І С. Остапііоиськпй, Є. Попандопуло, ЛМ. Сідней, О.С. Соко-ловська, З.М. НІеиців, Г> С. Шнрвіндт, К. А. Юр’ева ). У дослідженнях цих та інших авторів визначено внесок В.О.Сухомлинського в розвиток вітчизняної недаї огічної науки в цілому. Однак ще недостатньо розробленою є проблема пнхоиання почуті я любові до маїсрі и сучасних соціокульту|)них умовах. Втім ''верненим до педагогічної творчості В.О.Сухомлинського ніші особливо актуальне, а проблема виховання в учнів почуття любові до матері, виховання майбутніх матерів заслуговує на спеціальне дослідження. Теоретично обгрунтовані положення і рекомендації В.О.Сухомлпнської о щодо виховання почуті я любові до матері, творче застосування їх у оновленому суспільно-освітньому просторі набувають ще більшої акіуальносіі, адже вони відкривають нові можливості для піднесення на якісно новніі рівень шкільного і сімейного виховання.

Педагогічна практика засвідчуь педостагне використання творчої спадщини В.О.Сухомлинського з проблеми виховання любові до матері н роботі сучасної школи. Це тим більше важливо в аспекті реалізації національної програми "Діти України’-.

Відповідність ідей В О.Оу.чомдннської о принципам державної оевпньоі програми н період відродження іі розбудови національної школи в Україні, відсуїнісіь наукових розробок цієї і рані недаї оіічної о іалашу видатного педагога. необхідність посилення ролі сімейного виховання в сучасних умовах і зумовили вибір геми нашого дослідження.

г

Об’<кт дослідження— недаї огічна спадщина Вд ).Су\омлинеького.

П])і^ГМет__досдт(жч\іііі(і_- процес виховання любові до млі ері в пед.і гої і • 111 і і і і патшиїп ВД >л'ухом пінської

Меіа іос.тіджчтінн потяіаі в анамні іеорії і,і \т;п .гидкіші нракінки ви-

хс'ч.іпнч ііґ <> чи її' м.і і ері \ і н. <р'іііі ( ка.ііинш Вд >.< V \ті тннп-кої о, р. > ікри п і

М1 1 і 'і ; Н -1 М < ■ 11 ІІ і І І'І ■ \ -I.il Н- І і ІІІКм III і СІМ ' I.

Відповідно до предмет і мені в дослідженні вирішувалися такі завдання:

-- розкріпи нсихолого-педагогічні засади процесу виховання у діїеіі любові до матері:

— проаналізувати й систематизувати погляди В.О.Сухомлипського з проблеми виховання любові до мазері;

— вичлепиіи у творчій спадщині В.О.Сухомлипського і копцептуалізува-гн ефективні методи, форми організації пронесу виховання любові до мазері в умовах школи і сім’ї;

— узагальнити досвід творчого використання ідей В.О.Сухомлчпськоіч з виховання любові до матері і показані їх значення для сучасної сімсГшо-родинної і шкільної практики.

Методологічною і теоретичною основою дослідження с наукові засади про діалектичну основу розвитку особисюсті, про моральніш розвиток особистості, в якому вона виступає об'єктом і суОЧкзом виховання, положення філософської, психологічної, педагогічної наук про роль жінки, матері в історії людського суспільства, сімейному вихованні діїеіі. Меіодолоїічннмп орієнтирами були ідеї національного й духовною відродження українською -наполу. ідеї єдності гуманізації, загальнолюдській і національних цінносіей.

Методи ............. зепргтчщці :тяіііч ,ті-р:ггурп докуменіальннх

матеріалів, спостереження, бесіди, анкетування, самооцінюваннн, аналіз н|тгг-дуктів діяльності (кінеінчпнй малюнок сім’ї), метод система шзації об'єднаних загальним зв'язком фактів та явищ, синхронний, хронолої ічнпіі та порівня. іьно-зіставліовальнпй меюди. Використані меюди вза< модопов-ніоюзь один одної о і забезпечую і ь можливість комплексною інінання предмета дослідження.

Основними джерелами дослідження були: праці Н.() С'ухомлннеького; документ Цеп і рллмюг о державною .ірчіву витих органів влади іа управління України (ЦДАВО); маїсріа.зи недаюгічію-меморіальною м> п‘ю

В.О.Сухомлипського в селі Павлиш Опуфрішсьного району Кіровоїрадської області; киш н, етапі та аннали про жпітя і педагогічну діяльність В.О.Сухомлннського; педагогічна, психологічна, філософська іа фахова літерні ура л досліджуваної проблемі«.

Наукова___ноішніа___дослідження полягає у використанні ідей

В.О.Сухомлннського щодо виховання і рошінку у діїеіі любові до матері як наукової ос <оип для ібліаченті виховного ¡місту і а впровадження ефективних засобів у процес формування особистості в сучасних умовах; у несупе-речлпвому унодженні основних підходів В.О.Сухомлипської о до ролі материнської любові у вихованні духовно ірідої особнсюсіі і провідних поліцій сюсоипо цієї проблеми сучасної педагогічної теорії і практики; в понятійному оформленні процесу емопіііної іиасмодіі матері і дитппн на певних етапах її морального зростання.

Теорсгичиа иіачуіпіеи, ікіслілжсиии : на основі цілісного апалііу аснхо-лого-педаїогічпого (феномену любові до маїері вичлспеїіо тни операціино-імістовпу структуру, яка мас відповідані формам, методам іа соціальпо-пелагопчипм умовам виховання цього почуття у педатої ічнііі спадщині В.О.Сухомлипського; виявлено орг ані ілпіино-процесуальпу систему виховної робочії чо формуванню у діїеіі любові до маїері, вшпачено особливості впливу маїеринської любові на виховання особнсюсіі, та введено дане поняття до конпепіуалі.пої сіруктури пелагої ічноі науки.

UІШІ^ІIЬ роботи шпначасться широкою сферою впкорп-сіанни ретулі.іаіів дослідження у пракіппі робот сучасної шкоди. Дослідження сприяє усвідомленню педагогічною і ромадськісгю необхідності вихованки дійтагок як майбутніх маїерів, впкорпеіснуючи ілобуїкп исихоло-го-педагопчпиї,. медичної наук та еі ні ііедапл ікн; формулами» у діїеіі лочуг-ія любові до матері.

Панівні положення та меіоднчні рекомендації дослідження впроваджено в практику робош вчиїелііі почаїконпх класів та вихователів диіячнх

садків міст Здолбупова, Ріпного та Рівненської обиаезі. Одержані рсзуїтьтнш можуть бути пикорнетані в розробці спецкурсів і пракіикумів з організації сімейною виховання, у процесі підготовки студентів педвузів, у курсах лекцій з теорії виховаттпя, із загальної та вікової нснхопогії, в роботі курсів підвищення кпаиіфіканії вмніелів.

Обгрунтованість і вірогідність одержаніїхрс'іульїазів забезпечую іі.ся застосуванням методів, адекватних меті і завданням дослідження, іа підтверджуються наслідками теоретичного аналізу проблеми нри вивченні психолоїо-недагогічттнх засад виховання любові до матері, змісту, форм і методі» виховання дівчішки-дівчіпш-жінкн-чагері.

Апробаиін ре^ Основні ноложеіиія і висновки ди

серганії доповідались на Міжнаролних науково-практичних конференціях 'Традиції виховання у світовій народній педагогіці" (Річне, 1495). ‘В О.Сухомпинськии— видатний український педагог" (Київ-Рівне,І993). па Всеукраїнських педагог ічннх читаннях “Освіїньо-виховні ідсаїш В.О.Сухомлинського в контексті сучасності" (Київ-Луцьк. ІЧ9Ц. “В.О.Сухомлинськии і сучасність" (Чернігів, 199?), па Міжвузівських конфе-реиціях “Освіта і незалежна Україна" (Рівне, 1991), “Недаюііка миру в навчально-виховному процесі школи і ву:ту"(Рівнс 199?), Підсумки дослідження

ninr.fip--i-x-p.ii у ■ іуЬ.іТгттт^тх-туі^р:і г-.і впнупмч ми пяукппп-чр:іктичпіі\

конференціях, педагогічних чиїаннях.

Нй. зяхіїств у несено:

— педагогічні погляди В.О.Сухомлинського на проблему виховання любові до матері, що грунтувалися на глибокому знанні народної педагогіки. здобутках психолої о-педагої ічноі науки;

— розроблена В.О.Сухомчииськнм і впроваджена в практику робоїн Мавлисі-кої середньої школи меіоднчиа система виховання любові до мазері;

сі порена на основі нналпу переосмислення і узаі альнеппя досвіду В.О.Сухомлинської о авіореька програма недаюі ічної осьми оаіьків і вчи-

іешн, що може буїи внкорисіана ири органі іаціі пснкоїтичної служби сімейною нихонашія, н системі нсихолої о-нсдагої ічноі осніпі, при жіночих консультаціях, іюлоюних будинках, шпячих садках іа школах.

Структура дисертації Робо іа складається ті вступу, двох ротдінін, вис новків, списку основної иикорисіаної літератури та додаїкш.

осповіши іміст рокоти

У всі у ні обіруніоаано актуальнісіь обраної теми, віиначено обЧкт, ііредмеї, меіу, іавдання, вкачані джерела і меіодн, розкрито наукову новизну, іеоретичне і практичне чначення дослідження, сформульовано вірогідність ііого речульїатів, викладено зміст основних положень, що внносяіься на за-хисі, подано відомості про анробапію одержаних речудьіаіів.

У.ІІСШМОМЇ. ІШМІЛ! * Ісихолої о-недаї оі ічні ішшки почупя любові до маїері га маїеріїнської любові" розкрию исихолого-педагогічну су шість ма-ісрннської любові чіс умови виховання любові діїсіі до маїері, її біологічну іумивченіс і ь.

Иіл/шачаї іьси, шо дня спрпяишвоіо рошніку природної основи маїері міс і на ісюїні три фактрн сеишіиішиіі період, ключові нодрашнкн та імнрининг. Мані сіа( внуїрпшнм шісюм душевної о жими народженої нею дії і ини, н моральним орії нінром. Любов до свої і дії 111 н 11 - моральна поіре-ба більїносп маирів. ( іосупки між ними від природи <; взаєминами нерівності, за яких одна поіребує допомоіи, а інша її надає. І саме та цс маїе-ринєт.ку ііюбов ,сновінчіу аиьіруїчмч і позбавлену еюпму, ітажаюіь нанші-! цо її і формою чюбоні. Не випадково жінка-матн мас особливо іначсння в і краищів ("> краіна-маін ', ' ненька-Украіна", " іем.чя-ненька") га обожнюпь-ся в реальному жи і її

У перші роки жнпя літній формується особливий психолої ічний зв'язок між нею і маїір'ю, який і рішає упродовж усьою жипя людини. Порушення цього зв'язку негативно позначається на розцінку дипіїш.

Одним із дійових факторів емоційного пилину на дії піну є. психологічний клімат сім'ї У сучасній психології обгрунтовуєп.ся підхід до сім'ї як до єдиного цілого, як до рухливої динамічної системи, в якій емоційний стан кожного її члена позиачаєіься на всій сімейній групі. Тому глибокий, постійний психологічний контакт з дитиною є універсальною вимокло до виховання.

Під того, шо нережнн.'пнме діпина п перші роки її жипя якою буле спрямонаніоп. її почупів. залежатиме і соціальна варіісп, ії “Я". Формування ставлення дііпппі до навколишнього середовища внсіупа« умовою розвитку її як особистості. ОсоОііспснпй поіепціал для сучасною суснільсіва є великою ціннісно, що викликано особливостями саморсалізапії людини, харакіером ії жнпєвоі ноз тії, стратегією самоздійспення.

Ці ідеї лежать в основі поглядів В.О.Сухомлнпської о па проблему взаємин батьків і дітей.

Особливе місце в дисертації підводиться аналізу поглядів класиків шічизняноі та зарубіжної пелаюіікн на любов до маїсрі і. зокрема, на мак-

ринську любов. _____________

, Я.А.Коменськпй стверджував, шо початкові знання діпина зобов'язала отримати в маїеринській школі, оскільки дитинство иершоночаюк людства. В ньому вій вбачав перші наросіки людських знань, розвиток яких спричини)» майбутні самовиіначеиня людини.

Лнгліііськиіі просвіппсль /Гж.Локк икаїуваи. їмо сама природа наділила батьків любов'ю до дітей, вони приймаки ь їхню іпдикідуачьнієїь, люблям. у них і недоліки, але ця любов не повинна переходиш в сліпу закоханій ь.

Па блаї олійній функції жінкн-маїсрі. н фііичній, моральній >а есі епічній ірілосі і акцет у на м у паї > францу іькни нроеіи і и ісш. Ж.-Ж.ІЧп о.

(і I .11 се пі і іоі и її справедливо чаунажуван, що природа іанрої рамуваиа »: л.ищі маїері іурбоїу про »бере .кеш 1.1 душевної рівноваги дичини, а ця рівно »ага мо"жлнва лише ча наявносіі любові маїері

Аніор киши “Як любиш дії ги" Яиуїн Корма;; вкліунав па іс, що мшг ріінсіво ібагачуч жіику-маїір, удосконалює її дучовпісіь.

V иіічншяпіп пеллюгічшй ліюраіурі і.ііи* (верталась уьаіа на пак ливісіь даіюї проблеми. Чаклпком піапувліп маїсрів, виконувані їхню полю ироіїнягни “І іборник Свя loniana" (І/Оі, 1/06 рр ) : "Маїерям вашим чеоь віадавапіе... Маїір не іабучіаіпе, вото іі викопуй іе”. Основні печагої ¡чіп ви моїй до баїьків у кониспірованому ніп ііяді поддюп.ся у "Повчанні Поло ні мира Мономаха дітям" (1096 p.).

'Значний внесок у рочвнччж проблеми виховання діїсії іроонв ГХ'.Сковорода, яий чаклпкав | , . в підростаючою поколіннії іімн

хєінісіь, навчати в'їячносіі", лкцешував уваї у на любові н> діннпи і відповідно до ма гері. -

К.Д.Ушинськиа довів, що рольова функція жінки найкраще сирин маслься дівчиною у піні від 15 до 20 років, і в харакіер дпіпни може впини пише че, що вже [»лише складало характер маїері. Важливою і думка не лаю га про іо, що лля моральною виховання дніннн необхідно, аби маш була (чі|іавжньою хрнеїшшкою.

Головним "архітектором" суешльсіва вважав жінку український нема-юі Яків Чепіга, ко і рий був ілпбоко перекопаний, що від маїері іаїкм.інь майбутні' диппін: віл неі йде перший сильний комплекс дні, емоцій, ідей, які впливають на психіку дичини чаклллаюіь внутрішню поліцію.

Проблема материнської аюбові іа любові діїеи до маїері 'юсідаї иі.ічпо місце в україні ькій народиііі педаюіпі! Мопа сіверджуч , що любов млі ері до дніннн < паік пчьпіімою іюбоїГю. Справжня любов маїері ліі лиси сіала найвищою і \ манк іичнок) ціннісно

07232278

Мати і діти — одна з найпоширеніших тем українського фольклору, зокрема, ліричних та колискових пісень. Саме п них оспівано маїір, що хоче поклясти дитині “здоров'ячко у сердечко", “добріш розум » головоньку".

Образи маїері та дігей були в поні зору Т.Г.ІПснченка. Зворушливо говорив він про жінку-маїір, порівнював її з Богородицею:

І перед нею помолюся,

Мов перед образом енні им Тієї мїі і ері спя тої,

Що в мир нам Бога принесла...

Питання виховання любові до маїері, розроблені гумапістами-цроспітителями і видатними педагогами, дістали подальший роїшпок у науково-педагогічній діяльності ІІ.О.Сухомлинськоіо. Через усе жття проніс вії невичерпне прагнення пошуку шляхів вирішення проблем сімейного пихопан .ня, вдосконалення родинної педагогіки. Годину Василь Олександрович шм жав наймень <ло, але доешь потужною кліішікоіо великого соціального ор ганізму. Тут, на йою думку, закладапчься основи особистості, виробляється її соціальна орієнтація, формую іьиі моральні почуття і поведінка, громадянська зрілість.

іатниіі педагог відкрив у ІІаплнші “Батьківську школу" з метою збагачення батьків пеппгогічпими знаТТТВГОп-утнщщрк всього иепіолу навчання їхніх дітей. Заняття проводились двічі на місяць. Усі батьки були поділені па сім груп. Перша охоплювала молодят, які ще не мали ді і ей. У другій навчалися батьки дошкільнят, котрі вступали до першого класу. Були сінорені також групи для батьків дітей іншого віку.

В.О.Сухомлпнськнй орієнтував вчителів на те, щоб баїьків не тільки навчати, .ше іі залучати до самостійної роботи по вивченню педагогічної теорії. Ось, наприклад, фрагмент виступу директора Паилнської середньої школи па іасідапні исичолої ічпого семінару 1Л січня 1968 року: “Звичайно, башто іи.\ моральних вад. які ми бачимо в учнів, йдугь із сім’ї. У вихованні с

така закопомірнісіь: щось найменш помітне, мікроскопічне у литнні відпивається, як у мікроскопі, під малеїн,ьоі о, непомітного, до великого, вражаючого. Дитина - цс дзеркало своїх батьків. Що погане було н матері, те с і и дпгині. Який вдома лан, така і оріаиповапість ьдитини. Л.М.'Голстоіі писав : “Когда у людеіі рождаеіся ребенок, для них сиздаегея особое поле уязшімос-тн, они как будю обнаженнме”. Про це слід гоноригн батькам на заняттях патіікіпсі>к0; ніколи''.1 '

Для того, аби .ліі п проходили школу сердечних людських взаємин, педагог організовував у школі різні свята: Маїері, Ііаіька, Дівчини і Хлопця, Книжки, Творчості, Першого врожаю, Троянди.

Своєрідною школою виховання почугпн у пікомярів можна вважати "Культ Маїері”, то панував у 1 Іавлиєккій десятирічці. Кожен, хто приходна сюди, на великому стенді міг прочитані слова, звернені до неньки: “Мати, пам'ятай, то ш головний недаїог, головній і вихователь. Від тебе залежить майбутнє суспільства”. Друпііі, ще більший стенд, адресувався дітям: “Бережіть ваших матерів!" і далі: “Неї матері немає ні поеіа, ні іерои”.

Чимало сторінок своєї чудової книги “Як виховані справжню людину" Н.О.Сучомлннськии присвячує утвердженню в дитячому серці иочуїтя любові до матері, постійного прагнення піклуватися про неї. “Кульг Матері" -—одна із чудових иедаї огічних знахідок ІІ.О.Сухомлинськоі о. Коли педагог говорив про Культ Матері у школі, він opit щупався на положення про зв'язок поколінь, про передачу духовних цінностей. Василь Олександрович був переконаний, що людина в своєму моральному розвитку спи: такою, яка в неї мати, яка гармонія любові і волі в її духовному світі.

1 Протоколи психологічного семінару Павлиської СІП на 1968-1970 н.р. II Архівні джерела Державного педагоіічно-меморіального музею Н.О.Сухомлинського і ІМС ІН 18-10 / Ру 612, Протокол № 18.

Як людина енциклопедичних знань і великою педаї огічиоі о досвіду. І) < ’.Гухоміїпмгьмііі pvf )умін, що проблеми любові сідміі із вузлових у иеда-ікі ІЗім нлмаїався Гисувагц суп» самою феномена любові, зрозумии ііоіо природу, умови виникнення і розвитку. І) почуггі любові, в змісті іі (¡юрмах їі иияіп копнем іруггі.ся вся сі рук і ура моральної самосвідомої-1 і людини. Уміння любиш педанч наївав "намтоншим людським умінням".

До проблеми маїерипської любові 13 О.С'ухомлннськіпі підходить інсбічно і розуми іі як особливий шід л/обові, яка безумовна за сіюсю прнро-/юю У iiixo працях знаходимо описи різновиді» нерозумної любові, яка приносин. шкоду дням, спотворює їхнг життя. Цс. зокрема, любов замилувані"!, ¡побої* деспотична, любов підкупу. А справжньою материнською любов'ю він ічіажав гаї.у, яка вчіпь дії піну бачиш і розуміти людсіі, пробуджує чугнвіезь <:грнч, виховує людське блт ородітво, спонукає шорній добро.

ІЗ.О.Сухомлинськпи ввів у обіг заке поняття, як “іруд любові", суть чкою поляїа. в зому, що “людина підшк сили своєї душі іпиііи людині іі при цьому здобуває те, що с тає для неї найдорожчим. І Іринесіп людині радість і в ньому знаній власну радість -- ось у чому з руд душі, праця любові”.1

Оіже, і порчо ппкорисіовуючн ідеї визначних прогресивних педаюгін та іромалськпх діячів, письменнцків-гумапісі ів, постійно вдосконалюючи влас-

Н ПІ І ПІП tyv<-.«.nlllli4.i.-ww-aa^!»rnn трмр^іЗІЧПІ ЦСІІХОЛОГО-І іедаї ОГІЧНІ

іасадн виховання любові до мазері.

"Сисіема виховання любові до мазері у педагої ічпііі івор-чоси Н.О.Сухомчипськоґо" аналііуюіься ііпіяхи за умови виховання дівчнн-кн-дтчннпжінки-маїері, зміст, форми та метоли формування у діїеіі почуззя лгоооиі до мазері, нмеві і.зкк"і /.ся досвід і Іавлнської середньо/ школи з вирішення даної проблеми, обгрунтонусіься необхідність гворчоїо шікорпсзап-

1 ('\.\омпінським ІЗХ). Проблеми виховання всебічно роїииненої особисто і U ІЗибр.зворіг ІЗ S і. К'.. ІУ76. -1.1. - С. 1 5К.

п

ня доробку педагога н сучаснім псдаї озічній теорії іа имснно-родимній і шкільнім нраіпmu.

Апачі і творчої спадщини В.О.Су.хомлимською нокаїав. іцо псда/оі иіііиюн висновку: коли диіима не знає, що іаке любов, ноші не мо*е ніобіті ijiíimv Кожному прш мио відчувані, що ііого люблязь. Мліериппка любов

- не ге почупя. яке виконує п пюдіпні здатність любимі і Оутн любимою. Тому дитина. яка росте в емоцііімо-нози пінному сімейному оточенні, ciar людиною, коїра любий. своїх батьків. Педагог прекрасно усвідомлював, що н сім'ї закладено вечпчезмин виховний потенціал: “Любов матері і до маїері-одіпі з важливих і)>акгорів тісї ніколи виховання почуттів. яку повинна пройти в ди тинстві. ранній юності кожна людина".1

У Панамській школі юнакам і дівчатам ііришенлювачас>, думка про те, шо до сімейного жігпя потрібно психологічно го і увитися ще з днпіпспза. Формування мораш.иої гогопносіі /ю кохання, шлюбу. народження і виховання діїей, батьківства і макрннсіва посідало значне місце о діяльності керованих В.О.Сухомпннськпм иедаї or і».

У дослідженні мода* /ься й аналі тує/1,ся план роботи На 11.кінської шкоті, що функціонувала в Павлпші.

'Ja результатами проведеною «шаиііу можна зробити висновок, що в школі В.О.Сучомлнпського відбувалася кіче спрямована систематична робота з виховання діїзчінікії-дівчнпи-АІпкп-матері протягом усіх років навчання її в школі та сімейного жіптя молодою подружжя, під час навчання матерів у Ііаіькінській школі. В.О.( 'ухомлипськиіі вніс елементи чикої організації в меіі процес, зробив його сисіема пічним і тривалим.

1 С'ухомлинський В.О. Виховання жіночності: Стаття // ІД ДАНО України. «і>. 5047. ()ц, І. — Снр. 803. ■— Арк. 10.

Під час шівчення творчої спадщині! В.О.Сухомлинеьииґо ішявдеио, що осноишшн шляхами виховання дівчинки-дівчини-жїнки-матері педаїог вважав: ознайомлення з музикою, поезією, живописом, скульптурою, проведення дня Дівчаток, цикл бесід з епіки сімейного житія (з І по 1Ü кл.), факультативний курс “Культура взаємовідносин у сім'ї”, використання “Хрестоматії і етики”, заняття Батьківської школи, влаштування сімейних свят, застосування емоційних ситуацій, залученя дітей до художньої творчості, суспільно корисної діяльності тощо.

В.О.СухомлинСькнй відзначав, що дії» для баїьків є об'єктом і почуттів, і діяльності, тоді як батьки дня них с перепажно об'єктом почутіів. До батьківської, особливо материнської любові обов'язково додаєіься ще й величезна турбота, прагнення дономопи дітям. У любові ж дітей до батьків домінує вдячність, але вона ici от по залежить від їхньої моральної зрілості. Тому найважливіша моральна дія у сім'ї — вчити дітей любити своїх баїьків, які самі формують, у дітей ті цінності, з якими ноші мапшуть справу в зрілості. Вони повинні виховати у своїх нащадків постійну душевну турботу про матір, тривогу за неї. Ча твердженням Василя Олександровича, “виховання тривожної, діяльної любові до навколишніх, особливо до матері,

— це не княппииа т\/рГпття-прг«-ноларуи.->кг па 8 Ікреіня (пат и гроші дає, а сип жупує подарунок). Це праця щоденна і буденна, але дуже исоохідна1 утїттт-(ілоюах педагога виражена суть процесу виховання, коли зовнішнє, (об'єктивне) стає надбанням внутрішнього (суб'єктивного), переходить у свідомість із тим, щоб втілюваїись у подальшу поведінку та діяльність.

В.О.Сухомлинськнн прагнув до тою, щоб ім'я матері стало святинею

1 Сухомлинськиіі В.О. Нагорода за добро //Вибр. твори; В 5 т. - - К., 1977.— T. S.--C. 290.

для кожного вихованця. Від маїері людини бере все прекрасне і чисте. Василь Олександрович вважав, що людина повинна навчатися більше віддавати. Він постійно повіорюмав діїям, щоб поїш берегли своїх маїерів, оберігали їх, полегшували їхню пращо. Пропонував шяїн на себе частішу нелегкої, одноманітної домашньої робо і и, яку внконуг мані, аби вона мала можливість відпочити.

Кожна мати, вважав педагог, повинна сама навчити дипшу любити її. І це не заради себе, а заради днгипп. Матері, щоб навчити дитину любйти, ноірібпо навчитись сгрііліуі'ати croe у виявленні любові до діпиіш, намагатися робиш гак, щоб дитина все більше і і більше виявляла любов до неї.

ІЗ.О.Сухомдинп,кий переконував матерів, що чим більше диіипа поверне їм у діппнсіві і отроцтві, тим багатшою не і уші іь у роки юності — багатшою наіїбсщішшішм людським багатством — любов'ю до людини, до батьків, вдч'пііспо старшим поколінням: “Хай не болить знос серце, мати, коли ти побачиш, як поливаючи дерево, синок сюммпся, вимазав руки - це едина доріжка, через яку людянісіь і доброта входить в дитяче серпе.

Хаіі не крас біль гпос серце, матусю, коли треба збудити дитину. Перерви її солодкий соп, хан піде на спіпшку в сад, пошт деревце. Це наимудріша материнська любов: попа не нідрннас íí малесенької крихти від пухкого й солодкого короваю дитячого щастя, а навпаки -- пас щастя діпйііі”,1 У практичній роботі В.О.Суломдшіськніі постійно дбав про виховання у

■ школярів езійкого почуття любові до мазері. У Нанайській школі застосовувалися найрізноманітніші форми й методи виховання такої любопі: позитивний приклад, педагогічний вплив, лекції, бесіди, диспути, Свято Матері, Свято Троянд, практична діяльність ді тей в умовах родинного життя (Сад Ма-

1 Сухомлпнський В.О. Щоб ди тина спіла Людиною: Стаття //1ДДЛВО України. -Ф. 5047. — Он. І, - Спр. 74') .Лрк. 16.

іері), привчання, доручений, вішоїа, створення податіічіпіх ситуацій, використання качок, легенд, бувальщин, система творчих. роби, заохочення, покарання, стороння колективної думки, навіювання, обмеження бажань, застереження, орієнтація на очікувану радість, мстсди самовиховання тощо

Аналіз педаї огічпоі снадщіпні Н.О.і.'ухомлпшт.кого дас підставу стверджувати, що н ГІавлнсьмй середній школі існувала доцільна дійова система виховання в учнів любові до миіері Методика Н.ОЛ'ухомлнпського

о.чошіюс широкий спекір мовних і нракінчнпч меіодів, способів і прийомів і метою формування у дітей любові до маїері, баїї.і.а, бабусі, дідуся. При цьому використовувались форми іі методи виховання, які передусім формували свідомість і самосвідомість, суспільну поведінку, оріанповуначи діяльність дітей, нагромаджуючи (фактичний досвід іа стимулюючи поведінку.

Такі творчі знахідки Пасшій Олександровича, ик ''Шкода під íhiumi мнім небом”, “Уроки мислення серед природи", кульїи Ііаіьківніинн, Матері, Мови, Киши, “Кімната думки", ІСімнаїа каїки”, “Гад вдк шості ”, “('гід героїв” та інші, апробовані в практичній діяльності педагогічного конекиїву ІІав-лкської середньої ніколи, сіалн надбанням баїатьох шкіл Кіровоградської іа інших областей України.

_______У період становлення національної системи освші в Україні вивчення і

впровадженим чіуіипчнмгч і-ріі.иі'тттчи-1*-' > ‘ 'умнниіпської о з досліджуваної проблеми с особливо акіуальним для ісорп і пракіикн виховної робоїн.

Жні її вість виховної системи, створеної вилаїним педгпої ом, зумовлена ihm, то нона спрняг і в сучаснім умовах іпдвіїпіетао рівня психолого-недагої і'іиої шді оювкн вчніедів, бап.ків, учнів .

У дослідженні розкрнва< іься досвіц робоїн І Іаішнсьі.ої середньої ніколи на сучасному стані, середніх шкіц № 14, 1‘* м Луцька і ііікиьно сімейиоіо ви-хошшпя учнів.

ІІрогіпалізовано творче використання спадщини П.О.С'ухоминнськоп.» і проблеми виховгіпня у діїе.іі любові до маїері в чи альшчн ві пан шкоті М> 1

і«. Чдолбунопа Рівненської області, де аві'ором буч» пронедеииіі експеримент тля перевірки жиппкччі окремих і;ісіі педагога в сучасній українській школі. ?а допомогою коикреіних методик і методичних ирийомін було виявлено тл-іежніст ь еіаплечия діїеи до Па п.кін від сі апченич ба і ькік. особливо ма і ері, до їм і нни. Чокрема. тлпіснепо копсілпшію іа аналіт вки мотв’яжу маїернмсі.кої тгобові, її німу іа усвідомленим лиіппою свою місця у сисіемі ппугріїм-чьосімеііппх сіосункіп, сіавчсння маїері до дипшії і. підпонідно. дііітін до ма і ері.

Чагалом нровелене дослідження даг. підставу і і верджува ги факт втне мотн'яіку іипу еіапченмч маїері до дні іній іа смсипфіки ставлення диги-ні! до маїері. Одержані ретульїати підтверджують положення

Н.О.( ухомчппської о про іе, що Сіам.кін необхідно вчиш ротуміїи своїх дітей, чііко уянляїи, якими нони бажаюи. їх виховані.

Враховуючи думку Н О.сЛ'хом.чннеі.коїо про те. то С5гч иедаїоіі’пі<ч культури баїьків пеможчнво роїв'чдаїи жодної прпбііеми навчання і виховання, насамперед сімейного, нами був організований спої рідини клас “Гіап.кіпської інколи" і батьків тачучеиих до сксперимеїпу діїеи. Ііаіьки таіі-мачися та авторського програмою, сі пореною на основі гпорчою апачіту, пе-реоемпслеінія і у іаі ачьнення доспілу В.О.Сучомчипської о. Ча три роки було проведено 18 кіняіь, форма та змісі яких сприяли оволодінню бан.ками певним колом иснхочого-медапч ічішх ніаиь, прищепленню необхідних педагогічних умінь, що тпачію пічвшпичо ефективність моральною вихопапня' їхніх дітей. > сім'ях, крім нчо, почіпппічнся в іаі мини, піісіонніпшм, як сіві-рджуюіь самі батьки. спіло спілкування між усіма членами родини.

Таким чином, пракшчпа діяльність авюра дослідження допеда, шо ідеї Папіла < ічекеаидрог.ігіа (Лломдимськон) ічодо сімеііпою виховання, в>крс-ма, поваї и і чюоові до баїьків не іічьмі іиаіаппч нечаї оі і ■ 111 у паук\, а іі ма мт ь ипірін^ >іч;м,'*а:,л'чі:ипсч \ практика гуіаі ноі школи.

У висновках сформульовані основні резулыатп дослідження.

Історико-педагогічнии аналіз творчої снадщшш И.О.Сухомиинського дає підставу стверджувати, іцо видатний педагог активно використовував надбання народної педагогіки, фольклору, творчо розвивав ідеї прогресивних педагогів і громадських діячів минулого Я.А.Коменського, Дж.Локка, Ж.-Ж.Руссо, Й.Г.Несталоцці, П.Ф.Лесгафта, М.І.ГІирогова, Яігуша Корчака, Г.С.Сковороди, Т.Г.Шевченка, О.Н.Духновича, С.Ф.І'усової, I.I.Uiієнка про виховний вплив сім'ї на розвиток дитини та роль жінкп-матері у вихованні дії еіі.

Педагогічна творчість й.О.Сухомлинської о ірунтувалася на глибоких знаннях психології людини, закономірностей рошитку дпінни, процесу виховання особистості з перших днів її жнггя.

В.О.Сухомлннсысий розкрив психологічні та фііюлогічін особливості дівчаток і хлопчиків, дав практичні поради, як виховані з них справжніх чоловіків і жінок, як виховати у них цінніші, справжньої любові. Феномен любові, її природа, умови виникнення та розвитку, рушійні сили проблеми, які цікавили педагога, були ним всебічно усвідомлені та роїв'язуваллся практично. Результатом цього стало переконання в тому, що людина лише тоді

■ ітаг справжньою людиною, коли вона любіпь, то любов t насамперед ікчіи чезною відповідальністю за іншу людину.

Павлиський вченіїп був переконаний, що любов маїері і любов до матері є складним психологічним феноменом, вивчення якою можливе лише t урахуванням його обЧктивпо-суб'єктивиих сторін, зокрема реальної поліції матері у ставленні до дитини. У психологічному пііані суть виховання любові до матері становить поступовий перехід від зовнішніх реї уляюрів акінвносм дитини у внутрішні детермінанти її поведінки і діяльпості

Аналіз творчої спадщини В.О.Сухоміипіськоїо ще раї іасвідчни, що фундамент формування особистості закладаються у сім'ї, яка дня дпінни мас

бути основним осередком иснхочотічного захисту, взірцем для наслідування, дня фізичного, соціальною га духовног о виховання.

П.О.(’ухомлинськнй олин т перших звернув увагу на те, іно шкільне виховання невіддільне від сімейного, а виховання справжніх магсрі. баїька є, по суіі, вирішенням багаїьох проблем школи.

Усвідомлюючи пиховниіі поіеиціал сім'ї, вндатнніі педагог творчо підійшов до нробпеми підготовки майбутніх батька і матері. Пін вважав, то підготовка до сімейного життя - це передусім виховання зцаїносіі та вміння любиш людей. Дня того, щоб нихопапі гуманних людей, віагмосгосупки в сім’ї мають буїн людяними. У процесі самою жппя діти переймають від сіарших знання про таємніш між людьми, про пнтюб, про сім'ю, засвоюють норми поведінки.

Обгрунтована В.О.( ухомлинськпм система виховання підростаючого покоління до виконання ролі батьків охоплює широкий спектр сповесних і практичних засобів, шляхів і прийомів, спрямованих на формування єдності свідомості, переконаності ги поведінки.

Гфектипиість формування значущих для дитини якостей загалом і любові й поваги до старших, батьків матерів зокрема, залежить безпосередньо від ставлення до неї матері. Здатність малюка любити тісно пов'язана з тим, який досвід любові набув він і в якій формі вона була виражена.

Тому П.О.Сухомлниський вважав, що насамперед необхідно виховати жінку-мапр. розвішу пі у неї справжню материнську любов. Педагог створив цілу систему виховання дівчннки-діїгшпи-жінкн-матері, втілив її в життя власним бат атрічним досвідом. Виховання дівчинки-дівчнни-жїнкн-матері у Павлнськін середнііі школі відбувалося упродовж усіх років навчання в школі, протягом сімейною життя молодого подружжя, під час навчання матерів у Батьківській школі.

Гарантіями результативного виховання жінки-матері педагог вважав: повноцінне моральне виховання, врахування фізіологічних і психологічних

жінок від иа**ик фпичппх „аиатажсь. гурбоїу мни*»»« про магаираг-умінни бачиш и днях ма.ібушіх бап-ків. в,.С«ком<ч«пм.у ииїжу баїьк.в u особистому і громадському ж,ті, правильне і доцільне впкорнс.апня форм га. методів виховання, вміння керувачч, своіми бажаннями, обмежувані їх; емоційні, доізіршші іпаемшш між учнями Та вііховаїелямп.

Свофідиоіп школо... формування почути у діїеіі можна вважай. а.мо-сферу Куньіу Матері. що панувала у Паш.нськШ середнш школі. Ту, дбали про ге, аби мачн усвідом;,юьала, а,о вона - юловиші вихоїшель, що від не. залеж,пь мАЙбушс сім'ї, родоводу, І І«мл*’ тш, то любов до ма-

тері для хлопчиків означає в маибучньому турбочлнве сіавжл.ня до жінок ьча-галі, а для дівчачо,: - не школа виховання мачсришл.коіо почу.чя і відпо-

відали юс п.

ВлП'ухомштськті вважив, що іидчуічя серцем найдорожчої у свгп людини - ми.ері - Є Великою н.киі.ою виховання людяно.;.і, могуїшм ■часобом облаюроджуванпя ночуп.в димиш, а формунання особи.:.ос.і іромадянина розпочпнасться ч виховання любов, іа поваїи ди маїсрі.

Любов до ліодеіі виховуйся .іли;и любов'ю, евц.джував внца.ппп

^дam^-■)tк^бolr^^,^t>i-ІІ■^aвu-UлLi;^lшp^п.!1Ч-i■яriyl■п1^.к ніап.и.ьо,,.^,^

режнвачи, дивіїчпсь в очі мл.ері і бачиш внихчраво.у чи сюкиї мир чи чо,н чежеиші. Найважливішими джерелами, ню жнвла.ь иочуго. любові до м.пр., пін вважав вчасмну любов подружжя, моральну і .ромадянську відповідальність баа-ків ка дічен, срая.лшшй сімейний мікроклімат. рочумму організацію сімейного ж.гітн, спільну ірудову діялииоь иан.кт чи дині.

У творчому доробку И.О.Пухомлішсько.о вичлснсні шляхи виховання дівчинкп-дшчпни-жчнкима.ср. ■ у доешдж.шп нроанангкшано процес ,«.ховання жшки-мачері, виявлена роль ¡іеда.оіа в ор.анпаи.і ш о.о промесу.

В .0.0 у х о м л н н с ь і ; и й удосконалив u.cmay рейо.и і шпань формування почупя любові до маїері у діїей, науково обіруїнував і нер< вірив на нрак-

типі форми й методи її організації. покіп:ш можчіівісіь і доцільність реалі ї:іпії її о умовах конкретної о ііедаї оі ічного колекпіву І Іаплиської середньої школи.

У досчідженні сінтемампопапо досвід творчої о використання ідей П.О.Сухочиннського т виховання п учнів любові до м:псрі іі сформульовано висновки дня подальшого його використання у сучаснім сімейно-шкільній практиці. Пксисримснгом підтверджено, пю впроваджені педагогом форми і метди виховання шобоні до матері с актуальними і сьогодні.

Па основі податіічного досвіду П.О.Сухомпппського та теоретичного аналізу його педагогічної спадщини розроблена й апробована an і Орська про-ірама педагогічної оспітн батьків і вчителів, що може Пупі пикористапа в практичній робоїі шкіл, дитячих садків, у системі пспхолого-педагогічної освіти батьків, у иідіогопці студенііп педагогічних вузів.

У період відродження української держаиносіі. копи перед освітою ію-сіаіогь якісно нові й складні завдання. педагогічна сиадщипа И.О.Сухомлинськот допомаїаг успішному розв'язанню багатьох актуальних педагогічних проблем, »окрема, виховання любові до матері, покращенню стану шкільно-сімейного пихопапіг.'.

Дане дослідженим не нреісидус на вичерпне і всебічне розв'язання порушених у ньому питань. Потребують поглибленого вивчення питання податі ічної культури вчителя, майстерності педагога у виховній роботі, навчання

і виховання ‘важких" дітей у тпорчосіі пила того педагога.

fiacaroi раїпін спадщина Н.О.Сухомлинськоіо, важливість і значущість якої актуалізується п період розбудови української г.іціопальної школи, заслуговує на подальше її вивчення, поширення і творче використання.

Основні ШІЬ'Ліі'ШШМ Таких пуц'икмцич авиціа:

1. Про виховання почуття материнської любові II Поч.школа. — 1993. -№10, — С.27-28.

2. Феномен материнської любові II Дошк. виховання. — 1994. — .Ьс 5-6.

— С. 4-6.

3. Материнська любов у поглядах В.О.Сухомлинського Н Матер. 1 Все-укр. нед. читань "Освітньо-виховні ідеали В.О.Сухомлннською в кошексіі сучасності”. — Київ - Луцьк, 1994. — С. 27-30.

4. В.О.Сухомлннський про феномен материнської любові // Маїер. II Всеукр. нед. читань ‘В.О.Сухомлинськнй і сучаснісіь". Київ - Чсрніпв. 1996. — 4.2. — С. 3-8.

5. Проблема ма і ерннської любові в пецагоіічнїи спадщині

й О Гухомпіїнгі.кого II Магер. міжнародної конф. “В.О Сухомлиік'ький видатний український педагог". — Київ - І’івне. 1993. - С. 58-59.

6. Трактування материнської любові в українській народній педагогіці // Магер. міжнародної наук.-нракі. конф. ''Традиції виховання у свіювін народній педагогіці”. — Рівне, 1995. —- 4.2. С. 190- 193.

7. Джерело гуманізм) лишни II Матер міжвучівсі киї наук. - нракі. конф. "Педагогіка миру в навчально-виховному процесі ніколи і пул" --Рівне, 1995. -- С. 53-55.

ІІКГРЕИКО O.R. Носпніание побпи к мінери п поляки ііческом

НЯС.'Н'ДНН Н. Л.Су ХОМ 1ІІНСКОГО.

Диссертация на соискание ученой степени кандидата педагогических наук по специальности 13.00.01 —- теория и история иедаюпікп. — Институт педагогики АI IIІ Украины, Киев, 1997.

В работе исследуются взгляды выдающеюся ученого и педагога М.АЛ'ухоилішского на проблему люб ви к матери и материнской любви. Ни основании анализа трудов учеиого-иедагога, архивных материалов вычленены формы и методы поспи і ¡шин любви к матери, пути м условия воспитания девочки-девутки-женщииы-матери, раскрыта роль материнской любви в нравственном воспитании учащихся. Систематизирован опыт творческого использования ІЗ.А.Сухомлинского но воспитанию в учащихся любви к матери. Основные положения отражены в 7 публикациях автора.

PKTRKNKOO.B. fa,l,pforinj»mu of Love to Mother in (lie

Pedai'ogicai Heritage of V.O.StiMioinlinsky”.

Dissertation on presentation for a decree of the Caniiidate of Pedagogical sciences on speciality 13.00.01 theory and history of pedagogics. The Institute of Pedagogics APS of I ikrame, Kyviv, 1997.

The thesis contains theoretical investigations which reflect the views of the prominent scientist and pedagogue V.O.Sukhomlmsky upon the problem of Love

to Mother and Mother's l.ove. la the iu\obligations based on ilie analysis ol archives' docuinclits, the forms and methods of upbriging oi io\e to mother have been pointed out, they were tested in Pavlysli school, the role ol Mother's love in moral education of pupils lias been lightened.

The experience ol the creative use oi V.O. Sukhomljasky's ideas about upbringing pupils' lcelings of love to mother has hceh systemaiised. I lie main items of the research have been reflected by the authoi in his 7 publications.

Ключові слова: маїерипська нюбон, любов до маїері, батьківська любов, уміння любиш, мудрісіь вихований.