автореферат и диссертация по педагогике 13.00.04 для написания научной статьи или работы на тему: Подготовка будущего учителя начальных классов к использованию дидактической художественной игры в учебно-воспитательном процессе
- Автор научной работы
- Сулаева, Наталия Викторовна
- Ученая степень
- кандидата педагогических наук
- Место защиты
- Киев
- Год защиты
- 2000
- Специальность ВАК РФ
- 13.00.04
Автореферат диссертации по теме "Подготовка будущего учителя начальных классов к использованию дидактической художественной игры в учебно-воспитательном процессе"
1НСТИТУТ ПЕДАГ0Г1КИI ПСИХОЛОГИ ПР0ФЕС1ЙН01 ОСВ1ТИ АКАДЕМИ ПЕДАГОПЧНИХ НАУК УКРАШИ
-а оа
, -Глй'\ СУ Л А ев А НА ТАЛ1Я BIKTOPIBHA \ ú 13
УДК 378: 373.1.013
П1ДГОТОВКА МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ПОЧАТКОВИХ КЛАСШ ДО ВИКОРИСТАННЯ ДИДАКТИЧН01 MHCTEUbKOÏ ГРИ У НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНОМУ ПРОЦЕС1
13.00.04 -теорш i методика професшнсй ocbíth
АВТОРЕФЕРАТ
дисертацн на здобутгя наукового ступеня кандидата педагопчних наук
Kh'íb - 2000
Дисертащезо е рукопис.
Робота виконана у Полтавському державному педагопчному ун1верситет1 ш. В.Г. Короленка, МЬпстерство освгга I науки Украши, м. Полтава.
Науковий кер^вник: доктор педагопчних наук, доцент Лещенко Марш Петр1вна, Полтавський держав ний педагопчний ун1верситет 1м. В.Г. Короленка, завщувачка кафедри дошкш>но1 педагогки, Мшстерство освгга 1 науки Украши, м. Полтава.
Офщшш опоненти: доктор педагопчних наук, професор Рудницька Оксана Петр1вна, Нашональний педагопчний ушверситет 1М. М.П. Драгоманова, завщувачка кафедри гри на музичних шструментах, МШстерство освгга 1 науки Украши, м. КиТв;
кандидат педагопчних наук Онищук Людмила Анатоливна, 1нстатут педагопки АПН Украши, науковий сшвробгашк лабораторп управл'шня загалыюосвггшми навчальними закладами, м. Кшв.
Провщна усганова: Черншвсышй державний педагопчний ушверситет ш. Т.Г. Шевченка, кафедра педагогки, психологи 1 методики початкового навчання, Мшстерство освгги 1 науки Украши, м. Чертив.
Захист вщбудеться "21" червня 2000 р. о 15 roдинi 30 хвилин на засщанш спещал13ованоТ вченоТ ради Д 26.451.01 в 1нституп педагогки 1 психологи професШноТ освгги АПН Украши за адресою: 04060, м. КиТв, вул. М. Берлинського, 9, V поверх, зал засщань.
3 дисертащею можна ознайомитися у б1блютещ 1нституту педагопки 1 психологи професшноТ освгги АПН Украши (04060, м. Кшв, вул. М. Берлинського, 9).
Автореферат розюланий "20" травня 2000 року.
Вчений секретар
спещал!30ван01 вчено! ради
Дибульська Г.М.
ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА ДИСЕРТАЦ1ЙН01РОБОТИ
Актуалыпсть та доцтьшсть дошдження. Одним 1з центральних эложень, визначених у Державши нацюнальшй програм1 "Осв1та" ("Укра'ша XXI :олгття"), е створення умов для тдготовки вчител1в, здатних на практищ фоваджувати особиспсно ор1ентовану систему навчання I виховання, яка унтуеться на засадах гумашстичнсн педагопки. При такому тдомщ ¡ршорядними завданнями виступають розвиток неповторних шдивщуальних ¡обливостей учшв, реал1зацш IX заттв та штереЫв, а головне, знаходить эактичне втшення основна потреба особистосп у творчому осмисленш \ дтворенш свпу.
В умовах переходу на 12-р1чний термш навчання у школ1 особливого ачення набувае тдготовка вчител1в початкових класхв до передач! знань учням гстир1чиого в1ку, яка вимагае умшь оргашчно поеднувати творчий розвиток обистост1 з формуванням навичок читання, письма, Л1чби у молодших школяров.
Доцшьним напрямом реал1зацн тако! шдготовки е впровадження у практику 1чатково\' школи дидактичних мистецьких ¡гор, як! забезпечують активний квиток I самореализацию особистост! дитини у процес1 засвоення знань.
У ход! дидактично!' мистецькоГ гри вчитель передав учням знания, користовуючи р!зн1 види мистецтв (драматичне, музичне, хореограф1Чне, 'разотворче) у процеа ¡грових ситуацш. При цьому поеднуеться реальне I [нтастичне, чуттево-емощйне й ¡нтелектуальне, що вщображаеться через б'ективну призму свггобачення учшв.
Дидактична мистецька гра охоплюе тащ етапи, як створення ¡грового думу, розробку сюжетноТ л1н1У, и практичну реал1зацпо I шдведення шдсумюв. жен з них забезпечуе розв'язання у гармошйшй едносп завдань навчання, звитку I виховання молодших школяр1в.
Ефектившсть використання дидактично'1 мистецькоТ гри у навчальному оцес! залежить вщ р1вня шдготовки вчителя початкових клас!в, яка поряд 1з ихолопчними, педагопчними, методичними знаниями, умшнями I навичками гсючае теоретичну пщготовку студенпв з питань впливу мистецтва 1 гри на звиток дитини, практичне оволодшня елементами мистецькоТ грамотности заматичноТ, музичноТ, образотворчоУ, хореограф1чноТ) та розвитку здатносп до ово1 1мпров1зац11. У цьому контекстт важливе мшце посщае дослщження [рокого кола питань, яш пов'язаш 13 мюцем мистецтва та !грово1 д1яльност1 у шовленш особистоси, значениям мистецького компонента у соцюкультурному звитку спещатнста, формуванням здатносл до творчоТ самореал1заци у цагопчнш дшльносп майбутнього фах1вця.
Для дослщження дано! проблеми велике значения мае опрацюваш вагомого досвщу з питань: використання мистецтва для формування особистос (знайшло вщображення у працях Арютотеля, Платона, Д. Дщро, К. Бюххер К. Гросса, С. Рейнака, Г.С. Сковороди, 1.Я. Франка, Я.Ф. Чешги, A.C. Гущина впливу irpoBo'i д1яльност1 на розвиток дитини (висвллено у праця М. Квштшпана, М. де Монтеня, Ж.-Ж. Руссо, I. Канта, Ф. Шиллера, Ф. Фребел Я.Ф. Чешги, В.О. Сухомлинського, A.C. Макаренка, B.C. MyxiHO Д.В. МенджерицькоУ, C.JI. Новосьолово'О; естетичного виховання у проце( шдготовки майбутшх учител1в (розкрито у роботах I.A. Зязюна, О.П Рудницько Л.Г. Коваль, М.П. Лещенко).
Особливос-ri використання irop у навчально-виховному npoueci вищс школи висвгглено у дисертацшних роботах В.А. Ткаченко, О.Г. Хоменка. Питанн навчання студенйв використання pi3HHX видав мистецтв у педагогичному проце( вщображено у наукових працях О.М. Отич, Л.П. Яковенко, Н.Ф. Андр1евсько O.A. Федш (музичне мистецтво), Л.В. БичковоТ, М.О. Гйчкура, В.Б. Григор'ево В.М. Осипова (образотворче мистецтво), С.О. Соломахи, С.О. Швидкс (театральне мистецтво).
Однак, як свщчить анал!з психолого-педагопчноУ лггератури, особливос-шдготовки студенев педагопчних факультеив вищих заклад1в осв!ти д поеднання р1зних вид1в мистецтв i гри з процесом передач! знань учня] початкових класпв на ochobi проведения дидактичних мистецьких irop ще н дютали належно'1 розробки.
Актуальшсть дано!" проблеми, li недостатня теоретична i практичн дослщжешсть зумовили BHÖip теми дисертацп: "Шдготовка майбутньог вчителя початкових клаЫв до використання дидактично1 мистецькоХ гри , навчально-виховному процеа".
Дисертащйне дослщження виконано вщповщно до плану науково-досладнс роботи Гнституту педагопки i психологи професшно! освгги АПНУкраши з темою: "Психолого-педагопчш основи формування загально'1 та професшнс культури студента засобами мистецтва" (PK №0196И 008880).
Об'ект - процес професшно1 пщготовки майбутшх учител1в початкови loiaciB.
Предмет - формування умшь у майбутшх учител!в початкових iciaci проводити дидактичш мистецыи ¡гри.
Мета - науково обгрунтувати i експериментально перев1рити методик пщготовки майбутшх учител1в початкових клаав до використання дидактично мистецькоГ гри у навчально-виховному процес!.
Концептуалып idei грунтуються на таких положениях: мистецтво найбшыц природовщповщним чинником педагопчного впливу на формувани
ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА ДИСЕРТАДШНО? РОБОТИ
Актуальтсть та доцшыисть досп'гдженпя. Одним ¡з центральних щожень, визначених у Державнш нацюнальнш програм1 "Освп-а" ("УкраТна XXI олгггя"), е створення умов для подготовки вчител!в, здатних на практищ [роваджувати особиспсно ор1ентовану систему навчання 1 виховання, яка унтусться на засадах гумашстичноТ педагопки. При такому шдход! ¡ршорядними завданнями виступають розвиток неповторних ¡ндивщуальних :обливостей учшв, реал!защя Тх загогпв та штереав, а головне, знаходить >актичне втшення основна потреба особистосп у творчому осмисленш 1 цтворенш свпу.
В умовах переходу на 12-р1чний термин навчання у школ1 особливого ачення набувае подготовка вчител1в початкових клаав до передач! знань учням ;стир!чного вшу, яка вимагае умшь оргашчно поеднувати творчий розвиток обистосп з формуванням навичок читання, письма, л1чби у молодших школяр1в.
Доцшьним напрямом реашзаци тако! подготовки е впровадження у практику гаатково! школи дидактичних мистецысих ¡гор, яи забезпечують активний квиток I самореал1защю особистосп дитини у процеа засвоення знань.
У хода дидактично! мистецько! гри вчитель передае учням знания, :користовуючи р1зт вида мистецтв (драматичне, музичне, хореограф1чне, !разотворче) у процеа прових ситуацш. При цьому поеднуеться реальне 1 штастичне, чуттево-емоцшне й штелектуальне, що вщображаеться через б'ективну призму свггобачення учшв.
Дидактична мистецька гра охоплюе таю етапи, як створення ¡грового п(уму, розробку сюжетно! лшп, п практичну реал!зац1ю I шдведення шдсумгав. >жен з них забезпечуе розв'язання у гармоншнш едносп завдань навчання, звитку 1 виховання молодших школяр1в.
Ефектившсть використання дидактично! мистецько! гри у навчальному оцеЫ залежить вщ р!вня подготовки вчителя початкових клас1в, яка поряд ¡з ихолопчними, педагопчними, методичними знаниями, умшнями 1 навичками лючае теоретичну подготовку студенев з питань впливу мистецтва 1 гри на звиток дитини, практичне оволодшня елементами мистецько! грамотносп эаматично!, музично!, образотворчо!, хорео1раф1чно!) та розвитку здатносп до юво! ¡мпров1заци. У цьому контекст! важливе мюце посщае дослщження 1рокого кола питань, яю пов'язаш \з мюцем мистецтва та ¡грово! д1ялыюст1 у шовленш особистостО, значениям мистецького компонента у соцюкультурному звитку спещатиста, формуванням здатносп до творчо! самореалОзацп у цагопчнш д1яльносп майбутнього фахОвця.
Для дослщження дано!' проблеми велике значения мае опрацюванн вагомого досвщу з питань: використання мистецтва для формування особистост (знайшло вщображення у працях Арютотеля, Платона, Д. Дщро, К. Бюххерг К. Гросса, С. Рейнака, Г.С. Сковороди, 1.Я. Франка, Я.Ф. Чешги, A.C. Гущина] впливу irpoBoi д1яльносп на розвиток дитини (висвилено у праця: М. Квштшиана, М. де Монтеня, Ж.-Ж. Руссо, I. Канта, Ф. Шиллера, Ф. Фребел* Я.Ф. Чешги, В.О. Сухомлинського, A.C. Макаренка, B.C. Мухшо' Д.В. Менджерицько!, С.Л. НовосьоловоУ); естетичного виховання у процес пщготовки майбутшх учител1в (розкрито у роботах I.A. Зязюна, О.П Рудницько" Л.Г. Коваль, М.П. Лещенко).
Особливосп використання irop у навчально-виховному npoqeci вищо школи висвгтлено у дисертащйних роботах В.А. Ткаченко, О.Г. Хоменка. Питани навчання студенев використання р1зних видав мистедтв у педагопчному процес вщображено у наукових працях О.М. Отич, Л.П. Яковенко, Н.Ф. Андр^евсько'] O.A. Федш (музичне мистецтво), Л.В. Бичково?, М.О. ГЕчкура, В.Б. Григор'ево'] В.М. Осипова (образотворче мистецтво), С.О. Соломахи, С.О. Швидкс (театральне мистецтво).
Однак, як свщчить анал1з психолого-педагопчноТ лггератури, особливост пщготовки студент педагопчних факультет1в вищих заютад1в ocBixn д< поеднання pi3HHX вид1в мистецтв i фи з процесом передач! знань учня» початкових клас1в на основ! проведения дидактичних мистецьких irop ще hi дктали належно1 розробки.
Актуальнють даноТ проблеми, й недостатня теоретична i практичн; дослщжешсть зумовили BHÖip теми дисертаци: "Шдготовка майбутньогк вчителя початкових клаав до використання дидактичноi мистецьког гри j навчально-виховному процеа".
Дисертацшне дослщження виконано вщповщно до плану науково-дослщно робота 1нституту педагопки i психологи професшно1 ocbith АПНУкраши 3! темою: "Психолого-педагопчш основи формування загальноТ та професшно культури студенев засобами мистецтва" (PK №0196И 008880).
Об'ект - процес професшноТ пщготовки майбутшх учител1в початкови} клашв.
Предмет - формування умшь у майбутшх учител!в початкових класп проводити дидактичш мистецью ¡гри.
Мета - науково обгрунтувати i експериментально перев1рити методику пщготовки майбутшх учител1в початкових клаыв до використання дидактично мистецько'1 гри у навчально-виховному nponeci.
Концепту алый idei грунтуються на таких положениях: мистецтво ( найбшьш природовщповщним чинником педагопчного впливу на формуванш
дитячо1 ¡ндивщуальностс; важливе значения у розвитку особистост1 молодшого школяра мае поеднання навчальноТ та ¡гровоТ д1яльносп; впровадження у навчальний процес початково'1 школи дидактично!' мистецько-1 гри сприятиме розв'язанню взаемозв'язаних завдань навчання, розвитку та виховання школяр1в; шдготовка майбутшх учител1В початкових клаив до використання дидактичних мистецьких ¡гор передбачае розробку методики, яка спрямована на формування вмшь ¡нтегрувати навчально-виховну, мистецьку та ¡грову д1яльшсть.
Ппотеза досл1джепня: пщготовка майбутшх учител1в початкових клаав до проведения дидактичних мистецьких ¡гор буде ефективною за умови використання методики, що включае моделювання дидактичних мистецьких ¡гор, в яких враховуеться гармошзуючий вплив мистецтва та ¡грово'1 д!яльносп на розвиток особистосп. Яюсть професшноТ подготовки майбутшх учител1в початкових клаав та p¡вeнь сформованосп Ух умшь проводити дидактичш мистецьи ¡гри залежатиме вщ засвоення теоретичних положень впливу мистецтва та гри на розвиток дитини; практичного оволодшня елементами мистецькоТ грамотное™; здатносп до ¡гровоГ ¡мпров!зацп.
Заедания досл1дження:
• розкрити функцюнальш взаемозв'язки: "мистецтво 1 особистють", "гра 1 особиспсть", "мистецтво 1 гра";
• теоретично обгрунтувати значения ¡гровоУ д1ялыгоеп у розвитку дитини молодшого шкшьного в!ку;
• виявити педагопчш умови використання дидактичних мистецьких ¡гор у процеЫ навчання учшв початкових клаав;
• обфунтувати критер11 1 показники готовност1 майбутнк учител1в початкових клаав до дано'1 дшльносп;
• розробити та експериментально перев1рити методику подготовки майбутн'1х учител!в початкових клаав до проведения дидактичних мистецьких ¡гор.
Загальну методологт дослгдження становлять: положения системного пщходу як методолопчного способу тзнання педагопчних та мистецьких явищ; психолого-педагопчш теорн розвитку I саморозвитку професшних якостей особистосп пщ час д5яльносп; концепци взаемозв'язку нацюнального 1 загальнолюдського.
Теоретичною основою дисертацп е положения про важливють шзнання свггу засобами мистецтва та гри, яке конкретизовано у таких аспектах: вплив мистецтва на розвиток особистосп (В.М. Верховинець, Г.Г. Ващенко, ГЛ. Шевченко, Н.В. Гончаренко, ПЛ. Гаврилюк, М.М. Машенко); психолопя гри (Л.С. Виготський, О.М. Леонтьев, Д.Б. Ельконш); педагопчне значения гри (П.Ф. Каптерев, Д. Колоцца, С.Ф. Русова, В.М. Верховинець); дшов! ¡гри
(В.П. Галушко, B.JI. Ткаченко, В .Я. Платов, С.Р. Гщрович); психолопя творчос (А.Н. Лук, В.О. Моляко, Я.А. Пономарьов); формування творчоТ особистос (Л.Н. Столович, С.О. Сисоева, E.I. Савостьянов, В.А. Роменец А.Н. Новолинсышй, М.М. Машенко).
Метода дослщження: теоретичний анализ фшософськоТ, психолопчнс педагопчно'1 монограф ¡чно! i перюдично'1' лггератури з питань впливу мистецтва' гри на розвиток особистосп; спостереження за навчально-виховним процесом початковш школ!; анкетування, бес!да, опитування, тестування студент!в вчител!в початкових клаав; констатуючий i формуючий експерименти, яюсний ■ кшьюсний анал1з ix результата.
Органаащя дослгдження. Дослщження здшснювалося у три етаг протягом 1995-1999 роюв.
Перший етап (1995-1997 рр.) - теоретичне осмислення проблеми, вивчеш науково-методично! лггератури, спостереження за реатзащею irpoBHX метод навчання у початковш школ!, впровадження дидактичних мистецьких irop навчальний процес приватно! загалыюосв!тньо1 школи "Чар1вний св!т спостереження за впровадженням дидактичних мистецьких irop у проц< професшно! шдготовки майбутшх учител!в початкових KnaciB, обгрунтуваш теми дослщження, розробка напрям1в педагопчного досл!дження з питань вплш мистецтва та irpoBoT д!ялыгост! на розвиток особистоси, визначення вихщш методолопчних позицш, конкретизащя проблеми та основних завдань дисертацп
Другий етап (1997-1998 рр.) - передбачав проведения констатуючо) експерименту, визначення критери'в i показшшв готовности майбутн!х учител початкових клаав до проведения дидактичних мистецьких irop, piBHiB готовнос майбутн!х учител!в до означено! д!яльносп; розробку спецкурсу "Дидактич мистецьк! ¡гри"; оргашзацю i проведения формуючого експерименту.
Tpemiü етап (1998-1999 рр.) — анал!з результате констатуючого формуючого експериментш; узагальнення концептуальних щей дослщженн оформления результата проведеиого дослщження, публжащя nociÖHHKa, стате методичних рекомендацш.
Експериментальна база. Дослщження здшснювалося на 6a3i Полтавсько] державного педагопчного ун!верситету iM. В.Г. Короленка, в якому проводила« протягом трьох роив дослщно-експериментальна робота з проблеми пщготов! майбутшх учител!в початкових клаЫв до проведения дидактичних мистецыа irop; у приватнш загальноосвггнш школ! "Чар!вний св!т", де упродовж п'яти рок реал!зовувалася методика "Мистецька гра в!д А до Я", Ошшнянськок, загальноосв!тньому колепум! i неповнш середн!й школ1 №3 м. Кобеля! Полтавсько1 облает!. Дослщженням було охоплено 518 студента, 25 учител! 137 учшв та 198 дггей дошкшьного BiKy.
3 урахуванням результат проведеного експериментального досшдження було розроблено курс "Дидактичш мистецьм irpn", який був упроваджений на етат формуючого експерименту у Полтавському державному педагопчному ушверситетл ím. В.Г. Короленка.
Hay нова новизна дослщження полягае в тому, що: вперше сформульовано критерп i ознаки готовносп майбутшх учител!в початкових iciaciB до проведения дидактичних мистецьких irop; розроблено методику шдготовки майбутшх учител1в початкових клаав до проведения дидактичних мистецьких irop та методику використання дидактичних мистецьких irop у процеа навчання учн1в молодших KnaciB; подальшого розвитку набув тдхщ до класифжацп irop; конкретизовано понятгя "дидактична мистецька гра".
Теоретичне значения одержаних результата полягае у виявленш особливостей впливу р1зних вщцв мистецтв на розвиток особистосп; у розкритп специфши поеднання мистецького та irpoBoro вид1в д1яльност1 пщ час навчання учн5в початкових miaciß; в обгрунтуванн} методики шдготовки майбутшх учител1в початкових KnaciB до проведения дидактичних мистецьких irop.
Практичне значения одержаних результат полягае у тому, що:
• розроблено методичш рекомендацй' для шдготовки майбутшх учител1в початкових клаив до проведения дидактичних мистецьких irop;
• розроблено програму спецкурсу "Дидактичш мистецьга 1гри" для студенпв вищих заклад!в ocbíth III i IV p¡bhíb акредитацй';
• розроблено мистецыа ¡гри, яш BBÍimum до методичного пособника для вчител}в початкових KnaciB "Мистецька гра вщ А до Я".
3míct i результата дослщження можуть бути використаш викладачами вищих педагопчних заклад1в ocbíth, студентами, учителями початкових клаав, вихователями дошюльних заклад1в.
HayKOBi положения, навчальш матер1али, методичш рекомендацй впровадзкено у навчальний процес Полтавського державного педагопчного ушверситету ím. В.Г. Короленка (довщка №1267 вщ 2.03.2000), Полтавсько! приватно! загалыгоосвггньоУ школи "Чар1вний cbít" (довщка №26 вщ 21.01.2000), Отшнянського загалыюосвгшього колепуму мистецтв (довщка №126 вщ 17.04.2000), Кобеляцько! неповно! середньо! школи №3 (довщка №928 вщ 19.04.2000).
Особистий внесок автора в одержанш наукових результата полягае в: обгрунтуванн! необхщносп поеднання мистецько! й irpOBOi Д1ЯЛЬносп у nponeci навчання учшв початкових клас!в; обгрунтуванн! методики пщготовки майбутн1х учител1в початкових oaciß до проведения дидактичних мистецьких irop; розробщ мистецьких irop для учшв початкових KJiaciB i спецкурсу "Дидактичш мистецьга ¿гри" для студештв педагопчних факультет-íb.
Шроггдтсть наукових результате 1 висновюв дослцркення забезпечуетьс. вихщними теоретико-методолопчними положениями, застосуванням метод1Е адекватних його меп 1 завданням, анатзом вггчизняних та заруб1жни: фшософських, психолопчних, педагопчних та методичних пращ експериментальною роботою та ефектившстю результат! в впровадження.
На захист виносяться:
• конкретизац1я поняття "дидактична мистедька гра" у систем! професшнс п!дготовки майбутнього вчителя початкових клаав;
• методика шдготовки майбутн!х учител!в початкових клас!в д< використання дидактичних мистецьких ¡гор у навчально-виховном; процесц
• критерп готовност! майбутн!х учител1в початкових клас!в до проведенн дидактичних мистецьких ¡гор та 1х ознаки.
Апробащя результатов дослгдження. Основн! положения дисертащ обговорювалися на М!жнародних науково-практичних конференц!ях: "Талановит; особист!сть, с!м'я, школа, держава" (м. Кшв, 1994); "Актуальш проблем! дошкшьного виховання" (м. Кременчук, 1995); "Шляхи вдосконалення навчально виховного процесу в початкових класах та дошкшьних закладах" (м. Полтава
1996); "Теорш ! практика професшно! шдготовки майбутнього педагога" (м. Кий
1997); "Теор1я ! практика сучасного естетичного виховання у контекст педагопчно! спадщини Василя Сухомлинського" (м. Полтава, 1998); "Формуванн нацюнальноТ культури молод! засобами народного мистецтва у контекст! творчо спадщини В.М. Верховинця" (м. Полтава, 1999); всеукра'шських науково практичних конференц!ях "Професшно-педагопчна подготовка вчител: початкових клас!в" (м. Полтава, 2000); "Вивчення довкшля в загальноосвтш школ! та !деТ В.О. Сухомлинського" (м. Полтава, 2000); обговорювалися Н! засщаннях кафедр сощальноТ педагопки ! педагопки початкового навчання дошкшьноТ педагопки, методики естетичного виховання ! хореографа, музики сп!в!в, образотворчого мистецтва Полтавського державного педагопчноп ун!верситету ¡м. В.Г. Короленка (1997-2000).
Публшацй. Результата дисертацшного досл!дження знайшли вщображенн: у 13 працях (з них 6 написано без сшвавторш) у тому числи 1 методичнш пос!бник, 9 статей у провщних наукових фахових виданнях, 3 стагп у зб!рника; матер1ал1В конференц!й. Загальний обсяг особистого внеску становит] 5,2 авторських аркушш.
Структура дисертаци. Дисертац!йна робота складаеться з! вступу, дво: роздшв, висновюв до кожного роздшу, загальних висновюв (обсяг основной тексту 167 сторшок), списку використаних джерел (249 найменувань, з низ 7 шоземними мовами). У робот! вмщено 3 таблиц! на 3-х сторшках, 6 графшв н;
3-х сторшках, 4 Д1аграми на 2-х сторшках та 40 додатгав на 125 сторшках. Загальний обсяг дисертацп - 309 сторшок.
ОСНОВНИЙ 3MICT ДИСЕРТАЦЦ
У ecmyni обгрунтовано актуальшсть i доцшьшсть дослщження обрано!" проблеми, визначено об'ект, предмет, мету, концепщю, завдання та гшотезу дослщження, розкрито його наукову новизну, особистий внесок здобувача, сформульовано основш положения, яга винесено на захист, дано висновки про впровадження та апробацда результапв дослщження.
У першому роздШ - "Теоретичт основи тдготовки майбутнгх ynumenie початкових laiacie до проведения дидактичных мистецъких ¿гор " - проанал!зовано функцюнально-операцшний спектр використання мистецтва у процеа формування особистосп, розглянуто теорпо i практику використання irop, визначено особливосп тдготовки майбутшх учител!в початкових клаыв до проведения дидактичних мистецъких irop у початковш школЬ
Анал1з шдонэдв до визначення категорн "мистецтво" дав змогу констатувати, що у процеа мистецько! д1ялыгосп вщбуваеться творения художньо-образно1 картини дшсность У наукових працях К.Д. Ушинського, П.Ф. Каптерева, В.О. Сухомлинського, I.A. Зязюна, Ш.О. Амонашвшй, М.П. Лещенко педагопчна дмльшсть розглядаеться як мистецька i акцентуеться увага на творчо-формуючому шдход! учителя до розумпшя навколишньоТ д1йсност1. Це зумовлюе сприймання особистосп вчителя як митця, що творить свк, у якому навчаються дай.
Питания flieBOCTi мистецтва у процеа формування людсько!" особистосп розглядалося естетами i мистецтвознавцями протягом багатьох столггь. У po6oxi особливе значения надаеться поглядам вщомих украшських Д1яч!в, як1 визначили мистецтво як невщ'емну частину процесу навчання i виховання (Г.С. Сковорода, [.П. Котляревський, Т.Г. Шевченко, 1.Я. Франко, П. Колкник, О.В. Духнович, С.Ф. Русова, В.М. Верховинець).
Грунтуючись на пщходах заруб1жних учених до тдготовки вчител1в [П. Еббс, Р. Скратон, Л. Рейд, Р. Пбсон, Дж. Бенток, М. Грш), як! представлен! у [тор!вняльно-педагопчних дослщженнях М.П. Лещенко, P.A. БелановоТ, P.M. Роман, зроблено висновок про важливе м!сце мистецтвознавчих дисциплш у :истем! професшноТ подготовки майбутнього вчителя. Мистецький компонент у яерозривнш едност! з психолого-педагопчним створюе можливосп щодо эеал!зацп творчого потешцалу кожного студента. Саме мистецтво сприяе "либокому усвщомленто своер!дност1 людства, виступае для майбутнього
учителя засобом шзнання самого себе й навколишнього середовища, форм) навички контролю за власним ф1зичним, розумовим та емоцшним розвитком. ; допомогою мистецтва майбутш вчител! початкових KnaciB мають можливкп проникнути у внутршшш CB1T дитини, спшкуючись безпосередньо з людсько; душею.
Ретроспективний анал1з погадав мислителт (Арштотель, Лукрецш К а Леонардо да Bimi, Аб. Дюбо, К. Бюххер, К. Гросс, С. Рейнак, А. Гущин), я розглядали мистецтво у нерозривнш едносп з ¡гровою дьяльшстю, дозволь зробити висновки про доцшьшсть використання гри у формуванш людськ« ¡ндивщуальность На основ! узагальнення поглдщв видатних фшософ!в щол значения irpoBoi- д!яльност1 у процеЫ розвитку особистосп у робот1 доводитьс: що позитивне ставлення до використання гри у процеа навчання мае науков пщГрунтя.
У результат! проведеного анализу р1зномаштних щдомуцв до систематизац irop (Ф. Фребель, П.Ф. Каптерев, Дж. Райнер1, Д.А. Колоцца, В.М. Верховинец О.Я Савченко, B.C. MyxiHa, С.Л. Новосьолова) виявлено, що в ycix вщоми класифжащях наявш ¡гри мистецького характеру: музичш, музично-ритм1чн хороводи, драматичш, театрал!зован1.
У робоп ¡гри, яким власпш елементи мистецькоТ дЫльносп (музично драматично!, образотворчо! i хореограф1чно!) об'еднаш у групу мистецьких iroj Використання мистецьких irop в навчальному процеа, а також виконання ним дидакгичних функщй зумовило термшолопчне визначення: "дидактичн мистецька гра". Дидактична мистецъка гра - це гра, у хода яко! вчитель навча учшв, використовуючи pi3Hi види мистецтв та ¡грову д1яльшсть.
Дидактичн! мистецьк! ¡гри забезпечують навчашш навичок читання, письм; Л1чби, творчий розвиток особистосп в атмосфер! мистецько-1грового впливу н молодпшх школяр1в. Характер i вид художньо! даяльносп лягли в основ запропонованого у дослщженш тдходу до класифкацп дидактичних мистецьки irop. Дидактичш мистецыа ¡гри подшяються на:
• музичш ¡гри: а) у яких використовуеться музичний супровщ, б) де уч! виконують aBTopcbKi та народи! дитяч1 nicni, в) у xofli яких використовуютьс записи для прослуховування;
• хореограф1чш ¡гри: а) у яких дки довшьно рухаються шд музику, б) ЯКИХ використовуються pHTMi4Hi рухи шд музику, в) у яких учш виконуют елементи, або noBHi танш;
• драматичш ¡гри: а) у ход1 яких драматизуються л1тературш твор; (оповщання, Bipuii, казки, легенди), б) у яких драматизуються ди ¡фового задуму;
• образотворч1 ¡гри: а) у xofli яких учш малюють у noBiTpi, б) у яких Д1Т] виконують малюнки на nanepi, асфальт^ дошщ тощо, в) у сценарш яких включен
робота над аплкащею, г) у яких використовуеться декоративно-прикладне мистецтво.
У ход! проведения дидактичних мистецьких ¡гор може використовуватися один вид мистецтва, або рЬн1 види художньо-творчо!" д1яльност1 Найбшыл ефективний вплив на розвиток особистосп маготь дидактичш мистецьш ¡гри, в яких поеднуються музичне, драматичне, образотворче, хореограф!чне мистецтво.
Проведения дидактичних мистецьких ¡гор продукуе створення позитивно!" атмосфери, у ход1 яко!" реайзуються р!зномаштш запити, ¡нтереси Д1тей, а головне, вщбуваеться творче осмислення 1 вщтворення св1ту.
У процес1 дидактичних мистецьких ¡гор вщбуваеться видшення художнього образу шзнавально!" шформацп, його вщображення у р1зних видах мистецько!' д!яльносп, розробка сюжетно!" лшп та п практична реашзащя. Важливим свщченням дидактично!' мистецько!" гри виступае продукт дитячо!" творчосп, який несе у соб1 едшсть чутгево-емоцшного та штелектуального, що вщображаеться через суб'ективну призму свггобачення учшв.
Учитель виконуе роль режисера мистецько!' да, в якш беруть участь ус1 Д1ти класу. На вщм1ну вщ драматично!" вистави, де кожна роль закршлена за певним виконавцем, у ход1 дидактично!" мистецько!" гри вс1 учш створюють колективний образ. Основними вимогами до проведения таких уроюв е: демократичний стиль спшкування учителя з учнями; толерантность учителя до неординарних, нетрадищйних реакщй учшв; установка на реал1зац!ю творчого потенщалу кожного учасника дидактично!" мистецько!" гри (школяр1в, педагопв); недопустимкть негативного ощнювання учшв, пщтримка !"х бажання до творчо!"
Д1ЯЛЬН0СТ1.
Педагопчний потенщал дидактичних мистецьких ¡гор зумовлюе дощльшсть !"х широкого впровадження у систему початково!" освгги. Ефектившсть використання мистецьких ¡гор залежить вщ педагопчно!" майстерносп вчителя.
Основна проблема полягае в необхщносп навчання майбутшх учител1в способов оргагпзацп навчально!" д1яльносп, у процеа яко!" використовуеться благотворний вплив мистецтва 1 гри на особистють вихованця.
У дисертаци вказано на необхгдшсть навчання 1 прищеплення умшь 1 навичок майбутшм учителям проводити дидактичш мистецьы ¡гри за готовим сценар1ем (включаючи р!зш види мистецько!" д1яльносп), створювати власш дидактичш мистецыа ¡гри, зм1нювати хщ запропонованих ¡гор.
Подготовка майбутнього вчителя початкових клаав до використання дидактично!" мистецько!" гри у навчально-виховному процес1 иотребуе засвоення знань з теорп ¡гор, оволодшня елементами мистецько!" грамотность I водночас, вмшь створювати ¡грову атмосферу у xoдi навчання. Цим вимогам щодо професшно!" пщготовки студенпв найповшше вщповщають дшов1 ¡гри, як!
широко використовуються в курсах педагопки, психологи, педагопчш майстерност1. У дослщженш подано детальний анал!з педагопчного потенщал дшових irop, як1 доцшьно використовувати у ход! пщготовки майбутшх учител! початкових клашв до проведения дидактичних мистецьких irop.
У другому роздШ - "Характеристика педагог!чних умов тдготовк майбутнгх учител1в початкових класгв до використання дидактичних мистецьки ¡гор" - обфунтовано критерп готовносп майбуппх учител1в до проведенн дидактичних мистецьких irop, охарактеризовано методику пщготовки студент! до формування yMirn» здшснювати цей вид д1яльност1, представлено результат дослщно-експериментальноТ переварки.
3 метою визначення piBHiß готовност! майбутшх учител1В початкових icnaci до проведения дидактичних мистецьких irop здшснено констатуючи: експеримент, який складався з двох еташв, Експериментом було охоплен 137 учшв початкових клаав приватно1 загальноосвпто'! школи "Чар^вний свгг" т близько 200 дггей дошкшьного BiKy, 236 студента Полтавського державноп педагопчного ушверситету iM. В.Г. Короленка, 225 студент!в Сумськоп державного педагопчного ушверситету, 25 учител!в загальноосв!тн!х шк!л №3 №7 м. Полтави, Ошшнянського загальноосв!тнього колепуму i неповно!' середньо школи №3 м. Кобеляки ПолтавськоТ облает!.
На першому еташ констатуючого експерименту з'ясовано ставлена вчител!в початкових icnaciB i студента психолого-педагопчного факультету д< значения irpoBoi д!яльност! у розвитку дитини (87% опитуваних дали позитивна вщповщь, 13% - вважають, що використовувати при можна, та все ж "навчання -справа серйозна"); визначено позищю респондента з приводу використаню мистецтва у навчально-виховному процес! (39% опитуваних уевщомлюкт педагопчну ц!нн!сть мистецтва, 12% - вщвели мистецтву другорядну роль, 49% -зайняли нейтральну позищю); виявлено pißeHb усв!домлення студентами т< вчителями початкових icnaciB дощльност! поеднання гармон!зуючого вплив) мистецтва та irpoBoi д!яльност! на розвиток особистост! школяра (43% -висловилися позитивно, 57% - не вщповши); встановлено стан об!знаност опитуваних конкретними методами реашзацй' педагопчного потенщалу такогс функцюнального поеднання (12% - назвали ¡гри В.М. Верховинця, 7% -театр алый irpn, 81% не змогли назвати метода irpoBoi д1яльност!, яка поеднана ; мистецькою).
Дослщним майданчиком, де зд1йснювалася розробка, експериментальна перев!рка i впровадження дидактичних мистецьких irop, стала Полтавська приватна загальнооевкня школа "Чар!вний св!т". Наслщки дослщницькоТ робота шдтвердили, що використання дидактичних мистецьких irop у навчально-
виховному процесп забезпечуе достатшй р1вень знань, високий творчий розвиток I наявшсть стшких шзнавальних ¡нтереав.
Результата даного етапу констатуючого експерименту дали можливють зробити висновки щодо стану використання мистецтва та ¡гровоУ д1яльност1 у навчально-виховному процесс частина майбутшх учител1в початкових клаЫв усвщомлюе необхщшсть впровадження мистецтва та ¡грово! д1яльносп у навчально-виховний ироцес; разом з тим учителям початкових клаав бракуе спещальних теоретичних 1 методичних знань щодо використання мистецтва для вивчення р1зних шкшьних дисциплш (гумаштарних, природничо-математичних), а не тшьки предмета художнього циклу; у бшыносп випадюв мистецтво та ¡грова Д1яльн1сть у практищ птл та позашкшьних заклад!в використовуеться вчителями початкових клас!в шд час проведения заход!в розважального характеру, ишльних свят, ранк!в тощо. Впровадження елемента експериментально! роботи на занятгях педагопчного ! мистецького циклу у майбутнк учител1в початкових клас1в дозволило спрямувати навчання студента на отримання знань з теорп мистецтва та ¡грово! д!яльност!! на формування вм!нь зд!йснювати Гх гармошзугочий вплив у ход! навчання.
На даному еташ впроваджувались дидактичн! мистецьк! ¡гри у навчальний процес приватно! загальноосвггньо! школи "Чар!вний св!т". Упродовж п'яти рогав (13 1995 по 2000) у школ! проводилися заняття, у ход! яких учти перших клас^в одержували знания з основ украшсько! грамоти за допомогою дидактичних мистецьких ¡гор.
Характеристика критернв та ознак готовност!, яю були визначен! на другому еташ дослщження, базуються на теоретичному анал!з! ! пщтверджуються результатами проведено! дослщно-експериментально! роботи. Критер!ями готовност! майбутшх учител1в початкових клас!в до проведения дидактичних мистецьких ¡гор були визначен! таю:
• мистецькочгрова об!знашсть;
• мистецька грамотнсть;
• !мпров!зац!йна майстершсть.
3 урахуванням даних критерив у дослщженш були видшет та обгрунтоваш ознаки готовносп майбутнк учител1в початкових клаав до проведения дидактичних мистецьких ¡гор.
До ознак критер1ю мистецько-ггровоИ обЬнаностг належать:
а) знания про роль мистецтва у розвитку творчо! особистост!, демократизаций, гумашзащю, ¡ндив!дуал!защю навчального процесу;
б) знания про роль та м!сце гри у формуванш гармошйно розвинено! июдини;
в) знания п1дход1в до ощнювання творчих дитячих роб!т.
Ознаками критерш мистецъког грамотности е:
а) знания елеменпв нотноУ грамоти, елементарних художшх техш хореограф1чно1 абетки 1 основних прийом1в театрально!' експреси;
б) умшня володгш голосовою експреаею, пашга«м1чним зображення предметш, явнщ, живих ¡стот;
в) умшня грати на музичному шструменп, чисто ¡нтонувати, просшвуюч мелодно, вщтворювати прост! ритъпчш малюнки;
г) умшня вщтворювати художш техшки: живопис, паперову пластик лшлення;
д) умшня волод1ти р1зними видами танцювально!' лояльность
Критерш тпров\зацтно1 майстерност1 характеризуемся такими ознаками
а) умшня адаптувати, переробляти сценарш гри, враховуючи конкрет умови а реал1зацп;
б) умшня ¡нтерпретувати творчий задум вщповщно до психоемоцшно1 стану учшв;
в) умшня реал!30вувати демократичний стиль спшкування з д1тьми.
Видшеш критерп та ознаки лягли в основу методики подготовки майбут
учител1в початкових клаав до проведения дидактичних мистецьких ¡го] Запропонована методика е розгорнутим у час! педагопчним процесом, яки передбачае закршлення ! поглиблення набутих теоретичних знань студентов педагопки, психологи, педагопчно!" майстерност!, в!дшл!фування спрямованос пщготовки на майбутню педагопчну д!яльшсть.
Запропонована методика включае реал1защю розробленого нами спецкурс "Дидактичш мистецыа ¡гри", використання дидактичних мистецьких ¡гор процсс! проходження педагопчно!' практики студентами IV курсу (на урока укра'шсько!' мови \ читання), впровадження дидактичних мистецьких ¡гор навчальний процес початкових кпаав Полтавсько!" приватно!" загальноосвплы школи "Чар1вний св1т" та Опшшянського колепуму мистецтв.
Ефектившсть запропоновано!' методики перев1рялася у ход1 формуючог експерименту, в якому взяли участь 459 студента Ш-1У кур а в психолоп педагопчного факультету.
У ход1 проведения формуючого експерименту виконаш там завдання:
1) експериментально перев!рено ефектившсть запропоновано!" методик пщготовки майбутшх педагопв в умовах навчально-виховного процесу у школ!;
2) виявлено динамку зростання показнишв готовности майбутшх учите л I початкових клаав до проведения дидактичних мистецьких ¡гор.
Результатившсть апробовано!" методики перевфялася шляхом пор1вняш; р1вшв готовносп до проведения дидактичних мистецьких ¡гор студент] експериментально!" 1 контрольно!' груп, отриманих на початковому етаг
формуючого експерименту, з результатами д1 агностики р1вшв готовносл студенпв шсля нього.
Високого р1вня готовносп у експеримеиталыпй гругп досягли 57% студент!в (Ух кшыасть зросла, пор1вняно з 7% на початку експерименту, на 50%), у контрольнш груш позначка високого р1вня готовносп шднялася лише на 2% (¡з 7% до 9%). Середнього ршня у експериментальнш груш досягли 41% майбутшх учител1в (вщ 39% до 41%). Невелике збшыиення пояснюеться суттевим приростом у показниках високого р!вня готовность Показники середнього р1вня готовносп студенпв до впровадження дидактичних мистецьких ¡гор контрольно!' групи залишилися незмшними (41% майбутшх учител1в готовий до проведения цидактичних мистецьких ¡гор). Кшыасть студента ¡з низьким р1внем готовносп у гкспериментальшй груш зменшилася на 52% (¡з54% на 2%), у контрольны груш -яа 2%.
Результата формуючого експерименту дозволили зробити висновки щодо зфективносп впровадження спецкурсу "Дидактичш мистецью ¡гри" та зщповщних методичних peкoмeндaцiй у навчальний процес студент1в психолого-тедагопчного факультету.
ВИСНОВКИ
Результата проведеного дисертацшного дослщження дають змогу зробити :аш висновки:
1. Характеристика функцюнально-операцшного спектру використання тстецтва у процес! формування особистоеп на основ! узагальнення [цлософських, психологтчних, педагопчних концепцш Д1евосп мистецтва дае ндстави стверджувати, що упродовж уие!" ¡сторй цившзацп мистецтво »озглядаеться як цшшсть, яка розвивае людину в людиш, узагальнюе ¡агатовжовий досвщ, тлумачить сенс людського життя, створюе умови для юрмування цшсноТ ¡щцшдуальносп, гармошзуе шдив1дуальне I сусшльне, ючутгеве \ рацюнальне, евристичне 1 гедошстичне.
2. Анал13 структури, функцш мистецтва, його специфшного впливу на юрмування людськоТ особистост1 сприяе розумшню загальних 1 часткових акономфностей педагопчно-мистецькоТ Д1ялыюсп, результатом яко'1 е створення тмосфери навчання, що вщображае навколишню дшсшсть, внутршнш св1т чителя 1 характеризуетъся естетичними категор1ями у граничних межах: рекрасного 1 потворного.
3. Благотворний вплив ¡гровоТ Д1яльносп на розвиток особистоеп ^¡агностика 1 розвиток обдарувань кожного учня, стимулящя його псих1чних
процеслв, гармошзацш рацюнальноТ г~ почуттево1 сфери, формування творч! особистоси, шдготовка до професшноТ д1яльност1) е важливим питания фшософ!!', психолоп'1, педагопки, яке вивчалося мислителями вс1х час! починаючи з Стародавньо! Грецп, ! залишаеться актуальним сьогодш. Р133 ¡сторичш перюди характеризувалися вщповщним до сощального устро: ставленням до гри. У тоталпгарних системах гра шдпорядковувалася змщненн; пашвних щеолопчних структур, у демократичних — формуванн високоштелектуальноТ людини-гумашста, що керуеться у жита принципам доброчинность
Законом1рно, що в сучасних умовах необхщно, щоб гра стала одним провщних методов I форм виховання учшв початкових клаав, а також входила психолого-педагопчну подготовку майбутшх учител1в.
4. Досвщ педагопчно! практики доводить, що для виршення бшьшос навчально-виховних завдань початково! школи доцшьно використовуват мистецтво та ¡гри, яи здатш здшснювати гармошзуючий вплив на розвито особистоеп. Таю два вида д1яльносп оргашчно поеднуються у дидактични мистецьких ¡грах, яи несуть у соб1 позитивний заряд шзнавально'1 шформаци, вщображення у р1зних видах мистецтв 1 створюють умови гармоншного розвитк особистост1 кожного учня.
5. Дидактична мистецька гра передбачае, що засвоення учнями знань риних навчальних дисциплш, формування вщповщних умшь \ навичо здшснюеться у процес1 художньо-црово!" д1яльносп, тобто штелектуальни розвиток проходить у своерщнш мистецьюйгровш атмосфер!.
При цьому вчитель використовуе ргзш види мистецтв (драматичне, музичн( образотворче, хореограф!чне), гру для глибокого усвщомлення, запам'ятовуванн учнями фшолопчних, природничих, математичних понять, формуе вм!нн переносити набутий досвщ з одшеТ дшянки в ¡ншу.
6. У ход! дослщження пщтвердилася робоча ппотеза про те, що методик пщготовки майбутшх учител!в початкових клаав до проведения дидактични мистецьких ¡гор ефективна за умови реал1заци науково обгрунтованих концепцп яи враховують вплив мистецтва та ¡грово'1 д!ялыюст1 на розвиток особистост Япсть професшно!' подготовки майбутшх учителш початкових клас1в та р1вен сформованост! Ух умшь проводити дидактичш мистецьп ¡гри залежить вщ таки факторш:
• мистецько-!грово1 об!знаност1;
• оволодшня елементами мистецькоУ грамоти;
• здатност! до ¡грово!' ¡мпров1заци.
8. Пщготовка майбутшх учител!в початкових клас'ш до використанн дидактичних мистецьких ¡гор передбачае наявшсть знань (про роль мистецтва ;
эозвитку творчоТ особистосп, демократизаццо, гумашзацто, ¡ндивщуашзащю яавчального процесу; про роль та Miene гри у формуванш гармоншно розвиненоГ подини; шдоидав до ощнювання творчих дитячих робщ елемеппв hothoi грамоти, елементарних художшх техшк, хореограф!чно1 абетки i основних лрийом1в театрально! експресп") та вмшь (володгги голосовою експреЫею, ntaHTOMiMi4HHM зображенням предмета, явищ, живих ¡стот; грати на музичному [нструмент1, чисто штонувати, просшвуючи мелодио, вщтворювати проста ритшчш малюнки; вщтворювати художш техшки: живопис, паперову пластику, пшлення; волод1ти р1зними видами танцювальноТ дiяльнocтi; адаптувати, переробляти сценарш гри, враховуючи конкретш умови п реатзацп; ¡нтерпретувати творчий задум вщповщно до психоемоцшного стану учшв; реагйзовувати демократичний стиль сшлкування з дггьми).
7. Теоретично обгрунтована та експериментально перев1рена методика подготовки студента до впровадження дидакгачних мистецьких irop передбачае розгорнутий у 4aci педагопчний процес, який включае лекцшну та практичну пастилу курсу "дидактична мистедька гра".
8. Сучасний р1вень професшно-педагопчно1 подготовки майбутшх педагопв ютребуе пошуку нових, бшьш ефективних форм } метод1в навчання та виховання лудента у вищих навчальних закладах, удосконалення програмового матер1алу, розробки педагопчних технолопй та шноващйних методик. Включения курсу 'дидактичш мистецьм irpn" е одним з важливих заход!в у цьому напрямь
Перехщ на 12-тир1чний термш навчання дггей i3 шести рогав та науково эбгрунтоваш результата даного дисертащйного дослщження дають змогу :формулювати таю пропозицй':
• включити курс "Дидактичш мистецью ¡гри" у процес професшно? подготовки вчител1в початкових клашв у закладах оевгги III i IV piBHiB акредитацй' та у систему тслядипломноУ оевгги учител1в початкових клаыв;
• учителям початкових клаав використовувати методичш рекомендацй щодо проведения дидакгачних мистецьких irop у процеа вивчення р1зних навчальних дисцишпн (читання, письмо, л!чба).
Разом з там, дослщжувана проблема багатоаспектна i не вичерпуеться 1аною працею. Багато питань чекають на свое подальше вивчення i виршення. Зокрема: використання дидактичних мистецьких irop у шдготовщ виховател1в дошкшьних заклад1в, навчанш студента з додатковою спещальшстю "1ноземна нова", впровадження дидактичних мистецьких irop при вивченш методик триродничих i математичних дисцишпн.
Основний 3MÏCT вщображений у таких публжащях:
1. ЛещенкоМ.П., СулаеваН.В. Мистецька гра вщ А до Я: Методичний nociÖH для вчител1в початкових клаав. - Полтава, 1998. - 119 с. - 5 авт. арк. (2,5 а; арк.-С. 60-119).
2. Сулаева Н.В. Естетичне поле шзнавально!' дшльносп молодших школя] //HayKOßi записки психолого-педагопчного факультету: 36. наук, праць. Полтава: ПДШ. - 1998. - С. 256-259. - 0,3 авт. арк.
3. СулаеваН.В. Мистецька гра у початковш шксш //Шлях ocbîth. - 2000 - №1 С. 31-33.-0,5 авт. арк.
4. Лещенко М.П., Сулаева Н.В. Мистецька гра вщ А до Я // Початкова школа. 1999. - №7. - С. 31-34. - 0,25 авт. арк. (0,12 авт. арк.).
5. Лещенко М.П., Сулаева Н.В. Мистецька гра вщ А до Я // Початкова школа. 1999. - №10. - С. 31-34. - 0,25 авт. арк. (0,12 авт. арк.).
6. Лещенко М.П., Сулаева Н.В. Мистецька гра вщ А до Я // Початкова школа.
1999.-№11.-С. 31-34.-0,25 авт. арк. (0,13 авт. арк.).
7. ЛещенкоМ.П., СулаеваН.В. Мистецька гра вщ А до Я //Початкова школа.
2000. - №4. - С. 31-34. - 0,25 авт. арк. (0,13 авт. арк.).
8. Сулаева Н.В. Ретроспективний анал1з погляд1в даяч1в cbîtoboï культури значения гри у процес! виховання творчо!' особистосп //Зб1рник науков праць. - Полтава: ПДШ. - 1999. - С. 113-120. - 0,3 авт. арк.
9. Сулаева Н.В. Вплив мистецтва на розвиток особистосп: погляди д1яч украшсько!' культури // Формування нащонально!" культури молод1 засоба(* народного мистецтва у контекст! творчо!- спадщини В.М. Верховинця: 36ipm наукових праць. - Полтава: ПДШ. - 1999. - С. 65-70. - 0,3 авт. арк.
10. Сулаева Н.В Розвиток i творче втшення щей В.О. Сухомлинського педагопчнш технолога' мистецьких irop // Teopifl i практика сучасно естетичного виховання у контекст1 педагопчноУ спадщини Васи. Сухомлинського: Зб1рник наукових праць. - Полтава: ПДШ. - 1998. - С. 15 158. - 0,3 авт. арк.
11. Сулаева Н.В. Прийоми штеграци викладання музики i математики //Шля> вдосконалення навчально-виховного процесу в початкових класах • дошкшьних закладах: Матер1али науково-практично!" конференци. - Полтав ПДШ. - 1996. - С. 46-53. - 0,3 авт. арк.
12. Сулаева Н.В., Левченко Г.С. Вплив мовного середовища на розвиток музичш зд1бностей дитини //Талановита особист1сть, с!м'я, школа, держава: Те: М1жнародно\' науково-практично!" конференци. - К - 1994. - С. 41-43. - 0,3 ав арк. (0,2 авт. арк.).
13. Сулаева Н.В., Левченко Г.С. В.М. Верховинець - украшсысий композитор, диригент, фольклорист, етнограф 1 педагог // Матер I ал и конференцп, присвячеш 80-р1чному ювшею Полтавського педагопчного ¡нституту. - Полтава: ПДП1. -1995. - С. 63-65. - 0,3 авт. арк. (0,2 авт. арк.).
Сулаева Н.В. Пщготовка майбутнього вчителя початкових клаав до використання дидактично!' мистецько!" гри у навчально-виховному процесс -Рукопис.
Дисертац1я на здобутгя наукового ступеня кандидата педагопчних наук за спещальшстю 13.00.04 - теор1я 1 методика професшно!' освгга. - 1нститут педагопки I психолоп!' професшно!' осв1ти АПН УкраТни, Кш'в, 2000.
У дисертацп дослщжуеться проблема професшно-педагопчно!' подготовки майбутшх учител1в початкових класт до впровадження у навчальний процес початково!' школи дидактичних мистецьких ¡гор. Розкриваються питания гармотзуючого впливу ргзних вид!в мистецтв на формування творчо!" особистосп. На основ! анализу теорп \ практики використання ¡гор у навчально-виховному процес! введено термш "дидактична мистецька гра", запропонована класифшащя мистецьких ¡гор, представлен! педагопчш умови використання дидактичних мистецьких ¡гор у навчально-виховному процес! початково!' школи.
У дослщженш розроблеш та експериментально перев!рен! критер!!' \ р1вш готовностс учител!в початкових клаав до впровадження педагопчно!' технолоп!' 'дидактична мистецька гра". Запропонована система подготовки студенпв тедагопчних факультете до використання дидактичних мистецьких ¡гор у гавчальному процеа початково! школи.
Ключов1 слова: мистецтво, гра, особистють, професшна пщготовка зчител!в початкових клaciв, дидактична мистецька гра, навчання, творчий эозвиток особистость
Сулаева Н.В. Подготовка будущего учителя начальных классов к гспользованию дидактической художественной игры в учебно-воспитательном гроцессе. - Рукопись.
Диссертация на соискание ученой степени кандидата педагогических наук ю специальности 13.00.04 - теория и методика профессионального образования. -Институт педагогики и психологии профессионального образования ШН Украины, Киев, 2000.
В диссертации исследуется проблема профессионально-педагогической [одготовки будущих учителей начальных классов к внедрению в учебный процесс [ачальной школы дидактических художественных игр. В работе обосновывается юложение о необходимости использования искусства в процессе обучения
студентов педагогических факультетов, так как оно является важн формирующим фактором неповторимого педагогического стиля, вырабатывав будущих учителей умение эстетизировать преподавание разных учебн дисциплин.
На основе анализа теории и практики применения игр в учеб: воспитательном процессе введен термин "дидактическая художественная игр представлена классификация дидактических художественных игр и обоснова педагогические условия их использования в начальной школе.
Дидактическая художественная игра предусматривает, что усвое! учащимися знаний, формирование соответствующих умений и навьн осуществляется в процессе художественно-игровой деятельности. При эт используются разные виды искусств (драматическое, музыкальн изобразительное, хореографическое) и игровые действия для глубокого осознан запоминания учениками филологических, естественных, математических понят!
В исследовании разработаны и экспериментально проверены критерии уровни готовности учителей начальных классов к внедрению педагогическ технологии "дидактическая художественная игра" в процесс обучен Предложена система подготовки студентов педагогических факультет проводить дидактические художественные игры, интегрирующие в с« использование разных видов искусств в процессе изучения гуманитарн дисциплин.
Апробированная модель обучения будущих учителей начальных класс способствовала решению таких задач: систематизации знаний по основ искусств; развитию творческих способностей студентов; формированию уменш навыков планирования и осуществления коррекции педагогической деятельное выработки индивидуального стиля преподавания гуманитарных дисциплин начальной школе; выработке демократического стиля общения учителя учениками, толерантного отношения к неординарным, нетрадиционным реакци детей и установки на реализацию творческого потенциала каждого участии дидактической художественной игры.
Результаты формирующего эксперимента свидетельствуют о том, ч предложенная система обучения будущих учителей начальных классов проводи дидактические художественные игры обусловливает формирование творческ личности учителя, подготовленного к реализации педагогической технолог "дидактическая художественная игра".
Ключевые слова: искусство, игра, личность, профессиональная подготов учителей начальных классов, дидактическая художественная игра, обучеш творческое развитие личности.
Sulayeva N. Primary school teacher's training for using didactic arts plays in lucational process. - Manuscript.
The dissertation on the completion of the scientific degree of Candidate of ;dagogical Sciences, spesiality 13.00.04 - Theory and Methods of Professional iucation. - The Institute of Pedagogics and Psychology of Vocational Training of the cademy of Pedagogical Sciences of Ukraine, Kyiv, 2000.
The dissertation contains the research of theoretical and methodical aspects of >ing didactic arts plays in primary school teacher's training. On the basis of studying e influence of arts on the creative development of personality and generalizing theory id practice of using plays methodics in education the new pedagogical technology -dactic arts plays is worked out. Pedagogical potential of didactic arts plays is realized rough the organic combination of arts (drama, music, art, choreography) with studying :tivities (reading, problem sowing).
The main outcomes of the research are put intopractice of the primary school acher's training special course "Didactic arts plays" which contains theoretical and ■actical aspects, this course harmonizes the educational process and supports the eative development of teacher's personality.
Key words: arts, play, personality, primary school teacher's training, didactic arts ays, studying, creative development of personality.
Sulayeva N. Primary school teacher's training for using didactic arts plays in lucational process. - Manuscript.
The dissertation on the completion of the scientific degree of Candidate of ;dagogical Sciences, spesiality 13.00.04 - Theory and Methods of Professional ducation. - The Institute of Pedagogics and Psychology of Vocational Training of the cademy of Pedagogical Sciences of Ukraine, Kyiv, 2000.
The dissertation contains the research of theoretical and methodical aspects of ¡ing didactic arts plays in primary school teacher's training. On the basis of studying ie influence of arts on the creative development of personality and generalizing theory id practice of using plays methodics in education the new pedagogical technology -idactic arts plays is worked out. Pedagogical potential of didactic arts plays is realized irough the organic combination of arts (drama, music, art, choreography) with studying ;tivities (reading, problem sowing).
The main outcomes of the research are put intopractice of the primary school acher's training special course "Didactic arts plays" which contains theoretical and ractical aspects, this course harmonizes the educational process and supports the •eative development of teacher's personality.
Key words: arts, play, personality, primary school teacher's training, didactic arts lays, studying, creative development of personality.