автореферат и диссертация по педагогике 13.00.01 для написания научной статьи или работы на тему: Формирование потребности в эстетической деятельности у воспитанников детских домов и школ-интернатов
- Автор научной работы
- Дорожкина, Ольга Алексеевна
- Ученая степень
- кандидата педагогических наук
- Место защиты
- Киев
- Год защиты
- 1993
- Специальность ВАК РФ
- 13.00.01
Автореферат диссертации по теме "Формирование потребности в эстетической деятельности у воспитанников детских домов и школ-интернатов"
РГБ О»
.—i< ; ' ' ■¡ >j tí w-"*
HIÏBCbKKfl raiBEIGUTlîT RffiHï ТАРАСА ИКЬЧЕИКА
lía apuj.ax: пукоииоу
ДОРОЖИЛ Ольга ОлексПвиа ФОРШВАНИЯ ПОТРЕБИ В ЕСТЕТШЩй Д1ЯЛЫ10СТ1
у вихоашщв дитяш будшив i шл-ihtkphatib
I3.U0.0I - теор1я та iотор}si'педагогии
АВТОРЕФЕРАТ длсертшЦ t да здойутая паукового ступени кандидата педагог!чр.тх наук
Khïb-J993
Робота в.яконана в Наукопо-досл1диому 1нстятут1 пэдагог1кп Укранш.
НаукошгП кер1и1Ш< - доктор педагог}чних наук, простесор Л.Г. КОВАЛЬ.
Щ)1ц1Ин1 опоиенти - доктор фМосо^ських наук, професор,
Нрол}дна орган1зац!я - Хар;;{ясышй державшй ун!аорситпт.
на зас1данн1 спец!ал1зовано1 радп К.068.18.15 по присвоению паукового ступеня кандидата педагог1чшн: наук в Кихвському ун}-версятет1 1мен1 Тараса Шевчеака з спец!альноот! 13.00.01 - тео-р!я та 1стор1л педагогйш за адресою: 252С01 м.Кшв, ГСП, вул.Во-лодимирська, 60, ауд. 330.
3 дисвртац!ею мсяша ознайомитися в 01бл}отец1 КпУвоького ун1версягету.
' Автореферат роз 1 слан им " ^^ " & {993 року.
академик 1.А.ЗЯ5Ш
- кандидат педагог1чних наук, доцент С.С .ГОРБЕНКО.
Захлст в1дбудетьол
Вчении секротар ^—У^Г? спец!ал!э ошио! рада/к^М^С.О.ТШШ
'злгальна характеристика робми
Актуальн! оть дооллддения. И ;,;.',огтх розгшму самоотШшх, нез1ич:хннх дрржас, декократнзацП та гушш!эап1Т сусгИльстга, особливого значения иабувлс гЛдродтешш дукояпост}, Оормувашш творчого потенц{алу п1дроотаячизс почад1нь,Зд1й-снешш цього заадання поредбачае оптималъну ез&сиол1п го!х соц! альних 1пстятут1в пихопшпш, ркляччочи зш:л;у/!1, осисЕпт; обо-в"яэком якпт с турбота про д1тоЦ-сир1т 1 дЬто/,, як1 залягаплпся без оп1пи баты!1в.
Хйтег^рог' до ЕНу^лднього духояного с}ту ! ыиинав остей яояното }цдлр!дп зу.моглоЦа 1нтаис»)'1кац>я проблем;! фор/.гування потрс5л як дотврм1нантл Л'одеькох д1яльнос?{. П значения пояонп-еться такими причинами:
~ розробкоо ПСПХО,10Г1ЧШ1Х >,ШОН131<АП П0рЧ01 д}яль!ЮСТ}, тохиолог1й упр-'1лл1шш та корекцП проц<зс{в соцЬтшш! одалтацГг ■ уч»!в;
- актуал1яац{ею сиотоми мотпл1п, 1 второе!в, ц(нн!сших ор{-битац{И, $деап1в, як{ складаять у сво'Г' сукушюст! тсорзтачиу базу гушн1ст!гтого розвитку школпр(п;
- эростаппям потрпбл л орг.аизацгI остттчого п!г.о- анпя я дптячпх будаикяз та •акодлх- 1иторттаас, иоп"я?тм1 з и<»обк1д~ н1стта локорпню! перобудоги дДяльпоот} ц;гс ткпгп иапчзлышх яп-клад!в, 'кпросшстчпя я 'г: роботу иоп1тн!х: дтеягнсшь тд!>пог1ч~ ио! ичукя та !1аукопо-тсхи1'шого прогр'юу.
0Д11Ш1 1э проп}дшп Ийпряг.:гс1п еста-нтюго г~хоплппя е ш;тц-гЛзиия потреби в остетпчпН! д^ялыюст! д|тсг, якп гаст/пяс опряпогуочоа оплоо 1итереоу, ектпгповт!, яопо]>уко:1 пдскдеопачог.-ця 1 егаовдоскоиачсн::я I деторм!нуе р1зп! с чая д1явьиост{ школяр! л: гру,. наводнил, сп!лкугппчг, "р-"1, троп^ти,. Аппя1з л!тпрптуршпс дппрпл дав н>лотп»я '¡о ястреба г
теттшп; д!ялмюст! - дг дрсд:.; с та о оиримошт яг;тф"л!сть особяс-тост!, яка яилеляеться у спрчГшятт!, осгоспп! прокргюиого у няо-тоцтв! та дШспоот!, тлорч!л опгюр^пп\эя!\т'1.
» Пси аспект оообляло звпчтгст!) *ггп""!»пг!- х'И"- ^.""И-1'1г г мгьл-ллт^рпатп;, ос:;!ль1."; ш/о коптя/гас д!г>', яд
!ог);г",;! ряду >;о': II ч, :т: г, /,цу>р(г !.:>., 1 А,,;., Тал- '
ОТ!СС К. п./, ХОПРСТСр-луОТ.ОЯ -П групп рчггкгг, Г-о Г'„*^г Т-:'0 псп-
ii'-," ^и'г'м-;; ("лцяг.о ^гт!, по'.',!'1:п.:-о/ i , гт-г-ум 1 ч'го-
гч?:".".'.'. '.-дуки;с-.;гаыи ирисдиа'пюя до точка пору дослгдпиг^гг,
ijKi не пважаю'гь перебування Д1теи у вищеназваних закладах "фа-тальним" для jк подальшого життя i визначають головною удоовою соцхальноУ реабШтаЦН цих дгтеи ц1леспршовану педагоПЧну роботу всього колактиву.
Цйташшм орган!зацп д!яльност1 в умовах дитячих будяшпв J шкгл-интернат! в присвячен! пращ Гербеева Ю.В., бвграфова!' I.I.ii : Л|ханова A.A,, Myxihoi B.C., Кобзаря Б,С,, Слисаренко ВЛ1. Ними досл!джен! оообливоот! роэвитку д!тей, умови позаурочно! вихов-но'г роботи, характер взаемин щж вихованцями. i
Однак, в практед! эстетичного виховання д!тей дцтячих бу-динк|в j шк1л-1нуернат1в спостер}гаються суперочност! mik римогз-цн сусихльства до естетично'! гПдготовленосп вихованщв t реал^,-.шш:рхвнем культури; м!ж об"ективною яеобх!дн!стю розробки ц!-д!сшо1 система естетичного виховання, яка скоректована на ui за-клади та х'снуючими п!дходамя j налрямкаш П раал|зацП; м1ж мож-ливостями комплексного викорастання мистецтва, для впливу на i ооо-бистхсть вихованщв j спрямован!стю £орм та методов, як; недостат-ньо розвивавть естетячну Д1яльи1сть вихованц!в. •
Налвн!стю суперечностей зумовлена необх1дн!сть вибору теми ' нашого досл1дження; "Формування дотреби в естетичн!й д|яльност! у вихоешщв дитячих будинк|в та шк|л-1нтернат1Е",
О б " е к т досл1дженяя - процес формування потреби д!тей В еететичк1й д1яльноот! в умовах позаурочно!' роботи дитячих бу-динк1в ! шк!л-|нтернат1в.
Предмет, дрсл^дження - зкист, форми та методи орга-iii3aD.ii естетично! д!яльноот! вихованц!в дитячих будинкхв 1 шк!л-!нтарнат1в.
Мета досл!дження - науковЬ обгрунтувати та експеримен-тадьно алробувати органезацпшо-методичну систему, яка сприяе фор-мувашш потреби в эстетичней д!яльност! у вихованШв дитячих бу-дашк1в i шк!л-!нтернат!в.
Г i п о те за - високий рхвень сфор.шванситх потреби в эсувтичихй дхяяьноотх у виховшгцхв дитячйх будишив i шк1л«*шмр-яатхв забазпачуеться поетапною решившие» оргатзацхйно-датодич-liot си с теми, яка с*имудюе аитявнхсть,. caMOOTiRnicTb i тиорчу само реаяхзацхю особистосгх. Уиовош досягнешш цъого рхвня ei
-пакопичвшш' досахду естетичного вгцкопшшя дхтеП до народного мистецтва;
ного мястецтва;
- системна оргпн$зац}я моралыш-естетично*' д!яльнопт} рихо-ванц1я;
- розгигок ооц1алыю знйчимх естетччнях ор}ептац}й яя сс-ношг зроста.'пш потреби д}тей в колектипно-тлорчЛ! д|япьнсст{.
у е{дроп1дност1 з метод 1 rinotrncm naí,"¡t буди г^зиячон! тр-к{ з а л д a :i н я досл1лдо:Шя;
. - на основ] вщчдшш сТ;1лосо(Т>сько!, психолого-педагог} 4noï л1тератур'(г рочкртги ЧТокпонеити потреби в rcTCTir-iiííi дЪчльност}, Еизначати ïï роль тя »tono у виховноку процвс! датячах будинк1й f пц;1л-1нтернат1г;
- за допомогого розроблвнях кратер} ïb визначити ptcHi прояву у BuxopamilE поТрпбл е естетичнШ д}яльност! ;
- обгрунтуватп та апробувати в ход} досл1дгю-педагог1чно1 роботи орг&и!зац}йно-иетод1ТО1у систему, яка забезпсчуе позтапие формувашш у вяхованц!» лотробт в пстет«чН!й д!я1ыюст!;.
- цроанал}зуватя дляаш'ку ccJopuorauooTí потреби а.естетич-hJii Я1яльлоот! д1тгй г уг/осах ntmaypo^noï д!яяьност! иазязч.ис тп-п)п заклад}п;
- розро5':ти котодпча! рт»»адш1И пр ктшпт.*. роб}тш!ка>ч 'подо opranisauiï огтот.глю!' д}гльноот! г дптяч.чх будшиж: ) гаколах-}нтсриатах.
M е т о. д о л о г i ч н о га о с u о п о га доел}дл;«>щл е д1плект!що-мтио; f&.'ncTirme гч»няя про д1я1ьн!оть, cnrur*tny та супорп'-пюстi цього пропса;. оотетичне г1днов»1пя оепб;;сто("г! до д i lie нос г} та мютсптЕп, взаодюр*«п<х: осо^стост! i г^о^логкэд, ийоднозппчн1сть гшшлу на оеобпст!сть оточуэтого } О'ормуяашш Ь оспбистост} потреби творитп за законам грпСч i досг:ояалост1.
13 ход! доол1л?свШ1Я, .* кгедячя !з гагыыюго пптодо nor Иного арчпчлпу нро н"0')Г}дн1сть rc"'>i4iiuro ы^ченни <lat<Tin, анал!зу р}зномап!тша натар1ал1я, наш рк.чорпстовурплася комплексна с л с т е и а м о т о д } в:
- теоротпчн}: в;шчення í'i.noctK¡сы:оУ, rontatbnc-rwu'orlwo!
та п".т rOl'i'rioï nftpjxttyiw я лптпь ост"тл*т.'л нотро^и, 1пялько-
cTi, остетотшго j що; иппя oro6:¡oT(K7t, теоретично оскнолсаня перед оъого доетпду з д0011}.;г^-г"!!10'1 проляг мл; '
- n.vfil t'.vmf : простяге:*?. !'.я, гсто/н мопс-т его збору (н.т'орма-
тf i X Лпт.етас oirnj якя, i;;'i,cpi "';j.,¡aiiiiH, гсптугшш./, боо!ди, рив-
чешш творчих росЛт виховаш^в, екснернмелтальи! завдашш, соц1о-штричнх ыотоди, копетатуючил 1 »орыуючин експерименти.
Досл1дтеиня проьодилось в док1лы;а етапге на крот^з! 19891393 р.р.
На и е р ш о м у о т а п I /1939-1990 рр./ - вивчалася ф1лоооТ(:ька, пс1«олого-педагог1чна л!тература з проблеми, анал1-зувався 1 узагальнкшався досе!д роЗоти з пето» уси1домлення практичных шшивостеЬ |}орыувашш потреби в естетичсШ д|яльно-ст1 в.ук-.овах opratii3aii.ii позаурочио! роботи в дитячих будинках I школах-интернатах. Ьули скормульовсн! г!потэза I оововн! положения робота, розроблеиа изтодика дослгдио-оксперямеатэльного досл$д-меиня.
' II а другому е I а о 1 /19Э0-1991 рр./ - з"ясову-валпся глхоьн! ыо;.сл:ц'ост1 р{зшос вд«1в остетичноУ д}гльцост1, дродовнусавпя констатуючШ! експерчиент, обгрунтовуиглися крите- . р! У та о-ноен1 показникн сфор1.:ог.Ш10С'1'1 потреби в еотетичШЙ д1-ядышстс! у ЕИхосгшц1п дитячих будиш<1в ! шк|л-1нториат1в, вияв-лялнея р1в1|1 П с^ормосгшост!.
На третьему е I ав I /1991-1992 рр./ - обгруц-товуьаллсл педагог!чн! умовн ефектиЕПОст! соредваиня потреба у ь:1Х0Еацц1в в естетпчн}И д!яльност1, перев!рплася гШотеза цос*1д-ыеыня, иопередн1 вленоыш I рекомендацП, апробувалися р!зи1 метода! актив }зоц1'1 естетшшо'1 д1ялыюст1 учи ¡в.
И а четвертому ет а п'| /1992-4993 рр./ -'узагальнкшалися та уточнывалися тооретича! 1 ирактичн! висновка, право дилося творче вировадаення розроблешпе рекоыевдацП! в практику роботи дитячих будннк1в } шк1л-}нтернат1в.
Т е о р е т и ч н е значения досл}дкення полягае у шшвлеин! та пауковому обгруптуванн! педагогхчних умов форму-в иная у Еяхованц1в дитячих будпнк$в 1 иш}л-1нтернат1п потреби в
ЙСТеТИЧНЫ Д1ЯЛЫЮСТ1.
II а 1 к о в у новизну доелдаення складають:
- теоретично обгрунтування та експерикентальна пе]:еь4рка ор-ган1зацпшо-иэтодично'1 сиотеми формувашш потроби в встетичнЦГ д1яльиоот1 у виховаиц1в дитячих будшш1в I шк1л-1нтернат1в;
- системна орган1зац!я иорально-естетично! д}яльност! вихо-вашЦв цих закладов;
- положения про залежн1сть р1вн1в розиитку потреби в естетич-
\
В1й д!ялыюст! у вихонанЦ1Б дитячих будинк1в I 1шил-!нтернат!и в!д социально спрямованих естетячаях орган!зацхй як основи зростааня догреби.
Практична значения дослгджения полягае в розробц! методичпих рекомзвдац!Й для кер!пникгв позаурочпо'х д!яльност! в школах-!нтаряатах ! дктячих буд;шк!в, ии спркяють вдосконалеишэ з.чань, уШнь I навичок вихованцхв в галузх мио-тецтва, вщшчзаню в рхзнх види творчост!, осмиоленню за допомо-гою них дхисност! ! розширеннп тягл саам каля гх эстотнчнпх потреб.
Ьисновки досл1дження можуть бути використанг у практичн!й д!яльност! педагог!чншс колектив!в названих заклад!в.
В1рог|дн1с1ь результат! в досл!дження забезпа-чувалася посл!довною реая!зад!ею теоретичних иолокень у вир!шен-н! завда!1Ь емп1ричного досл!дк0ння, орган!зац1ею оксперяменту у р!дпов!дност! з його метоюта умовами, вккористанням метод!в ма-: тэматичнох - обробки данях на ЕОЫ,
На з & х и с т 'в и носиться:
- педагог!чн! умови биективно"! органхзацп естет.лио1 д!яль--цост! учн!в вкщоназванюс заклад!в;
- блочно-тематична подача матер!алу про народив миотецтво я.{ оонова систомно'1 орган!зац!! моралыю-естетичнох дхяльност! 8бХ0Еаац1в дитячих будитив ! кшл-!нтернат!в.
А и р о б а ! я р о б о т и. Основа I результат и досл!д-жэиня представлен! ! обговорен! на наукових конференц!ях Кш'всь-{мго университету !мен1 Тараоа Шевченка, педагог!чного !нституту !м. bi.il .Драгоманова, м!жрег!онального 1нс,иитуту удссконалания вчителхв /м.КмУв/, Брянському педагогичному хнститут!, Тамбовскому подагог!чному ¿нститутх.
ОСНШНМ ЗМ1СТ РОБОТИ
Структура дисертацП эумовлена лог!коа досл!дження, доставлении;! заеданиями ! складаеться' ¡з в ступу, двох розд!л!в, заключения, списку основнох викориотано'х л!тератури. . - У-вотуп! обгрунтоввна актуальн!сть проблема, сфорадульован!
2-замовлеш1я 373
об"ект, предмет, мета, г!потеза I основы! завдання досл!дження, . визначен! ыетодолог1чна основа 1 метода доол!дження, розкрит! . наукова новизна, теоретичне значения роботи, форда апро^ацН одержаних даиих, сформульован! положения, як! виносятьед на за-* хист. ' ,
В перо! й глав! - "СоШально-педагоггчн! асцейтд формування ротреби в естетячн!Й дШыюст! у вихованц!в дитячих буданк1в 1 шк1л-1нтернат1в" - представлено теоретично обгрунту-вання ороблеми потреби в естетячн!й д!яльност1.
Методолог!чною основою визначена матер1ал1стичнц теор!я про, взаекозумовленЮть потребив д{ялыюст1, в результат!: якоК здШ-сншться розвиток людсько'1 особиотост}, Результата воеб!чного вир-ченшз проблешх формування потреби в естетичшй д|яльнрст1, П данам! ки дозволили констатувати факт про значим!сть пробледе ! ро-зум!ння и як основи активносИ людини, детерм!нанти И д!яльно-ст!. Визначен! нами суперечност! в П розв"язанн1 зумовлеШ: а/на-явн!стю терм1йолог}чнюс розбшюотей; б/ розницею в розум1нц1 природа потреби в сощологН /як визначення об"екту зови!шнз>ого св-редовища/; в загалШй психолог!X /як сган псих1ки, який з!добра-'хае нестачу чогось/; в педагог!ц! /як фундаментальна влаотивЮть особистост!, яка в!дбивае в!диощення до оточувчого життя/; в/ в!дсутн}етю пров!дно1 системоутворюичо! ознаки, яка ррзкривае сутн!сть цього явища.
. Анал13 л!тературних даерел дозволяе вид!лити ряд наук, як! в'ивчають специф!ку 1 зм}ст людських потреб. Так, представший ф!~ лософП Г.Гегель, -Д .Гольбах, а таком сучасЩ ф{лософи /Л.0.Зеленой , к.ВЛванчук, М.С.Каган, е.Г.Кудел!н, В.В.Маргул!с,А.А.Степанов/ в!дзначають 1сторично м1нлшшй характер потребах тенден-Щю до неперервного прогресуючого розвитку, акцентують на цеоб-х!дност{ розгляду потреб як джерела людсько* д!яяьност!. В роботах ф1з!олог!в /М.Ю.ВоитШоа, а.М.НШфорово*, ' 1.П.Павлова,В.В.Р}кмана,Й.С.Розентш1я,В;В.Стороганова/ виявлений под}л потреб на духовн! } органзчн!, розкрита залежнють прояву 1 розвитку духовних потреб в]д стану задоволення оргая|чяях,
В соц!альному аспект! проблема потреби розглядаеться як не-оох!днии фактор сощально? повед1нки людини /Л.П.Буева, О.А.Дон-ченко, А.Г.3дравошслов, Д.О;£!кнадзе, М.М.Михайлов/.
При ашШз! психолог!чних механ!зм!в формування потреби т
вид!ляемо роботи Л.С.Шгготоького, С,6.Кавр.р!на. О.Г.Копольова; О.М.Лэонтьева, А.В.Петрозського, й.В.Симонопа, п явгсс предстал-леча класп£!кац1я яотро<5.- Вод1лвц! п складов! /С.Б.Каввр1я, А.Каслоу, И.В.Симонов. К.Обуховський/, прочес опродмвчувашш по-хрэб ! вшшкнення новлх /О.Н.Ясоптъгв/, еуб"ектняно значения потреби як скутргшкг.ого спэвукэнвя ! мотиву* л!яльпост| /KJIcaiu, Д.М.Учиадзс, Л.С.Виготськнй/, роль потреби як внутр!иньо! викоги до умов зови!шнъого оэредовпща /0Л.!.;о!соря, А .В .НртразсьсаЕ/.
В подагогхчн!й «нтерпттр} проблема ni>r¡vri в!добрслоиа в претят Л.С."акаренка, В.Я.Стоган!на, В.О.Сухомлинського, як! в!д~ м!чали педагогiчне значения потреб, вяходячи з- i'x рол! у розвятку особпстост!. Педагог!чшй рпллв на учи i в полягае г орган! зад i Í такoí д!яяьност1, котра правильно враховус потреби дитини ! спря-мовг.на на хх формування.
Багатоаспектшш анал!з теоретичних роб!т дав нам п!дстави для розгляду взаемозв"язку понять "потреба" --"д!ячьн!сть", "эстетична потреба" - "естетична д1рлы!!сте>", як! представлен! л няуио^П; л!торгл7р! доснть неоднозначно,'
Unem?í>lKa Фодовшиш естчтпчпи! потроши л пронес! .та?ер!а.;'ь-но-трудовсн д1яяьност! Мдобрагенп г робот*1". О л .ьурогя, Л.О.Зз-леиояа, i .А.Зязша, Ч.В.Квяткоеського, М Л .К! лвднко, М. Л.Лелзеро-ва, Д..М.11р!Г<одь!(о, Д.С.Счсоево!, як! в!дэглча'чь, по сутн!оть t природа естетшшо! похробч в найкэни взвчвним розд1лом естстичноК Teopii.
Е доол!дто(ШЯх Ы.И.А(1ас!ксва, О.П.Бел!ка, М.А.Верби„В.ГЛва-нопа, А.С,;.:олчаново'1, В.О.Разумного в::яначепа естетична потреба' як р!зновздн1сть духовни? потреб, dio язляе собой продукт трлвало-го Юторичяого роэпптку лолшгл, як:-Л оьормився п кшцгс! и тру-дспох д1ялыюот!. К .Оотровськг, Л.Г.шдаиор, спирщчпсь на влас- , тивост! 1 якоот! особиотост!, трактують естетичну потребу як ffofP-му виразу естетичного почуття, насолоди. е.С.Апод'ханяц, Н.А.Ру-дик пов"язують эстетичну потребу з св!дошда прагнешим до краси, коыун!кат1ШШ1М характером лздськлх вхдпоиопь, птепач.точп íi як потреОу сц|лкулашш. Ю.В.й!аров, об"едиуе сстотичи! потреби б-дв1 групп: потреби у охшкивашх!, спр!ьыаннi естетнчн.чх ц!нностеи ! потреба г сстетячхЛП творчост!, творенн! прекрасного.
¿яагодьтдош р!зномен!тн!сть -точок зору з цього идгання.до-цхльао в1д!..1тх[ти tí авторськ! no3i;uii, як! 1нтегру:оть естетичну
потребу i есгетичну д!яльн!сть, визиачаючи останшо ян зас!б б!лыи иисокого piiutH розвптку особлстост!. Таке в;:р!шення питания виво-дить наше досл!д;<ення на необх!да!сть вявчення характеру, специф!-ки j (|оры естетичноУ д!ялыюст!. Сферою яряклздания остетичних потреб особистост! б шстецтво, що характеризуемся як "концент-ровашй. вид естетнчнод д!яльност!". Цей феномен вявчений в роботах О.О.ЛпраксШоУ, 1Л.Н.Афас1жеьа, С,С,Горбенко, б.В.Квятковсь-кого, £.Г.Коеш1ь, В.В.Ванслона, A.C.KapriHa, К.Ь'.Кондратьево!, Б.Т.Л!хачова, Г.Г;.Падалки, О.П.РудняцькоУ, Л,Н.Столовича,Л.М.Ф1-латоБоЧ та irnjj, на положения роб!т яких ми спираемося у своему досл!даенн1,
Розглядаичи питания про зм!ст естетячно!' д!яльност! в умо-вах днтячдх будинк!в i шк!л-!нтернат!в i характеризуючи i"f як творчу, мл п1дтринусмо точку зору, зПдно з якою сл!д внести у . Позакласну работу названих заклад!в широко! с!тки занять,, спрямо-» еоних па глябоке вивчення народного мистецтва, р1зних його вид!в, . Тому ми впд1ля€1ш чотирк еиди мистецтва як осноеоположи! для роз-витку естетично'У д!ялыюст!: л!тература, образотворчв мистецтво, музика, театр. Наш виб!р зумовленим р1зноман1тн1стю напрямк!в у народному шстецтв!, злиттям в ньо!лу загальнолюдсышх 1 нац1оиаль-нях прояе!е', компенсаторнимя моялпвоотямя народного мистоцтва.не-обх!днями для в1днодле1Шя порушеаих природних янмязк1в з близькя-ми для в!1хованц1в людьми, етячною спрямоваи!стю народно! творчос-т! на створешш позитивного емоц!много стилю сп!лкування, поеднан-тм у народн!й гворчост! естетичного 1 утил!тарного як основи май-dyrulx ор}ентац{1( npoffeoiüHoro характеру; у внхованц1в.
Аргументами ! виб1р народного мпотедтва як засобу Формуван-йя потреби в естетичн!й д!яльност1 вихованц1в виэначаеться складностями в орган! зац} 'i педагог! чного вялив у на д!тей у дитячих бу-4 динках ! школах-!птернатах з послаблении ф!зиЧням i поях1чнш здоров'^. Педагог1чняй потенциал народного мистецтво, мокливост!, закладен! в ньому, дагать п!дстави для приШшття Кого як педагог!ч-ного эталону, якин сприяе реабШтацГ! цих д!тей,1)Иховання в них здатност!'сприИмати дрекрасне в оточуючому жктт!, реал!зоване через "участь в р!знях видах 1 формах естетячно1 д!яльност!.
У констатуючому эксперимент!, проведеному намя в дптячих бу-динках ! школах-1нтернатах Тамбовсько* облает! Focii, в як ому брало участь 345 учп!в, була поставлена мета: кокплексне гявчэи-
нл проблема 1 орган!зац!я досл!дження, яке складалося з дпк!пы(ох напрямк!в-завдань. До числа тсс зав дань входило:
- вивчення ияроти пр'ояву потреби в естетлчн!И дьччъност! ви-хованцзг, яикорлстання ними в!льного часу, участ! я р!зн.к портах орган!зац!У естэтичного Еихогания, в!дношення до класично!", народно! сиадщшш, а також вивчення в эв"язку з циа цсяход!1нам!чнлх" пласт(щосгеа д!тей;
- в!диошвння кер!вшщтаа длтячлх. будинк1в 1 'дкЬ'Млтернч'Нр до пюрм орган! зацП 1 метод!в эстетичного виховання учн!в р!зиого в!ку;
- впявлення мопиЙЕОстеЯ включения влхогавд!в у д£иьн!сть ес-тетичаого плану I аормуваная в н!й навлчок оргаи!зпц11', точност! виконалня завдань, сумл!нност!.
Зм!стовнокГхарактерястико;о потреби, и котоионтами булл: а/ мотяЕоваи1сть Епбору вид!в естетячноУ д!яяьност! /показания: усв!домлеп!сть, соц!ально значимий характер, прзгнегшя до самодо-сконалост}/; б/ ступ!нь розгптку !нторесу до естетичпнх ;тппщ /показании: позитивней емоц!йнил в!дгук на !.'0.ч!лпп1сть участ!, !1 т'удлрп}сть, трлпал!сть, р13!:об1чн!сть, екстор!ор!зац!я !нторпс!я/; в/ наяви!с?ь знаиь про естетачн! «ряща /покозника: знания оопог-ннх естотич'.ик катсгорН:, засобгв впразиост!, характернчх опоблл-востс!, народи их промчол!в, тгорчлх напркмк'п, сястеми1сть,орлг!-нальн!сть г!до.\-.осте;;/; г/ актщш!сть в естотичн!!! д!ялы:ост1 /показании: отул!»ь участ! г. д!яльност!, по.чуи новях тр!гшт!п пт!-лечшя гласного розум!ння естстичного, пер!одячп1сть ^чэст! у формах д!ялыюст1/; д/ крвтнви!о?ь.
Результата прОЕеденого констатуючого оксперименту дозволили аробити эагалыИ гдкмюеки, як) в1добрахупть !стушж1ш спеии$1ки у роэпитку сщлиглипя д!тей, ио отвуть в «умовах дятятях будлнк!в 1 шк!л-!нтернат!в1 13 они впявляпться у послаблено),1у здоров"'!, зб!д-неност! емоц!иНо1 с-Тери, зосередженн! на проблемах внутр!шнього порядку, б!дност!, однотипное!! мотивац!йних порпгаг, жа мают. штгр1эдъну основу; одаоман1т!псть ¡нтерес!в, як! базтаться на яа-га11ьиог!доиоду, загальноприйнятому; аизькли р!вень знань, впасл!- • дек чогс еотетична оц!нка в«д!в пласичного 1 народного ¡шетецтва нр адекватна слрорэшН» ц!нноот! тлор!Е шотоцтза; пасивнЮть яи-хоггчщ!;:, глдсупПоть потреби Бестетяч(пй'д!яльност!.
Ц! виснопки були уточнен! в б!льш пошфетши характеристиках
piBHiB сйормованост} потребя в естетичн!й д!альнос,т! у вихован-ц!е дятячих <3удпнк1в ! шк1л-1атериат1в. Нами були встааовлеи! за допомогоа вказанях вяще критерПв чотяря pisHi - емп1ричний,. репродуктивный, реконструктивняй ! творчяй.
Для учи!в, як! склаля емп!ричниц р!вонь сформованост! по-требя в ест0тячн1й д!ячьност! властиве непряйняттл эстетично! UiimoCTi шстецтва взагал! або кизькяй р!вень естетячяого спркй-пяття худояньо-астетячних образ!в, в!дсутн!сть п1знавальних in-TepeciB, конкретнях знань про еиди естетячно'1 д1яльност{. 0ц1нн1 уявлешщ вихопанпдв иеадекчатн! об"ектявн!й значимом! твор!в, реакц!i не емоц!йн!.
Виявлен! осо6лкеост1 створюють передумови-пасивност! д1тей, но— розвннутост! нотробя в естетичи!й дхяльност!. У поЕед!нц!, стшг! сп!лкувашш цях д!тей Е!дзиачаеться замкнут! сть, некомунгкабель-HicTb, схпльн!сть до асоц1алып1х вчиик!в. Загальна к!льк!сть респовдонтгв з под аз никами нязького р!внл становить 44,5$.
Для репродуктивного р!внк характера® позитивиий, емоц!йний в!дгук д!тей на участь у д!яльност1 естетичнпго плану, розширен-Ня меа мотяЕац!йних пероЕаг i потреб, в якях дом!нуючям е оамо-ствердюаня або "авторитетна" думка однол!тк!в. У представник!в цього р!еня запас знань' и!niмальния, внасл!док чого освоения об-раз!в шстецтва зд!нсн:оеться поверхово. ХнтуГтивно в!дчуваючи емодНшу .сдряыован1оть т£ор!в, д|ти сп1вдереживають ïm, але в!д-сутШсть знань не дае ï'm ыоалявост! аосеродлтясь на сирийнятт! o6pa3iE, вяразних можлявостои шетедтва. В!дм!часться неусв!дом-лена потреба в естетязацИ свого зовн!шнього вигляду. На зм!ну байдужост!, пасивностГу ставлена! до явд!в шотецтва I естетич-hoï Д1Яльност}, приходить аКтиЕн!сть насл(дувального характеру,а у вяконаня! д!яльност! виявляеться усв1до,пиен1сть. Потреба в. ес-тетлчнш д!яльност! стае б!лыи стаб1льнога". Число респондент цього piEtiH у констатуючо^ эксперимент! стрноеить 42,2/о.
• Д{т:1, як! в!днесон1 нами до реконструктивного р!вня, в!др1з-няаться наяЕн1стю cTiiîKoro }нтерасу п1знаваяьного характеру. До-м1нуючим видом естетячног д!яльност!, який веде за собой уевгдом-лену потребу у nonoEiionHi фонду знань, необх!дн1сть оЗы!ну наивною 1нЛормац1ею, е пеЕНий вид мистоцтва /л!тсратур?, оЗразотвор-че мистецтво, ыузика або театр/. Для д!тей, як! налетать до цього р!вня, Еластиве глябоке ! м!цне зпання програмового матер!алу, ум!ння nopiruiKmara, узагазьнювати, образно ! критично рпсяовлюва-
тяся про явяща шстецтЕа. Наявн!сть '.ццного запасу знань, 1 мован!сть про жанри мистецтва дае ш можливЮть лпбуття од!нкя морально-естетичаоУ зг.ачнмоот! матер1алу на достатпъо нисокому ргвн!. Число респондент!!] дього р!вня склодас 112^.
Особливей учн1В, як1 склад и творчгй р!веаь, с яскраьо виразена'потреба в естетнч1ии д!яльност1, яка внявлясться у иити-вах соцгально-значш.ш д!яльноот1. 7 в их ов&лщв в!дм!чаеться ст!й-кий интерес до явшц мистецтва. Д!ти емоцЛш!. чутлив!, спэктр дрояву почутт)в зд}Лснюб сяонунаяьшй вплаа на шннання } сц!нку явит мистецтва, як!, в свою чоргу, е п!дставою для формулювання { обстоювашш влаених позиц!й ! точок аору. Знания учаяш про-ррамового матер!алу доповнюються !нфор.,лац!ею про його художньо-встетичну ц!нн!сть, одержаяою !з р!зних додаткових джерел. П !н-: те.рпретац!я усн1домлена, дяференц!йована, на основ! глибокого '|анал!зу, який-включав сп!вставлення, пор!вняння, аналог!:, уза-.гальнвння. Биявляються бажання в IX поповненн!, оновленн!, ви-|«ористанн! при цьому р^зних форм самоосв!ти, Перерахован! >ок~ 'ливост! вплисаоть 'на актЯЕн!сть бпхоешщзб и эстетичней д1Яльно-от!, забезаечущть оригинальность ! неординарность вирпаеаня поставлен их завдань. Яскраво вираясена потреба в решпзацП' тлорчих иотешЦл внхованц!в. Число респондеп-Ив дього [лгия при лроведеп-н! ьонстатуючого екслеримс.нту станоЕило 1,3/6.
Одерзйшши данями зуковлена иеобх!дн!сть еиявльння подагог!ч~ щ« умов, як! снрияють фориуеашш у еихоеонше потреби б есте-тичн!й д!яльвоет! засобами комплексного вплиьу народного мистецтва. . • '
У друг{й глав! "Досл!дно-експор1шентальна переварка орган1зац!йно-[,',етод[1чио'1 системп ^орл'.увашш у виховапи!в дптячих будинкхв ! шк1л~пггернат!в потреби в еототичн!й дцядыю-ст!" - на:.)И впзнпчзн! явдагогхчн! умовя забезпечення ейективноот! , ироцесу формування потреби, виявлен! етапи розвитку потреби в ео-тетичн!и д}яльност! у вихованц}в засобами коуллеконого впляву народного шютецтва, динамика формування потреби у д!теп.
Усгпх процесу формунашш потреби в естеткчнИ1. д!ялыюст1 у Е1'лойшщ1в шк!л-!нтернат1в ! дитячих будинк!в, забезяечуеться об-грунтуванняк ! влровадженням орган¿зад:йних I методичних умов, взаемозв"язок якях дае (/.ожлив!сть еЛектшшого впляву на розниток }ятерес!в, знанье активцост! д!тей, орган1зац11 Ух спрййняття.яко-ст! оц!нноУ д!яльност! ! яередбачав визначепн'я зШоту художньо-естетичноУ !нформацН, форм ! метод!а роботи з нею, способ!в ф|к-
сацГх зростання потреби в естетичн!!! д!яльност!, що склддае, в цдлому, поняття орган!запойно-методично х системи. И реад!за-ц1я в!дбуЕаеться у ЕзаеыодП' вихователя /вчителя/ 1 учн1в, орга-И1зац1я яко'1 спрямоваяа на озброешш учн1в знаниями, бм|ннями 1 навичкалш, вихоеышш 1нЩ1ативи, самостШхост!, ТЕорчих зд!бно-степ.
¡."ети орган!зацПших умов полягае в максимальному впюристан-н! ТЕорчих сил вихох:а1щ!в 1 подагог!чних эасоб!в 1х актхш!зацП у робот; вихоЕателя по «Торыувашш потреби в естетичии дальности Орган 1зацШЛ умови спршован! на коректне ! рсгдаментолаве введения естетичаох дхяльцост! в режим заклад1Е цього типу, П сп!в-в!дношетш з [.'.етою ! заеданиями хх навчально-вихоЕЫс'! руботи. Вони врахоЕують особливоат! д|тек з послаблении здоров"ям,: надлишко-вим збудкенням, схильних до р!зних зм!н настроив, шйоцШюю не-стШ;!сти. Тому орган!зац!йн! умови включають: створзння "пред-метно-ес етичного середовища" /зобн!!:н!й вигляд виг.сваш|!в, естетичну спрямованхсть 1х наЕчалыюх, громадськох та ¡гровох' д!яльно-ст!/; Д1алектячну едн!сть стШюст! 1 динам!эму- в д(ях:ьност1 ко-лективу; (Хункц1ювання колактигу при ч!ткхй орган!зацпшо-демокра-тичн!й структур! кер!вшщтеа; створення позитивного емсЩйного фону занять. Реал!зац!я орган!зад!йних умов, необх!даих для йорь.у-вання потреби у д!тей дитячих будиш(1в ! пш1л-1Иторнат!в, немож-лива без опори на педагог!'чн! можливоот! кер1вника, яшй волод1в спеигёальниш наЕИЧкаш ! £м1намлк. До д!сбкх умов орга!.!зац!&иосо ■характеру сл!д в!днеоти також наяЕн!сть спец1ально обладнаного при-м!щення. для занять естетичною д!яльн!отп. Все це етпорюс мояош-в!сть поеноц!нного сп!лкування в'зм!стоеному ! часовому в!дношейн), Кр!м вказаних умов ми макаемо важяивим стаб1льн!сть складу учао-ник!в р!зних $бры естетично1 д!яльиост!, рггудярн1сть занять з ними, що забезпечуе нагромадження знань, умлнь, обм!н враженняма в р!зних формах орган!зац!1 естетично? д!яльност!. Ц1 форми орган!за-дIх умовно под!лен¡ нами на основи!, доиом!жн! { творчо-пошуков!. ■
Методичн! умови шконують роль фундаментальна положень 1 спршшть ефективност! ! д!евост! роботи вихователя, об''еднують способи } принципа выбору художнього датер|алу, естетично'! оц1н-ки шхстецтва ! д1йоност1, засоби цедагог!чного Епл:шу на естетдч-ниц розвиток вихованц!в. До групи методичаих умов, як! вииористо-вувалйся у дгпл!даенн1, входять; формування у д!тей иавичок еот$п
тичного оприйняття, формування понлощнаого асощативного фонду, комплексна подача кузично-еотетично! ¿нформацП, досягнення оптимально результат1Б "у творчому розватку вихованиди.
Вазначеаня комплексу педагога чнах умов зуковило розробку i peajiiaauira досл!дно-експериментально1 прегради розвитку потреби в эстетичней д!яльноот| у иихованц!я дитячих будлшив I ик!л-!и-тарнат!в б ход! формуючого эксперименту. MaTepityi для формування потреби в естетичн^й д|ялыюст| вихоканц!в склаяи музично-есто-тдчи! блоки занять, о6"еднаних одн!ею 'темою, яка день»« мо*лиг!сс1, розгдлдати П ыироко i розгорнуто, з акцентом на засобах виразао-cri, характврнлх для видis мистедтв i включати побудонану за принципом ускладнення /"метод пром1жного слою"/ додаткову !нформац1ю. Вих1дн1 позицН орган!зац!1' естетичног д1яльност1 у позаурочний пас в1ДПОБ|дали piBHio розвитку !нтерес1в, знань i ум!нь виховад-д!в, а ix побудова враховувала м1жпредметн! зв"язки Mis естетич-¡ним та гуман!тарними циклами.
EMouiiiaa спрямован1сго музично-естетичних блок!в уабезпечува-лпея використадням метод!в театрал!зованого впливу, як! енрилли розвитку у В1шжанц!в емоцпшо! чутликост! та естетично! оц1нки. 1ак зд!йснюваася ноетыший рух в1д еюпричного рЫш до тьорчого i як J сна зм1на компонент!в потреби.
X¡д формуючого експерименту розкритий в дисертацН у зв"нэку а анал!зоы як!сних ! к^лыисних перетворень и еотетячн1И д!ялько-cj'i вихованц1н.
Першому /вы, ¡ричному/ етаау розвитку потреби в еетотлчнШ Д1-1-:льност1 ь!.дпов!дае орган!зац!я першого блоку музично-астетячних еянять, зм!ст якого представлений у такий enoeiö:
Л' Ггературна ГСЗразотворча Шузилла ГТ^Тральна " д iajbHiCTb_!д1ялыпсть > дгялып ель ! дпиымоть_
|.цтячий фоль- Народно-худож-Дитячии nicen- Народи! гуляния,
кл0р:л!чилки, Hi промиоли/ди-ний фольклор: свята; театр т|-
пот!шки,драж- тяч! ¡срашш/.пошвки, nje- ней, "папярова
ПИЛКЛ",загадки. и!, закличкн. комедия".
Мета емпричного етаду розвитку потреби в вптетячн!й д!ялглю-
ст!:
- розвиток у вихованшв здатнос-ri сприиняття аародаиго течтва i розум!ння його жанр!ь;
. - розвиток емоцпшот сфери д1тей;
-14- виховання емоц1кно1 чутливост! на творя народного мистецтва;
- (¡'ормування початкових уявлень про загальнопригнят} шгочов! поняття в галуз! шстецтва /види мистецтва, виразн! можлнвост!, жанр, задуй, значимость 1 т.п./;
- формування у д!тей потреби реагувати на почуте 1 побаЧена в р!зних видах мистедтаа;
- зосередження увагя виховаиц}в на поетичностд образ1в, як! иередаються засобами л1тератури, музики, театру, образотворчого мистецтва, розвиток вм1ння характеризувати 1х;.
- сярямуваявя уваги шаонанц1в на необхтдност! вясловлювати сво! думки образно, обгрунтовано;
- формування базових емоцхйно-моральних уявлень д!тей на ма-тер!ал1 твор!в народного мистецтва /добряй, злий, жад}бний, Щедрин I т.п:/.
Методи: бес1да, спостереження, пор!вняння, !гроаа !мпров}за-ц!я, д1алог.
Другому /репродуктивному/ та третьему /реконструктивному/ этапам розвитку потреби в естетичн?й д!яльноот1 у 1-ихованц1в дитячих будишав 1 шк1л-1нтернат}в в1дпов1дала б!льш складна организац}я блок1в музично-естетичних занять, метод!в накопиче1Шя естетичйо-' го досвгду та системно!' орган {зацН творчост}.
Узагалышючи викладеие, е п1дстави в{дзначити, що по м!р! оволодшня знаниями, навичками анал!зу, пор!вняння, впзначення засобгв ьиразноот1, оцхнки морально-естетично! ц!нност! ТЕор1В,?х художнього виконання, вихованц! набули самостШюст!, виасл1док якоТ у них в!дМ1Чена динам1ка росту потреби в естетичн!й д!яльно-ст!. Кошшй етап проведеного експерименту нередбачав б!льш висо-кяй р!вень формування потреби вихованц1в, зебезпечував 1х посл!-довн1сть, актшш1сть 1 творч 1 сть завдяки роз^обц! } впровадженни . нових форм органгзацЛ естетично! д1Яльност!.
В з а к л ю ч е н н I викладаоться основн! результат!: до-сльджешт, (¿ормулюються його загальн! висновки:
Системник шдххд у визначенн! ионяття 1 структури потреби в естетичн1й д}ялышст1 у вихоракц^в дитячих будинк!в 1 шк1л-1н-териат1в дас П1дстави для П характеристики як 1нте.грашюго особист1сного угворепня, кке в1дображае р1лень розвинутост! ес-тэтично! ов1домост1 1 складових естетичао1' дияльнбст!: хнтероогв, смак!в, 1деа11Е, ц1нн!сиих ор1ента1ий тощо.
Реал!залДя провхдвих дедагогччийх уиов /орган1зац!йних I ме-годичапх/ забезпечила оптимадьне функц1ю2ашш орган!зац!ано-.\!ето--¡дочноТ система естетичного виховання у позаурочшш час в дитячах будиаках I школах-1 нтернатах, пдавердкенцям яко: мокуть висту-зати /1к!си! 1 к!льк!сн! зм!ни у ртвпях c50p.M0Ban.0cTi потреби в эстетичнп1 Д1ялыюст1 .
Зм1ст музично-естетичш-сс блок!б органгзацн занять ! вид1в эстетичною д!яльн!стю вихованц1в, який розкривая багятограш1!ета, замобутЫоть I Ц1нн]сть'нац1онпльно! еаадедни, и нетрадщп-ше Ав'годичце забезиечешш, сприяли збагаченню компонента гготреби, шлииули на актив1зац!ю творчого нотепд1<злу д1той. Як1сн! 1 К!ль-рсн! дан!, приведен! в дисертаци, св!дчать про е$екти£н1стъ роз-^блено'! нами орган!зац1йно-методично1 сиотеми, Мдтверджуючд ;од1льн!сть 11 викориотання в- практии! позаурочноУ д|яльност! ди-;яних будинк!в ! шк!л-1нтернат!в.
Питания формування потреби в естетичн!й дхяльност! у вихован-^в дитячих будинк!в I шк1Л-1Нтернат!Е не вичвргтують складпост!
багатогранност! розгляаутоУ нами пробломи. Подальшого виичення штребують: проблема формування еотегично! культура у вихованпдв [ккячих будинк)В в р1знях соц!окультурних реНонах РосИ, Укра'пш, нщих республп;, питания вивчення л формування морально-естетично-о досвхду ! компонеатхв естетичаоУ си1Цогюст'1 у влхованцп; датя-:кх будишив I ш1нл-штераат!в.
11о теи1 дисертацП опубл1коваи1:
1. Формування потреби в естетичн[й Д1ялыюпт1 у ииховаанДв нтячих будишпв г шк1л-1нтернат!в //Терротича! питания мораль-ого ! естетичного Еиховання /Упор.: О.В.Михайличенко, Л.Г.Ко-аль. - К.; "Фототсн", 1992, 0,2 др.а. /На рос.;.юн1/,
2. *ор«уванзя емоцъшо'/ культу ри школяр!р засобаш ^зячного ицтацтва //Практична-психолог!я ! розвиток таланту. А'.етодича! екомендад!!'. - Наук; ред, В.Р>.Слюсаренко. - К.; КиУвський м$жре-1ональний пютитут удоскопалення учитед!в, 1932 - 0,3 др.а.
У сл!вавт. з Коваль Л.Г./.
3. Ли'ературно-естетичиа д!яльн!оть молодцах школярлв - ви-ованд!в дитсчах будишив як умова розвитку Ух мори та особисто-т! /Лаьчаяня р!дя!Й нов! як фактор рошштку особистост!. /Тез и опов1дей мЪ.шуз1паькоУ наукоьо-практичноУ ков^еренц!У. - Брянськ,
- С.20-22. /йа рос. мов.
4. йормувашЙ та розвиток !нтересу до иозаурочних музичних
занять в умовах дитячих будинк!в //взаемод!я психолого-педагог!ч-П01 теор1'1 та практики в умовах перебудови народно"! освГги. /Те-зй допов!дей педагог!чних читань Центрально-Черноземного рег!ону. 20-21 травня. - Тамбов. - 1991. - С.14.
УБЕЙТЗ, 19-^3. зпк.373, топ. 100
Содержание диссертации автор научной статьи: кандидата педагогических наук, Дорожкина, Ольга Алексеевна, 1993 год
в основу формирования ш потребностей.
Цри оргшшзации эстетической деятельности таюке возникает необходимость в понимании ее как процесоа, в основе которого заложены серьезные педагогические возможности, характеризующие ее как залог реализации не только овгодаяшвз вошогаостей детой, во в будущих.
Всесторонне развитой человек оцределявтея л сушой накошюв-пых знаний в различными практичоскит^ги умениями в ошш, приобрести которые воспитанники имеют возможность в условиях ааярыА тнх учреждений только в предлагаемых видах деятельности. Таким образом, речь идет об организации такой дешвльности, которая по« зволявт воспитаннику приобрести необходимые навыки в умения, со* хранив творчоское отношение ко всем проблемам, с которыми воспитанник мояат столкнуться, став взрослым, а именно - просвещению, зам и т.д.
Отсутствие вообрашиия, образного имения, интуиция, фан тазии» то ость всего того» что является столь ваш в области творчества, ^вводит к неменее серьезным последствиям, чем неграмотность иди неразвитое мышление, Поэтому следует цризнатъ правоту Чш Кушасевич (116), отмечающего, что о точка зрения потребности человека, живущего в современном обществе, вашо приучать его к систематическому, содержательному в даМеренцировашому пользованию культурными блатеш» а такяе создавать условия« позволяющие ему способствовать росту этих благ.
Для решения подобных задач требуются m только определенные звшшя, во и такие качества лш ответственность за свои поступки, сила воли, нетерпимость ж бесчестности, несправедливости, и развитие перечнеденных качеств составит основу для полноценного ^шшртшшя остальных ее сфер.
Целесообразно отметить, что в каадой школе существует своя "атмосфера*, способетвувдая ми, наоборот, препятствующая црове-дению тех ила иных замыслов педюгот* При организации эстетической деятельности следует учесть влияние микроклимата школы, поскольку это обеспечит более логичную реализацию предлагаемой щотрвтт и ее усвоения в условиях данного заведения. Полони -тельное или, наоборот» отрицательное ее восприятие зависит от уровня развития вешяамков» оцредедяюадэгося накоплешшми знаки ши, интересом, эстетическим а эмоциональным опытом. От эффективности плановой работа этой школы, от того» насколько удачно били осуществлены уже дейетвувдие црограшы, от характера обще-тя жопу воспитателен, учителями и воспитанниками - интервале доверия медду ними. Трудно рассчитывать на положительные результаты в школе» где имеют место бестактность» грубость, публичная демонстрация неудач воспитанников, Учитывая особый контингент детских домов и школ-интернатов, установление эмоциональных коитакtob, становится первоочередной задачей, так как ammo они возмошюсть располшшть к себе детей, завоевать их доверие, преодолеть подозрительность ш отчугадешшеть. "Недоверие к воспитан тедза» настороженность » озлобленность » мстительность — все это расцветает пот««у, * писал В«А. СухомлинскиЙ, - что к чуткому, вошгому сердцу кто-то прикаоаетоя грубыми, нередко грязными руками, от грубеет, теряет чуткость в отзывчивость, воспитателю до foro хорошего, wo есть в любом человеке, а дело g ребенком" (214, 215) • В связи о этигл есть необходимость вспомнить исследование Э.Ш. Штанзон, я котором автор, ошраяеь на термин "выпрямление личности", введенным в педагогику A.C. ¡Лакаренко для обозшчения важнейшего процесса в рааватвш личности босдризорников, которого ом добивался при организации веей воспитательной система и за «©■ горой тщательно следил, отстаивает необходимость душевных кон -тактов о учениками» ведя шив деятельности, шея в виду и эстетическую, залог утшт (141)*
Определяя содержание эстетической деятельности, соотнося •го с возможностями определенного детского дош иди интерната, целесообразно определить интеллектуальны©, эмоциональные возмш-ности его воспитанников • Несмотря на шевдвеся достижения в об—
1, практически воплотить его довольно ело— >» wo объясняется ттш количеством методик, скоррект
I« а также шюшш педагогов в домов, опасающихся аа низкие покава» дашше, В основе "диагноза* находятся по выявлению интересов детей* мотивов их по— it AvwoAsnwufB« желаний, склонностей, потребностей • Что— бы обеспечить разностороннее изучение ицдивидуалышх особенноетей воспитанников, придать ему систематический характер, некоторые учобныо заведения составляют примерные црограшы изучения детей, включая в ншх вышеперечисленные проблемные вопросы. Подобные программы нельзя назвать эталонными, однако, при изучении особенностей, влияющих на фо|мирование потребностей, они могут оказаться полезными.
Вида деятельности, необходимые для развития ребенка, определены а проверены на ]фахтвт ввдавдишся педагогами (А.С.Макаренко, В »А, Сухомлинский, С.Т. И1ащшй). Это не только уроки» но в внеклассная деятельность. Процесс формирования потребности в эстотичоской деятельности осуществляется при помощи многих видов искусства; литература * искусство слова, музыка - искусство звуков, хореография * искусство движения, живопись в фотография • искусство света, графека - искусство линий, исульптура - искусство обьет, театр - искусство мимики, орнаментально-дакора-тивное * искусство пространства. Каждому из указанных ведав соответствует определенный элемент эстетической деятельности, входящий в структуру иш^усства (14. С. Кшш)| преобразовательной деятельности соответствует конструктивиая сторона искусства? познанию * познавательная сторона; ценностно—ориентациошюй дея -тельности * оценочная; коммуникативной деятельности - знаковая. Шюш образом, искусство, по мнению «мора, выступает как "об -разная модель* человеческой доятельности ( 66 ) •
Возможность влияния искусства на личность, всестороннее ио-пользование его воспитательного потенциала отраадю в работах О,А, Апраксиной, А «И« Вурош, М.Л. Верб, Ш.М. Гермааа, Д«В. Ка-с5алевского, 1.В. ГСвятковского, Н.Б, Крыловой, Н.И, Киящешш, Л.Г, Коваль, Н«И* Денвером, Я,И.
§шо, В.К, Скатерщикога. Авторы утверадалт, что у искусства имеются образные в специшшчвсm штттттш шт цтшфотшаг дуэдшшс тачоетз личности и > мтшштласт* гаш а о ишсуоотзоы ; „.j, ^ютщ потроботвюи* ioratútB и ЮВДВ-I» ttjMüWMünm рвшичш ;m aaöra шп^ш «шютшшот» в р№ дшодаго да® а условиях "социальной деяряваций". С.Л. Рубинштейн считал; "Главное дело воспитания» - писал он, - ш раз в том в заключается, чтобы тысячами нитей связать человека о жизнью, так» чтобы перед ним со всех сторон вставали задачи» для него притягательные, ко -торне он считает своими, в решение которых он включается. Это вашее всего потому, что главный источник мех нравственных неполадок и вывихов в доведении - вто та душевная пустота, которая образуется у ладей, когда они становятся безучастными к окружающей кж жязни, отходя в сторону, чувствуя себя ш вей посторонними наблюдателями, готовыми на все махнуть рукой, когда т становится вед нипочем* (195),
Психологи утверздаш, тоо для ребенка то* ничего "фатального" даже в сильном отставании. Попав в благоприятные условия« он может быстро догнать сверстников, воспитывающихся в семье, Целесообразно црш этом привести высказывание Л.И. Божовичг •».♦чш выше уровень развития ребенка, тем более свободным он становится. Формирование его личности осуществляется не в условиях приспособления субъекта ж требованиям окружающей среди» а в условиях его постоянной творческой активности, направленной на перестройку и окружающей среда» а окружающей среды, я самого себя* (24).
В детских донах а школах-интернатах потребность в эстетической деятельности реализуется в различшх формах внеклассной деятельности с учетом условий их работы, обусловленных сочетанием рзжима доя, необходимого для здоровья, нормальной жизнедеятельности воспитанников с их свободным временем. Эти вида работы вацра-шш на обучение дотей умению принимать самостоятельные решения, в том число и в выборе форм приобщения к иещюству.
Даль анализа практического опыта названных учроэдашш определяется воамошоетью говорить об имеющихся достижениях педагогов и воспитателей в эстетической работе с воспитанниками , перспективой цроведешш сравнительного анализа, в организацией в формирующем эксперименте методической системы» способствующей формированию потребности в эстетической деятельности воспитанников, lise заинтересовала организация эстетического воспитания в шкоде - интернат 11 I г. Тамбова, осуществлявшя планомерно и комплексно« вшшчавдая разнообразную эстетическую деятельность и направленная на формирование у воспитанников интереса к искусству* Разносторонность складывается ив многочисленных дружеских контактов администрации интерната о культурными учраадениями города и области ; городской картинной галереей* областной детской библиотекой, музыкальным училищем им. C.B. Рахманинова, институтом культуре в т.д. Обилие творческих контактов позволяет вести работу по шттштшящ воспитанию на высоком профессиональном уровне, так кш в ней задействованы и руководят es специалисты, црофессиовальное мастерство которых неоспоримо, что» в свою очередь» не остается без внимания со стороны воспитанников, положительно влияя на формирование их вкуса, интереса, потребностей. Каадое учреадеиие, исходя m специфики овоей деятельности, орга-низуот работу и в стенах интерната в форме кружков, студий, и имеет возможность пригласить детей к себе, что» учитывая особенности жизни детей, таюю немаловажно» Привода некоторые шш такого содружества;
Лекторий по изобразительному искусс тау
Картинная галерея - школа-интер дат » I оадшшю класс ДАТА л m я п î *
7 i • я ! •
U 1 *
5-9 Î
6-9 t
6—9 ! щттшт
•т. t
5» Ш любим фвтетшщ и приключения **В поисках иных миров** !
2т В некотором царстве, в некотором государстве ( полез
4, Русская мифология и ее отражение в образах искусства. калейдоскоп - игра-путешествие. *
2. О, Русь моя - литературно-музыкальный ве~ «
1 4. Швая древняя Русь - искусство народного твор - 7 ! 3, ?0У1Ш| ( По следа дар-птицы (обряды, обычаи русского на- ! 5 ! рода). |
1 б* Россия в песне. 1 3-7 !
1 7. В гостях у музыки. Викторина. !
1 8, Что такое экслибрис? (встреча о коллекционером). ' 8 | 9' Ш откровенного разговора "0 модном и вечном". , 9 ?
I 10. Творчество М. Цветаевой. ! 8 !
1 IX* Родники шш - русские поэты. ! 1
1 12. Лкщя искусства в про и зведе ни ях К • 11ау от овокого { 7-8 |
1 13. Удивительный мир Т. Шаршгов - худошгака-иллюст- ! 1-6 I ратора сказока 14. Дети в мировой живописи.
1 К. Рокоше зигзаги С танрах современной музыки) • 1 5-8 ! 16. Викторина по итогам работы.