Темы диссертаций по педагогике » Общая педагогика, история педагогики и образования

автореферат и диссертация по педагогике 13.00.01 для написания научной статьи или работы на тему: Этнопедагогические традиции воспитания в Великой Британии

Автореферат по педагогике на тему «Этнопедагогические традиции воспитания в Великой Британии», специальность ВАК РФ 13.00.01 - Общая педагогика, история педагогики и образования
Автореферат
Автор научной работы
 Тадеева, Мария Ивановна
Ученая степень
 кандидата педагогических наук
Место защиты
 Киев
Год защиты
 1995
Специальность ВАК РФ
 13.00.01
Диссертация недоступна

Автореферат диссертации по теме "Этнопедагогические традиции воспитания в Великой Британии"

КИЇВСЬКИЙ УНІВЕРСИТЕТ ІМЕНІ ТАРАСА ШЕВЧЕНКА

РГ6 од ' .

і „'лг На правах рукопису

! о і;:.; '

ТАД5ЄВА Марія Іванівна .

ЕПіОПЕЩАГОГІЧНІ ТРАДИЦІЇ ВИХОВАННЯ У ВЕЛИКІЙ БРИТАНІЇ .

ІЗ.00-01 - теорія та історія яедагогіяи

АВТОРЕФЕРАТ- ~ '

дисертації. на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук

; лД

. Яиїе - .1935

Дисерянцією в руноїшс

Работа вагоканз у Київськоиу дерганному лінгвістичному універсЕїзті

Наукові керівішги - чдеи-кореспондєнт АЛЕ України,

кандидат педагогічних наук, професор Євтух МЛз.,

кшдидаг педагогічних наук, доцент Кєезінь В.П.

Офіційні опонента

доктор педагогічних наук, професор Рудницька О.П.,

кандидат педагогічних наук, доцент Махінов В.М.

Провідна установа

_ Інститут педагогіки АГІН України

Захист відбудеться

червня

1995 року на

засіданні спеціалізованої вченої ради К.063.18.15 по прксу-даенню наутового ступеня кандидата педагогічних наук у Київському університеті імені Тараса Шевченка за адресою : 252601,* м.І&гв, вул.Воогодкшрська, 60, ауд. 2>0Ь •

3 дисерїацієа ггозна ознайомитесь у бібліотеці Київського

тоівесскі-еіу ікзяі Тараса Шевченка. .

*- » ОС; травня ---

Автореферат розісланий ”•***-"----------------------і995 року.

Вчений сеіфеїар , ^

спеціалізованої вченої ради О.Б.ГІлахотаік

ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА ДОСЗДЗЩНЯ

Актуальність дослідження- . Народна педагогіка як галузь •

педагогічних знань виникла на зорі розвитку ковно ї нації. Де складова частика колективної творчості народу, прояв педагогічної культури народних мас, яка зародилася в глибоку давнину і продовжує розвиватися в наш час. Зона являє собою думки і прагнення народу, відображає ідеали,.погляди на людину, сім"ю, дітей, на виховання молодого покоління. У створених народом казках, прислів"ях, приказках, загадках, легендах, міфах, піснях та інших засобах, шо передаються з покоління в покоління, знайшло свій вияв багатство національної педагогічної культури. За ідейним змістом, силою спостережливості, точністю думки і її ви- .

раяенням народна виховна; мудрість .настільки оригінальна, шо 1

ніхто не в змозі змагатися з педагогічним генієм народу. -

Необхідність вивчення.-дам"ятох творчості як першоджерела''г;\-культури народу, в тому числі й педагогічної, відзначали всі без винятку прогресивні педагоги. Дро значення народних тради-дій і звичаїв у вихованні- підростаючого покоління зг*гав. ше ' ,

, К.Д.Ушинський. Він стверджував, аго саме народ і його \раді представники прокладають шлях людства в'Майбутнє» Бихованш: людини відбувається з розвитком культурн і .духовності всього нау-ду. .. Етнопедагогіка як складова частина культури ’ дагаго народу V. користовує у виховному, процесі результати досліджень багатьох " вчених, таких, як Г.Н.Волков, О.В.Духнович, А.Ш.Гашимо-в, М.Б.Єї-тух, А.Е.Ізмайлов, Ю.Д.Руденко, М.Г.Стельмахович, ЄЛ.Сявавко та ін. Вони розглядають народну педагогіку як сукупність педа- ,. гогічних знань, ефективну виховну систему різних народів. Проблемами української народної педагогіки цікавився у свій час.

В.О.Сухошіинський, який надавав великого значеїзія у вихованні засобам народної педагогіки - казкам, прислів"ям, загадкам, народним пісням, думам. Він створив також свою системі’ сімейного. виховання українського народу на основі його багатовікових гра- -;

ДИЦІЙ. ,- . ■ ' \ ' .

Важко розвивати традиції виховання українсько! нації, не враховуючи те краліЗ, шо створено багатовіковим досвідом зад?- .

біжної народної педагогіки. -

Проблемам етнопедагогіки відводиться чільне місце в зарубіжній педагогічній науці й культурі. Наша увага звернена до британської етнопедагогіки, тобто до досвіду виховання народів, шо проживають в Об "єднаю му Королівстві Великої Британії і Північної Ірландії. Педагогічна культура цих народів розглядається як британська народна педагогіка. Термін "британська народна . педагогіка" виражав ідеї і традиції виховання, закладені в народній мудрості таких країн, як Англія, Шотландія, Уельс, Північна Ірландія, шо живуть поряд уже багато століть, характеризуйтеся спорідненісто традицій , звичаїв, фольклору, релігії, культури, мистецтва і педагогіки. -

Традиціям виховання британців присвячені праці таких учених, як Р.Ашам, Т.Мор, Р.Мшшсастер, Дк.Мільтон, Ф.Бекон, Дь.Локк, Г.Спенсер, М.Леклерк, Ш.Летурю, Л.Візе та іших. У них педагогічна культура британців розглядається в межах загальнолюдського розуміння культури, а також з точки зору .особливостей суспільного, духовного і культурного життя цих народів. Питання взаємозв'язку педагогічних поглядів народу, його культури, трактув-ч-ня моральності і моралі, ставлення до релігії розглядаються у працях, англійських філософів-морадістів Е.Берка, Дк.Хакслі, Дк.Цура, письменників-естетів Ді.Чосера, В.Шекспіра, Р.Бернса, Щ.БриНте, .йк.Свіфта, О.Уальда та %ших. ' ,

Об"ективні умови суспільного розвитку ставлять, перед педа-гогічдаю наукою проблему пошуків нових налряшів, способів, форм, методів, принципів виховання і-кавчання молоді. Розгляд традицій виховання в історії британської педагогіки значно збагатить нашу пе-агогічну думку. Актуальність дослідження даної проблеми зумовлена тенденціями сучасного суспільного розвитку, а саме :

- потребами дальшого удосконалення .питання виховання особистості ' на сучасному етапі відродження національної системи світи і

виховання в Україні ; . •

- необхідністю «изчєчїін сучасними дослідниками передового досвіду освіт:: і виховання у британців, які посягли значних успіхів

сиренні вільної-правової держави і формуванні сучасної ін-■—"Телігентної особистості ; •

- створенням у нашій країні навчальних закладів за зразком ан-

глійських приватних дгкіл та класичних університетів ;

- підвищенням ролі фактора народності в-.питаннях виховання і

навчання ;/ці поняття в' англійській мові називаються одним словом , Є'с(и- С О. і 0*1 /' • . ,

- необхідністю зміцнення зв"язків навчання і виховання з даере-

• лами національної культури та літератури, досягненнями світової суспільної думки та подоланням розриву мік наукою, культурою і освітою ;

- необхідністю поглиблення у вихованні фактора духовності через

-вплив релігії, як це робиться у британській.народній педагогіці. .

“ Ідеї народної педагогіки сприяють формуванню у підростаючого покоління високої моральної свідомості, духовності, вихо- . ванню соціально-активної особистості, 'Ж8~»вр5ЗД№?я-*'’.<?ьогй діяльності національно-культурними і загальнолюдськими цінкос-гя;,5':, як це має-місце у британській народній педагогіці. .

Об"скт дослідження - процес виховання підростаючих:"’поколінь, на основі традицій британської народної педагогіки.

Предмет дослідження - особливості формування, становлення і розвитку британської народної педагогіки та шляхи, розумового, морального* естетичного, трудового, фізичного і релігійного виховання особистості., ' . ' ' " " .

Мета дослідження — виявлення досягнень британської етнопе-дагогікй в навчайні та вихованні британців, .творче використання їх педагогічного досвіду в. українській системі виховангія. .

Основні завдання дослідження : _ ■ . • '

- визначити дкерела британської етнопедагогіки ■

- дослідити процес розвитку народнопедагогічної думки у Великій

Британії з загальнолюдських, гуманістичних позицій ; ■

- виявити можливості використання досвіду британської народюї педагогіки в сучасному виховному процесі України.

Дня розв'язання поставлених завдань: використовувались, такі методи дослідження : - ^

- вивчення й узагальнення теоретичної і практичної спадщини вив-

начних педагогів минулого і сучасності ; . .

- аналіз досвіді' 3 питань етнопедагогіки різних країн і народів -

у порівнянні з британською етнопедагогікою ; ^ :

- розгляд сучасної худокньої, наукової, педагогічної літератури

Великої Британії з -огляду використання в ній етнопедагогі-чних традицій; . ' • '

- вивчення текстів англійського фольклору, в яких виявляється

народна педагогічна мудрість ; -'

- систематизація та обробка етнографічного матеріалу, опублікованого в різні періоди історії Великої Британії ;

- ісгсрико-лінгвістичний аналіз педагогічної термінології ;

- виявлення досвіду виховання і навчання у^навчальних закладах Великої Британії ;

- вивчення сімейного виховання в народів Британії як основи фор-

і^вання особистості. . ' - '

Наукова новизна тоботи полягає в тому, шо в ній обгрунтовано поняття, виявлено основні риси британської народної педагогіки її даерела,: принципи, форми і методи виховання підростаючих поколінь. Визначено пріоритети британської народної педагогіки, введено в науковий обіг значну кількість нових педагогічних фактів, явищ. У вітчизняній педагогіці ця тема досліджується вперше. . - . . • . _

Теоретичне значення досдішекня полягає у виявленні основ-’ них тенденцій розвитку британської народної педагогіки та особливостей розумового, морального, естетичного, трудового і фізичного виховання. У роботі обгрунтовано -вирішальну роль, ^динного та • вплив релігійного виховання на формування особистості у британській егнопедагогіці. Результати, положення дослідае'гня доповнюють сучасну теорію навчання і'виховання-в рім"ї та школі. • '

.• Практичне значення дослідкення полягає в товд, шо його вис новки і основні твердкення можуть використовуватися :в практиці ' виховання і навчання вітчизняної школи і сім"!- Матеріали даної ' роботи можна застосовувати для здійснення порівняльного аналізу розвитку педагогічної думки врізнлх країнах. Результати дослідження, обгрунтовані в ньому рекомендації сприяють удосконаленню підручників і посібників з проблем навчання і виховання. " На захист виносяться такі положення : ‘

1. Перелами британської етнопедагогіки є фольклор, ангосаксонсь-кий епос, народне мистецтво, трудова діяльність яароду.

2. Британська народна педагогіка є втіленням як загальнолюдських,

так і національних ознак навчання і виховання. •

3. Британська етнопедагогіка виражає прогресивні ідеї виховання в

усіх аспектах : розумовому, моральному, естетичному, трудовому та фізичному. , ■

4. Першоосновою виховної діяльності у Великій Британії з родднне виховання в дусі християнської моралі.

5. Британська етнопедагогіха базується на'принципах гуманізму,

■ наступності, природо- і культуровідповідності та практичності, характерної тільки для британців., '

Апробація і впровадження.результатів дослідження . Хід та результати дослідження обговорювалися на науково-практичних конференціях професорсько-викладацького складу і засіданнях кафедри • педагогіки і психології Київського державшого лінгвістичного університету / 1993 - 1995 рр./, на засіданнях кафедри германської філології Рівненського дерйавного педагогічного інституту / 19921995 рр./, на науково-практичних конференціях в м. Рівному /1991 - 1995 рр./, на Міянародній науково-практичній конференції "Гуманітарні аспекти реформування і розвитку національної системи освіта" в м^^Києві, 1993 р. та на Міжнародній науково-практичній конференції "Традиції виховання у світовій народній педагогіці", м. Рівне, 1995 -фік.

Структура дисертації . Робота виконана на'190 сторінках машинописного тексту і містить вступ, три розділи, поділених на параграфи, висновки і список літератури, який включає вітчизняні та зарубіжні дгерела. . '

"'‘т ' .

' ОСНОВНИЙ ЗМІСТ ДИСЕРТАЦІЇ •’

7 вступі обгрунтовується актуальність проблеми і вибір теми дослідження, визначаються його об"єкт, предмет, мета і завдання, характеризується наукова новизна, теоретичне і практичне значення роботи, формулюються полонення, які виносяться на захист.

У пешому-розділі '"Джерела британської етнопедагогіки" розглядаються джерела, традиції та основні ідеї виховання народної педагогіки Великої Британії, да їх 'розвинули визначні педагоги,- мислителі та письменники з давніх часів до наших днів.

•• Одним з найдавніша джерел британської народної педагогіки

з англосаксонський епос та давньоанглійська поезія з елементами дидактган. Подібно до середньовічного епосу народів Європи /"Пісня про Нібелунгів", "Пісня про Роланда", "Ларцифаль",

"Слово .о полку Ігоревім"/ давньоанглійська поезія та староанглтй-ський епос містять.у собі народну мудрість про виховання особистості. '

Англійська народна мудрість є неоціненною спадщиною педагогічної культури і моральності цього народу, невичерпним джерелом збагачення' сучасної практики виховання і навчання. Фольклорні, твори британських народів - це видатні пам"ятки духовної культури нації, які пізніше взяли за основу видатні мислителі Англії і на яких шліфували свої педагогічні положення й ідеї Т.Мор,

Ф.Бехон, Дя.Локк, Г.Спенсер та багато і тих. Саме в народній творчості відображені педагогічні' ідеали, традиції, поетична фан- ' тазія, багатий світ думок, почуттів і надбань, педагогічний досвід.британців. -■ V . ' ■

Кожна нація ’за свою історію розробила власні метода впливу на особистість, які базуються на основі тільки їй притаманної культури, моральності,-релігійності. Формуючи особистість, пе- ' дагогіка того чи ішого народу бере за основу загальнолюдські моральні цішюсті, але водночас розвиває морально-етичні якості народу, якому вона належить. Сприяючи розвитку педагогічної науки окремої нації, народна педагогіка робить важливий внесок у педагогічну науку і культуру людства. Таким чином, педагогічні переконання народу перебувають ка такому а рівні розвитку, як його фольклор, духовна культура і мистецтво.

У британській народній- педагогіці відображені особливості . національного характеру британців, їх мудрість у питаннях етики, естетики, моралі. Британська етнопедагогіка - це багатотомний ' усний підручник навчання і виховання, зміст якого передається в одному слові англійської шви & 4 и. с. -Ь і о а . Народну педагогіку Великої Британії справедливо називають школою сім"ї, домашнього вогнища, материю» і батьковою наукою, першим університетом життя,, через який прсхсді;ть людина, {колою християнського виховання, починаючи з пертих кроків і закінчуючи зрілим віком. ,

Традиції виховання британських народів мають глибоке коріння. Бони беруть початок ие із староа.чпійського Англосаксонського/ епосу. Зародком англосаксонського епосу а елементами дидакти-

ки до нввого пасу залишився фрагмент "Лісні про Хільдабрамга"

/У сі./і а також дидактичні праці найвй'детнйого англосаксонського письменника і мислителя Адьдсельма / УД ст./ Велику цінність мають його поеш і дидактичні трактами, зокрема "Про похвалу цнотливості”, що проникнутий ідеями християнської доброчесності. Ще один твір' Альдхельма, збірник " Епід^а +сх. б- " /"Загадай"/ містять вірні і загадки, де описуються живі- і міфічні герої, явища природи, що подаються як повчання в стилі народної МУДрості і доброчесності. Видатним мислителем УП ст. у Британії був Ееда, який написав багато трактатів з математики, медицини, поезії, історії, естетики. В ЙОГО їворі " *1й+Ц ГЦ. ҐЄГЦП1 "

/"Про природу рачей"/ містяться роппо їді про створення світу,' його устрій, , про різні явиша гряроди. міститься багато легенд виховного характеру, оспівуються кращі риси людської моралі.

Питання виховання людини посідали значне місце у працях ще одного англосаксонського мислителя Алкуіна, видатного просвітителя свого часу, Значення Агкуіна в середньовічній культурі ;'Ч*. надзвичайно велике. Він стверджував, шо всій тим, чого навчився від учителів, готовий поділитися з людьми всіх народів, та прагнуть до знань. Алкуіка шжна поставити серед перших'мислителів і педагогів Англії. В цей період розвивалися і. "масові” жанри< світської культури Британії. Одним іь них є англосаксонський . "Бестіарій", у якому зображалися реальні і фантастичні тварини, властивості котрих обгрунтовувалися з етико-дидаятичних позицій. Англосаксонський "Бестіарій" - один іо кращих творів цього йанру* З алегоричному дусі, в ньому трактуються поняття прекрасного і аоброго, миролюбного, символізуючого обраа Яриста, який бореться і дияволом. \ ' . . -

Таким чином, в англосаксонський пзріод вадшхий ішив іа совання людини справляли, класичні біблійні та національні трада-дії. Але вплив християнських етичних та естетичних пригаслі в був айсильнішим. Так зароджувалися ідеї вихоаання у британській в?-, юпедагогіці. їх основні мотиви завдвтшея незмінними і до ка~ ікх , даів. ' • ’ , .

При цьому закономірною вванасться поява героїчного епосу - / іайпопулярнішого виду творчості англосаксів, його взаємодія з ; , ристиянськов літературою привела до непервверавних результатів, иі не мають аналогів у європейських літературах. В основу ге-

роїчного епосу лягли естетичні потреби людини разом з етичними та юридичними. Цей епос став справжнім,джерелом народної мудрості виховання. -

. Серед героїчного епосу найвидатнішою є поема "Беовульф" ' та і не і .’Бори невідомого автора. Треба відзначити поеми "Видсид' "Битва при Брунанбурзі", "Подорожуючий". Майже «сі ці твори містяться в З&стерському рук;писі. Сюди входять'"Руїни", "Плач дружини", "Послання чоловіка" та "Двор". Дздактичні та виховні мотиви найяскравіше' виражені в поемах "Подорожуючий " та "Послання чоловіка". Вони містять повчальні історії для молоді в дусі високої світської та християнської моралі. В центрі уваги поеми "Битва при Брунанбурзі" основна етична категорія героїчного епосу - категорія обсв"язку, а також її трактування. У творі протиставляється цуїшість боягузтву, зустріч з небезпекою - турботам про добробут. . ' .

Одним із найдавніших даерел британської народної педагогік] є епічна поема "Беовульф”, світ якої - це світ протистояння добра і зла, світ героїчного лодвкгу, гіперболізованих почуттів і можливостей. Не останню роль відіграють тут і християнські мотиви. Б поемі переплітаються сюжети з Старого Заповіту про ство; ня світу, про відносини братів Каїна та Аваяя, а такок ствердкуі ться загальноприйняті людські заповіді : не--вбивай," не бери ■дужого, турбуйся про ближнього свого, будь милосердний, вмій пробачати. Головний герой поеми Беовульф- уособлює захисі-лка свого народу, мудрого короля, з найкращими, рисарі - добротою, щедріст: патріотизмом, здатністю віддати життя за свій народ. Змій Грен-дель символізує всі темні сили, що перешкоджають жити народу -ненависть, жорстокість, зажерливість. Бея поема пройнята мрією Екховати людину з благородними рисами-. Подібне трактування вихо них ідеалів у всіх названих творах у англосаксонському епосі.

З подальшим розвитком і утвердженням християнства на території Великої Британії дедалі більшого впливу набувають церковні традиції виховання. -

Значний внесок у розвиток британської народної педагогіки зробило монастирське виховання. Ідеали життя в монастирі зводилися до трьох ідей : цнотливості, бідносгі, покірності. Е цих ' трьох зеликих доброчєсностях. заперечувалися три великі соціальні сторони життя : сім"я, громадська діялакіс-ть, держава. 0<?на«

- ц -

позитивюю стороною такого виховання є те, по монастир став на той час навчальда-виховним закладом, єдиним університетом, бібліотекою, святинею науки і освіти.

На противагу релігійному /монастирському/ вихованню виникло , рицарське, як атрибут світського Еиховання середньовічної Англії. Вважалося, шо від самого народження діти повинні були засвоїти три основні істини - любов, війна, релігія. З далеких часів рицарства бере початок виховання англійського "джентльмена ", яке й до нашого часу є метою будь-якого виру виховання на Бри- ■ танських островах. '

3 розвитком мови і Писемності нового забарвлення дістала усна народна, творчість, яка е багатим джерелом британської кардної педагогіки. . .

Значний вплив на розвиток британської системи виховання мали англійські гуманісти Г.Мрр, Дк.Чосер, Ф.Бекон, Т.Старкі,

Р.Апам, Дї.Мільтон, педагогічні ідеї яких детально розглядаються в дисертації. • '

• У дослідженні дається предметний аналіз розвитку народнопе-дагогічшї думки у .Великій Британії. Автор детально зупиняється на розвитку педагогічної думки в Англії у ХУН - XX століттях.

.В педагогіці і філософії - це Дк.Локк, Г.Спенсер, Е.Берк, Дк.Хак-слі, Дк.%р, в поезії та літературі - В.Шекспір, Дк.Чосер, ,

Р.Берне,.Дд.Сзіфт, И.Бронте, Д.Дефо, О.Уальд, Г.Уельс та багато інших. Вони здійснили великий вплив на розвиток теорії і практики національного виховання.

. У другому розділі "Традиційні шляхи виховання у британській етнопедагогіці" аналізуються'в-основному жанри фольклору з метою виявлення в ньому педагогічного змісту. ■

_ Головну мету народна педагогіка вбачає у тому, щоб навчити кожного бути людиною. Знання без моралі, людяності нічого нэ варті. Проблема підготовки до життя і праці - центральна і а британській народній педагогіці. Мету і зміст виховання висуває саме життя, конкретні'умови життєдіяльності людей. Англійська нація протягом віків передавала підростаючим поколінням' величезний досвід практичної діяльності, здоровий фізичний і моральний дух.

Народна педагогіка британців передбачає формування сильного характеру, і в цьому еони досягла еєлкких успіхів. М. 2. Гоголь

. вважав» то ксжний народ наділений своїм характером і своєю швов. Він писав, та словом від серця і мудрою обізнаністю в житті характеризується мова британця. .

- Англійський народ заклав основи свого виховання на градаціях свободи і незалежності, практична! та корисної для суспільства і людини. •

Зміст виховання в британській народній педагогіці визначає спрямованість процесу формування особистості й підготовки її до активної участі у виробничому, суспільному й духовному житті.

У деда вужчому, але конкретнішому вираженні зміст виховання охсш-■Ш? форі^уванна маральваго -обличчя, інтелектуальний і фгзичнгга розвиток* пряшаданш працьовитості 'й естетичних смаків.

Maty, зміст та принципи виховання британської етшпедагсгі-ки неможлива визначити, не. враховуючи особливостей суспільного І духовко ТО рОЧЕИГКУ британців.. . •

Розглядаюча процес .виховання в Англії, треба зазначити "аакомшсдуашість’''. англійської нації. В Англії почуття повага Л*з тщтю - даріздз еєлжих справ, сиди характеру, світогда^ і єадгл'і 'народа, 1|э ос®?а, на якій базується к&рсдна дїш® к$» ишьжтъ Наредаа гкугагогіка Англії за змістам і аеобдавоесаш айач&а сїїзй зжеяэша.з тому, щоб сфармувага в аідастагиз-го т-*елітл црацьовитість, високу політичну культуру» ®Ж£55у

козиці ю, правильне розуміння громадянського о<5ов*язкУ'» тш~ . вати почуття патріотизму , а також підготувати хорошого сімпята;' на і батька. В педагогіці жодної країни не відводиться таке велике місце вихованню в сім"ї, як це робиться у Великій Британії, де сімейне виховання, за Спенсером, ототожнюється з моральніш. Адасе в цій країні сім^я - найвищий вихователь духовності, .де . значне місце займає релігійне виховання.

Британська народна педагогіка дотримується виховних тради- . ційних, загальноприйнятих у педагогічній науці принципів. Але есі ці принципи мають на собі відбиток особливостей матеріального і духовного розвитку цього народу.

Споконвіку.-виховання даенгльмена, тобто людини, красивої . одягом і душ ее, було предметом - впливу англійської народної педагогіки. Будь-яке виховання тут базується на принципі -гуманізму, тобто любові і поваги до людини. Однак в англійців високо розви-_

- ІЗ -

нуте і почуття патріотизму. Англійці навчають дітей лязбїші все, що зроблене у своїй країні. Що правда^ і»ді ця либо в да всього англійського переходить у холодне презирство до іноземців. Нерідао англійці» навіть добре освічені, бувають невігласами

'_ . • Ы . . И * ,

иода життя ітаюс лщдєи і народів, ш ® завядало о запозичити • у нас тієї привітності і гсстанюсті, якої їм так не вистачав.

Британська етшшедагогіка ретельно дотримується принципів природа- і культуравідпавідності у вихованні, а такок принципу заховання у праці» вд в основою існування суспільства і самовдоско надання людина. -На цэ вказують приклада з англійського фолькдару /пркслІ8"я» 'казки, афоризми/.

_' Британська народна педагогіка перекачав певну систему форм і методів вливанні. Багато цікавиг д^шк згодо цього мояна зкайггї в Лу.Лізяка, Г.Сггенсара, а такся у англійських соціаяіс-тіг-утопістів Р.Оуева» Лк.Угкстегці. Зокрема,» Р.Суен був перлим» хто запровадив тжу групою фзрму виховання, як дитячі ясла І еадяй. Він ЕЕэгаэ їх д?а® иорасшш для виховання, дітей ярос-'■роге нараду- Дня дітей виевго класу Оуен радив індивідуальну фггэду вггавашя. ’

■ . Одйіоп з нетрадиційних форм виховання в Англії в скавтизм. Йжювіїкня бойскаутів /хлоїтаясів-розвідувачів/ мало на меті зро-Зкта з простої дитини доброго вояка, вірного піддашго короля < "і паргфіянина церсв». Що стосується методів виховання, тс в народній педагогіці Англії виділяються перш за все сам уклад життя та діяльності дітей, вправи і неухильне дотримання режиііу праці і відпочинкуі>.-виконанняг різних доручень, дитячі ігри та забави.

Наступні параграфи другого розділу дисертації присвячені аналізу з точки зору англійської народної творчості формування" розумових здібностей, духовних якостей, естетичних смаків, вихованая працьовитості та фізичного здоров"я молодого покоління. .

За основу гармонійного виховання особистості британці беруть фізичне виховання. За словами великого Дк.Локка, "здоровий ,дух у здоровому тілі” - ось найбільше завдання будь-якого виховання. Такими й виховує цей народ своїх дітей протягом багатовікової історії, бо тільки фізично здорова і досконала людина

може бути розумною та мати високі моральні й естетичні якості.

■ Британський народ возвеличує книгу як один з найважливіших засобів розумового виховання людини; За словами. ,11».МІльто-на, хорцш2 книга - це дорогоцінна аиттєва сила володаря духу, яка. сповнює ароматом усе людське життя.

Еиховання моральних та естетичних якостей не може обійтися без основних заповідей християнства- У книзі "Про новий моральний світ" Р.Оуен стверджував, що в людині буде нова сеідо-мІСть, нові думки, зникне лицемірство, корисність, усі. будуть любити один одного і кожний відчуватиме любов з боку інших.

Моральне виховання в Дк. Локка трактується як основна і головна мета виховання - формування характеру. Вміння творити добро - ось найважливіша мета виховання. Людина'повинна нав- • читкся дисциплінувати свою волю і свій характер з метою творення добра.

Виховання духовності, починаючи від англійського фольклору і закінчуючи сучасною поезією та прозою, має своїм завданням сфорц/Еати в молоді благородні моральні якості - такі, ян справедливість, доброзичливість, чуйність, співчутливість, чесність, правдивість.’ 1 ці риси можна виховати, на дужу британців, тільки в сім"!. . -

. Третій розділ дисертації повністю присвячений сімейному вихгвакню у Великій Британії. В першому параграфі аналізуються погляди британців на кохання, сїм"ю, дітей і батьків, які склалися на основі багатовікового життєвого досвіду. Існує загальноприйнята думка, що англієць завжди вірний сім"?' і домашньому вогнищу. Ті, хто побував з англїйАких сім"ях, дотримуються думки, то кінки тут скромні, виховані, порядні, а тому чоловіки щасливі. Англійська нація набула великого досвіду в сімейному вихованні і з радістю передає дітям і внукам свої виховні надбання. • . ■

Традиції сімейного виховання у Великій Британії пов"язані з давньоанглїйською поезією і фольклором. В староанглійському епосі /”Плач друкини", "Послання чоловіка"/ проповідуються ідеї вірності в шлюбі та поваги, й любові міг.' подружжям. Надзвичайну цінність у вирішенні проблеми сім"ї та сімейного виховання являє собою староанглійсьна поезія під назвою "Гноміч- . ні віргг". Велике місце тут займають повчання й напучування

чоловіку й дружчні. Розгляду їх взаємин,-взаємовідносин батьків і дітей приділяють велику увагу англійські народні казки. Дзбрі подружні- взаємини служать надійним фундаментом для створення міцгої сім"ї та допомагають успішно виховувати дітей. Англійські народні казки виховують любов і повагу до жінки. Наприклад, у казці "Розумна аіша" прославляється розум, шре серце і винахідливість простої селянської дівчини, яка допомогла своєму чоловікові, добре влаштувати .життя. . ... .

: . Проблемою англійського .сімейного виховання займалися такі вчені як французький педагог.і філософ Маке Леклер, російська дослідниця 0.Водовозова, вітчизняний журналіст В.Овчинников,

’ багато англійських'Письменників, естетів, філософів - таких, як Т.Мор, ^с.Чосер, В.іДекспір,- Дк.Локк, Р.Бернс, Б.Теккерей,

Г.Спенсер,- Р.Оуен, Ч.ДЇККЄНС, Ш.Бронте, Дс.Голсуорсі, О.Уальд,

Б.Шоу, Дк.Хакслі !?а ін. . . . .

Споконвіку британська сім”я' керується оснзвними принципам виховання на традиціях свого нараду, до діють і до наших днів:’"''-’'-Британці віками були щасливі, по держава не -втручалась у справу виховання дітей, і тому їм не навпязувалися птучні педагогічні системи, як в іших країнах.. Таким чином, у Великій,Брита-нії не було причин роз"єднувати школи і сім"!.' Сім"я передавала школі практичний, здоровий дух, енергію і життєеі сили. '

Сімейне виховання британців характеризується двома особливостями. : беззаперечною слухняністю і добрим фігкчюш вігховзн-' кям дітей. Голоеним завданням батьки вважають фізичний розвк- . ток дитини, виховання незалежного характеру, зміцнення волі і правдивості. Про це свідчить і англійська народна мудрість.

Ідеал англійської сім"ї - рано стати самостійним, одрукитися в любові, мати здорових дітей, багато заробляти, не відкладати . грошей на потім,, югги в повному достатку, тяжко працювати, вміти виховати дітей, 'багато подорожувати і при цьок<у марно ке витрачати ні хвилини. На думку англійців, яастя лвдина має тільки тоді, коли сама його завоює, і тільки боягуз боїться нитте-вої боротьби, незгод, праці і поневірянь. Англійські прислів”я говорять : "Життя коротке, а час швидкий", ’’Життя - не тільки пиво і кеглі", "Життя в тому, щоб Іти ЕПеред". . -

Цікавий досвід виховання в схм"2 великого англійського

педагога Р.Суена, який містить у собі зразок англійського родинного виховання. Сімейне виховання британців тісно пов"язане з релігійним. .

Релігія і церква переплітаються у навчально-виховноцу процесі брит анців. Бони кеезгь значшй гддив на формування наукових поглядів, характеру і світогляду людини. Тому таке велике місце відводить християнсько му вихованню британська етюпедагогіка.

Британці - народ релігійний. їх виховання в сім"ї з дитинства ведеться так, коб прищепити повагу до церкви і релігії, в якій народ бачить основу виховання духовності. Таким чином, більшість жителів британських островів чітко виконують релігійні обряди Г: ВІДВІДУЮТЬ церкву ДО неділі, ПОТІМ у цей день тдааВТо Біблію. Однак ческ змінюються і англійське суспільство не таке релігійне, як сто років тому. Але народні традиції англійці підтримують і ними дорокать. Зараз багато англійців намагаються . дати дітям хороше релігійне виховання, 1 все це тому, ио вони не глибоко віруючі, а тому, шо хочуть виховати в дітях країні риси загальнолюдської моралі, -а всі вона, як відомо, закладені в Біблії. . ' ■ '

Виховне значенк- релігії по-свсєму трактували мислителі, філософи і естети Великої Британії. Томас Мор на своєму міфічному острові Утопія зберігає релігію, але вона л нього-раціональна . . і звільнена.від усього, що суперечить гуманізму. Його сьяшеки -ки -- вчені, які виконують функції наставників, учителів і е суддями моральності народу. На думку Т.Мора, релігія повинна. -стати оплотом духовності г китті людини, засобом виховання доброчесності. Еін сприймає таке релігійне виховання, яке відповідає загальнолюдським поняттям і Цінностям. Саме воно служить засобом фор^вання здорової фізично і багатої духовно особис -тості. Таку релігію сприймає і підносить британська народна педагогіка. •

Питання релігійного виховання вїдобрааені й у фольклорі та давньоанглійській поезії. Яскравим* прикладами виховання християнської доброчесності слукать такі зразки староанглійської -поезії, як "Бачення Христа", "Благочестива земля” та "Гріхопадіння", де возвеличена така релігія, яка робить людину досконалою духом І ТІЛОМ. - ' ■ г . . ■

Багато відомих,людей*- -велика мислителів, поетів і пглаго-

: Великої Британії вірили передусім у глибоку духовність, доб-іесність людини, в милосердя, яке врятує світ від зла, і :уджували лицемірство, непорядність, розбещеність, амораль-:ть не тільки серед простих смертних, а й у служителів куль,-/наприклад, "Кентерберійські оповідання" Дк.Чосера, поезія зернса/. ^с.Чосер і Р.Бернс проповідували рівність усіх людей ред Богом і те, що найбільше цінується в людині, - добротність, а не багатство і титули.

Релігія і церква'мають великий еиховкий вплив у бритаксь-3 сім"ї на сучасному етапі. Згадуючи про досвід релігійшго совання спочатку в сім"ї, а потім в Ітоні, великий мислитель іедагог Дкуліан Хакслі писав, що він радів церковнії4 слукбі,

з. викликала почуття спокою, торжества і заспокоювала душу, «раса церковних обрядів формувала естетичні смаки : церков- ’ гімни й орган формували почуття-прекрасного,-а музика Еет-еена - суто естетичне почуття. Таким чином,.релігійна атри-гика викликала в душі молодого вченого лише-позитивні емоції, атрибути спрямували його на пошук духовних цінностей в нау-, моралі та мистецтві.

Отже, релігійне виховання тісно пов"язане з розумовим і совнйм становленням особистості.

Справжня релігія в трактуванні британської народно? педа-гіки повинна містити істини пізнаная і краси, доброї моралі, думку /fee.Хакслі, віра недовешена і згубна, якщо вона поєд-зться з несправедливими ідеями і поглядали та жорстокими ко-їсами моралі, заснованими ка авторитеті, замість розумних нностей, поєднаних із терпимістю. Релігія повинна бути си-нохз і універсальною, могутньою силою утвердження добра.

Есе розумне і добре, , шо культивує релігійне єиховання з гах людей, британська народна педагогіка використовує і на частому етапі виховання молоді. Еплив християнського вихо-. ння залишається дуке значним і в школі, і в сім"ї. Про це вердяує у сеоїх книгах В.Овчикников, ділячись досвідом пе-бування в Англії протягом двадцяти років. '

Таким чином, розглянувши традиційні шляхи виховання у итакській нарослій педагогіці, можна зробити такі висновки:

І. Педагогічна культура британського народу є складово»

частиною загальнолюдської педагогічної культури. В педагогічній культурі цього народу також простежуються національні особливості , які відображають рівень матеріальної і духовної культури нації. '

2., Діерелами британської народної педагогіки є фольклор, англосаксонський епос, народне мистецтво, трудова діяльність народу. . . - . ■

■ 3. Британська народна педагогіка зосередила кралі культурні

надбання свого народу, які служать засобами виховання молодого покоління і в каш час.

4. Об"єктом і суб"єктом виховання в британській народній педагогіці завади була людина' як особистість. Виховання гармонійно розвиненої особистості - "джентльмена", людини здорової фізично і багатої духовно, з сильною волею і характером, є головним завданням британської народної педагогіки.

5. Основним принципом виховання британська народна педаго-

гіка утвердауе принцип гуманного ставлення до особистості.разом з принципами взаємної поваги і дрвіри вихованця і вихователя. - ’ - ' . _ '

. 6. Британська народна педагогіка в процесі виховання особис-

тості бере за. основу сім"и, тобто надає перевагу сімейно^ /родинному/ .вихованню. Сім"я є найголовнішим університетом

\ ;ЛЯДИНИ від народження і до повноліття. -

\ 7. Педагогічний досвід англійського народу не можна уявити

без релігійного виховання, яке є оплотом духовності та морадь-

■ ності нації. '

8. Результати досліджень з даної проблеми є певним внеском у розвиток порівняльного аналізу педагогічних поглядів різних народів і країн і сприяють зміцненню взаємозв"язків мік каро-' дами., ' . . '

Основний зміст дисертації відображено в таких публікаціях: І. Принцип гуманізму в ідеях народної педагогіки//Вихован-кя учнівської молоді в дусі миру і взаєморозуміння : Матеріали-науково-практичної конференції. - Рівне, 1992. - С.72.

. 2. Розвиток прогресивних ідей народної педагогіки в педаго-

гічній науці Англі’/ДІроблема особистості вчителя та його фахової підготовки : Збірник наукових праць. - К., 1994. - Вис. 2.

- С.76-85.

3. Про місце релігійного вихованяр в.англійській народній

педагогіці/Деоретичні питання освіти та-виховання : Збірник наукових праць. - К., 1994; - Вип. 3. - С.ІЗЗ-І37. ,

4. Виховний ідеал англійських народних казок та їх значення

в народній педагогіці Англії//Туманітарні аспекти реформування і розвитку національної системи освіти: Матеріали Міжтродної науково-практичної конференції. - Київ-Залорігая: Комунар, 1994,-

С. 153-156.' . . .. .

, 5. Традиції народної педагогіки в сімейному і шкільноіф' вихованні Англії//Гуманітарні аспекти реформування і розвитку національної. системи освіти : Матеріали Міжнародної науково-практяч-,, ної. конференції. - Київ-Запоріжжя : Комунар, 1994. - СД8І-І85.

6. Основні- форш і методи виховання в англійській народній . педагогіці// Цедагогіка єдиного і цілісного миру : Матеріали науково-практичної конференції . - Рівне, 1995. - С.93-95.

7. Особливості формування .англійського характеру засобакі,

народної педагогіки//Теорегичні питання освіти'та виховання : Збірник наукових праць. - Я., 1995; - Вип.4. -.С.ІІ5-ІІ9.' . , >

.0. Проблема фізичного виховання у брітанській народній не- . дагогіці//Традиції виховання у світовій народній педагогіці: • ■ Матеріали Міжнародної науково-пра^тичюї конференції. - -РЇЕНЄ, 1995. - ч.2. - с.аг-вз. . " : . ' ; г.; , .

Танеева М.И. стноледагопгаеские традиции воспитания в Великой Британии.

Ъ дисертации рассматриваются традиции’ воспитания в британс Етнопедагогике. Дается анализ фольклора, древнеанглийской поээи и англосаксонского эпоса, с точки зрения'Педагогических идей и воспитательных ценностей. Они определяются как источники брита* ской- этнопедагогики. . . “ .

Рассматриваются традащи и идеалы британского вопитания в аспектах' умственного, нравственно го', эстетического, трудового и физического воспитания, где приоритетным считается физическое. Целью британской этнопедагогики является воспитание "дкеМльме* .физически .здоровой, ДУХОЕНО богатой личшсти с сильным характером. Оснобой воспитания у британцев считается семья и семейное воспитание, которому подчиняется общественное воспитание.

В работе раскрывается значение христианского воспитания в британской семье и школе, а 'также формулируются основные полоке ния воспитания в британской этнопедагогике с точки зрения общечеловеческих ценностей л национальных: особенностей материального, духовного и культурного развития общества с древнейших врек к до наших дней. .

Tadeyeva U.I. Ethaopedagoglcal Traditions of Sducati-. on in Great Britain

This la competition for candidate of pedagogical sciences, speciality 13.00.01 - the theory and history of pedagogy, the Kyiv State Linguistic University, Kyiv, 1995.

The manuscript presents a theoretical study of education in the British folk pedagogy. The -British folklore and old poetry and Anglo-Saxon epos are analized from the -point of view of their pedagogical ideas and edusational values. ' .

^hey are determined as the sources of the British folk pedagogy. Different aspects of education or up-bringing are discussed: mental, moral, ethical, labour and pnlsical adu-cation, where the рЬізісаІ one is the most important. The я-tm of this education is to bring up a gentlman - a person with ^ood health, high morals and strong -fill.

The-root of education is family up-bringing with the great influence of religious education in the family and la the British society. The main positions of education from the view point o£;general human values and pure national peculiarities of material, moral and cultural development of the British society are characterized in the paper.'

Ключові слова : британська етнопедагсгіка, виховання "джентльмена", християнське виховання, англосаксонський епос.

ЛА '